Page 12 - SEPTEMBER-NOVEMBER-2024
P. 12

ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ                                                                                       ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - NOEMΒΡΙΟΣ 2024






            Οι απόψεις του ανθρώπινου δυναµικού του           ΕΑΠ για τη νέα «σελίδα» του Ιδρύµατος





























               Τη δική τους

               σηµαντική

                                                   Μαριάννα Ταλιούρη
               συµβολή                             Αν. Προ3σταµένη της ∆ιεύθυνσης ∆ιοικητικών Υπηρεσιών του Ε.Α.Π. :


               στην εξέλιξη                        «Μια νέα Αρχή για την Ανοικτή Εκπαίδευση στην Ελλάδα»

               του ΕΑΠ                           Η αυτονόµηση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου απο-  άνθρωποι που είναι ήδη εντός του συστήµατος διαθέτουν
                                                   τελεί µια κρίσιµη εξέλιξη για την Ανώτατη Εκπαίδευση στην
                                                                                                         πολύτιµη εµπειρία και γνώση για τις λειτουργικές δυσλει-
                                                   Ελλάδα.. Το Ε.Α.Π. από την ίδρυσή του το 1992 είναι το
                                                                                                         τουργίες, τις επικοινωνιακές προκλήσεις και τις πολιτικές
                                                   πρώτο δηµόσιο Πανεπιστήµιο που ξεκίνησε να προσφέρει  αντιφάσεις που συχνά εµφανίζονται. Αυτή η εσωτερική
               έχουν                               προγράµµατα σπουδών µε τη µέθοδο της εξ αποστάσεως    γνώση τους επιτρέπει να εντοπίζουν και να αντιµετωπί-
                                                   εκπαίδευσης, επιτρέποντας σε χιλιάδες ενήλικες να απο-
                                                                                                         ζουν τα προβλήµατα µε µεγαλύτερη ακρίβεια και αποτελε-
                                                   κτήσουν πτυχίο χωρίς να χρειάζεται να παρευρίσκονται µε  σµατικότητα, προτείνοντας λύσεις που είναι ρεαλιστικές
               οι εργαζόµενοι                      φυσική παρουσία σε αίθουσες διδασκαλίας και το πρώτο Πα-  και εφαρµόσιµες στο συγκεκριµένο ακαδηµαϊκό πλαίσιο.
                                                   νεπιστήµιο που µε την ίδρυσή του ν.2083/1992) ήρθε για
                                                   να δώσει τη δυνατότητα της διαρκούς επιµόρφωσης σε όσους  Αξιοποιώντας την εµπειρία των ανθρώπων που είναι ήδη εν-
                                                                                                         σωµατωµένοι στην ακαδηµαϊκή κοινότητα, η διοίκηση µπο-
               του Ιδρύµατος,                      επιθυµούν την συνεχή καταξίωση των γνώσεών τους αντα-  ρεί να ενισχύσει τη συµµετοχή και την αίσθηση του ανήκειν
                                                   ποκρινόµενο στην ανάγκη δια βίου µάθησης.
                                                 Μετά από πλέον 30 έτη η διαδικασία της αυτονόµησης προκύπτει  µεταξύ των µελών της. Η συνεργασία µε άλλους ακαδηµαϊ-
                                                                                                         κούς, η καλλιέργεια ενός κοινού οράµατος και η ενίσχυση
               οι οποίοι                         Η αυτονόµηση του Ε.Α.Π. αναγνωρίζει τη µοναδική του θέση στον  της συλλογικής ευθύνης είναι πιο εφικτές όταν οι διοι-
                                                   ως φυσικό επακόλουθο για την περαιτέρω εξέλιξή του.
                                                                                                         κούντες γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις προκλήσεις και τις
                                                                                                         ανάγκες του χώρου.
               καταθέτουν                          εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας και την ανάγκη για µεγαλύ-  Ωστόσο, η αυτονόµηση δεν έρχεται χωρίς προκλήσεις. Η ανάγκη
                                                   τερη ευελιξία και αυτονοµία στην ακαδηµαϊκή του λει-
                                                   τουργία. Με τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων που θα σχε-
                                                                                                         για διασφάλιση της ποιότητας των προγραµµάτων και η συ-
               τις απόψεις                         τίζονται άµεσα µε τη διοίκηση, τη χρηµατοδότηση και την  νεχής αξιολόγηση της ακαδηµαϊκής διαδικασίας είναι κρίσιµες.
                                                   ακαδηµαϊκή του πολιτική, το Ε.Α.Π. µπορεί να ενισχύσει
                                                                                                         Το ΕΑΠ θα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι αλλαγές που θα
                                                   την ποιότητα των παρεχόµενων προγραµµάτων.
                                                                                                         προκύψουν από την αυτονόµηση δεν θα επηρεάσουν αρ-
               τους για την                      Η διοίκηση ενός ακαδηµαϊκού ιδρύµατος από µέλη που ήδη  νητικά την ποιότητα των σπουδών. Η διαχείριση των πόρων
                                                   ανήκουν στην ακαδηµαϊκή κοινότητα και γνωρίζουν τις εσω-
                                                                                                         και η εξασφάλιση χρηµατοδότησης είναι επίσης σηµαντικά
                                                   τερικές δυναµικές και παθογένειες του συστήµατος αποτε-
                                                                                                         θέµατα που θα απαιτήσουν προσοχή.
               αυτονόµηση                          λεί έναν σηµαντικό παράγοντα επιτυχίας για την ανάπτυξη  Συνολικά, η αυτονόµηση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπι-
                                                   και βελτίωση του θεσµού. Η εσωτερική ηγεσία έχει την δυ-
                                                                                                         στηµίου αναδεικνύει τη σηµασία της προσαρµοστικότητας
                                                   νατότητα να αναγνωρίζει άµεσα τα προβλήµατα και να προ-
                                                   τείνει λύσεις που ανταποκρίνονται καλύτερα στις πραγµα-  στην ανώτατη εκπαίδευση και την ανάγκη για συνέργειες
                                                   τικές ανάγκες του Πανεπιστηµίου.                      που θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη και την ποιότητα της
                                                 Η ακαδηµαϊκή κοινότητα είναι ένα ιδιαίτερα σύνθετο και πο-  εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Με τη σωστή κατεύθυνση και
                                                   λυδιάστατο οικοσύστηµα, στο οποίο η κατανόηση των εσω-  στρατηγική, το ΕΑΠ έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει πρό-
                                                   τερικών αλληλεπιδράσεων µεταξύ φοιτητών, καθηγητών,   τυπο για άλλα εκπαιδευτικά ιδρύµατα, τόσο σε εθνικό όσο
                                                   ερευνητών και διοικητικού προσωπικού είναι κρίσιµη. Οι  και σε διεθνές επίπεδο.
                                                   ∆ήµητρα Παρασκευοπούλου
                                                   Αναπληρώτρια Προ3σταµένη Τµήµατος Εκπαίδευσης:
                                                 «Η ελευθερία και η ευθύνη είναι αλληλένδετες µε την αυτονοµία»


