Page 5 - SEPTEMBER-NOVEMBER-2024
P. 5

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - NOEMΒΡΙΟΣ 2024                                                                          ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ





 Οι απόψεις των      Αντιπρυτάνεων















            ΤΑΚΗΣ ΚΑΓΙΑΛΗΣ:                                      ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΖΕΡΒΑΣ:                        ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ:
            «Ριζική τοµή»                                        «Πανεπιστηµιο                           «Ιστορικό ορόσηµο


               Η κατάκτηση του                                   του µέλλοντος»                          για το Ίδρυµα»
            1. αυτοδιοίκητου, που
                υπήρξε πάγιο αί-                                                                            Η θεσµοθέτηση της αυτοδιοίκη-
                τηµα της ακαδη-                                                                          1. σης του Ελληνικού Ανοικτού Πα-
                µαϊκής κοινότητας                                                                            νεπιστηµίου (ΕΑΠ), µετά από 25
                του Πανεπιστηµίου                                                                            χρόνια λειτουργίας, αποτελεί ένα
                µας σχεδόν από την                                                                           ιστορικό ορόσηµο για το Ίδρυµα.
                ίδρυσή του, αναµ-                                                                            Η δηµοκρατική εκλογή των Πρυ-
                φίβολα εγκαινιάζει                                                                           τανικών Αρχών ενισχύει την ανε-
                µια νέα εποχή. Το                                                                            ξαρτησία µας και µας επιτρέπει
                ΕΑΠ έχει πλέον                                                                               να σχεδιάζουµε στρατηγικές που
                εξοµοιωθεί πλήρως,                                                                           ανταποκρίνονται άµεσα στις ανάγ-
                νοµικά, θεσµικά και                                                                          κες της ακαδηµαϊκής κοινότητας
                διοικητικά, µε τα                                                                            και της κοινωνίας. Αυτή η εξέ-
                άλλα δηµόσια Ανώ-                                   Η αλλαγή αυτή είναι πολύ σηµαντική κα-   λιξη µας τοποθετεί ως ισότιµο
                τατα Εκπαιδευτικά                                1. θώς η ακαδηµαϊκή µας κοινότητα αναλαµ-   µέλος της ανώτατης εκπαίδευ-
                Ιδρύµατα της χώρας. Η αιρετή διοίκηση, µε την ενεργή συµµετοχή  βάνει πλέον την τύχη του ΕΑΠ και εφαρ-  σης, υιοθετώντας δοµές όπως το
                του ακαδηµαϊκού προσωπικού, θα δώσει νέα πνοή στο Πα-  µόζει µόνη της το όραµά της για το Ίδρυµα.  Συµβούλιο ∆ιοίκησης και η Σύγκλητος, ανοίγοντας νέους ορί-
                νεπιστήµιο, εξασφαλίζοντας τη συλλογικότητα, την ακαδη-                                      ζοντες για ανάπτυξη και πρόοδο.
