Page 7 - SEPTEMBER-NOVEMBER-2024
P. 7
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - NOEMΒΡΙΟΣ 2024 ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ
Ε ΕΥ ΥΓ ΓΕ ΕΝ ΝΙ ΙΑ Α Μ ΜΩ ΩΡ ΡΑ ΑΪ ΪΤ ΤΟ ΟΥ Υ: : Σ ΣΤ ΤΥ ΥΛ ΛΙ ΙΑ ΑΝ ΝΟ ΟΣ Σ Ζ ΖΕ ΕΡ ΡΕ ΕΦ ΦΟ ΟΣ Σ: :
«Θα επιδράσει θετικά «Ήταν πολύπαθος και πολύποθος στόχος»
και στην ακαδηµα:κή ελευθερία» αυτοδύναµη διοί- του 21ου αιώνα. λιτικές ώστε να διασφαλίζε-
αναµενόµ- «Ηκηση του ΕΑΠ Το ΕΑΠ ως ∆ηµόσιο Πα- ται η συµµετοχή στην εκπαί-
«Ηενη αυτο- αποτελεί τον πολύπαθο και νεπιστήµιο είναι µη κερδο- δευση φοιτητών/ριων χωρίς
δυναµία του Ελληνι- πολύποθο κύριο στόχο της σκοπικό και εποµένως µε- διακρίσεις οποιουδήποτε εί-
ακαδηµαϊκής κοινότητάς µας
γάλη πρόκληση αποτελεί η
δους, µε την εξασφάλιση πο-
κού Ανοικτού Πανε-
πιστηµίου είναι µια που επιτεύχθηκε. Η αποµά- διαχείριση των πόρων χωρίς λιτικής υποτροφιών και συµ-
περίληψης.
πλέον εξωτερικές παρεµβά-
κρυνση από τον άµεσο κρα-
θετική εξέλιξη που τικό έλεγχο και η ενίσχυση σεις που µας δίνει τη δυνα- Προς την ίδια κατεύθυνση
µπορεί, ευχόµαστε και
θα προσπαθήσουµε της αυτονοµίας προσφέρει τότητα βελτιστοποίησης της θα πρέπει να κινηθούµε ως περεταίρω ανάπτυξη του µον-
να αποτελέσει σηµείο σηµαντικά πλεονεκτήµατα, κατανοµής χρηµατοδοτήσεων, προς τους άµεσους εξωτερι- τέλου εσωτερικής αξιολόγη-
τοµής για την ιστορία αλλά και προκλήσεις που ταχύτερης λήψης αποφάσεων, κούς συνεργάτες µας που εί- σης, ώστε να µπορέσει να
του. απαιτούν προσεκτικό σχε- διαφάνειας και καλύτερης ναι οι καθηγητές σύµβουλοι. υποστηρίξει κάθε πτυχή των
Ήδη το ΕΑΠ µε χι- διασµό και αυξηµένη υπευ- διάχυσης της πληροφορίας. Η αυτοδιοίκηση του ΕΑΠ δράσεων εκπαίδευσης είναι
λιάδες φοιτητές κι θυνότητα. Η κύρια ευελιξία Οι ανάγκες σε υποδοµές, νέες πρέπει να στηριχθεί σε µια εξαιρετικά σηµαντική και ου-
ακόµη περισσότερους του ΕΑΠ είναι ότι µπορεί να τεχνολογίες και διοικητικό σαφή στρατηγική εξωστρέ- σιαστική.
