Page 8 - Open2U - SEPTEMBER - 2022
P. 8
08 Φάκελος: Εκπαίδευση STE(A)M ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022
Στοεπίκεντροηεπιτυχηµένη
σταδιοδροµία
ΗΣχολήΘετικώνΕπιστηµώνκαιΤεχνολογίαςτουΕΑΠπροσφέρειΠροπτυχιακάκαιΜεταπτυχιακά
ΠρογράµµαταΣπουδώνµεστόχοτηνολοκληρωµένηεκπαίδευσηSTE(A)M
ναγνωρίζοντας τον αντίκτυπο στην προσωπική κτυακό Μάθηµα µε στόχο την επαγγελµατική ανάπτυξη κοµίσει από τη συµµετοχή µας στα ανωτέρω έργα, προ-
και επαγγελµατική ανάπτυξη που έχει η ολοκλη- των εκπαιδευτών STE(A)M, ένα εργαλείο αυτό-αξιολό- χωρούµε στο ΕΑΠ στο σχεδιασµό και τη διάθεση προ-
Αρωµένη εκπαίδευση που παρέχεται από την προ- γησης της ετοιµότητας εκπαιδευτικών και οργανισµών γραµµάτων µεταπτυχιακών σπουδών στα πεδία αυτά»,
σέγγιση STE(A)M, αλλά και τη σηµασία του ρόλου των ναυιοθετήσουντηνεκπαίδευσηSTE(A)Mκαιένασύνολο υπογραµµίζει στην «Open2U» ο κ. Καµέας.
εκπαιδευτικώνστηνεισαγωγήτηςεκπαίδευσηςSTE(A)M συστάσεων προς αυτή την κατεύθυνση. Προσθέτει, επίσης, πως αναγνωρίζοντας την κοινωνική
στην τάξη, η Σχολή Θετικών Επιστηµών και Τεχνολο- Εκµεταλλευόµενη την τεχνογνωσία που αποκτήθηκε, η του αποστολή, το ΕΑΠ επεκτείνει τις δράσεις του και
γίας (ΣΘΕΤ) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου ερευνητική οµάδα DAISSy πέτυχε την έγκριση του έρ- πέρα από τους/τις εκπαιδευτικούς, µε στόχο να αυξη-
(ΕΑΠ) προσφέρει ένα περιεκτικό σύνολο Προγραµµά- γου SPICE: Special Needs STE(A)M Academy θεί ο αντίκτυπος της εκπαίδευσης STE(A)M. Το έργο
των Σπουδών, τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε µετα- (https://www.spiceacademy.eu), το οποίο εντάσσεται CRAL: Creative Audiovisual Lab for the promotion of
πτυχιακόεπίπεδο(https://www.eap.gr/education/sthet/). στην νέα πολύ σηµαντική πρωτοβουλία της Ε.Ε. που κα- critical thinking and media literacy (https://www.cral-
Τοπροπτυχιακόπρόγραµµασπουδών«ΦΥΕ:Σπουδέςστις λείταιTeacherAcademies,ηοποίαυλοποιείταιστοπλαί- lab.eu/)εκπαιδεύειµαθητές/τριεςστηνπαραγωγήκαιερ-
Φυσικές Επιστήµες» ξεχωρίζει στον χάρτη της Ελληνι- σιο του προγράµµατος Erasmus+. Είναι ένα από τα µό- µηνεία οπτικοακουστικού περιεχοµένου µε στόχο την
κής τριτοβάθµιας εκπαίδευσης καθώς καλύπτει µε ενι- λις 11 έργα που εγκρίθηκαν σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ξε- βελτίωση της κριτικής τους σκέψης. Επίσης, το έργο
