Page 8 - SEPTEMBER-NOVEMBER-2024
P. 8

ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ                                                                                       ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - NOEMΒΡΙΟΣ 2024





                        O λόγος στους Κοσµήτορες











                          Οι τέσσερις Κοσµήτορες των Σχολών του ΕΑΠ, Αντιγόνη ∆ετζώρτζη Βλα-                    Προσδιορίζουν τις αλλαγές
                          βιανού (ΣΑΕ), Ειρήνη Μαυροµµάτη (ΣΕΤ), Αχιλλέας Καµέας (ΣΘΕΤ) και Προ-
               Οικόπης Θεοδωρίδης (ΣΚΕ) καταθέτουν τη δική τους οπτική για την αυτονο-                                          που θα επιφέρει
                  µία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου.  ∆ιαβάστε τις απαντήσεις που δίνουν
                  στα ερωτήµατα της «Open2U»:                                                                   η αυτονόµηση στην πορεία
               1 1. . Τ Τί ί σ ση ηµ µα ατ το οδ δο οτ τε εί ί   τ το ο   α αυ υτ το οδ δι ιο οί ίκ κη ητ το ο   γ γι ια α   τ το ο   Ε ΕΑ ΑΠ Π   κ κα αι ι   τ τι ις ς   σ σχ χο ολ λέ ές ς   τ το ου υ; ;   Π Πο οι ιε ες ς   α αλ λλ λα αγ γέ ές ς   θ θα α   ε επ πι ι- -
                  φ φέ έρ ρε ει ι   κ κα αι ι   π πο οι ιά ά   θ θα α   ε εί ίν να αι ι   τ τα α   ο οφ φέ έλ λη η   γ γι ια α   τ το ου υς ς   φ φο οι ιτ τη ητ τέ ές ς   κ κα αι ι   τ τη ην ν   ε εκ κπ πα αι ιδ δε ευ υτ τι ικ κή ή   κ κο οι ιν νό ότ τη ητ τα α; ;  του ακαδηµαϊκού ιδρύµατος

               2 2. . Τ Το ο   ό όρ ρα αµ µά ά   σ σα ας ς   γ γι ια α   τ το ο   Ε ΕΑ ΑΠ Π   σ στ τη η   ν νέ έα α   ε επ πο οχ χή ή






                          Αντιγόνη Βλαβιανού ∆ετζώρτζη,                                     Ειρήνη Μαυροµµάτη

                        Κοσµήτορας της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστηµών                      Κοσµήτορας της Σχολής Εφαρµοσµένων Τεχνών και Βιώσιµου Σχεδιασµού
                        «Πολυετές και δίκαιο αίτηµα»                                       «Έτοιµο να ανταποκριθεί

