Page 3 - SEPTEMBER-NOVEMBER-2024
P. 3
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - NOEMΒΡΙΟΣ 2024 ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ
Σ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο αναβαθµίζεται:
Εξωστρέφεια, διεθνοποίηση
και επιµονή στην ποιότητα των σπουδών
«Ν Να α ο οδ δη ηγ γή ήσ σο ου υµ µε ε τ το ο Ε Ελ λλ λη ην νι ικ κό ό Α Αν νο οι ι- -
κ κτ τό ό Π Πα αν νε επ πι ισ στ τή ήµ µι ιο ο σ στ τη η ν νέ έα α τ το ου υ
ε επ πο οχ χή ή, , µ µε ετ τά ά τ τη ην ν α αυ υτ το ον νό όµ µη ησ σή ή τ το ου υ, ,
µ µε ε δ δυ υν να αµ µι ισ σµ µό ό κ κα αι ι π πρ ρο οο οπ πτ τι ικ κή ή» » ε εί ί- - Ο πρώτος Πρύτανης
ν να αι ι τ το ο κ κύ ύρ ρι ιο ο µ µέ έλ λη ηµ µα α τ το ου υ π πρ ρώ ώτ το ου υ
Π Πρ ρύ ύτ τα αν νη η σ στ τη ην ν ι ισ στ το ορ ρί ία α τ το ου υ. . του Ελληνικού Ανοικτού
Ο Ο Μ Μα αν νώ ώλ λη ης ς Κ Κο ου υτ το ού ύζ ζη ης ς σ σε ε σ συ υν νέ έν ν- -
τ τε ευ υξ ξή ή τ το ου υ σ στ τη ην ν « «O Op pe en n2 2U U» » α απ πα α- - Πανεπιστηµίου
ρ ρι ιθ θµ µε εί ί τ τα α ο οφ φέ έλ λη η α απ πό ό τ τη ην ν α αυ υτ το ον νό ό- -
µ µη ησ ση η τ το ου υ α ακ κα αδ δη ηµ µα αϊ ϊκ κο ού ύ ι ιδ δρ ρύ ύµ µα ατ το ος ς, , Μ Μα αν νώ ώλ λη ης ς Κ Κο ου υτ το ού ύζ ζη ης ςµιλά
τ το ον νί ίζ ζο ον ντ τα ας ς ό ότ τι ι α απ πο οτ τε ελ λο ού ύσ σε ε α αί ίτ τη ηµ µα α
γ γι ια α π πε ερ ρι ισ σσ σό ότ τε ερ ρα α α απ πό ό 2 20 0 χ χρ ρό όν νι ια α
κ κα αι ι π πω ως ς α αν νο οί ίγ γε ει ι έ έν να α ν νέ έο ο κ κε εφ φά άλ λα αι ιο ο στην «Open2U» για τους
σ στ τη ην ν ι ισ στ το ορ ρί ία α τ το ου υ. .