αποφοίτους κατα- αναπτύσσει καινοτόµα προ- προσωπικό απαιτούν άρτια φειας, µε έµφαση στην ενί- Έχοντας επιτύχει ένα
ξιωµένους επαγγελµατίες απ’ όλο το φάσµα της οικο- γράµµατα σπουδών που αν- στρατηγική προσέλκυσης πό- σχυση του ανθρώπινου κε- όνειρο δεκαετιών, οφείλουµε
νοµίας έχει κτίσει ακατάλυτους και στέρεους δεσµούς ταποκρίνονται στις ανάγκες ρων και αξιοποίησης χρηµα- φαλαίου, την προσέλκυση να σταθούµε στο ύψος των
µε την κοινωνία. Η σύνδεση που κάθε τριτοβάθµιο της σύγχρονης κοινωνίας και τοδοτικών εργαλείων. καταξιωµένων επιστηµόνων, περιστάσεων και να δείξουµε
ίδρυµα οραµατίζεται κι επιζητά στο ΕΑΠ είναι δεδο- εκπαίδευσης. Η δυνατότητα Η µεγαλύτερη πρόκληση την ενίσχυση νέων επιστη- στην πολιτεία και στην ακα-
µένη. σχεδιασµού και εφαρµογής όµως είναι η αναµόρφωση µόνων και τη δηµιουργία ενός δηµαϊκή κοινότητα του ΕΑΠ,
Παραπέρα, η εκλογή των διοικήσεων θα επιτρέψει ακαδηµαϊκών πολιτικών, χω- των εσωτερικών διαδικασιών, ευνοϊκού περιβάλλοντος για ότι η αυτονόµηση ήταν τελικά
στο πανεπιστήµιο να αναπτύξει ουσιαστικές σχέσεις ρίς εξωτερικούς περιορι- καθώς ως αυτοδιοικούµενο ακαδηµαϊκή αριστεία. Η επι- η µόνη ορθή επιλογή για την
και να καταστρώσει µακροπρόθεσµο προγραµµατι- σµούς, ενθαρρύνει τη δηµι- ίδρυµα καλούµαστε να εξα- τυχία ενός αυτοδιοικούµε- εδραίωση και ανάπτυξη του
σµό προς όφελος του κύρους του (εκτός) κι όλης της ουργικότητα και προωθεί την σφαλίσουµε ότι οι αποφά- νου πανεπιστηµίου εξαρτά- Πανεπιστηµίου».
πανεπιστηµιακής κοινότητας (εντός): των καθηγητών, ανάπτυξη ανταγωνιστικών σεις λαµβάνονται βάσει δια- ται άµεσα από τη δυνατό- ( (* *) ) O O Σ Στ τυ υλ λι ια αν νό ός ς Ζ Ζε ερ ρε εφ φό ός ς ε εί ίν να αι ι
των φοιτητών και του διοικητικού προσωπικού. και εξειδικευµένων προ- φανών διαδικασιών, εκφρά- τητά του να διατηρεί και να Κ Κα αθ θη ηγ γη ητ τή ής ς Α Αρ ρχ χι ιτ τε εκ κτ το ον νι ικ κή ής ς Α Αν νά ά- -
Η αυτοδυναµία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπι- γραµµάτων και νέων µοντέλων ζοντας τις ιδιαιτερότητες κάθε υποστηρίζει ικανούς επι- λ λυ υσ ση ης ς σ στ τη η Σ Σχ χο ολ λή ή Ε Εφ φα αρ ρµ µο οσ σµ µέ έν νω ων ν
Τ Τε εχ χν νώ ών ν κ κα αι ι Β Βι ιώ ώσ σι ιµ µο ου υ Σ Σχ χε εδ δι ια α- -
στηµίου θα επιδράσει θετικά και στην ακαδηµαϊκή ανοικτής και εξ αποστάσεως Σχολής. Μέσα σε αυτό το στήµονες και να παρέχει ένα σ σµ µο ού ύ κ κα αι ι ε εσ σω ωτ τε ερ ρι ικ κό ό µ µέ έλ λο ος ς τ το ου υ
ελευθερία, επιτρέποντας στους λειτουργούς του να εκπαίδευσης που ανταπο- πλαίσιο θα πρέπει να υιο- ασφαλές εργασιακό περι- Σ Συ υµ µβ βο ου υλ λί ίο ου υ ∆ ∆ι ιο οί ίκ κη ησ ση ης ς τ το ου υ Ε ΕΑ ΑΠ Π. .