                µαϊκή δεοντολογία και τις αρχές της ισονοµίας, της ισοπολι-  Το χαρτοφυλάκιο Υποδοµών και Οικονο-  Με την ενσωµάτωση του νέου θεσµικού πλαισίου, ενδυναµώνουµε
                τείας και της λογοδοσίας σε όλες ανεξαιρέτως τις λειτουργίες 2.µικών έχει 4 σηµαντικές προτεραιότητες  τις διοικητικές και ακαδηµαϊκές µας δοµές, ευθυγραµµίζοντάς τες µε
                του. Αυτή η ριζική τοµή θα µας επιτρέψει να απευθυνθούµε  που είναι:                     τις σύγχρονες απαιτήσεις. Στοχεύουµε στη βελτίωση των υπηρεσιών
                στην ελληνική κοινωνία µε νέους όρους και µε αυτοπεποί-    Safety first! Η ασφάλεια, τόσο των ατόµων  φοιτητικής µέριµνας, διασφαλίζοντας ότι οι φοιτητές µας λαµβά-
                θηση, ως το µοναδικό Πανεπιστήµιο πανελλαδικής εµβέλειας  όσο και των υποδοµών, δε θα έχει κανένα απο-  νουν την καλύτερη δυνατή υποστήριξη, τόσο ακαδηµαϊκά όσο και
                και επίσης το µόνο που διαθέτει µακρά εµπειρία και τεχνο-  λύτως κενό. Στο προσεχές µέλλον το ΕΑΠ θα  προσωπικά, προσαρµοσµένη στις ιδιαιτερότητες της εξ αποστά-
                γνωσία στην παροχή υψηλής ποιότητας σπουδών σε πλαίσιο  είναι ένα πρότυπο Ίδρυµα σε θέµατα ασφά-  σεως εκπαίδευσης. Αυτή η προσέγγιση ενισχύει την αποστολή µας
                εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.                       λειας.                                  να προσφέρουµε ίσες ευκαιρίες σε όλους, ανεξάρτητα από γεω-
                                                                                                         γραφικές, κοινωνικές ή οικονοµικές συνθήκες.
               Οι αρµοδιότητες και οι ευθύνες που µου έκανε την τιµή να    Οικονοµική διαφάνεια. Όλες οι οικονοµι-  Ως Αντιπρύτανης Φοιτητικής Μέριµνας, οι προτεραιότητές µου
            2.µου αναθέσει ο Πρύτανης του Πανεπιστηµίου µας, Καθηγη-  κές πράξεις που αφορούν τον τακτικό προ-  2. επικεντρώνονται στην υποστήριξη των φοιτητών και στη δη-
                τής Μανώλης Κουτούζης, αναφέρονται σε ευρύ φάσµα λει-  ϋπολογισµό του Ιδρύµατος θα έχουν τον ύψιστο  µιουργία ενός συµπεριληπτικού, ασφαλούς και ενθαρρυντι-
                τουργιών του ιδρύµατος. Καταρχάς, στις πρώτες µας προτε-  βαθµό διαφάνειας, ορθολογικής χρήσης και αξιο-  κού περιβάλλοντος. Βασικοί άξονες είναι η ανάπτυξη και δια-
                ραιότητες περιλαµβάνεται η διατήρηση και η περαιτέρω ενί-  κρατίας.                          χείριση προγραµµάτων υποτροφιών και βραβείων, η ενίσχυση
                σχυση της ποιότητας του εκπαιδευτικού µας έργου, η οποία   Αειφόρο/αειφορικό (πράσινο) Πανεπιστή-  των δράσεων κοινωνικής ευθύνης του Ιδρύµατος, καθώς και η
                ανακλάται και στις εξαιρετικές επιδόσεις που έχουν τα Προ-  µιο. Σταδιακά, το ΕΑΠ θα ικανοποιεί πλήρως τους  παροχή υποστήριξης µέσω δοµών όπως το Κέντρο Συµβου-
                γράµµατα Σπουδών µας στις διαδικασίες αξιολόγησης και πι-  17 στόχους βιώσιµης ανάπτυξης του ΟΗΕ σε  λευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης. Στοχεύουµε επίσης
                στοποίησης από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.  επίπεδο εγκαταστάσεων και διαδικασιών, αλλά  στη βελτίωση της σύνδεσης µεταξύ του Πανεπιστηµίου και της
                Μας ενδιαφέρει να ενισχύσουµε την ανταγωνιστικότητα των  επίσης θα προάγει µέσω κατάλληλων δράσεων  αγοράς εργασίας, ενισχύοντας το Γραφείο ∆ιασύνδεσης και
                προγραµµάτων µας, να ιδρύσουµε νέα προγράµµατα σε αντι-  την εφαρµογή των στόχων αυτών στην κοινω-  προωθώντας την πρακτική άσκηση.
