Page 13 - SEPTEMBER-NOVEMBER-2024
P. 13
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - NOEMΒΡΙΟΣ 2024 ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ
Οι απόψεις του ανθρώπινου δυναµικού του ΕΑΠ για τη νέα «σελίδα» του Ιδρύµατος
Λίλα Καλδάνη, Κωνσταντίνος Πανουτσόπουλος
Μόνιµη υπάλληλος ΕΑΠ, Υπεύθυνη Μονάδας ∆ιασφάλισης Ποιότητας διοικητικός υπάλληλος µε σύµβαση έργου:
(ΜΟ.∆Ι.Π.): «Θα αναβαθµίσει το επίπεδο
«Αυτονόµηση=Ενηλικίωση» των παρεχόµενων υπηρεσιών του»
Όταν µου ζητήθηκε να µοιραστώ τις σκέψεις µου για την αυτονόµηση του ΕΑΠ, η Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του Ε.Α.Π. και ο προσανατολισµός του στην εξ αποστά-
πρώτη λέξη που µου ήρθε στο µυαλό ήταν “ενηλικίωση”. Η περίοδος της ενη- σεως εκπαίδευση, αλλά και η εµπιστοσύνη µε την οποία έχει περιβάλει το Ίδρυµα
λικίωσης για το άτοµο χαρακτηρίζεται από ανάπτυξη, αυτονοµία και ανά- η ελληνική κοινωνία, η ακαδηµαϊκή κοινότητα, το µέγεθός του αλλά και η µη-
ληψη περισσότερων ευθυνών, για έναν οργανισµό είναι µια διαδικασία κατά την δαµινή οικονοµική επιβάρυνση της πολιτείας, συνέβαλαν καθοριστικά στην κα-
οποία αναπτύσσει χαρακτηριστικά, διαδικασίες και δοµές που τον καθιστούν τάκτηση της αυτοδυναµίας του.
πιο ώριµο και ικανό να αντιµετωπίσει τις προκλήσεις του περιβάλλοντος στο Η αυτονοµία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου (Ε.Α.Π.) αποτελεί προϋπό-
οποίο λειτουργεί. θεση για την ανάπτυξη νέων προγραµµάτων σπουδών, υποδοµών, ερευνητικών
Εργάζοµαι στο ΕΑΠ από το 1997, µια διαδροµή µοναδική και γεµάτη προκλή- προϊόντων, µε την ενεργό εµπλοκή σε αυτά όλων των µελών της ακαδηµαϊκής
σεις! Είναι υπέροχο να συνεργάζεσαι µε ανθρώπους που έχουν όραµα και µπο- κοινότητας.
ρούν να εµπνεύσουν! Η συνεργασία µε ανθρώπους που σε ενθαρρύνουν να Για να απελευθερωθεί όµως το Ε.Α.Π. από το κράτος και να παραδοθεί στη ζωο-
δεις πέρα από τα όρια αναζητώντας νέες προοπτικές όχι µόνο ενισχύουν τον γόνο δράση της αγοράς, θα πρέπει να αναζητήσει εναλλακτικούς οικονοµικούς
πόρους.
επαγγελµατικό µας χαρακτήρα, αλλά συνδράµουν και στην προσωπική µας
ανάπτυξη. Η αναζήτηση των πόρων εκτός από τα βασικά έσοδα του Ε.Α.Π. τα οποία είναι τα
Είναι πραγµατικά εντυπωσιακή η πορεία του Πανεπιστηµίου µας και η συµβολή δίδακτρα των φοιτητών στα προγράµµατα σπουδών που παρακολουθούν (προ-
πτυχιακά, µεταπτυχιακά, διδακτορικά, κατάρτισης, επανεκπαίδευσης, θερινά,
του όχι µόνο στην εκπαίδευση αλλά και στην κοινωνία γενικότερα. Μετά από διπλά, κοινά, εξ αποστάσεως, υβριδικά κ.λπ.), δύναται να είναι στους κάτωθι
27 χρόνια προσφοράς, το ΕΑΠ έχει δηµιουργήσει µια ισχυρή κοινότητα φοι- τοµείς, αναπτύσσοντας έτσι διακριτό-ανταγωνιστικό προφίλ, µεγιστοποιώντας
τητών και αποφοίτων, καταδεικνύοντας την αξία του στην προώθηση της δια τα έσοδά του και εξασφαλίζοντας και τους ανάλογους χρηµατοδότες:
βίου εκπαίδευσης και εξασφαλίζοντας ισότιµη πρόσβαση στη µάθηση για όλους, Α) Η προσφορά ερευνητικών υπηρεσιών από τα εξειδικευµένα ή/και πιστοποι-
χωρίς αποκλεισµούς. Το ΕΑΠ έχει την ικανότητα να συνενώνει ανθρώπους από ηµένα εργαστήρια που διαθέτει προς ενδιαφερόµενους που αναζητούν µια εξει-
διαφορετικά υπόβαθρα, να δηµιουργεί ευκαιρίες και να ενισχύει τη γνώση, δικευµένη υπηρεσία.
