Page 9 - Open2U - SEPTEMBER - 2022
P. 9

Φάκελος: Εκπαίδευση STE(A)M                                      09


                              ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022




          Ηεκπαιδευτικήκαινοτοµία,





          θεµέλιοτηςµελλοντικήςκοινωνίας








          ΆρθροτουΣπυρίδωναΠαπαδάκη,µέλουςΣυνεργαζόµενουΕκπαιδευτικούΠροσωπικού(ΣΕΠ)ΕΑΠ
          καιοργανωτικούσυντονιστήΕκπαιδευτικούΈργουΠΕ.Κ.Ε.Σ.∆υτικήςΕλλάδας



               εκπαιδευτικήκαινοτοµίαSTE(A)M                             ανάπτυξη και την πρόοδο της χώρας  Η προσέγγιση STE(A)M προετοιµάζει
               αναδύθηκε ως µια εκπαιδευτική                             τους. Οι αδυναµίες αυτές επιχειρείται  τους µελλοντικούς πολίτες για τη ζωή,
          Ηπροσέγγισηηοποίαµετηνοποία                                    να αρθούν µε την αξιοποίηση των «Τε-  ανεξάρτητα από το επάγγελµα που επι-
          επιχειρείται να αρθεί ο διαχωρισµός της                        χνών» (Α - Arts) και άλλων θεωρητι-  λέγουν να ακολουθήσουν. Τους διδά-
          διδασκαλίας των διαφορετικών επι-                              κών επιστηµών στην εκπαίδευση STEM  σκει πώς να σκέφτονται κριτικά και πώς
          στηµών, αντιµετωπίζοντας την ανακά-                            οδηγώντας στην εκπαιδευτική προσέγ-  να απαντούν σε ερωτήµατα και να λύ-
          λυψη και οικοδόµηση της γνώσης ολι-                            γιση STE(A)M.                   νουν προβλήµατα, καλλιεργώντας τον
          στικά και διαθεµατικά. Στο άρθρο αυτό                                                          ψηφιακό και τεχνολογικό αλφαβητισµό
          αφού ορίσουµε την εκπαιδευτική προ-                            Oι στόχοι                       και δεξιότητες που µπορούν να χρησι-
          σέγγιση STE(A)M συζητάµε για την εξέ-                          Οι παραδοσιακοί κλάδοι STEM επικεν-  µοποιηθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της
          λιξη της, τη βασική ορολογία και ανα-                          τρώνονται σε συγκλίνουσες δεξιότητες,  ζωής όπως είναι οι δεξιότητες του 21ου
          δεικνύονται οι εκπαιδευτικές στρατη-                           ενώ οι κλάδοι των «Τεχνών» σε απο-  αιώνα, η κριτική σκέψη, η δηµιουργι-
          γικές, µέθοδοι και τεχνικές διδασκα-                           κλίνουσες. Η έννοια «Τέχνες» και το (A)  κότητα, η συνεργασία, η επικοινωνία, η
          λίας της εκπαίδευσης και η σύνδεσή                             στο ακρωνύµιο υπερβαίνει την αισθη-  ευελιξία και η προσαρµοστικότητα, η
          τους ώστε να οδηγηθούµε σε ένα πιο                             τική (καλές τέχνες) και την ανάγνωση,  πρωτοβουλία, η οργανωτική ικανότητα,
          αποτελεσµατικό σχολείο και πανεπι-                             περιλαµβάνει, επίσης, τη λογοτεχνία,  η ενσυναίσθηση, η επίλυση προβληµά-
          στήµιο το οποίο θα ανταποκρίνεται στις  Ηκαινοτοµίατηςολιστικήςπροσέγγισης  την ιστορία, τις κοινωνικές επιστήµες, τη  των κα.