                κείµενα αιχµής, να εγκαινιάσουµε στέρεες και ουσιαστικές  νία. Επίσης, και η εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά  Ένας κρίσιµος στόχος είναι η ενίσχυση της διεθνούς κινητικότη-
                συνεργασίες µε ελληνικούς και διεθνείς φορείς και να εξα-  και το περιεχόµενο της εκπαίδευσης θα ικανοποιεί  τας µέσω του προγράµµατος Erasmus και άλλων συνεργασιών. Μέσα
                σφαλίσουµε την ευρύτερη προβολή του σηµαντικού ερευνη-  και θα προάγει αυτούς τους στόχους.  από αυτές τις ευκαιρίες, οι φοιτητές µας αποκτούν πολύτιµες διε-
                τικού έργου, που συντελείται και στις τέσσερις Σχολές του    Ορθολογική χρήση και ανάδειξη των υπο-  θνείς εµπειρίες, ενώ το Πανεπιστήµιο διευρύνει το δίκτυό του µε
                Πανεπιστηµίου µας αλλά συχνά παραµένει αθέατο.   δοµών. Οι υποδοµές του ΕΑΠ αφορούν το οικό-  ακαδηµαϊκά ιδρύµατα του εξωτερικού. Παράλληλα, οργανώνουµε
              Θεωρώ επίσης ότι οφείλουµε να ενισχύσουµε τους δεσµούς µας  πεδο της Πανεπιστηµιούπολης στην Πάτρα, τα κτί-  δράσεις που υποστηρίζουν τους φοιτητές σε πολλαπλά επίπεδα, εµ-
                                                                                                         πλουτίζοντας το συνολικό τους ακαδηµαϊκό βίωµα.
                                                                 ρια των διοικητικών υποδοµών σε Πάτρα και σε
            µε την πλειάδα των νέων και των ώριµων επιστηµόνων που συγ-  άλλες πόλεις της Ελλάδας, τα εκπαιδευτικά και  Το δίκτυο αποφοίτων του ΕΑΠ παίζει σηµαντικό ρόλο στη δια-
            κροτούν το συνεργαζόµενο εκπαιδευτικό µας προσωπικό, καλών-                                  σύνδεση των φοιτητών µε την αγορά εργασίας και στην υποστήριξή
            τας τους να συµµετέχουν πιο δηµιουργικά και σε µεγαλύτερη κλί-  ερευνητικά του εργαστήρια, αλλά επίσης και τις  τους µετά την αποφοίτηση. Μέσω αυτού, ενθαρρύνουµε τη συνεχή
            µακα σε ερευνητικές συνεργασίες και άλλες ακαδηµαϊκού χαρα-  άυλες υποδοµές, όπως δικτυακές υποδοµές. Εκτός  συνεργασία, προσφέροντας ευκαιρίες για διαρκή επαγγελµατική
            κτήρα πρωτοβουλίες. Τέλος, το Πανεπιστήµιο οφείλει να ανακτή-  από την ορθολογική χρήση αυτών των υποδο-  ανάπτυξη.
            σει την επαφή του µε τις εκατοντάδες χιλιάδες των αποφοίτων του  µών, οι νέες υποδοµές θα αναδειχτούν σε ση-
            και να συνθέσει µια νέα επικοινωνιακή στρατηγική, ικανή να εκ-  µαντικά αρχιτεκτονικά έργα. Η αρχή θα γίνει από  Οραµατίζοµαι ένα Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο που συνε-
            φράσει στην κοινωνία τον δυναµισµό, την καινοτοµία και την υψηλή  το κτίριο που πρόσφατα αγοράστηκε για να στε-  3. χίζει να πρωτοπορεί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, προ-
            ποιότητα του εκπαιδευτικού του έργου.                γάσει την βιβλιοθήκη του ΕΑΠ στην Πάτρα, όπου  σφέροντας υψηλής ποιότητας προγράµµατα σπουδών και υπη-
               Συνήθως προσπαθώ να είµαι προσγειωµένος και πραγµατι-  το όραµά µας είναι να έχουµε µία high-tech βι-  ρεσίες υποστήριξης. Η ενίσχυση της φοιτητοκεντρικής προ-
            3. στής. Όµως δεν πρέπει να ξεχνάµε ότι το ιδεώδες της Ανοι-  βλιοθήκη που θα αποτελέσει παγκόσµιο σηµείο  σέγγισης, η ανάπτυξη καινοτόµων προγραµµάτων, η διεθνο-
                                                                                                             ποίηση και η προώθηση της έρευνας αποτελούν κεντρικά ση-
                κτής Εκπαίδευσης, ήδη από τη γένεσή του, πάντα περιλάµ-  αρχιτεκτονικής αναφοράς. Το ίδιο όραµα υπάρ-
                βανε µια ουτοπική διάσταση. Έχοντας διανύσει ένα τέταρτο  χει και για το ανοιχτό θέατρο που θα κατα-  µεία του στρατηγικού µας σχεδίου.
