Page 9 - SEPTEMBER-NOVEMBER-2024
P. 9
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - NOEMΒΡΙΟΣ 2024 ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ
Αχιλλέας Καµέας, Προκόπης Θεοδωρίδης,
Κοσµήτορας της Σχολής Θετικών Επιστηµών και Τεχνολογίας Κοσµήτορας Σχολής Κοινωνικών Επιστηµών
«Με ελευθερία «Eνίσχυση της αυτονοµίας
θα σχεδιάσουµε το µέλλον» και της ανεξαρτησίας»
Αναµένω ότι θα αυξηθεί η συµµετοχή των µελών ∆ΕΠ του ΕΑΠ στην λήψη Το αυτοδιοίκητο του ΕΑΠ σηµατοδοτεί µια ση-
1. αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα, µέσω των νέων οργάνων που θα θεσµοθε- 1. µαντική εξέλιξη προς την ενίσχυση της
τηθούν στις Σχολές ως αποτέλεσµα της αυτοδιοίκησης του ΕΑΠ. Η αυτοδιοίκηση µας αυτονοµίας και της ανεξαρτησίας του Ιδρύ-
δίνει την ελευθερία, στο πλαίσιο του νόµου, να σχεδιάσουµε το µέλλον του ΕΑΠ, αλλά µατος, επιτρέποντας στο Πανεπιστήµιο να
και την ευθύνη να το πραγµατοποιούµε διαρκώς ως το καθορίζει τη στρατηγική του µε µεγαλύ-
εκάστοτε παρόν. Επιπλέον, θέτει σε κίνηση µια τερη ελευθερία. Μέσω του αυτοδιοίκητου,
διαρκή διαδικασία, η οποία µακροσκοπικά εί- οι σχολές αποκτούν τη δυνατότητα να
µαι βέβαιος ότι θα οδηγεί προοδευτικά στη διαχειρίζονται πιο αποτελεσµατικά τις
βελτίωση της λειτουργίας του ΕΑΠ, µι- εκπαιδευτικές και διοικητικές τους δια-
κροσκοπικά όµως αναµένω ότι θα πε- δικασίες, να προσαρµόζουν τις στρατη-
ριλαµβάνει επιλογές, αξιολόγηση, λάθη γικές τους και να αναπτύσσουν νέα προ-
και διορθώσεις, καταστάσεις για τις γράµµατα που ανταποκρίνονται στις εξε-
οποίες πρέπει να είµαστε προετοι- λισσόµενες ανάγκες της αγοράς εργασίας και
µασµένοι/ες ώστε να τις αντιµετωπί- της κοινωνίας. Οι φοιτητές επωφελούνται
σουµε από κοινού. Συνεπώς, αφενός άµεσα από τις βελτιώσεις στην εκπαιδευτική
χρειάζεται να αναβαθµιστεί ο ρόλος εµπειρία, την παροχή εξατοµικευµένων υπηρεσιών,
των Σχολών και να µεταφερθεί πλήρως και τη δηµιουργία ευκαιριών για διασύνδεση µε την αγορά εργασίας µέσω πρα-
σε αυτές η αρµοδιότητα χειρισµού των κτικών ασκήσεων και συνεργασιών.
θεµάτων εκπαίδευσης και έρευνας, αφε- Ειδικά για τη Σχολή Κοινωνικών Επιστηµών (ΣΚΕ), το αυτοδιοίκητο προσφέ-
τέρου, είναι πρόδηλη η ανάγκη θέσπισης δια- ρει σηµαντικές ευκαιρίες για την περαιτέρω ενίσχυση των προγραµµάτων της,
θεµατικού διαλόγου και συνεργασίας µεταξύ τα οποία ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και επαγγελµατικές
των. ανάγκες. Με τη µεγαλύτερη ευελιξία που παρέχει το αυτοδιοίκητο, η ΣΚΕ µπο-
Η εκπαιδευτική κοινότητα, µέλη της οποίας αποτελούν τόσο οι διοικητικοί/ες ρεί να αναπτύξει νέα προγράµµατα σπουδών και νέες θεµατικές ενότητες, να τα
υπάλληλοι, όσο και οι φοιτητές/τριες κάθε κύκλου, µόνο οφέλη θα αποκοµίσει από προσαρµόσει στις απαιτήσεις της σύγχρονης οικονοµίας και κοινωνίας, και να ενι-
την αυτοδιοίκηση του ΕΑΠ. Το σηµαντικότερο είναι η εκπροσώπηση της κοινότη- σχύσει τις συνεργασίες µε άλλους ερευνητικούς και ακαδηµαϊκούς φορείς.