αίο τρόπο το χώρο των φυσικών επιστηµών συνδυά- κίνησε τον Ιούλιο 2022 και αναµένεται να δώσει ση- SparkDigiGirls: Empower Girls’ Creativity Through Use
ζοντας τις βασικές γνωστικές περιοχές από τις επιστή- µαντικάαποτελέσµατα.ΤοSPICEθαεπιχειρήσειναανα- of Digital Technologies (http://www.digigirls.eu/) στο-
µες της Φυσικής, της Χηµείας και της Βιολογίας, προ- πτύξει τις ικανότητες των εκπαιδευτικών πρωτοβάθµιας χεύει στο να ενθαρρύνει κορίτσια ηλικίας από 15 ετών
βάλλοντας την ενότητα των επιστηµών αυτών και ανα- εκπαίδευσης στην εφαρµογή της εκπαίδευσηςSTE(A)M να εξερευνήσουν ψηφιακές τεχνολογίες και να βρουν
δεικνύοντας σηµαντικές διεπιστηµονικέςπεριοχές τους. σεµαθητέςµεήπιεςδιαταραχές(µαθησιακές,γνωστικές, νέεςκαισυναρπαστικέςιδέεςχρησιµοποιώνταςτιςπρό-
ΣυµπληρώνειδετιςΦυσικέςΕπιστήµεςµεΘεµατικέςΕνό- συµπεριφοράς κ.ά.). Μετά τη διεξαγωγή µιας ανάλυσης σφατα αποκτηθείσες ψηφιακές γνώσεις τους για να χα-
τητες και από το πρόγραµµα «ΠΛΗ: Σπουδές στην Πλη- αναγκώνκαιαφούεντοπιστούνοιαπαραίτητεςικανότη- ράξουν τα νερά της ανδροκρατούµενης βιοµηχανίας
ροφορική». Το ΦΥΕ επιτυγχάνει, επίσης, την κατανόηση τες και σχεδιαστεί το πλαίσιο ικανοτήτων, το έργο θα STEMµεφρέσκες,διαφορετικέςκαιδηµιουργικέςαπό-
αρχών, εννοιών, θεωριών αλλά και των κυριότερων ψεις.
εφαρµογών, καθώς και την ανάπτυξη της ικανότητας Παλαιότερα, το έργο UMI-Sci-Ed: Exploiting Ubiquitous
επίλυσης προβληµάτων. Computing, Mobile Computing and the Internet of Th-
Στοδεύτεροκύκλοσπουδών,ηΣΘΕΤπροσφέρειτοπρό- ings to promote Science Education ανέπτυξε νέες εκ-
γραµµα µεταπτυχιακών σπουδών «ΚΦΕ: Μεταπτυχιακή παιδευτικές υπηρεσίες και καινοτόµους παιδαγωγικές
Ειδίκευση Καθηγητών Φυσικών Επιστηµών» µε σκοπό µεθόδους που ενισχύουν τη δηµιουργικότητα, την κοι-
τη µεταπτυχιακή ειδίκευση εκπαιδευτικών της δευτε- νωνικοποίηση και την επιστηµονική ιδιότητα του πολίτη
ροβάθµιας εκπαίδευσης στις βασικές επιστηµονικές των µαθητών και των εκπαιδευτικών, µε στόχο να βελ-
κατευθύνσεις των Φυσικών Επιστηµών. τιωθεί το επίπεδο εκπαίδευσης STEM που λαµβάνουν
Άλλα προγράµµατα σπουδών της ΣΘΕΤ επιδιώκουν την τα νεαρά κορίτσια και τα αγόρια και ταυτόχρονα να γί-
ανάπτυξη των επαγγελµατιών και επιστηµόνων διαφο- νειελκυστικήηπροοπτικήναακολουθήσουνκαριέρασε
ρετικών ειδικοτήτων πάντα σε σχέση µε τις Επιστήµες, τοµείς STEM.