                του αιώνα ακαδηµαϊκής λειτουργίας, στη διάρκεια του οποίου  σκευαστεί στην Πανεπιστηµιούπολη της Περι-  Με έµφαση στη συνεχή αναβάθµιση των υποδοµών µας και την υιο-
                προσέφερε υψηλής ποιότητας εκπαίδευση σε σχεδόν εκατό  βόλας.                            θέτηση των πιο σύγχρονων εκπαιδευτικών µεθόδων, το ΕΑΠ στο-
                χιλιάδες πολίτες, το ΕΑΠ ίσως χρειάζεται να ανανεώσει το  Το ΕΑΠ, µετά από περισσότερο από δύο δε-  χεύει να γίνει σηµείο αναφοράς τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές
                συµβόλαιό του µε την ελληνική κοινωνία. Σε αυτό το πλαίσιο  3. καετίες διορισµένων διοικουσών επιτροπών,  επίπεδο. Επιδιώκουµε να προσφέρουµε στους φοιτητές µας ευ-
                προκύπτει ως ζητούµενο και η επανασύνδεση της Ανοικτής  βρίσκεται πλέον στα χέρια ανθρώπων που  καιρίες για προσωπική και επαγγελµατική ανάπτυξη, βοηθώντας
                Εκπαίδευσης µε τη βαθιά προοδευτική παράδοση από την  έχουν όραµα για το Ίδρυµα. Το όραµα αυτό  τους να ανταποκριθούν στις προκλήσεις ενός διαρκώς µεταβαλλό-
                οποία απορρέει. Στα επόµενα χρόνια θα ήθελα να δω το Πα-                                 µενου κόσµου.
                νεπιστήµιό µας να προτείνει πιο τολµηρά ή και ρηξικέλευθα  είναι να αποτελέσει το ΕΑΠ το Πανεπιστή-  Σε µια εποχή ραγδαίων αλλαγών και προκλήσεων, η αυτονοµία
                εκπαιδευτικά προγράµµατα, να πειραµατίζεται µε νέες διδα-  µιο του µέλλοντος. Αφού ξεπεραστούν κά-  µας δίνει τη δυνατότητα να ανταποκριθούµε µε ευελιξία και καινο-
                κτικές µεθόδους και πρακτικές, να προσεγγίζει µε µεγαλύτερη  ποιες δυσλειτουργίες που κληρονοµήθηκαν  τοµία, προετοιµάζοντας τους φοιτητές µας να ηγηθούν του µέλλον-
                θέρµη εναλλακτικές κοινότητες και ευάλωτες οµάδες του πλη-  από το παρελθόν, το επίπεδο των παρεχό-  τος. Σε έναν κόσµο όπου η γνώση εξελίσσεται διαρκώς, η πρόκληση
                θυσµού και, οπωσδήποτε, να εµπιστεύεται µε µεγαλύτερη πε-  µενων υπηρεσιών τόσο σε εκπαίδευση όσο  είναι να προετοιµάσουµε τους φοιτητές µας όχι µόνο να ακολου-
                ποίθηση τις αρχές της κριτικής ουµανιστικής παράδοσης. Γιατί  και σε έρευνα θα είναι πολύ ανώτερο από το  θούν τις αλλαγές, αλλά και να τις διαµορφώνουν. Αναλογιζόµενοι ότι
                όταν η εκπαίδευση αποµακρύνεται από αυτές τις καταστατι-  σηµερινό και αυτό θα φανεί πολύ σύντοµα  η εκπαίδευση δεν είναι απλώς µετάδοση γνώσης αλλά και διαµόρ-
                κές αρχές κινδυνεύει να χάσει τον στόχο της και να συρρι-  στους φοιτητές µας.           φωση κριτικής σκέψης και αξιών, φιλοδοξούµε να καλλιεργήσουµε
                κνωθεί στη γραφειοκρατικού τύπου διαχείριση πληροφοριών.                                 ηγέτες που θα συµβάλουν θετικά στην κοινωνία και θα εµπνεύσουν
                                                                    ( (* *) )   Ο Ο   Ε Ευ υθ θύ ύµ µι ιο ος ς   Ζ Ζέ έρ ρβ βα ας ς   ε εί ίν να αι ι   Κ Κα αθ θη ηγ γη ητ τή ής ς   Τ Τε εχ χν νο ολ λο ο- -  τις επόµενες γενιές.
