Page 9 - Open2U - SEPTEMBER - 2022
P. 9
Φάκελος: Εκπαίδευση STE(A)M 09
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022
Ηεκπαιδευτικήκαινοτοµία,
θεµέλιοτηςµελλοντικήςκοινωνίας
ΆρθροτουΣπυρίδωναΠαπαδάκη,µέλουςΣυνεργαζόµενουΕκπαιδευτικούΠροσωπικού(ΣΕΠ)ΕΑΠ
καιοργανωτικούσυντονιστήΕκπαιδευτικούΈργουΠΕ.Κ.Ε.Σ.∆υτικήςΕλλάδας
εκπαιδευτικήκαινοτοµίαSTE(A)M ανάπτυξη και την πρόοδο της χώρας Η προσέγγιση STE(A)M προετοιµάζει
αναδύθηκε ως µια εκπαιδευτική τους. Οι αδυναµίες αυτές επιχειρείται τους µελλοντικούς πολίτες για τη ζωή,
Ηπροσέγγισηηοποίαµετηνοποία να αρθούν µε την αξιοποίηση των «Τε- ανεξάρτητα από το επάγγελµα που επι-
επιχειρείται να αρθεί ο διαχωρισµός της χνών» (Α - Arts) και άλλων θεωρητι- λέγουν να ακολουθήσουν. Τους διδά-
διδασκαλίας των διαφορετικών επι- κών επιστηµών στην εκπαίδευση STEM σκει πώς να σκέφτονται κριτικά και πώς
στηµών, αντιµετωπίζοντας την ανακά- οδηγώντας στην εκπαιδευτική προσέγ- να απαντούν σε ερωτήµατα και να λύ-
λυψη και οικοδόµηση της γνώσης ολι- γιση STE(A)M. νουν προβλήµατα, καλλιεργώντας τον
στικά και διαθεµατικά. Στο άρθρο αυτό ψηφιακό και τεχνολογικό αλφαβητισµό
αφού ορίσουµε την εκπαιδευτική προ- Oι στόχοι και δεξιότητες που µπορούν να χρησι-
σέγγιση STE(A)M συζητάµε για την εξέ- Οι παραδοσιακοί κλάδοι STEM επικεν- µοποιηθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της
λιξη της, τη βασική ορολογία και ανα- τρώνονται σε συγκλίνουσες δεξιότητες, ζωής όπως είναι οι δεξιότητες του 21ου
δεικνύονται οι εκπαιδευτικές στρατη- ενώ οι κλάδοι των «Τεχνών» σε απο- αιώνα, η κριτική σκέψη, η δηµιουργι-
γικές, µέθοδοι και τεχνικές διδασκα- κλίνουσες. Η έννοια «Τέχνες» και το (A) κότητα, η συνεργασία, η επικοινωνία, η
λίας της εκπαίδευσης και η σύνδεσή στο ακρωνύµιο υπερβαίνει την αισθη- ευελιξία και η προσαρµοστικότητα, η
τους ώστε να οδηγηθούµε σε ένα πιο τική (καλές τέχνες) και την ανάγνωση, πρωτοβουλία, η οργανωτική ικανότητα,
αποτελεσµατικό σχολείο και πανεπι- περιλαµβάνει, επίσης, τη λογοτεχνία, η ενσυναίσθηση, η επίλυση προβληµά-
στήµιο το οποίο θα ανταποκρίνεται στις Ηκαινοτοµίατηςολιστικήςπροσέγγισης την ιστορία, τις κοινωνικές επιστήµες, τη των κα.