επικεντρωθούν απρόσκοπτα στην επιστήµη και την κρίνονται στις προκλήσεις θετηθούν επιπρόσθετες πο- βάλλον. Στο πλαίσιο αυτό, η
έρευνα: τους δύο τοµείς που κάνουν κάθε πανεπι-
στήµιο να ξεχωρίζει».
( (* *) ) Η Η Ε Ευ υγ γε εν νί ία α Μ Μω ωρ ρα αΐ ΐτ το ου υ ε εί ίν να αι ι Ο Οι ικ κο ον νο οµ µι ικ κή ή ∆ ∆/ /ν ντ τρ ρι ια α Ο Οµ µί ί- - Μ ΜΑ ΑΡ ΡΙ ΙΑ Α Χ ΧΑ ΑΤ ΤΖ ΖΗ ΗΝ ΝΙ ΙΚ ΚΟ ΟΛ ΛΑ ΑΟ ΟΥ Υ: :
λ λο ου υ Ε Εµ µπ πο ορ ρι ικ κή ής ς Ε Ετ τα αι ιρ ρε εί ία ας ς κ κα αι ι Ε Εξ ξω ωτ τε ερ ρι ικ κό ό Μ Μέ έλ λο ος ς τ το ου υ Σ Συ υµ µ- -
β βο ου υλ λί ίο ου υ ∆ ∆ι ιο οί ίκ κη ησ ση ης ς. . «Ορόσηµο στην πορεία του ΕΑΠ»
ίναι κοινή µας αντί- των µελών ∆ΕΠ, καθώς και η γανισµούς και κατάταξη σε
«Εληψη ότι το ΕΑΠ, αυτονόµηση της Σχολής ΣΕΤ, υψηλές θέσεις στις διεθνείς
στη νέα εποχή του αυτοδιοί- άνοιξαν το δρόµο σε αυτή την λίστες κατάταξης των Πανε-
Α ΑΥ ΥΓ ΓΟ ΟΥ ΥΣ ΣΤ ΤΙ ΙΝ ΝΟ ΟΣ Σ ∆ ∆Η ΗΜ ΜΗ ΗΤ ΤΡ ΡΑ ΑΣ Σ: : κητου, θα βρεθεί αντιµέτωπο κατεύθυνση.. πιστηµίων λειτουργούν ενι-
σχυτικά.
• Ανάπτυξη των Σχολών.
µε ακαδηµαϊκές, τεχνολογι-
«Ορθολογισµός στη χρήση κές, οικονοµικές και κοινωνι- Στόχος παραµένει, η δηµι- • Υποστήριξη της έρευνας,
πόρων και ισότητα ευκαιριών» κές προκλήσεις σε ένα σύν- ουργία νέων θέσεων ∆ΕΠ, της διεθνοποίησης και της
εξωστρέφειας. Απαιτείται ενί-
θετο, άκρως ανταγωνιστικό
ΕΤΕΠ και ΕΙ∆ΙΠ καθώς και
εκλογή Συµ- περιβάλλον. Τις προκλήσεις η προσέλκυση νέων επιστη- σχυση των εργαστηρίων µε στηµάτων και η Ασφάλεια
τους. Σηµαντική είναι η προ-
«Ηβουλίου ∆ι- αυτές µπορούµε να αντιµε- µόνων για έρευνα και διδα- ανθρώπινο δυναµικό, ανα-
οίκησης και πρυτανι- τωπίσουµε αξιοποιώντας τα σκαλία. Αυτός ο στόχος µπο- βάθµιση του εξοπλισµού τους, στασία των προσωπικών δε-
κών αρχών στο ΕΑΠ πλεονεκτήµατά µας ως το κα- ρεί να επιτευχθεί αξιοποιών- ενίσχυση των δοµών του ΕΑΠ δοµένων και της Πνευµατικής
αποτελεί την έναρξη ταξιωµένο ΑΕΙ στην εξ απο- τας τις διατάξεις του πρό- για την υποστήριξη της ερευ- ιδιοκτησίας σύµφωνα µε τα
µιας νέας περιόδου στη στάσεως εκπαίδευση αλλά σφατου Νόµου, ο οποίος πα- νητικής προσπάθειας των µε- προβλεπόµενα στη νοµοθε-
λειτουργία του ιδρύ- και αναπτύσσοντας και ισχυ- ρέχει τα εργαλεία για τη βελ- λών ∆ΕΠ καθώς και προ- σία.