την Τεχνολογία, την Μηχανική και τα Μαθηµατικά, µε «Η στρατηγική µας για την µεγιστοποίηση του κοινωνι-
στόχο να γίνουν τα άτοµα αυτά ικανά να επιδιώξουν επι- κούαντίκτυπουτωνδράσεωνµαςπεριλαµβάνειτηδιορ-
τυχηµένες σταδιοδροµίες STE(A)M. γάνωση εκπαιδεύσεων, εκδηλώσεων, δράσεων προβο-
Αξίζει να σηµειωθεί ότι αυτή την περίοδο στη ΣΘΕΤ εκ- λής και συνεδρίων, και κυρίως στην υποστήριξη κοινο-
πονείται σηµαντικός αριθµός ∆ιδακτορικών ∆ιατριβών τήτων πρακτικής των άµεσα και έµµεσα ενδιαφεροµέ-
σχετικές µε STE(A)M, µε θέµατα την ανάπτυξη των δε- νων, µέσα από διαδικτυακές πλατφόρµες που ανα-
ξιοτήτων και ικανοτήτων των εκπαιδευτών STE(A)M, την πτύσσουµε. Τέτοιες κοινότητες, για παράδειγµα, δηµι-
εφαρµογή εκπαίδευσης STE(A)M σε µαθητές µε ήπιες ουργήθηκαν για τα έργα STEAMonEdu (https://stea-
µαθησιακές δυσκολίες, τον σχεδιασµό προγράµµατος monedu.eu/platform/), UMI-Sci-Ed (https://umi-sci-
για τη διδασκαλία εννοιών των Φυσικών Επιστηµών ed.cti.gr/), Social Hackademy (https://socialhacka-
αξιοποιώντας αντιλήψεις µαθητών/τριών πρωτοβάθµιας demy.eu/hackad-online-platform/) και την υπό ανά-
εκπαίδευσης, την αξιοποίηση τεχνολογιών εικονικής πτυξη All Digital Academy (https://www.alldigitalaca-
πραγµατικότητας στην εξ αποστάσεως εργαστηριακή demy.eu/).
εκπαίδευση κ.ά. Ταυτόχρονα, διαθέτουµε ένα σύνολο Μαζικών Ανοικτών
Τα προγράµµατα τυπικής εκπαίδευσης συµπληρώνον- ∆ιαδικτυακώνΜαθηµάτων(MOOCs)απότηνπλατφόρµα
ται από προγράµµατα συνεχιζόµενης εκπαίδευσης, µε τηςοµάδαςDAISSy(https://mooc.cti.gr/),τηνοποίαµπο-
στόχο την πλήρη υποστήριξη της επαγγελµατικής ανά- ρείτεναεπισκεφθείτεγιαναενηµερωθείτεγιατονπλήρη
πτυξης εκπαιδευτικών και πολιτών. κατάλογο. Όµως οι δράσεις µας δεν περιορίζονται στην
Κατά το τρέχον ακαδηµαϊκό έτος, θα διατεθεί από το εφαρµογή της τεχνογνωσίας µας προς όφελος των εκ-
ΚΕ∆ΙΒΙΜ του ΕΑΠ (https://kedivim.eap.gr/) το Εκπαι- παιδευτικών και της κοινωνίας αλλά επεκτείνονται και
δευτικό Πρόγραµµα Σπουδών σε Επιστήµες, Τεχνολο- στη διαµόρφωση των εξελίξεων», προσθέτει ο κ. Κα-
γία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηµατικά (STEAM) για Εκ- αναπτύξεικαιθαδιαθέσειέναεκπαιδευτικόπρόγραµµα µέας.
παιδευτικούς, το οποίο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς που θα περιέχει ένα MOOC και ένα υβριδικό µάθηµα Και συνεχίζει: «Πρόσφατα ξεκίνησε η υλοποίηση του
τυπικής εκπαίδευσης,εκπαιδευτές/τριεςµη τυπικής εκ- εξειδίκευσης.Επιστηµονικόςυπεύθυνοςτωνδύοέργων Ευρωπαϊκού έργου The SEER: STE(A)M Education Eu-
παίδευσης, φοιτητές και άτοµα που ενδιαφέρονται να είναι ο ∆ρ. Αχιλλέας Καµέας, Καθηγητής ΣΘΕΤ ΕΑΠ. ropean Roadmap, στο πλαίσιο του Horizon Europe.