Π Πρ ρο οσ σδ δι ιο ορ ρί ίζ ζε ει ι τ το ου υς ς σ στ τό όχ χο ου υς ς κ κα αι ι ξ ξε ε- - στόχους και το όραµά του
δ δι ιπ πλ λώ ών νε ει ι τ το ο ό όρ ρα αµ µά ά τ το ου υ, , µ µέ έσ σα α α απ πό ό
τ τη ην ν ε εφ φα αρ ρµ µο ογ γή ή τ το ου υ ν νέ έο ου υ σ στ τρ ρα ατ τη ηγ γι ι- -
κ κο ού ύ σ σχ χε εδ δί ίο ου υ π πο ου υ θ θα α α αν να αδ δε εί ίξ ξε ει ι τ τη η
µ µο ον να αδ δι ικ κό ότ τη ητ τα α κ κα αι ι τ τα α π πλ λε εο ον νε εκ κτ τή ή- -
µ µα ατ τά ά τ το ου υ ώ ώσ στ τε ε ν να α κ κα ατ τα ασ στ τε εί ί Π Πα αν νε ε- - που θα απευθύνονται σε ένα διαφορετικό
π πι ισ στ τή ήµ µι ιο ο π πρ ρώ ώτ τη ης ς ε επ πι ιλ λο ογ γή ής ς, , α αν νο οι ι- - Ιδρύµατος ήταν ένα πάγιο αίτηµα των µε- Πλέον, όπως ήδη ανέφερα, η τύχη του Ιδρύ- κοινό από το «παραδοσιακό» κοινό µας. Το
µατος βρίσκεται στους συντελεστές του. Το
λών ∆ΕΠ του Ιδρύµατος και αυτό γιατί αι-
κ κτ τό ό σ σε ε ό όλ λο ου υς ς! ! Π Πα αρ ρά άλ λλ λη ηλ λα α, , µ µι ιλ λά ά σθανόµασταν ότι είχαµε φτάσει σε ένα σηµείο γεγονός αυτό δίνει τη δυνατότητα στο ΕΑΠ ΕΑΠ πρέπει να αξιοποιήσει το συγκριτικό
γ γι ια α τ τι ις ς π πρ ρο οτ τε ερ ρα αι ιό ότ τη ητ τε ες ς τ τη ης ς Π Πρ ρυ υ- - ανάπτυξης που δεν υπήρχε πλέον κανένας να αποκτήσει ένα στοχευµένο στρατηγικό του πλεονέκτηµα.
τ τα αν νι ικ κή ής ς Α Αρ ρχ χή ής ς κ κα αι ι γ γι ια α τ τη ην ν ε ευ υθ θύ ύν νη η λόγος να παραµένουµε στο προηγούµενο πλάνο το οποίο θα περιλαµβάνει τόσο εκ- • Την ανάπτυξη των ακαδηµαϊκών και
π πο ου υ α αν να αλ λα αµ µβ βά άν νε ει ι. . καθεστώς. Όπως ξέρετε, από την αρχή της παιδευτικές και ερευνητικές δράσεις όσο ερευνητικών υποδοµών, µε βάση τον στρα-
λειτουργίας του το ΕΑΠ διοικούνταν από και δράσεις εξωστρέφειας, διεθνοποίησης, τηγικό προγραµµατισµό του ιδρύµατος.
µέλη ∆ΕΠ άλλων Πανεπιστηµίων, ερευνη- ανάπτυξης υποδοµών, εργαστηρίων οι οποίες • Την ανάπτυξη της έρευνας, τόσο της βα-
η
ρ
ΚΚύύριιε ΠΠρύύταννη,, το Ελλληννικκόό Αννοοιι- - τές κ.ά. Αυτό είχε ίσως ένα νόηµα όταν τα θα αναβαθµίσουν συνολικά το Ελληνικό σικής όσο και της εφαρµοσµένης, σε τοµείς
ο
Α
α
ε
ρ
η
τ
ι
Ε
λ
τ
λ
κ κτό ΠΠαανεπισσττήήµιιοο είίννααι πλέέονν αυττοο- - µέλη ∆ΕΠ του ΕΑΠ ήταν πολύ λίγα και οι Ανοικτό Πανεπιστήµιο. αιχµής και σε σύνδεση µε τις ανάγκες της
ε
ό
ι
ι
π
τ
π
ε
ο
α
υ
ν
µ
κ
ο
γ
ί
ε
κ
ι
ν
ρ
γ
δ διιοικοούύµµεννοο.. Ανοίγειι έένναα κααιιννοούύργιο κε- - απαιτήσεις για την αρχική ανάπτυξη του κοινωνίας.