µατος. Το ίδρυµα διοι- ροποιώντας τη θεσµική µας τίωση και ενίσχυση της ακα- ώθηση συνεργασιών µε διε- • ∆ιοικητικά ισχυρό και οι-
κήθηκε για µεγάλο διά- λειτουργία. Στην κατεύθυνση δηµαϊκής µας δοµής. θνείς φορείς, βιοµηχανία και κονοµικά εύρωστο ΕΑΠ. Η
στηµα από διορισµέ- αυτή, κύρια συστατικά θεωρώ • Εκσυγχρονισµός της πα- επαγγελµατικούς οργανισµούς. οικονοµική ευρωστία και η
νες διοικήσεις, οι τα παρακάτω. ρεχόµενης εκπαίδευσης. Αναµ- • Ανάπτυξη προσωπικού. διοικητική σταθερότητα µέσω
οποίες, ανεξάρτητα • Καλλιέργεια κουλτούρας φίβολα καθοριστικός στόχος Μέριµνα για εξασφάλιση θέ- ενός οργανογράµµατος µε απο-
από προθέσεις, δεν αυτοδιοίκητου του Ιδρύµα- για την ύπαρξή µας ως Ίδρυµα. σεων εργασίας, τακτική επαγ- τελεσµατική ηγεσία,, διαφά-
µπόρεσαν να διασφα- τος και διασφάλιση θεσµικής Ο εκσυγχρονισµός µπορεί να γελµατική επιµόρφωση και νεια και λογοδοσία. είναι απα-
λίσουν βιώσιµη προ- λειτουργίας. Μετά από 25 και επιτευχθεί µέσω της υιοθέ- εκπαίδευση προσωπικού. Πα- ραίτητες για την ανάπτυξη
οπτική για το ίδρυµα και τα οποία οραµατικά στοιχεία πλέον χρόνια λειτουργίας του τησης νέων εκπαιδευτικών µε- ροχή κινήτρων, αξιοποίηση του ΕΑΠ στην αυτοδιοίκητη
εξέφρασαν συχνά ακυρώθηκαν από πολιτικές σκοπι- ΕΑΠ σε καθεστώς ∆ιοικου- θόδων και τεχνολογιών, της των δυνατοτήτων και δια- εποχή. Η ιστορική αυτή
µότητες και την αναφορά στην εκάστοτε ηγεσία του σών, είναι µεγάλη η ευθύνη αξιοποίησης της διεθνούς µας σφάλιση προοπτικών εξέλι- στιγµή της αυτονόµησης του
Υπουργείου Παιδείας. µας στην αυτοδιοίκητη εποχή, εµπειρίας και της ενσωµάτω- ξης όλων των µελών της ακα- Ιδρύµατος αποτελεί ένα ορό-
Αυτό είχε ως αποτέλεσµα την ακύρωση της δηµι- για καλλιέργεια ακαδηµαϊκής σης πρόσφατων ερευνητικών δηµαϊκής κοινότητας. σηµο στην πορεία του ΕΑΠ
ουργικότητας, την αναστολή της αυτενέργειας καθώς και διοικητικής κουλτούρας, αποτελεσµάτων. Η ευελιξία • Ενίσχυση /υποστήριξη και απαιτεί µια συλλογική,
και την περιορισµένη παρουσία κουλτούρας διοίκη- καθώς και για λειτουργία στο του αρθρωτού συστήµατος υποδοµών Η συνεχής επι- συµµετοχική προσέγγιση για
σης και αυτοδιοίκησης στην ακαδηµαϊκή κοινότητα του πλαίσιο θεσµικών διαδικα- του ΕΑΠ και η συνεργασία καιροποίηση, αναβάθµιση των
Ιδρύµατος. σιών, όπως προβλέπονται στο µε εξαιρετικά καταρτισµένα υποδοµών είναι ζωτικής ση- την επιτυχία του.
