Page 8 - Open2U - SEPTEMBER - 2022
P. 8

08               Φάκελος: Εκπαίδευση STE(A)M                                                          ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022









                                Στοεπίκεντροηεπιτυχηµένη






                                σταδιοδροµία








                                ΗΣχολήΘετικώνΕπιστηµώνκαιΤεχνολογίαςτουΕΑΠπροσφέρειΠροπτυχιακάκαιΜεταπτυχιακά
                                ΠρογράµµαταΣπουδώνµεστόχοτηνολοκληρωµένηεκπαίδευσηSTE(A)M



                                     ναγνωρίζοντας τον αντίκτυπο στην προσωπική  κτυακό Μάθηµα µε στόχο την επαγγελµατική ανάπτυξη  κοµίσει από τη συµµετοχή µας στα ανωτέρω έργα, προ-
                                     και επαγγελµατική ανάπτυξη που έχει η ολοκλη-  των εκπαιδευτών STE(A)M, ένα εργαλείο αυτό-αξιολό-  χωρούµε στο ΕΑΠ στο σχεδιασµό και τη διάθεση προ-
                                Αρωµένη εκπαίδευση που παρέχεται από την προ-  γησης της ετοιµότητας εκπαιδευτικών και οργανισµών  γραµµάτων µεταπτυχιακών σπουδών στα πεδία αυτά»,
                                σέγγιση STE(A)M, αλλά και τη σηµασία του ρόλου των  ναυιοθετήσουντηνεκπαίδευσηSTE(A)Mκαιένασύνολο  υπογραµµίζει στην «Open2U» ο κ. Καµέας.
                                εκπαιδευτικώνστηνεισαγωγήτηςεκπαίδευσηςSTE(A)M  συστάσεων προς αυτή την κατεύθυνση.  Προσθέτει, επίσης, πως αναγνωρίζοντας την κοινωνική
                                στην τάξη, η Σχολή Θετικών Επιστηµών και Τεχνολο-  Εκµεταλλευόµενη την τεχνογνωσία που αποκτήθηκε, η  του αποστολή, το ΕΑΠ επεκτείνει τις δράσεις του και
                                γίας (ΣΘΕΤ) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου  ερευνητική οµάδα DAISSy πέτυχε την έγκριση του έρ-  πέρα από τους/τις εκπαιδευτικούς, µε στόχο να αυξη-
                                (ΕΑΠ) προσφέρει ένα περιεκτικό σύνολο Προγραµµά-  γου SPICE: Special Needs STE(A)M Academy  θεί ο αντίκτυπος της εκπαίδευσης STE(A)M. Το έργο
                                των Σπουδών, τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε µετα-  (https://www.spiceacademy.eu), το οποίο εντάσσεται  CRAL: Creative Audiovisual Lab for the promotion of
                                πτυχιακόεπίπεδο(https://www.eap.gr/education/sthet/).  στην νέα πολύ σηµαντική πρωτοβουλία της Ε.Ε. που κα-  critical thinking and media literacy (https://www.cral-
                                Τοπροπτυχιακόπρόγραµµασπουδών«ΦΥΕ:Σπουδέςστις  λείταιTeacherAcademies,ηοποίαυλοποιείταιστοπλαί-  lab.eu/)εκπαιδεύειµαθητές/τριεςστηνπαραγωγήκαιερ-
                                Φυσικές Επιστήµες» ξεχωρίζει στον χάρτη της Ελληνι-  σιο του προγράµµατος Erasmus+. Είναι ένα από τα µό-  µηνεία οπτικοακουστικού περιεχοµένου µε στόχο την
                                κής τριτοβάθµιας εκπαίδευσης καθώς καλύπτει µε ενι-  λις 11 έργα που εγκρίθηκαν σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ξε-  βελτίωση της κριτικής τους σκέψης. Επίσης, το έργο
                                αίο τρόπο το χώρο των φυσικών επιστηµών συνδυά-  κίνησε τον Ιούλιο 2022 και αναµένεται να δώσει ση-  SparkDigiGirls: Empower Girls’ Creativity Through Use