τας στα νέα όργανα που θα θεσµοθετηθούν και η άµεση συµµετοχή της στο σχε- Η αυτονοµία αυτή επιτρέπει στη ΣΚΕ να βελτιστοποιήσει τις εκπαιδευτικές
διασµό και τη λήψη αποφάσεων. Άλλο σηµαντικό όφελος είναι η πρόσβαση σε δε- πρακτικές και να ενισχύσει την έρευνα και την καινοτοµία, δηµιουργώντας ένα
δοµένα που αφορούν τα µέλη της, και ταυτόχρονα η δυνατότητα άµεσης παροχής δυναµικό περιβάλλον µάθησης που προετοιµάζει καλύτερα τους φοιτητές για τις
δεδοµένων και πληροφοριών σχετικών µε τον χώρο και την οµάδα από την οποία προκλήσεις της σύγχρονης αγοράς εργασίας. Συνολικά, το αυτοδιοίκητο συµ-
προέρχονται, µε στόχο την βελτιστοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής του Ιδρύ- βάλλει στην προώθηση της ακαδηµαϊκής αριστείας και την παροχή ποιοτικής
µατός µας. Με δεδοµένο ότι όλα τα µέλη της κοινότητας είναι ενήλικα και συνειδη- εκπαίδευσης, τόσο σε πανεπιστηµιακό επίπεδο όσο και ειδικά στη Σχολή Κοι-
τοποιηµένα άτοµα, αναµένω τόσο ότι θα συνδράµουν στην δηµιουργία ενός κοινού νωνικών Επιστηµών.
οράµατος για το ΕΑΠ, όσο και ότι θα εργαστούν και θα συνεργαστούν µε υπευθυ- Το όραµα για το ΕΑΠ στη νέα εποχή είναι η µετεξέλιξή του σε έναν δυ-
νότητα, ειλικρίνεια και φιλότιµο για την πραγµατοποίησή του. 2. ναµικό εκπαιδευτικό οργανισµό, σύγχρονο και εξωστρεφή, που ακολου-
Αρχικά, θα ήθελα να σηµειώσω ότι η νέα εποχή αποτελεί συνέχεια της προ- θεί διεθνή πρότυπα ποιότητας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στόχος είναι το
2. ηγούµενης εποχής. Το ΕΑΠ στην έως τώρα πορεία του, έχει φέρει εις πέρας ΕΑΠ να συνεχίσει να προσφέρει ποιοτική εκπαίδευση, εστιασµένη στις ανάγκες
την αποστολή του µε επιτυχία και έχει επιλύσει σηµαντικό αριθµό ζητηµάτων που των φοιτητών και της κοινωνίας, και να διασφαλίσει την πρόσβαση στην εκπαί-
δευση ανεξαρτήτως γεωγραφικών και κοινωνικών περιορισµών.
ανέκυψαν εξαιτίας της ιδιαίτερης φύσης του. Θα ήθελα λοιπόν να συνεχιστεί η εκ- Το Πανεπιστήµιο επιδιώκει να προάγει την έρευνα και την καινοτοµία, προ-
µετάλλευση των θετικών αποτελεσµάτων των προηγούµενων διοικήσεων, και σε σφέροντας προγράµµατα σπουδών που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προκλήσεις
αυτά να προστεθούν νέα, ώστε η νέα εποχή στην οποία εισέρχεται το ΕΑΠ να είναι και στις εξελισσόµενες ανάγκες των φοιτητών και των επαγγελµατιών. Μέσα από
µια περίοδος ευηµερίας για όλα τα µέλη της ακαδηµαϊκής του κοινότητας. Προφα- τη διαρκή διεθνοποίηση και τις συνεργασίες µε πανεπιστήµια και ερευνητικούς
νώς σε αυτά εντάσσω και τα άτοµα που εργάζονται στις διοικητικές υπηρεσίες και οργανισµούς παγκοσµίως, το ΕΑΠ σκοπεύει να ενισχύσει την εξωστρέφειά του,
τα Εργαστήρια του ΕΑΠ, µεγάλο τµήµα των οποίων έχουν διανύσει µια µακρά πε- προσελκύοντας φοιτητές από όλο τον κόσµο.