          σύγχρονες ανάγκες και τα ενδιαφέ-  της εκπαίδευσης STEM επιχειρεί να  µουσικήγι’αυτόκαιτοποθετείταιαρχικά
          ροντα των µαθητών και φοιτητών. Λέ-  φέρει πιο κοντά τους νέους µε τα πε-  µέσα σε παρενθέσεις.  Συµπεράσµατα
          ξεις κλειδιά: STE(A)M, διεπιστηµονικό-  δία των φυσικών επιστηµών (φυσική,  Οι στόχοι της καινοτοµίας STE(A)M εί-  Η εκπαιδευτική προσέγγιση STE(A)M
          τητα, διαθεµατικότητα, επιστήµες, τέ-  χηµεία, βιολογία, γεωλογία), της τεχνο-  ναι η καλύτερη σύνδεση των τεσσάρων  αποτελεί µία νέα προς διερεύνηση πρό-
          χνες.                          λογίας, της µηχανικής, των µαθηµατι-  κλάδων του STEM και η ενθάρρυνση  ταση για το σχολείο και το Πανεπιστή-
          Η προσέγγιση STEM (Science, Tech-  κών, αλλά και της επιστήµης υπολογι-  της ενσωµάτωσης της τέχνης, µε την  µιο του µέλλοντος. Έχει σκοπό την κα-
          nology, Engineering, Mathematics -  στώνωςSTEM/CS(https://www.ed.gov/  ευρύτερη έννοια του όρου, στο σχεδια-  λύτερη προετοιµασία για τη ζωή και τα
          Επιστήµη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μα-  stem) για την ανάπτυξη ικανοτήτωνπου  σµό της εκπαίδευσης, µε κατάλληλες  επαγγέλµατα του µέλλοντος υποστηρί-
          θηµατικά) στην εκπαίδευση έχει αρχικά  είναι απαραίτητες στην σύγχρονη διευ-  προσαρµογέςτωνΠρογραµµάτωνΣπου-  ζοντας τους µαθητές και σπουδαστές
          σκοπό τον µετασχηµατισµό της παρα-  ρυµένη αγορά εργασίας.     δών και του εκπαιδευτικού συστήµα-  νααναπτύσσουνικανότητεςκαινααξιο-
          δοσιακής δασκαλοκεντρικής διδασκα-  Αν και η εµπλοκή των σπουδαστών µε  τος γενικότερα.        ποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.
          λίας σε µια µαθητοκεντρική διδασκα-  προγράµµατα STEM αυξάνει το ενδια-  Η σύνδεση των θετικών µε τις ανθρω-  ∆εδοµένου ότι η ποιότητα της εκπαί-
          λία, στην οποία η διερευνητική - ανα-  φέρον τους για αυτές τις επιστήµες, οι  πιστικές και τις κοινωνικές επιστήµες  δευσηςκαιταµαθησιακάαποτελέσµατα
          καλυπτική µάθηση, η επίλυση προ-  πρώτες έρευνες έδειξαν ότι οι απόφοι-  και τις τέχνες οδηγεί στην καλλιέργεια  αποτελούν το θεµέλιο της µελλοντικής
          βλήµατος και η ενίσχυση της ενεργητι-  τοι της δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης  ενός ολοκληρωµένου συνόλου ικανο-  κοινωνίας, τέτοιες προτάσεις υποστη-
          κής συµµετοχής των µαθητών στη διε-  δεν έχουν ούτε το καινοτόµο πνεύµα  τήτων (γνώσεων, δεξιοτήτων και στά-  ρίζουν τον αναστοχασµό των εκπαι-
          ρεύνηση και οικοδόµηση της γνώσης  ούτε την αναλυτική και δηµιουργική  σεων) καλλιεργώντας ταυτόχρονα τη  δευτικώνωςπροςτιςαλλαγέςπουαπαι-
          παίζεικυρίαρχορόλοστηνεκπαιδευτική  σκέψη αναπτυγµένη σε τέτοιο βαθµό  συγκλίνουσα και την αποκλίνουσα  τούνται στις τάξεις του σηµερινού σχο-
          διεργασία.                     ώστε να συµβάλουν αποφασιστικά στην  σκέψη.                     λείου και του πανεπιστηµίου.