                                ζοντας τις βασικές γνωστικές περιοχές από τις επιστή-  µαντικάαποτελέσµατα.ΤοSPICEθαεπιχειρήσειναανα-  of Digital Technologies (http://www.digigirls.eu/) στο-
                                µες της Φυσικής, της Χηµείας και της Βιολογίας, προ-  πτύξει τις ικανότητες των εκπαιδευτικών πρωτοβάθµιας  χεύει στο να ενθαρρύνει κορίτσια ηλικίας από 15 ετών
                                βάλλοντας την ενότητα των επιστηµών αυτών και ανα-  εκπαίδευσης στην εφαρµογή της εκπαίδευσηςSTE(A)M  να εξερευνήσουν ψηφιακές τεχνολογίες και να βρουν
                                δεικνύοντας σηµαντικές διεπιστηµονικέςπεριοχές τους.  σεµαθητέςµεήπιεςδιαταραχές(µαθησιακές,γνωστικές,  νέεςκαισυναρπαστικέςιδέεςχρησιµοποιώνταςτιςπρό-
                                ΣυµπληρώνειδετιςΦυσικέςΕπιστήµεςµεΘεµατικέςΕνό-  συµπεριφοράς κ.ά.). Μετά τη διεξαγωγή µιας ανάλυσης  σφατα αποκτηθείσες ψηφιακές γνώσεις τους για να χα-
                                τητες και από το πρόγραµµα «ΠΛΗ: Σπουδές στην Πλη-  αναγκώνκαιαφούεντοπιστούνοιαπαραίτητεςικανότη-  ράξουν τα νερά της ανδροκρατούµενης βιοµηχανίας
                                ροφορική». Το ΦΥΕ επιτυγχάνει, επίσης, την κατανόηση  τες και σχεδιαστεί το πλαίσιο ικανοτήτων, το έργο θα  STEMµεφρέσκες,διαφορετικέςκαιδηµιουργικέςαπό-
                                αρχών, εννοιών, θεωριών αλλά και των κυριότερων                                      ψεις.
                                εφαρµογών, καθώς και την ανάπτυξη της ικανότητας                                     Παλαιότερα, το έργο UMI-Sci-Ed: Exploiting Ubiquitous
                                επίλυσης προβληµάτων.                                                                Computing, Mobile Computing and the Internet of Th-
                                Στοδεύτεροκύκλοσπουδών,ηΣΘΕΤπροσφέρειτοπρό-                                          ings to promote Science Education ανέπτυξε νέες εκ-
                                γραµµα µεταπτυχιακών σπουδών «ΚΦΕ: Μεταπτυχιακή                                      παιδευτικές υπηρεσίες και καινοτόµους παιδαγωγικές
                                Ειδίκευση Καθηγητών Φυσικών Επιστηµών» µε σκοπό                                      µεθόδους που ενισχύουν τη δηµιουργικότητα, την κοι-
                                τη µεταπτυχιακή ειδίκευση εκπαιδευτικών της δευτε-                                   νωνικοποίηση και την επιστηµονική ιδιότητα του πολίτη
                                ροβάθµιας εκπαίδευσης στις βασικές επιστηµονικές                                     των µαθητών και των εκπαιδευτικών, µε στόχο να βελ-
                                κατευθύνσεις των Φυσικών Επιστηµών.                                                  τιωθεί το επίπεδο εκπαίδευσης STEM που λαµβάνουν
                                Άλλα προγράµµατα σπουδών της ΣΘΕΤ επιδιώκουν την                                     τα νεαρά κορίτσια και τα αγόρια και ταυτόχρονα να γί-
                                ανάπτυξη των επαγγελµατιών και επιστηµόνων διαφο-                                    νειελκυστικήηπροοπτικήναακολουθήσουνκαριέρασε
                                ρετικών ειδικοτήτων πάντα σε σχέση µε τις Επιστήµες,                                 τοµείς STEM.