               ( (* *) )   Ο Ο   Τ Τά άκ κη ης ς   Κ Κα αγ γι ια αλ λή ής ς   ε εί ίν να αι ι   Κ Κα αθ θη ηγ γη ητ τή ής ς   Ν Νε εο οε ελ λλ λη ην νι ικ κή ής ς   Φ Φι ιλ λο ολ λο ογ γί ία ας ς   σ στ τη η  γ γί ία ας ς   Α Αν ντ τι ιµ µε ετ τώ ώπ πι ισ ση ης ς   Π Πε ερ ρι ιβ βα αλ λλ λο ον ντ τι ικ κώ ών ν   Ε Επ πι ιπ πτ τώ ώσ σε εω ων ν
             Σ Σχ χο ολ λή ή   Α Αν νθ θρ ρω ωπ πι ισ στ τι ικ κώ ών ν   Ε Επ πι ισ στ τη ηµ µώ ών ν, ,   Α Αν ντ τι ιπ πρ ρύ ύτ τα αν νη ης ς   Α Ακ κα αδ δη ηµ µα αϊ ϊκ κώ ών ν   Υ Υπ πο οθ θέ έ- -  σ στ τη η   Σ Σχ χο ολ λή ή   Ε Εφ φα αρ ρµ µο οσ σµ µέ έν νω ων ν   Τ Τε εχ χν νώ ών ν   κ κα αι ι   Β Βι ιώ ώσ σι ιµ µο ου υ   Σ Σχ χε ε- -  ( (* *) )   Ο Ο   Β Βα ασ σί ίλ λε ει ιο ος ς   Β Βε ερ ρύ ύκ κι ιο ος ς   ε εί ίν να αι ι   Κ Κα αθ θη ηγ γη ητ τή ής ς   ∆ ∆ι ια αχ χε εί ίρ ρι ισ ση ης ς   ∆ ∆ε εδ δο οµ µέ έν νω ων ν   σ στ τη η
                                             σ σε εω ων ν   κ κα αι ι   Ε Εξ ξω ωσ στ τρ ρέ έφ φε ει ια ας ς  δ δι ια ασ σµ µο ού ύ, ,   Α Αν ντ τι ιπ πρ ρύ ύτ τα αν νη ης ς   Υ Υπ πο οδ δο οµ µώ ών ν   κ κα αι ι   Ο Οι ικ κο ον νο οµ µι ικ κώ ών ν  Σ Σχ χο ολ λή ή   Θ Θε ετ τι ικ κώ ών ν   Ε Επ πι ισ στ τη ηµ µώ ών ν, ,   Α Αν ντ τι ιπ πρ ρύ ύτ τα αν νη ης ς   Φ Φο οι ιτ τη ητ τι ικ κή ής ς   Μ Μέ έρ ρι ιµ µν να ας ς


                                                                                                                                                      05
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10