σύγχρονες ανάγκες και τα ενδιαφέ- της εκπαίδευσης STEM επιχειρεί να µουσικήγι’αυτόκαιτοποθετείταιαρχικά
ροντα των µαθητών και φοιτητών. Λέ- φέρει πιο κοντά τους νέους µε τα πε- µέσα σε παρενθέσεις. Συµπεράσµατα
ξεις κλειδιά: STE(A)M, διεπιστηµονικό- δία των φυσικών επιστηµών (φυσική, Οι στόχοι της καινοτοµίας STE(A)M εί- Η εκπαιδευτική προσέγγιση STE(A)M
τητα, διαθεµατικότητα, επιστήµες, τέ- χηµεία, βιολογία, γεωλογία), της τεχνο- ναι η καλύτερη σύνδεση των τεσσάρων αποτελεί µία νέα προς διερεύνηση πρό-
χνες. λογίας, της µηχανικής, των µαθηµατι- κλάδων του STEM και η ενθάρρυνση ταση για το σχολείο και το Πανεπιστή-
Η προσέγγιση STEM (Science, Tech- κών, αλλά και της επιστήµης υπολογι- της ενσωµάτωσης της τέχνης, µε την µιο του µέλλοντος. Έχει σκοπό την κα-
nology, Engineering, Mathematics - στώνωςSTEM/CS(https://www.ed.gov/ ευρύτερη έννοια του όρου, στο σχεδια- λύτερη προετοιµασία για τη ζωή και τα
Επιστήµη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μα- stem) για την ανάπτυξη ικανοτήτωνπου σµό της εκπαίδευσης, µε κατάλληλες επαγγέλµατα του µέλλοντος υποστηρί-
θηµατικά) στην εκπαίδευση έχει αρχικά είναι απαραίτητες στην σύγχρονη διευ- προσαρµογέςτωνΠρογραµµάτωνΣπου- ζοντας τους µαθητές και σπουδαστές
σκοπό τον µετασχηµατισµό της παρα- ρυµένη αγορά εργασίας. δών και του εκπαιδευτικού συστήµα- νααναπτύσσουνικανότητεςκαινααξιο-
δοσιακής δασκαλοκεντρικής διδασκα- Αν και η εµπλοκή των σπουδαστών µε τος γενικότερα. ποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.
λίας σε µια µαθητοκεντρική διδασκα- προγράµµατα STEM αυξάνει το ενδια- Η σύνδεση των θετικών µε τις ανθρω- ∆εδοµένου ότι η ποιότητα της εκπαί-
λία, στην οποία η διερευνητική - ανα- φέρον τους για αυτές τις επιστήµες, οι πιστικές και τις κοινωνικές επιστήµες δευσηςκαιταµαθησιακάαποτελέσµατα
καλυπτική µάθηση, η επίλυση προ- πρώτες έρευνες έδειξαν ότι οι απόφοι- και τις τέχνες οδηγεί στην καλλιέργεια αποτελούν το θεµέλιο της µελλοντικής
βλήµατος και η ενίσχυση της ενεργητι- τοι της δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης ενός ολοκληρωµένου συνόλου ικανο- κοινωνίας, τέτοιες προτάσεις υποστη-
κής συµµετοχής των µαθητών στη διε- δεν έχουν ούτε το καινοτόµο πνεύµα τήτων (γνώσεων, δεξιοτήτων και στά- ρίζουν τον αναστοχασµό των εκπαι-
ρεύνηση και οικοδόµηση της γνώσης ούτε την αναλυτική και δηµιουργική σεων) καλλιεργώντας ταυτόχρονα τη δευτικώνωςπροςτιςαλλαγέςπουαπαι-
παίζεικυρίαρχορόλοστηνεκπαιδευτική σκέψη αναπτυγµένη σε τέτοιο βαθµό συγκλίνουσα και την αποκλίνουσα τούνται στις τάξεις του σηµερινού σχο-
διεργασία. ώστε να συµβάλουν αποφασιστικά στην σκέψη. λείου και του πανεπιστηµίου.