Είναι καθήκον των νέων οργάνων να θέσουν κανό- ( (* *) ) Η Η Μ Μα αρ ρί ία α Χ Χα ατ τζ ζη ην νι ικ κο ολ λά άο ου υ
νες και διαδικασίες τέτοιες που να κινητοποιήσουν νέο Νόµο. Η απόφαση της στελέχη µας δίνουν τη δυνα- µασίας για τη βιωσιµότητα και ε εί ίν να αι ι κ κα αθ θη ηγ γή ήτ τρ ρι ια α Γ Γε εν νι ικ κώ ών ν Μ Μα αθ θη η- -
κάθε υγιή δύναµη µέσα στο Ίδρυµα προάγοντας τον προηγούµενης ∆ιοικούσας τότητα να δηµιουργούµε αν- ανάπτυξή µας καθώς και η µ µα ατ τι ικ κώ ών ν σ στ τη η Σ Σχ χο ολ λή ή Θ Θε ετ τι ικ κώ ών ν Ε Επ πι ι- -
ορθολογισµό στη χρήση των (πάντα περιορισµένων) Επιτροπής για τη θεσµική ταγωνιστικά και σύγχρονα επιστηµονική/ τεχνολογική σ στ τη ηµ µώ ών ν κ κα αι ι Τ Τε εχ χν νο ολ λο ογ γί ία ας ς κ κα αι ι ε εσ σω ω- -
πόρων και την ισότητα των ευκαιριών και δυνατοτή- συµµετοχή των Κοσµητόρων προγράµµατα σπουδών. Πι- εξειδικευµένη υποστήριξη, η τ τε ερ ρι ικ κό ό µ µέ έλ λο ος ς τ το ου υ Σ Συ υµ µβ βο ου υλ λί ίο ου υ ∆ ∆ι ι- -
των για όλα τα µέλη της ακαδηµαϊκής κοινότητας µε των Σχολών και εκπροσώπου στοποιήσεις από διεθνείς ορ- διασύνδεσιµότητα των συ- ο οί ίκ κη ησ ση ης ς τ το ου υ Ε ΕΑ ΑΠ Π. .
απώτερο σκοπό την ακαδηµαϊκή (εκπαιδευτική και
ερευνητική) ανάπτυξη του Ιδρύµατος.
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να θυµούνται όλοι ότι
το ΕΑΠ είναι το µοναδικό ελληνικό δηµόσιο Πανεπι- Μ ΜΑ ΑΡ ΡΙ ΙΑ Α Μ ΜΠ ΠΟ ΟΛ ΛΕ ΕΤ ΤΣ ΣΗ Η: : «Γεγονός ιστορικής σηµασίας µε νέες προκλήσεις»
στήµιο µε αυτοχρηµατοδοτούµενη λειτουργία. Αυτό το
χαρακτηριστικό προσφέρει πλεονεκτήµατα αλλά και το αυτονόµηση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου είναι ένα γεγονός ιστορικής σηµασίας που
µειονέκτηµα, σε σχέση µε τα άλλα δηµόσια ελληνικά «Ηεγκαινιάζει µια νέα εποχή στην ιστορία του ιδρύµατος. Είναι τιµή µου που ως εξωτερικό µέλος
Πανεπιστήµια, ότι το ΕΑΠ οφείλει να µεριµνά διαρκώς του Συµβουλίου ∆ιοίκησης έχω τη δυνατότητα να παρακολουθήσω από κοντά αυτή τη µετάβαση και
για την αναζήτηση και την εξοικονόµηση πόρων προ- τη µεγάλη προσπάθεια που ήδη γίνεται και θα συνεχιστεί τα επόµενα χρόνια από τον πρύτανη και όλα