ρίοδο εργασιακής ανασφάλειας, η οποία ευελπιστώ ότι θα τερµατιστεί. Εστιάζοντας στη Σχολή Κοινωνικών Επιστηµών (ΣΚΕ), το όραµα περιλαµβά-
Σηµαντικό ρόλο στην επίτευξη της ευηµερίας του ΕΑΠ θα παίξει ο βαθµός απο- νει την ανάπτυξη καινοτόµων προγραµµάτων που ανταποκρίνονται στις σύγ-
τελεσµατικής ενσωµάτωσης των νέων τεχνολογιών σε όλα τα επίπεδα (διοίκησης, χρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες. Η ΣΚΕ επιδιώκει να ενδυναµώσει
εκπαίδευσης, έρευνας, λήψης αποφάσεων κλπ.). Αναµένω ότι το ΕΑΠ θα εξεύρει, την ακαδηµαϊκή της παρουσία, προσφέροντας σύγχρονα εργαλεία και γνώσεις στους
αναπτύξει και διαθέσει τους απαραίτητους πόρους (ανθρώπινους, χρονικούς, οι- φοιτητές της, ενώ παράλληλα να συµβάλλει ενεργά στην κοινωνική ανάπτυξη
κονοµικούς, υποδοµών κλπ.) ώστε να κεφαλαιοποιήσει την έως τώρα εµπειρία του, µέσω εξειδικευµένων ερευνητικών δράσεων. Με αυτόν τον τρόπο, η ΣΚΕ δια-
να διορθώσει τα όποια σφάλµατα, να επωφεληθεί από τους εταίρους του στη διε- µορφώνει το µέλλον των κοινωνικών επιστηµών στην Ελλάδα, προετοιµάζοντας
θνή κοινότητα και εν τέλει να βελτιστοποιήσει τις εκπαιδευτικές του υπηρεσίες. τους φοιτητές της για τις προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας και αγοράς εργασίας.
Ταυτόχρονα, ελπίζω ότι θα εγκαθιδρυθούν µηχανισµοί για τη συστηµατική συλλογή
και ανάλυση δεδοµένων σχετικών µε το περιβάλλον δραστηριοποίησης του ΕΑΠ
(κοινωνικό, επιστηµονικό, εκπαιδευτικό, τεχνολογικό, οικονοµικό κλπ.), µε βάση τα
οποία θα σχεδιάζεται η µελλοντική πορεία του Ιδρύµατος.
Επιπλέον, είναι απαραίτητο να επισπευστεί η ενσωµάτωση νέων εκπαιδευτικών
«προϊόντων» που ταιριάζουν µε τη φύση του ΕΑΠ, όπως είναι τα joint degrees, τα
micro-courses, τα micro-credentials, τα ΠΜΣ των 60 ECTS, η παροχή ευκαιριών το-
µεακής ή εταιρικής δια βίου µάθησης κλπ, αλλά και καινοτόµα εργαλεία, όπως η Τε-
χνητή Νοηµοσύνη, τα Ψηφιακά ∆ίδυµα κλπ. Ευελπιστώ ότι η κοινότητα του ΕΑΠ
θα υιοθετήσει αυτές τις προσεγγίσεις το συντοµότερο, ώστε να διευρυνθεί σηµαν-
τικά το κοινό στο οποίο στοχεύει το Ίδρυµα.
Το ΕΑΠ είναι κατ’ ουσίαν ανοικτό Πανεπιστήµιο: έχει διαµορφώσει την κουλ-
τούρα και τους µηχανισµούς που του επιτρέπουν να δέχεται όποιο µέλος της κοι-
νωνίας επιθυµεί να ενταχθεί σε αυτό και να το βοηθά να «µετασχηµατιστεί» σε µέ-
λος της ακαδηµαϊκής του κοινότητας. Αυτή η ανοικτότητα και η συνακόλουθη συµ-
περιληπτικότητα, χωρίς διακρίσεις και άνω όρια, θα ήθελα όχι µόνο να διατηρηθεί,
αλλά και να ενισχυθεί, ώστε να ικανοποιήσει ακόµη καλύτερα τις ανάγκες της κοι-
νωνίας.
Επιπλέον, οραµατίζοµαι άνοιγµα στη διεθνή ακαδηµαϊκή κοινότητα, µε την ανταλλαγή
µελών ∆ΕΠ και φοιτητών/τριων, την παροχή ξενόγλωσσων ΠΣ και την ισχυροποί-
ηση των επιστηµονικών, εκπαιδευτικών και ερευνητικών συνεργασιών. Η συµµε-
τοχή µας στην προσφάτως εγκριθείσα Ευρωπαϊκή Πανεπιστηµιακή Συµµαχία Ope-
nEU, η οποία θα οδηγήσει σε ένα Πανευρωπαϊκό Ανοικτό Πανεπιστήµιο, αποτελεί
σηµαντικό βήµα προς την κατεύθυνση αυτή
09