ο
ο
ε
ε
κ
Α
ι
ε
ς
ε
ι
Π
τ
τ
ρ
ι
ι
ε
α
ν
ε
τ
τ
η
ό
ρ
ι
ί
ο
ι
τ
ν
ρ
λ
η
φ φάάλααιο σστην ισσττοορία ττοουυ;; Πανεπιστηµίου µεγάλες. Στην πορεία των Ποοιεςς είίναι οοι ππροοτερααιιότητες τηηςς ΜΜιιλλήήστε µµαςς για ττο όρρααµάά σσαςς για ττο
α
ό
µ
ο
γ
α
ι
ε
ο
γ
σ
α
α
α
ι
τ
ς
υ
ρ
Π
α
ς
τ
Πράγµατι, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπι- χρόνων όµως, το ΕΑΠ έγινε ένα από τα µε- ννέέαςς Πρρυτααννιικκήής ΑΑρχχήής;; Ε ΕΑΠΠ.. ΚΚαλλεείίτααιι να παίίξξεειι έένναανν άλλλο
α
π
λ
Α
τ
α
ν
α
ο
ά
στήµιο ανοίγει πλέον ένα νέο κεφάλαιο στην γαλύτερα Πανεπιστήµια της χώρας από Όπως ανέφερα και στο Σχέδιο Ανάπτυξης ρ ρόόλο ύσστεερρα κααι ααπό την ααπόφααση
η
τ
α
η
κ
ό
τ
π
ό
π
λ
ο
ύ
ν
σ
φ
ι
ιστορία του. Με ηµεροµηνία σταθµό την πλευράς πλήθους φοιτητών, ανέπτυξε νέα που κατέθεσα κατά τη διάρκεια της εκλογικής τ τουυ Υπποουυργγεείίοου ΠΠαιιδδείαςς γγιιαα ττηη λλειι- -
ρ
ε
Υ
υ
α
ο
α
ε
ί
01.09.2024, το Ε.Α.Π. παίρνει την «τύχη του» Προγράµµατα Σπουδών και εδραίωσε την διαδικασίας, το οποίο αποτέλεσε προϊόν τ τουυργγίαα ιδδιιωτιικώών ΠΠαανεπισττηηµµίωωνν;;
ω
τ
ι
κ
ν
π
ί
σ
ι
ν
ί
ρ
ε
ο
στα ίδια του τα χέρια. Για τους συντελεστές θέση του στον χώρο της Ανώτατης Εκπαί- συλλογικής δουλειάς µε τους Αντιπρυτάνεις Το όραµά µας για το ΕΑΠ είναι να βελ-
του Ιδρύµατος, τους ανθρώπους δηλαδή δευσης της χώρας µέσα από την γενική απο- του Ιδρύµατος, οι βασικοί άξονες/προτε-
που διδάσκουν και πραγµατοποιούν επι- δοχή του από τους πολίτες που το επέλεξαν ραιότητες για το Ίδρυµα περιλαµβάνουν τα τιώσει ακόµα περισσότερο την ποιότητα
στηµονική έρευνα ή δουλεύουν σε αυτό, οι και συνεχίζουν να το επιλέγουν για τις σπου- εξής: των ακαδηµαϊκών προδιαγραφών του και να
οποίοι περίµεναν πάνω από 20 χρόνια την δές τους. Παράλληλα, στελεχώθηκε από υψη- • Τον ανασχεδιασµό και περαιτέρω ενί- ενισχύσει την αξιοκρατία, την ανοικτότητα
αυτονόµησή του, το νέο αυτό κεφάλαιο ση- λής ποιότητας µέλη ∆ΕΠ. Εποµένως, η αυ- σχυση της ποιότητας των προσφερόµενων σε συνεργάτες, διδάσκοντες/ουσες και φοι-
µατοδοτεί µία νέα αρχή. ∆ίνει ένα ισχυρό κί- τοδυναµία και αυτοδιοίκηση του Ιδρύµα- Προγραµµάτων Σπουδών, µε έµφαση στο τητές/ριες, όπως και σε ιδέες, µεθόδους και