εκπαιδευτούν στην SΤΕΜ /STEΑM εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, το ΕΑΠ εξάγει σε διεθνές επίπεδο την τε- Πρόκειται για ένα πολύ σηµαντικό έργο, στην κοινο-
Πέραν της εκπαίδευσης, το ΕΑΠ, µέσω της ερευνητι- χνογνωσία που διαθέτει στον εκπαιδευτικό σχεδιασµό, πραξία του οποίου συµµετέχουµε µαζί µε διεθνώς ανα-
κής οµάδας DAISSy (http://daissy.eap.gr), συµµετέχει σε συνδυασµό µε την εκπαίδευση STE(A)M, συµµετέ- γνωρισµένους φορείς στην έρευνα και τη διαµόρφωση
σε πλήθος ερευνητικών έργων µε αντικείµενο την εκ- χοντας στο έργο STEAMEdu: MSc course in STEAM των πολιτικών που σχετίζονται µε την εκπαίδευση
παίδευση STE(A)M, σε συνεργασία µε σηµαντικούς Ελ- education (https://steamedu.sum.ba/), το οποίο χρη- STE(A)M, υπό το συντονισµό του Ευρωπαϊκού Σχολι-
ληνικούς και διεθνείς φορείς. Ως αποτέλεσµα, έχει πα- µατοδοτείται από την πρωτοβουλία Capacity Building in κού ∆ικτύου (European Schoolnet), το οποίο έχει ως
ραχθείκαιδιατίθεταιστηνακαδηµαϊκήκαιεκπαιδευτική HigherEducationτουπρογράµµατοςErasmus+.«Έχουµε µέλη τα Υπουργεία Παιδείας των χωρών της Ευρώπης.
κοινότητα σηµαντικός αριθµός αποτελεσµάτων που πε- σχεδιάσει ένα Πρόγραµµα Μεταπτυχιακών Σπουδών Το έργο SEER θα µελετήσει την τρέχουσα κατάσταση
ριλαµβάνουν µελέτες και έρευνες, εκπαιδευτικό υλικό, στην εκπαίδευση STEAM, το οποίο θα προσφερθεί στις τηςεκπαίδευσηςSTE(A)MστηνΕυρώπη,θασυλλέξειπρα-
καλές πρακτικές, πολιτικές, προτάσεις και εργαλεία. χώρες των ∆υτικών Βαλκανίων (Αλβανία, Κόσσοβο και κτικέςκαιπολιτικές,θασυνοµιλήσειµετηνκοινότητατων
Ακόµη πιο σηµαντική είναι η δηµιουργία και διαρκής Βοσνία-Ερζεγοβίνη),µεστόχοτηνκατάρτισηενενεργεία εκπαιδευτικών STE(A)M µέσω της πλατφόρµας Scien-
υποστήριξη της Ελληνικής κοινότητας εκπαιδευτικών και µελλοντικών εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών/τριών, tix (http://www.scientix.eu/) και θα αναλύσει τα κενά και
STE(A)M. ώστε να µπορούν να εφαρµόσουν την εκπαίδευση τις ανάγκες µε σκοπό να παράξει τον οδικό χάρτη της
Έργο-κλειδί που οδήγησε στην ανάπτυξη σηµαντικής STE(A)M. Στο πλαίσιο της ίδιας πρωτοβουλίας, συµµε- εφαρµογής της ολοκληρωµένης εκπαίδευσης STE(A)M
τεχνογνωσίας αποτέλεσε το Ευρωπαϊκό έργο STEAMo- τέχουµε στο έργο Master Degree in Industry 4.0 στην Ευρώπη».
nEdu: Competence development of STE(A)M educa- (http://www.ind4-0-eu.my/), για το οποίο, σε συνεργα- Ο Α. Καµέας έχει προσκληθεί και θα συµµετάσχει σε
tors through online tools and communities (https://ste- σία µε Πανεπιστήµια χωρών της Ασίας (Μαλαισία, Ιν- στρογγυλήτράπεζαµεθέµα:«STE(A)Mκαιτοµέλλοντης
amonedu.eu/), το οποίο παρήγαγε το πρώτο διεθνώς δονησία και Καµπότζη), έχουµε σχεδιάσει ένα Πρό- εκπαίδευσης» κατά το 4ο διεθνές Συνέδριο Scientix.
πλαίσιο ικανοτήτων των εκπαιδευτικών STE(A)M, ένα γραµµα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Βιοµηχανία 4.0, Προγραµµατίζεται η διοργάνωση της δεύτερης έκδο-
ολιστικόπλαίσιοεκπαίδευσηςSTE(A)M,τοπροφίλτου/της ενθαρρύνοντας τη σταδιοδροµία STE(A)M στο χώρο σηςτουσυνεδρίου«Εκπαιδευτικοί&Εκπαίδευση»µέσα
εκπαιδευτικού SΤΕ(Α)Μ, ένα Μαζικό Ανοικτό ∆ιαδι- αυτό.Εκµεταλλευόµενοιτηντεχνογνωσίαπουέχουµεαπο- στο 2023.