                              Πέραν της µεγάλης ικανοποίησης από την πραγµατοποίηση ενός   στις προκλήσεις του 21ου αιώνα»»
                          1. πολυετούς και δίκαιου αιτήµατος αυτονοµίας, το αυτοδιοίκητο
                        εγείρει αφ’ εαυτού πρωτίστως, κατ’ εµέ, ένα κυρίαρχο αίσθηµα ευθύ-       Το αυτοδιοίκητο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο δηλώνει µια σηµαντική
                        νης έναντι των φοιτητών, των διδασκόντων ως Συνεργαζόµενου Εκ-       1. αλλαγή στη διοίκηση και την οργάνωση του ιδρύµατος. Αυτό συνεπάγεται
                        παιδευτικού Προσωπικού (ΣΕΠ), των καθαυτό µελών ∆ΕΠ του Ιδρύ-      µεγαλύτερη αυτονοµία και ευελιξία στη λήψη αποφάσεων και µια πιο αποτελεσµατική
                        µατος και, κατ’ επέκτασιν, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου,   διαχείριση των πόρων µε στόχο την γρήγορη και αποτελεσµατική
                        στο οποίο εντάσσεται, βεβαίως, σύσσωµο και το εξαιρετικά σηµαν-    προσαρµογή στις νέες προκλήσεις της 4ης βιοµηχανικής
                        τικό ∆ιοικητικό Προσωπικό. Έναντι όλων αυτών, το ΕΑΠ –σε πο-       επανάστασης. Το ΕΑΠ οφείλει να εστιάσει στις τεκτο-
                        ρεία «αυτοδιοίκητου», πλέον– οφείλει να σταθεί από την πρώτη       νικές αλλαγές στην εκπαίδευση, που φέρνει η χρήση
                        στιγµή µε αίσθηµα αφοσίωσης και ευθύνης, δηλαδή, να ταχθεί στην    της τεχνητής νοηµοσύνης, η διαθεµατικότητα, αλλά
                        υπηρεσία του σωστού, του αληθινού,                                 και οι διαφαινόµενες νέες γνωσιακές, κοινωνικές
                        του καλού και του αγαθού, εστιά-                                   και επιστηµονικές συνθήκες.
                        ζοντας σε µια οµόρρυθµη και οµό-                                     Η προσαρµογή των προγραµµάτων σπουδών στις
                        χρονη ανοδική πορεία του προς                                      ανάγκες των φοιτητών, οι ευκαιρίες για διαπανε-
                        την επιτυχία. Με άλλα λόγια,                                       πιστηµονικές και διεθνείς συνεργασίες, και το πλαί-
                        έναντι όλων αυτών, το ΕΑΠ                                          σιο ευελιξίας και αυτονοµίας δηµιουργεί ένα ανοι-
                        οφείλει από την πρώτη στιγµή                                       κτό, δυναµικό και ανταγωνιστικό εκπαιδευτικό περι-
                        «λόγον διδόναι».                                                   βάλλον. Το ΕΑΠ είναι πλέον έτοιµο να ανταποκριθεί στις
                          Ως προς το δεύτερο σκέ-                                          προκλήσεις του 21ου αιώνα. Προκλήσεις αποτελούν η προ-
                        λος του ερωτήµατος, αδυνατώ,                                       άσπιση της ανοικτής, συµπεριληπτικής, πανεπιστηµιακής εκπαίδευσης, και δια
                        βεβαίως, να καταθέσω προ-                                          βίου µάθησης, και η αύξηση της ευελιξίας και αποδοτικότητας των εκπαιδευτικών
                        καταβολικά το σύνολο των αλ-                                       µηχανισµών για τους φοιτητές. ∆ιοικητικές προκλήσεις αποτελούν η µείωση της
                        λαγών και το σύνθετο πλέγµα                                        γραφειοκρατίας, η αποτελεσµατικότητα και ταχύτητα του χρόνου αποφάσεων, η
                        από σύστοιχα οφέλη που το αυτο-                                    αποτελεσµατικότητα της χρήσης των πόρων, η επίκαιρη ακαδηµαϊκή υποστήριξη
                        διοίκητο του ΕΑΠ θα επιφέρει, δεδο-                                των φοιτητών, η παροχή καινοτόµων, διαθεµατικών προγραµµάτων σπουδών εστια-
                        µένου ότι η διοίκηση κάθε αυτόνοµου Ανώ-                           σµένων στις τρέχουσες παγκόσµιες προκλήσεις, και, για το σκοπό αυτό, η στοχευ-
                        τατου Εκπαιδευτικού Ιδρύµατος δρα ως ένα όργανο συλλογικό και      µένη συµµετοχή σε διεθνείς διαπανεπιστηµιακές συµπράξεις.
                        επ’ ουδενί ατοµικό. ∆ύναµαι, όµως, να καταθέσω ένα έλλογο αί-            .Το εκπαιδευτικό σύστηµα πρέπει να προσαρµόσει τη δοµή του µε σύγ-
                                                                                             2. χρονους µηχανισµούς για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του 21ου αιώνα,
                        σθηµα αισιοδοξίας που µε διακατέχει, γνωρίζοντας τη σοβαρότητα     ενθαρρύνοντας συνεργασίες µεταξύ διαφορετικών ειδικοτήτων και εδραιώνοντας
                        και την ποιότητα όσων στελεχώνουν τις πρυτανικές αρχές στην
                        εναρκτήρια για το ΕΑΠ «αυτοδιοίκητη» πορεία.                       ποιοτικές µεθόδους πιστοποίησης και απονοµής πτυχίων. Το µέλλον της εκπαί-
                              Το όραµά µου για το ΕΑΠ στην παρούσα «νέα εποχή» –εν         δευσης διαµορφώνεται δραµατικά από την 4η βιοµηχανική επανάσταση και τις τε-