νητρο για περαιτέρω ανάπτυξη µέσω νέων τος ήταν µια αυτονόητη εξέλιξη. Συνεπώς αναβαθµισµένο εκπαιδευτικό υλικό και στη πρακτικές. Να δίνει ευκαιρίες στις φοιτή-
ιδεών και συνεργασιών, κυρίως όµως για την νιώθω δικαιωµένος και ταυτόχρονα ευτυ- βιωµατική εκπαιδευτική εµπειρία των φοι- τριες και τους φοιτητές του, καθώς και στο
ανάπτυξη και εφαρµογή ενός στρατηγικού χής που αποτέλεσα µέλος της όλης προ- τητών/ριών. ακαδηµαϊκό και διοικητικό του προσωπικό
• Τη δηµιουργία ασφαλούς συµπεριλη-
σχεδίου, το οποίο θα αναδεικνύει την µο- σπάθειας αυτονόµησής του και ακόµα πιο πτικού περιβάλλοντος, µε ίσες ευκαιρίες για να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες και τις
ναδικότητα και τα πλεονεκτήµατα του Ελ- ευτυχής που τα µέλη ∆ΕΠ µε τίµησαν µε το όλα τα µέλη της ακαδηµαϊκής κοινότητας. προοπτικές τους. Το όραµά µας είναι να
ληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου και θα το αξίωµα του Πρύτανη του Ιδρύµατος στην • Τις δηµοκρατικές διαδικασίες, διαφά- αποτελέσει το ΕΑΠ ένα πραγµατικά διε-
καθιστά Πανεπιστήµιο πρώτης επιλογής, νέα του αυτή αρχή. νεια, συλλογικότητα και συµµετοχικότητα θνές Πανεπιστήµιο - σηµείο αναφοράς στην
ανοικτό σε όλους! Ποοιαα θαα εείννααιι ταα οοφφέλλη κκαι ττα πλε- - στις αποφάσεις. Όλα αυτά θα συνοδεύον- ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, µε
ε
π
Π
λ
α
ι
ι
τ
ί
θ
έ
η
α
Με βάση τα παραπάνω, ο ρόλος του Ε.Α.Π. ο οννεεκκτήήµµααττα γγια ττουυς φοοιτηηττέςς κκαιι ττο εκκ- - διαρκή προσφορά καινοτόµου γνώσης.
φ
ο
ς
α
ι
έ
τ
τ
ι
α
ε
α
ο
και παράλληλα το όραµά µας για το Ίδρυµα π πααιδεευυττιικκό έέρργγοο σσεε ααυυττήνν ττηνν ννέέα ται από διαρκή λογοδοσία. Σεε ππροοσσωπικόό εεππίίππεεδδοο, ττιι σσηµµααίίννεει ι
α
ι
ή
δ
η
ό
η
π
ρ
ι
κ
Σ
ω
,
• Τις ουσιαστικές δράσεις εξωστρέφειας και
είναι η περαιτέρω εδραίωσή του στην τρι- ε επποχή;; τη βελτίωση της αναγνωρισιµότητας του η η εεκλλοογγήή σσαςς καιι πποοιιοο εείίννααιι τοο δδικό σααςς
χ
ή
ο
ό
κ
τ
σ
ι
κ
α
κ
α
τοβάθµια εκπαίδευση στην Ελλάδα και, γιατί Τα οφέλη για τους φοιτητές συνδυάζον- ΕΑΠ, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξω- σ σττοοίχηηµµα;;
ί
χ
α
όχι, στο εξωτερικό µέσω ξενόγλωσσων προ- ται πάντα µε τα οφέλη για το ίδιο το Ίδρυµα. τερικό, µέσω ξενόγλωσσων Προγραµµάτων
γραµµάτων, η ενίσχυση του ακαδηµαϊκού Σε προσωπικό επίπεδο η εκλογή µου στη