                                                 Πέρασαν πολλά χρόνια από την ίδρυση και τη λειτουργία του Ε.Α.Π. έως την πολυπόθητη αυτονόµησή του, για την οποία
                                                   αφιερώθηκε ενέργεια και πολύτιµος χρόνος. Το Ε.Α.Π. «µεγάλωσε» και αναπτύχθηκε µέσα από την αλληλεπίδραση µε τα συµ-
                                                   βατικά πανεπιστήµια, χρειάστηκε δε πολλές φορές να επιχειρηµατολογήσει και να πείσει για τη διαφορετικότητά του και
                                                   τις καινοτοµίες του. Το Πανεπιστήµιο διδάχθηκε αλλά πολύ περισσότερο δίδαξε µέσα από αυτή τη διάδραση. Η εκλογή των
                                                   Οργάνων ∆ιοίκησής του, προσφέρει την ελευθερία και την ευκαιρία στο Ε.Α.Π. να αναδείξει τη µοναδικότητά του, αξιοποι-
                                                   ώντας τη γνώση και την πολύτιµη εµπειρία του. Η αυτονόµηση προκαλεί και προσκαλεί το Ίδρυµα να κοιτάξει µέσα του
                                                   και να συνδεθεί µε τις δικές του δυνάµεις, ώστε να αναλάβει αυτόνοµα πρωτοβουλίες και δράσεις που σχετίζονται αποκλειστικά
                                                   µε τους σκοπούς του και το όραµά του, χωρίς την τροχοπέδη εξωτερικών επεµβάσεων. Η ελευθερία και η ευθύνη, που συ-
                                                   νυπάρχουν µε την αυτονόµηση, επιταχύνουν τις διαδικασίες για τον εκσυγχρονισµό του Πανεπιστηµίου, µε στόχο την προ-
                                                   αγωγή της επιστηµονικής έρευνας και την ανάπτυξη τεχνολογίας και µεθοδολογίας στο πεδίο της µετάδοσης της γνώσης από
                                                   απόσταση. Εξ ορισµού, ο σκοπός θεσµοθέτησης του Ε.Α.Π. το καθιστά ιδιαίτερο και µοναδικό. Το Ε.Α.Π., ως ένα πρωτοπόρο
                                                   Ίδρυµα, το οποίο «άνοιξε» −µεταξύ άλλων− το δρόµο για την ανάπτυξη προγραµµάτων σπουδών µε µεθόδους εξ αποστά-
                                                   σεως εκπαίδευσης, µόλις ξεκίνησε να γράφει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του, µε εστίαση στις ανάγκες του και την εξέ-
                                                   λιξή του. Το Πανεπιστήµιο, ως αυτοτελές και πλήρως αυτοδιοικούµενο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυµα, κατέχει ξεχωριστή
                                                   θέση στον ακαδηµαϊκό χάρτη της χώρας. Εύχοµαι η αυτονόµηση να οδηγήσει το Ε.Α.Π. στην κατάκτηση µιας σηµαντικής θέ-
                                                   σης στον ευρωπαϊκό ή και στον παγκόσµιο ακαδηµαϊκό χάρτη.



             12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17