συµβάλλοντας έτσι στη διαρκή εξέλιξη της ακαδηµαϊκής κοινότητας. Β) Η επιστηµονική έρευνα κατά παραγγελία µιας εταιρείας αποτελεί ανταγωνι-
Στο πλαίσιο αυτό, οι στέρεες βάσεις (θεµελιώδεις αξίες, στρατηγικές επιδιώξεις, στικό πλεονέκτηµα του ΕΑΠ έναντι των αντιπάλων του.
διαδικασίες και ανθρώπινες σχέσεις) που διαθέτει το ΕΑΠ, το όραµα της νέας Γ) Η επένδυση σε κάποια από τα αποτελέσµατα που παράγουν οι ερευνητικές
εποχής και οι σαφείς στόχοι, σε συνδυασµό µε την ισχυρή δέσµευση όλης της οµάδες του µε τη µορφή εταιρειών, ανάλογα µε το είδος του αποτελέσµατος
ακαδηµαϊκής κοινότητας, διαδραµατίζουν σηµαίνοντα ρόλο στη συνέχιση της και το επίπεδο του ρίσκου.
επιτυχηµένης πορείας του Πανεπιστηµίου µας. ∆) Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας που διαθέτει.
Η αυτονόµηση, συνεπώς, εξασφαλίζει την απαιτούµενη σταθερότητα στο ΕΑΠ Ε) Η αξιοποίηση της πολυµορφικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έναντι της δαπανηρής
για να επιτύχει τους στόχους του και να ανταπεξέλθει σε προκλήσεις και ευ- συµβατικής-ζωντανής διδασκαλίας όπως προβλέπεται και από την ψηφιοποί-
καιρίες, εδραιώνοντας το παρόν και χτίζοντας ένα ισχυρό και βιώσιµο µέλλον. ηση της εκπαιδευτικής λειτουργίας. Οι Οµαδικές Συµβουλευτικές Συναντήσεις
(Ο.Σ.Σ.) αποτελούν ουσιώδες στοιχείο της διαδικασίας µάθησης στο Ε.Α.Π., προ-
σφέροντας τη δυνατότητα για “πρόσωπο µε πρόσωπο’’ επικοινωνία µεταξύ του
Ειρήνη Τερέζη, Καθηγητή Συµβούλου (Κ-Σ) και του φοιτητή.
∆ιοικητή υπάλληλος µε σύµβαση έργου: Με νόµο που ψηφίστηκε στη Βουλή, προβλέπεται εκλογή του πρύτανη και Συµ-
βούλιο ∆ιοίκησης, στο οποίο συµµετέχουν 6 µέλη ∆ιδακτικού και Ερευνητικού
«Ενισχύεται η αρχή της αµοιβαιότητας» Προσωπικού (∆ΕΠ), προερχόµενα από το ίδιο το Ε.Α.Π. Αυτό θα επιφέρει την
επιθυµητή σταθερότητα που το Ίδρυµα χρειαζόταν ανέκαθεν, µιας και η εκλογή
της ∆ιοίκησης πλέον πραγµατοποιείται από τα µέλη ∆ΕΠ της ακαδηµαϊκής κοι-
Η πρόσφατη αναγνώριση διοικητικής αυτονοµίας στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο νότητας του Ε.Α.Π. Επίσης, η πρόσληψη µόνιµου προσωπικού µέσω διαγωνισµού
αποτελούσε διεκδίκηση του ίδιου του Ιδρύµατος επί σειρά ετών. Και το αίτηµα του Α.Σ.Ε.Π. θα επιλύσει το διοικητικό πρόβληµα του Ε.Α.Π. µε το προβληµα-
αυτό ήταν από κάθε άποψη λογικό ακαδηµαϊκά, δεδοµένου ότι στο σύνολό τους τικό εργασιακό καθεστώς µέσω συµβάσεων εργασίας. Η δε αξιολόγηση των Κ-
Σ από τους φοιτητές καθώς και του προσωπικού του Ε.Α.Π. σε ετήσια βάση σε
τα υπόλοιπα Πανεπιστηµιακά Ιδρύµατα έχουν διοικητική αυτονοµία, µε Πρύτανη συνδυασµό µε προγράµµατα ένταξης αλλά και σεµινάρια σε θέµατα διοίκησης
και Αντιπρυτάνεις που προέρχονται από το διδακτικό τους προσωπικό. και εκπαίδευσης θα αναβαθµίσει το επίπεδο των παρεχόµενων υπηρεσιών από
Η προέλευση των ανώτερων αυτών διοικητικών οργάνων έχει ιδιαίτερη σηµασία, αυτούς προς τους φοιτητές και σε βάθος χρόνου θα φέρει αποτελέσµατα. Επί-
διότι γνωρίζουν σε βάθος τα προβλήµατα του Ιδρύµατος τους και µπορούν να δια- σης, για τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας της παρεχόµενης εκπαίδευσης από
µορφώσουν µε πιο ουσιαστικό τρόπο την προοπτική τους. Συγχρόνως όµως η το Ε.Α.Π. η Μονάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης µε απόφαση της Συγκλήτου έχει
αυτονοµία έχει ιδιαίτερα θετικές συνέπειες και για το διοικητικό προσωπικό ως σκοπό να υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο αξιολογώντας τις διαδικασίες
του Ιδρύµατος, για λόγους που σχετίζονται µε την καθηµερινή επικοινωνία µε τα της διδασκαλίας και µάθησης, µαζί δε µε το Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Υλικού
µέλη ∆ΕΠ, από τα οποία εκλέγονται οι πρυτανικές αρχές. και Εκπαιδευτικής Μεθοδολογίας συγκροτούν το τρίτο δοµικό υποσύστηµα
Σε προσωπικό επίπεδο, θα ήθελα να τονίσω ότι προσεγγίζω µε ιδιαίτερα θετικό του ΕΑΠ.