∆ ∆ι ιε εύ ύρ ρυ υν νσ ση η τ τη ης ς γ γν νώ ώσ ση ης ς κ κα αι ι τ τη ης ς ε εµ µπ πε ει ιρ ρί ία ας ς
Το ΚΕ∆ΙΒΙΜ διαθέτει εκπαιδευτικό καινοτόµο πρόγραµµα σπουδών µε αντικείµενο την εκπαίδευση STE(A)M
Η ερευνητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ, σε επιθυµούν να δραστηριοποιηθούν στην Εκ- στηµών και γενικά καθένα και καθεµία που Οι εκπαιδευόµενοι/ες, µέσα από την επαφή
συνεργασία µε το Ίδρυµα Vodafone Ελλά- παίδευση, τελειόφοιτους/ες φοιτητές/τριες ενδιαφέρεται να αποκτήσει ικανότητες για και διερεύνηση σύγχρονων µεθοδολογικών
δας, τα εκπαιδευτήρια «Ελληνογερµανική που πρόκειται να εργαστούν σε σχολεία STEM και STE(A)M εκπαίδευση». καιδιδακτικώνπροσεγγίσεων(µέσααπόενό-
Αγωγή» και την ΑΜΚΕ «SciCo: Επιστήµη- πρωτοβάθµιας & δευτεροβάθµιας Εκπαί- Όσον αφορά στον σκοπό του ΕΠΣ, σηµει- τητεςόπωςεισαγωγήστηνεκπαίδευσηSTEM,
Κοινωνία», σχεδίασαν ένα καινοτόµο Εκπαι- δευσης, στελέχη επιχειρήσεων και οργανι- ώνει, «είναι η διεύρυνση και επικαιροποί- διδακτικές στρατηγικές, σχεδιασµός µαθή-
δευτικό Πρόγραµµα Σπουδών (ΕΠΣ) σε Επι- σµών που επιδιώκουν να αποκτήσουν και να ηση της προϋπάρχουσας γνώσης και της εµ- µατοςκαισχεδίουεργασίαςµεSTE(A)Mπρο-
στήµες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και αναβαθµίσουν γνώσεις και δεξιότητες σε πειρίας των εκπαιδευόµενων στις STEM και σέγγιση) αλλά και πλήθους πρακτικών εφαρ-
Μαθηµατικά (STE(A)M) για εκπαιδευτικούς. τοµείς εκπαίδευσης STEM / STE(A)M επι- STE(A)M προσεγγίσεις. µογών STEM & STE(A)M εκπαίδευσης (µέσα
Το ΕΠΣ STE(A)M θα διατεθεί από το τρέχον από ενότητες όπως συνδέοντας την έρευνα
ακαδηµαϊκό έτος από το ΚΕ∆ΙΒΙΜ του ΕΑΠ στις µεγάλες ερευνητικές υποδοµές της Φυ-
υπό την επιστηµονική και ακαδηµαϊκή επο- σικής µε την Επιστήµη του Πολίτη, αξιοποι-
πτεία του Καθηγητή Αχιλλέα Καµέα. ώντας τον µικροελεγκτή Arduino, προγραµ-
Το πρόγραµµα διαρκεί 13 εβδοµάδες και πε- µατισµός για όλους: εφαρµογές στην καθη-
ριλαµβάνει70ώρεςδιδασκαλίαςκαι60ώρες µερινή ζωή, τα σχολεία µελετούν τους σει-
µελέτης, οι οποίες οδηγούν στην απονοµή σµούς κα), θα καταστούν ικανοί/ές να αξιο-
5,2 ECTS. Θα διατίθενται 2 κύκλοι εκπαί- ποιούν σύγχρονα ηλεκτρονικά περιβάλλοντα
δευσης ανά ακαδηµαϊκό έτος. Το ΕΠΣ θα µάθησης αλλά και νέες εκπαιδευτικές τε-
υλοποιηθεί εξ ολοκλήρου µέσω του ∆ιαδι- χνολογίες στη STEM τάξη. Επιπλέον, θα ανα-
κτύου. Είναι σηµαντικό να σηµειωθεί ότι η πτύξουν τις ψηφιακές και τις οριζόντιες δε-
συµµετοχή στο ΕΠΣ είναι δωρεάν για πε- ξιότητες (digital & 21st century skills), τις
ριορισµένο αριθµό θέσεων καθώς επιδοτεί- σχετικές µε την εκπαίδευση STE(Α)M ικα-
ται από τη Vodafone. νότητες, αλλά και τις πράσινες δεξιότητες
Όπως επισηµαίνει ο κ. Καµέας στην (green skills) των ιδίων καθώς επίσης και
«Open2U», «το ΕΠΣ STE(A)M φιλοδοξεί να των µαθητών και µαθητριών τους. Θα δηµι-
προσελκύσει ενεργούς/ες εκπαιδευτικούς ουργήσουν τις προϋποθέσεις που απαιτούν-
δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που ενδια- ται για ελκυστικές και ποιοτικά αναβαθµι-
φέρονται να εκπαιδευτούν στην σµένες µαθησιακές εµπειρίες στους µαθη-
SΤΕΜ/STE(Α)M εκπαίδευση, εκπαιδευτές τές και τις µαθήτριες της ∆ευτεροβάθµιας
& εκπαιδεύτριες της µη τυπικής εκπαίδευ- τυπικής καθώς και της µη τυπικής εκπαί-
σης, συνεχούς εκπαίδευσης και δια βίου δευσης, προετοιµάζοντας αυτούς/ές για την
µάθησης, απόφοιτους Ανωτάτων και Τε- σύγχρονη ζωή και την µελλοντική επαγγελ-
χνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων, που µατική επιτυχία».