                          2. είδει ιδανικού, συνειδητής επιδίωξης και υψηλού στόχου,       χνολογικές, διαχειριστικές και επιστηµονικές εξελίξεις που τη συνοδεύουν. Η εν-
                        µαζί– δεν µπορεί παρά να αφορά πρωτίστως στο φοιτητικό και,        σωµάτωση της τεχνητής νοηµοσύνης (ΑΙ) στην εκπαιδευτική διαδικασία δηµιουρ-
                                                                                           γεί προσωποποιηµένες µαθησιακές εµπειρίες και υποστηρίζει τους διδάσκοντες στην
                        κατ’ επέκτασιν, στο διδακτικό του δυναµικό, δεδοµένου ότι –ως πε-  ανάλυση των µαθησιακών αναγκών των φοιτητών, ενώ παράλληλα αλλάζει και τον
                        δία διδακτικής και µαθησιακής ροής– λειτουργούν βάσει του νό-      τρόπο εφαρµογής και πρακτικής σε πολλά γνωστικά πεδία. Η εκπαιδευτική υπο-
                        µου των «συγκοινωνούντων δοχείων».  ∆εν επιθυµώ, όµως, να υιο-     δοµή προσωποποιείται και αυτοµατοποιείται, οι σπουδές γίνονται πιο ευέλικτες,
                        θετήσω την οπτική ενός οραµατιστή, που πλάθει «ευγενή και φιλόδοξα  διαθεµατικές, πραγµατοποιούνται σε διαφορετικά ιδρύµατα σε άλλες χώρες ή και
                        σχέδια», τα οποία µένουν συνήθως στο χαρτί.                        ηπείρους, ενώ σύγχρονη πρόκληση αποτελεί η διαδικασία εναρµόνισης και πι-
                          Η ενίσχυση των ποικίλων προπτυχιακών και µεταπτυχιακών
                        Προγραµµάτων Σπουδών του ΕΑΠ µέσα από τη διαρκή επικαιρο-          στοποίησης της κατακερµατισµένης ενίοτε γνώσης σε ακαδηµαϊκό επίπεδο.
                                                                                             Η διαθεµατική συνεργασία αποτελεί κρίσιµο άξονα για την ανάπτυξη προγραµ-
                        ποίηση του διδακτικού υλικού τους, ο ουσιαστικός εµπλουτισµός      µάτων σπουδών:  γνώσεις από διάφορα επιστηµονικά πεδία συνδυάζονται και ενι-
                        του εκπαιδευτικού έργου µε τη χρήση σύγχρονων µέσων και µε-        σχύεται η συνεργασία µεταξύ φοιτητών από διαφορετικά τµήµατα µέσω οµαδικών
                        θόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, από τη µία, αλλά και η υλοποίηση  έργων. Η συνεργασία µεταξύ πανεπιστηµίων προάγει την ανάπτυξη κοινών προ-
                        νέων διιδρυµατικών συνεργασιών του ΕΑΠ µε ΑΕΙ και εγνωσµέ-         γραµµάτων σπουδών και προσφέρει ευέλικτες επιλογές στους φοιτητές, ενισχύοντας
                        νου κύρους Κέντρα Ερευνών της Ελλάδας ή της αλλοδαπής, από         την κινητικότητα και τη διεθνή διάσταση της εκπαίδευσης.
                        την άλλη, συνιστούν βασικούς στόχους µιας απολύτως εφικτής και       Η προάσπιση της ποιότητας της ακαδηµαϊκής εκπαίδευσης είναι απαραίτητη, µε
                        διόλου ονειρικής «οραµατικής» προσταγής, που θα εντείνει –ipso facto–  αυστηρά κριτήρια ακαδηµαϊκής πιστοποίησης και αξιολόγησης προγραµµάτων
                        την εξωστρέφεια και την περαιτέρω καταξίωση του Ιδρύµατος. Πι-     σπουδών. Υιοθετούνται ευέλικτοι τρόποι πιστοποίησης που αναγνωρίζουν εξει-
                        στεύω, όµως, ότι στους άµεσους στόχους του Πανεπιστηµίου µας       δικευµένες δεξιότητες και γνώσεις, υποστηρίζοντας την επαγγελµατική πορεία των
                        εντάσσονται, επίσης, η εξασφάλιση επαγγελµατικών δικαιωµάτων       φοιτητών.
                        για τους προπτυχιακούς φοιτητές, κυρίως, καθώς και η παροχή          Το νέο εκπαιδευτικό τοπίο προάγει την ανοικτή και προσβάσιµη εκπαίδευση
                        δυνατοτήτων περαιτέρω ερευνητικής δράσης του ∆ιδακτικού Ερευ-      για όλους, µε ευελιξία και αποτελεσµατικότητα, προσαρµοσµένη στο προφίλ κάθε
                        νητικού του Προσωπικού (∆ΕΠ), µε µιαν ορατή αριθµητική αύξησή      φοιτητή. Η ευελιξία αυτή επιτρέπει στους φοιτητές να αυξήσουν τις προσωπικές
                        του, συγχρόνως. Η εκπαιδευτική και ερευνητική πρόοδος ενός Ανώ-    και επαγγελµατικές τους γνώσεις και δεξιότητες, ενώ παράλληλα τους βοηθά να αν-
                                                                                           ταποκριθούν στις πρακτικές, νοητικές και ψυχολογικές προκλήσεις. Το ΕΑΠ, έχον-
                        τατου Εκπαιδευτικού Ιδρύµατος, όµως, δεν µπορεί παρά να ερεί-      τας ευελιξία και προσαρµοστικότητα ως βάση της δοµής των σπουδών του, µπο-
                        δεται σε ένα διοικητικό σύστηµα εύρωστο και υγιές, τη µακροηµέ-    ρεί να διαµορφώσει ένα ανοικτό για όλους εκπαιδευτικό περιβάλλον δια βίου µά-
                        ρευση του οποίου θα θωρακίσει, πιστεύω, η προσεχής πρόσληψη        θησης που θα προωθεί την καινοτοµία, την ποιότητα και την προσβασιµότητα, και
                        µόνιµων  διοικητικών υπαλλήλων µέσω ΑΣΕΠ.                          θα προετοιµάζει τους φοιτητές για το µέλλον, ενισχύοντας τις δεξιότητές τους και
                                                                                           ανταποκρινόµενο στις νέες ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας.



             08
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13