κειµένου να διασφαλίζει την οικονοµική του επιβίωση τα µέλη του Συµβουλίου ∆ιοίκησης να ενισχύσουν τη θέση του πανεπιστηµίου στην Ελλάδα και στο
παράλληλα µε το καθήκον για διασφάλιση της ποι- εξωτερικό. Έχουµε να αντιµετωπίσουµε νέες προκλήσεις αλλά και να αξιοποιήσουµε πολλές δυνατό-
ότητας και αξιοπιστίας του. Αυτό είναι και το στοίχηµα τητες που ανοίγονται τα επόµενα χρόνια για να συνεχιστεί η ανοδική πορεία που έχει το ΕΑΠ από τη
που κυρίως καλείται να κερδίσει το Σ∆ του ΕΑΠ και ίδρυση του το 1992 και να εδραιωθεί η ήδη υψηλή θέση που έχει ανάµεσα σε άλλα ανοικτά πανεπι-
σε αυτό προτίθεµαι να συµβάλλω µέσα από τη συµµε- στήµια διεθνώς. Ως εξωτερικό µέλος του συµβουλίου µε έδρα την Ολλανδία, ελπίζω να συνεισφέρω, για
τοχή µου σε αυτό». παράδειγµα, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας του ΕΑΠ και της συνεργασίας του µε αντίστοιχα ιδρύ-
( (* *) ) Ο Ο Α Αυ υγ γο ου υσ στ τί ίν νο ος ς ∆ ∆η ηµ µη ητ τρ ρά άς ς, , ε εί ίν να αι ι Κ Κα αθ θη ηγ γη ητ τή ής ς Χ Χρ ρη ηµ µα ατ το ο- - µατα του εξωτερικού».
ο οι ικ κο ον νο οµ µι ικ κή ής ς- -Λ Λο ογ γι ισ στ τι ικ κή ής ς σ στ τη η Σ Σχ χο ολ λή ή Κ Κο οι ιν νω ων νι ικ κώ ών ν Ε Επ πι ισ στ τη ηµ µώ ών ν ( (* *) ) Η Η Μ Μα αρ ρί ία α Μ Μπ πο ολ λέ έτ τσ ση η ε εί ίν να αι ι Κ Κα αθ θη ηγ γή ήτ τρ ρι ια α Ν Νε εο οε ελ λλ λη ην νι ικ κώ ών ν Σ Σπ πο ου υδ δώ ών ν σ στ το ο Π Πα αν νε επ πι ισ στ τή ήµ µι ιο ο Ά Άµ µσ στ τε ερ ρν ντ τα αµ µ κ κα αι ι Α Αν να απ πλ λ. . Κ Κα αθ θη ηγ γή ήτ τρ ρι ια α
κ κα αι ι ε εσ σω ωτ τε ερ ρι ικ κό ό µ µέ έλ λο ος ς τ το ου υ Σ Συ υµ µβ βο ου υλ λί ίο ου υ ∆ ∆ι ιο οί ίκ κη ησ ση ης ς τ το ου υ Ε ΕΑ ΑΠ Π. .
Σ Συ υγ γκ κρ ρι ιτ τι ικ κή ής ς Λ Λο ογ γο οτ τε εχ χν νί ία ας ς σ στ το οΠ Πα αν νε επ πι ισ στ τή ήµ µι ιο ο Λ Λέ έι ιν ντ τε εν ν τ τη ης ς Ο Ολ λλ λα αν νδ δί ία ας ς, , Ε Εξ ξω ωτ τε ερ ρι ικ κό ό Μ Μέ έλ λο ος ς σ στ το ο Σ Συ υµ µβ βο ού ύλ λι ιο ο ∆ ∆ι ιο οί ίκ κη ησ ση ης ς τ το ου υ Ε ΕΑ ΑΠ Π. .
07