και ερευνητικού του προφίλ, η εξωστρέφεια θέση του Πρύτανη συνοδεύεται τόσο από
και η διεθνοποίηση και φυσικά η διατήρηση αίσθηµα χαράς όσο και από µεγαλύτερο
και η ενίσχυση της ανοικτότητάς του αλλά αίσθηµα ευθύνης. Αίσθηµα ευθύνης απέ-
και του σηµαντικού κοινωνικού του ρόλου. «Στην πορεία των χρόνων το ΕΑΠ έγινε ένα ναντι στους συναδέλφους µου αλλά και
Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο είναι το στην ακαδηµαϊκή, διοικητική και φοιτητική
µοναδικό Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυµα από τα µεγαλύτερα Πανεπιστήµια της χώρας κοινότητα του Ιδρύµατος. Το προσωπικό
της χώρας το οποίο πρεσβεύει και ενισχύει στοίχηµα λοιπόν είναι να φανώ αντάξιος
το ιδεώδες της ανοικτής εκπαίδευσης. από πλευράς πλήθους φοιτητών, ανέπτυξε των προσδοκιών και να οδηγήσω το ΕΑΠ
τ
ν
µ
τ
χ
µ
ο
α
δ
σ
υ
ς
ή
κ
ι
ε
σ
ι
α
χ
ά
Έ
ε
Έχοντας ήδηη συµµεττάσχει και στοο στη νέα του εποχή µε δυναµισµό και προ-
σ
π προηγούµεενο διιοικητικό σσχχήήµµα ωως Κο- νέα Προγράµµατα Σπουδών και εδραίωσε την οπτική.
τ
ι
κ
η
κ
ο
η
ό
ι
ν
ο
µ
ύ
ο
γ
ο
δ
ς
ρ
α
ο
-
Κ
Έχουµε εισέλθει πλέον στη δεύτερη 25ετία
ς
ή
ρ
κ
Σ
ω
η
ρ
ς
α
ν
σ σµήτορας της Σχολλής ΑΑνθθρωπιστιικώών του Ιδρύµατος και οι προκλήσεις είναι µε-
τ
ς
µ
ο
ή
ν
σ
τ
τ
χ
π
ι
ο
ι
Ε Επιστηµών ττου ΕΑΠΠ είχατεε σσυυνδρρά- - θέση του στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώ- γάλες. Είµαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρουµε.
τ
η
σ
π
χ
α
ε
ί
τ
δ
ά
ν
ν
µ
ώ
ο
Ε
Α
υ
ι
γ
ε
τ
σ
ο
α
τ
ν
ρ
π
ο
π
θ
σ
η
τ
ί
ο
δ
ε
ι
υ
µ µει στην προσπάάθειαα γιιαα το αυτοδιιοοί- -
κ κητο του ιδρύµµατοςς.. ΑΑισσθάάνεσττε δδιι- ρας µέσα από τη γενική αποδοχή του από τους Με την ευκαιρία να σας πω ότι προγραµ-
ε
υ
α
τ
ύ
ο
ι
-
ρ
δ
σ
τ
ι
θ
ε
ο
ν
ο
τ
η
µατίζουµε µια σηµαντική εκδήλωση για τα
ν
α
κ καιωµένος από ααυτήν τηνν εεξέλιξξη;
µ
ω
ι
έ
ξ
έ
η
τ
;
η
λ
ι
ν
α
π
ο
ς
υ
τ
ή
ό
∆εν θα έλεγα ότι αισθάνοµαι προσωπικά πολίτες που το επέλεξαν και συνεχίζουν να το 25 χρόνια από την λειτουργία των πρώτων
προγραµµάτων του ΕΑΠ. Περισσότερα για
δικαιωµένος αλλά δικαιωµένος ως µέλος αυτή την εκδήλωση µόλις οριστικοποιηθούν
∆ΕΠ του Ιδρύµατος. Η αυτοδιοίκηση του επιλέγουν για τις σπουδές τους» οι οργανωτικές λεπτοµέρειες.
03