                                την Τεχνολογία, την Μηχανική και τα Μαθηµατικά, µε                                   «Η στρατηγική µας για την µεγιστοποίηση του κοινωνι-
                                στόχο να γίνουν τα άτοµα αυτά ικανά να επιδιώξουν επι-                               κούαντίκτυπουτωνδράσεωνµαςπεριλαµβάνειτηδιορ-
                                τυχηµένες σταδιοδροµίες STE(A)M.                                                     γάνωση εκπαιδεύσεων, εκδηλώσεων, δράσεων προβο-
                                Αξίζει να σηµειωθεί ότι αυτή την περίοδο στη ΣΘΕΤ εκ-                                λής και συνεδρίων, και κυρίως στην υποστήριξη κοινο-
                                πονείται σηµαντικός αριθµός ∆ιδακτορικών ∆ιατριβών                                   τήτων πρακτικής των άµεσα και έµµεσα ενδιαφεροµέ-
                                σχετικές µε STE(A)M, µε θέµατα την ανάπτυξη των δε-                                  νων, µέσα από διαδικτυακές πλατφόρµες που ανα-
                                ξιοτήτων και ικανοτήτων των εκπαιδευτών STE(A)M, την                                 πτύσσουµε. Τέτοιες κοινότητες, για παράδειγµα, δηµι-
                                εφαρµογή εκπαίδευσης STE(A)M σε µαθητές µε ήπιες                                     ουργήθηκαν για τα έργα STEAMonEdu (https://stea-
                                µαθησιακές δυσκολίες, τον σχεδιασµό προγράµµατος                                     monedu.eu/platform/), UMI-Sci-Ed (https://umi-sci-
                                για τη διδασκαλία εννοιών των Φυσικών Επιστηµών                                      ed.cti.gr/), Social Hackademy (https://socialhacka-
                                αξιοποιώντας αντιλήψεις µαθητών/τριών πρωτοβάθµιας                                   demy.eu/hackad-online-platform/) και την υπό ανά-
                                εκπαίδευσης, την αξιοποίηση τεχνολογιών εικονικής                                    πτυξη All Digital Academy (https://www.alldigitalaca-
                                πραγµατικότητας στην εξ αποστάσεως εργαστηριακή                                      demy.eu/).
                                εκπαίδευση κ.ά.                                                                      Ταυτόχρονα, διαθέτουµε ένα σύνολο Μαζικών Ανοικτών
                                Τα προγράµµατα τυπικής εκπαίδευσης συµπληρώνον-                                      ∆ιαδικτυακώνΜαθηµάτων(MOOCs)απότηνπλατφόρµα
                                ται από προγράµµατα συνεχιζόµενης εκπαίδευσης, µε                                    τηςοµάδαςDAISSy(https://mooc.cti.gr/),τηνοποίαµπο-
                                στόχο την πλήρη υποστήριξη της επαγγελµατικής ανά-                                   ρείτεναεπισκεφθείτεγιαναενηµερωθείτεγιατονπλήρη
                                πτυξης εκπαιδευτικών και πολιτών.                                                    κατάλογο. Όµως οι δράσεις µας δεν περιορίζονται στην
                                Κατά το τρέχον ακαδηµαϊκό έτος, θα διατεθεί από το                                   εφαρµογή της τεχνογνωσίας µας προς όφελος των εκ-
                                ΚΕ∆ΙΒΙΜ του ΕΑΠ (https://kedivim.eap.gr/) το Εκπαι-                                  παιδευτικών και της κοινωνίας αλλά επεκτείνονται και
                                δευτικό Πρόγραµµα Σπουδών σε Επιστήµες, Τεχνολο-                                     στη διαµόρφωση των εξελίξεων», προσθέτει ο κ. Κα-
                                γία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηµατικά (STEAM) για Εκ-  αναπτύξεικαιθαδιαθέσειέναεκπαιδευτικόπρόγραµµα  µέας.
                                παιδευτικούς, το οποίο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς  που θα περιέχει ένα MOOC και ένα υβριδικό µάθηµα  Και συνεχίζει: «Πρόσφατα ξεκίνησε η υλοποίηση του
                                τυπικής εκπαίδευσης,εκπαιδευτές/τριεςµη τυπικής εκ-  εξειδίκευσης.Επιστηµονικόςυπεύθυνοςτωνδύοέργων  Ευρωπαϊκού έργου The SEER: STE(A)M Education Eu-
                                παίδευσης, φοιτητές και άτοµα που ενδιαφέρονται να  είναι ο ∆ρ. Αχιλλέας Καµέας, Καθηγητής ΣΘΕΤ ΕΑΠ.  ropean Roadmap, στο πλαίσιο του Horizon Europe.