και ενθουσιώδη τρόπο την αυτονόµηση του Ιδρύµατός µας, διότι η γνωριµία µου Τέλος, ο προσανατολισµός του Ε.Α.Π. που κινείται πλέον αρκετά προς τα προ-
µε τα µέλη ∆ΕΠ που ασκούν πλέον διοίκηση είναι πολυετής. Εκτιµώ ότι µου πα- πτυχιακά προγράµµατα σπουδών, παρότι στο παρελθόν αποτελούσε ένα Ίδρυµα
ρέχονται περισσότερες δυνατότητες για την ποιοτικότερη επιτέλεση του έργου που παρείχε κυρίως µεταπτυχιακές σπουδές, στοχεύοντας στη διά βίου εκ-
µου, διότι κάθε φορά που ανακύπτει ένα πρόβληµα ή υπάρχει κάποιο ζήτηµα παίδευση, θα επιφέρει την αναµενόµενη αύξηση αιτήσεων των φοιτητών.
προγραµµατισµού µπορώ να έχω την άνεση της άµεσης επικοινωνίας µε τους Τα παραπάνω φαίνεται ότι συγκροτούν ένα νέο «µοντέλο» Ιδρύµατος. Το Ε.Α.Π. κα-
καθ' ύλην αρµοδίους. τάφερε να εισαγάγει στην ελληνική τριτοβάθµια εκπαίδευση σηµαντικές και-
Επιπλέον, εκτιµώ ότι µέσα από την επικοινωνία αυτή θα βελτιώσω τις επιδόσεις µου νοτοµίες, αποδεικνύοντας έτσι ότι ήλθε για να καλύψει µία πραγµατική ανάγκη
πολλών χιλιάδων ανθρώπων στην Ελλάδα, αναζητώντας τον προσανατολισµό του
στο έργο το οποίο µου έχει ανατεθεί και θα συντελέσω, από την πλευρά µου, στην στο ιδεώδες µοντέλο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σε ένα πολύ ανταγωνι-
πιο εύρυθµη λειτουργία του ΕΑΠ.
στικό εθνικό αλλά και διεθνές περιβάλλον εκπαίδευσης.
Θεόδωρος Βαγενάς,
διοικητικός υπάλληλος µε σύµβαση έργου:
«Εφαλτήριο για περαιτέρω ανάπτυξη του Ιδρύµατος»
Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο µετά να πορευτεί µε τις δικές του δυνάµεις, ταποκρινόµενο µε επιτυχία σε κάθε ρευµένο κεφάλαιο που διαθέτει και
την 25ετή πορεία του, πλέον περνάει έχοντας αποδείξει την υψηλή κοινω- πρόκληση, έχω την πεποίθηση και την που είναι το ανθρώπινο δυναµικό του.
στη φάση της ενηλικίωσης µε την αυ- νική και εκπαιδευτική του αξία. ελπίδα, η νέα αυτή εποχή να αποτε- Τέλος ελπίζω να δηµιουργηθούν οι προ-
τονόµησή του. Αποτελεί µία έµπρακτη Προσωπικά, ανήκοντας στο διοικητικό λέσει το εφαλτήριο για περαιτέρω ανά- ϋποθέσεις για ένα σύγχρονο και υγιή
αναγνώριση και της πολιτείας, ότι το προσωπικό του Ε.Α.Π., που έχει απο- πτυξη του ιδρύµατος, να εδραιώσει χώρο εργασίας µε ευκαιρίες προσω-
µοναδικό εξ αποστάσεως ίδρυµα τρι- δείξει την υψηλή του κατάρτιση, εµ- τον εκπαιδευτικό του ρόλο στην κοι- πικής και επαγγελµατικής ανάπτυξης
τοβάθµιας εκπαίδευσης είναι έτοιµο πειρία, αλλά και επαγγελµατισµό, αν- νωνία, εκµεταλλευόµενο το συσσω- για το διοικητικό προσωπικό.
13