                                εκπαιδευτούν στην SΤΕΜ /STEΑM εκπαίδευση.  Ταυτόχρονα, το ΕΑΠ εξάγει σε διεθνές επίπεδο την τε-  Πρόκειται για ένα πολύ σηµαντικό έργο, στην κοινο-
                                Πέραν της εκπαίδευσης, το ΕΑΠ, µέσω της ερευνητι-  χνογνωσία που διαθέτει στον εκπαιδευτικό σχεδιασµό,  πραξία του οποίου συµµετέχουµε µαζί µε διεθνώς ανα-
                                κής οµάδας DAISSy (http://daissy.eap.gr), συµµετέχει  σε συνδυασµό µε την εκπαίδευση STE(A)M, συµµετέ-  γνωρισµένους φορείς στην έρευνα και τη διαµόρφωση
                                σε πλήθος ερευνητικών έργων µε αντικείµενο την εκ-  χοντας στο έργο STEAMEdu: MSc course in STEAM  των πολιτικών που σχετίζονται µε την εκπαίδευση
                                παίδευση STE(A)M, σε συνεργασία µε σηµαντικούς Ελ-  education (https://steamedu.sum.ba/), το οποίο χρη-  STE(A)M, υπό το συντονισµό του Ευρωπαϊκού Σχολι-
                                ληνικούς και διεθνείς φορείς. Ως αποτέλεσµα, έχει πα-  µατοδοτείται από την πρωτοβουλία Capacity Building in  κού ∆ικτύου (European Schoolnet), το οποίο έχει ως
                                ραχθείκαιδιατίθεταιστηνακαδηµαϊκήκαιεκπαιδευτική  HigherEducationτουπρογράµµατοςErasmus+.«Έχουµε  µέλη τα Υπουργεία Παιδείας των χωρών της Ευρώπης.
                                κοινότητα σηµαντικός αριθµός αποτελεσµάτων που πε-  σχεδιάσει ένα Πρόγραµµα Μεταπτυχιακών Σπουδών  Το έργο SEER θα µελετήσει την τρέχουσα κατάσταση
                                ριλαµβάνουν µελέτες και έρευνες, εκπαιδευτικό υλικό,  στην εκπαίδευση STEAM, το οποίο θα προσφερθεί στις  τηςεκπαίδευσηςSTE(A)MστηνΕυρώπη,θασυλλέξειπρα-
                                καλές πρακτικές, πολιτικές, προτάσεις και εργαλεία.  χώρες των ∆υτικών Βαλκανίων (Αλβανία, Κόσσοβο και  κτικέςκαιπολιτικές,θασυνοµιλήσειµετηνκοινότητατων
                                Ακόµη πιο σηµαντική είναι η δηµιουργία και διαρκής  Βοσνία-Ερζεγοβίνη),µεστόχοτηνκατάρτισηενενεργεία  εκπαιδευτικών STE(A)M µέσω της πλατφόρµας Scien-
                                υποστήριξη της Ελληνικής κοινότητας εκπαιδευτικών  και µελλοντικών εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών/τριών,  tix (http://www.scientix.eu/) και θα αναλύσει τα κενά και
                                STE(A)M.                                  ώστε να µπορούν να εφαρµόσουν την εκπαίδευση  τις ανάγκες µε σκοπό να παράξει τον οδικό χάρτη της
                                Έργο-κλειδί που οδήγησε στην ανάπτυξη σηµαντικής  STE(A)M. Στο πλαίσιο της ίδιας πρωτοβουλίας, συµµε-  εφαρµογής της ολοκληρωµένης εκπαίδευσης STE(A)M
                                τεχνογνωσίας αποτέλεσε το Ευρωπαϊκό έργο STEAMo-  τέχουµε στο έργο Master Degree in Industry 4.0  στην Ευρώπη».
                                nEdu: Competence development of STE(A)M educa-  (http://www.ind4-0-eu.my/), για το οποίο, σε συνεργα-  Ο Α. Καµέας έχει προσκληθεί και θα συµµετάσχει σε
                                tors through online tools and communities (https://ste-  σία µε Πανεπιστήµια χωρών της Ασίας (Μαλαισία, Ιν-  στρογγυλήτράπεζαµεθέµα:«STE(A)Mκαιτοµέλλοντης
                                amonedu.eu/), το οποίο παρήγαγε το πρώτο διεθνώς  δονησία και Καµπότζη), έχουµε σχεδιάσει ένα Πρό-  εκπαίδευσης» κατά το 4ο διεθνές Συνέδριο Scientix.
                                πλαίσιο ικανοτήτων των εκπαιδευτικών STE(A)M, ένα  γραµµα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Βιοµηχανία 4.0,  Προγραµµατίζεται η διοργάνωση της δεύτερης έκδο-
                                ολιστικόπλαίσιοεκπαίδευσηςSTE(A)M,τοπροφίλτου/της  ενθαρρύνοντας τη σταδιοδροµία STE(A)M στο χώρο  σηςτουσυνεδρίου«Εκπαιδευτικοί&Εκπαίδευση»µέσα
                                εκπαιδευτικού SΤΕ(Α)Μ, ένα Μαζικό Ανοικτό ∆ιαδι-  αυτό.Εκµεταλλευόµενοιτηντεχνογνωσίαπουέχουµεαπο-  στο 2023.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13