             ∆ ∆ι ιε εύ ύρ ρυ υν νσ ση η   τ τη ης ς   γ γν νώ ώσ ση ης ς   κ κα αι ι   τ τη ης ς   ε εµ µπ πε ει ιρ ρί ία ας ς



             Το ΚΕ∆ΙΒΙΜ διαθέτει εκπαιδευτικό καινοτόµο πρόγραµµα σπουδών µε αντικείµενο την εκπαίδευση STE(A)M


             Η ερευνητική οµάδα DAISSy του ΕΑΠ, σε  επιθυµούν να δραστηριοποιηθούν στην Εκ-  στηµών και γενικά καθένα και καθεµία που  Οι εκπαιδευόµενοι/ες, µέσα από την επαφή
             συνεργασία µε το Ίδρυµα Vodafone Ελλά-  παίδευση, τελειόφοιτους/ες φοιτητές/τριες  ενδιαφέρεται να αποκτήσει ικανότητες για  και διερεύνηση σύγχρονων µεθοδολογικών
             δας, τα εκπαιδευτήρια «Ελληνογερµανική  που πρόκειται να εργαστούν σε σχολεία  STEM και STE(A)M εκπαίδευση».  καιδιδακτικώνπροσεγγίσεων(µέσααπόενό-
             Αγωγή» και την ΑΜΚΕ «SciCo: Επιστήµη-  πρωτοβάθµιας & δευτεροβάθµιας Εκπαί-  Όσον αφορά στον σκοπό του ΕΠΣ, σηµει-  τητεςόπωςεισαγωγήστηνεκπαίδευσηSTEM,
             Κοινωνία», σχεδίασαν ένα καινοτόµο Εκπαι-  δευσης, στελέχη επιχειρήσεων και οργανι-  ώνει, «είναι η διεύρυνση και επικαιροποί-  διδακτικές στρατηγικές, σχεδιασµός µαθή-
             δευτικό Πρόγραµµα Σπουδών (ΕΠΣ) σε Επι-  σµών που επιδιώκουν να αποκτήσουν και να  ηση της προϋπάρχουσας γνώσης και της εµ-  µατοςκαισχεδίουεργασίαςµεSTE(A)Mπρο-
             στήµες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και  αναβαθµίσουν γνώσεις και δεξιότητες σε  πειρίας των εκπαιδευόµενων στις STEM και  σέγγιση) αλλά και πλήθους πρακτικών εφαρ-
             Μαθηµατικά (STE(A)M) για εκπαιδευτικούς.  τοµείς εκπαίδευσης STEM / STE(A)M επι-  STE(A)M προσεγγίσεις.    µογών STEM & STE(A)M εκπαίδευσης (µέσα
             Το ΕΠΣ STE(A)M θα διατεθεί από το τρέχον                                                                   από ενότητες όπως συνδέοντας την έρευνα
             ακαδηµαϊκό έτος από το ΚΕ∆ΙΒΙΜ του ΕΑΠ                                                                     στις µεγάλες ερευνητικές υποδοµές της Φυ-
             υπό την επιστηµονική και ακαδηµαϊκή επο-                                                                   σικής µε την Επιστήµη του Πολίτη, αξιοποι-
             πτεία του Καθηγητή Αχιλλέα Καµέα.                                                                          ώντας τον µικροελεγκτή Arduino, προγραµ-
             Το πρόγραµµα διαρκεί 13 εβδοµάδες και πε-                                                                  µατισµός για όλους: εφαρµογές στην καθη-
             ριλαµβάνει70ώρεςδιδασκαλίαςκαι60ώρες                                                                       µερινή ζωή, τα σχολεία µελετούν τους σει-
             µελέτης, οι οποίες οδηγούν στην απονοµή                                                                    σµούς κα), θα καταστούν ικανοί/ές να αξιο-
             5,2 ECTS. Θα διατίθενται 2 κύκλοι εκπαί-                                                                   ποιούν σύγχρονα ηλεκτρονικά περιβάλλοντα
             δευσης ανά ακαδηµαϊκό έτος. Το ΕΠΣ θα                                                                      µάθησης αλλά και νέες εκπαιδευτικές τε-
             υλοποιηθεί εξ ολοκλήρου µέσω του ∆ιαδι-                                                                    χνολογίες στη STEM τάξη. Επιπλέον, θα ανα-
             κτύου. Είναι σηµαντικό να σηµειωθεί ότι η                                                                  πτύξουν τις ψηφιακές και τις οριζόντιες δε-
             συµµετοχή στο ΕΠΣ είναι δωρεάν για πε-                                                                     ξιότητες (digital & 21st century skills), τις
             ριορισµένο αριθµό θέσεων καθώς επιδοτεί-                                                                   σχετικές µε την εκπαίδευση STE(Α)M ικα-
             ται από τη Vodafone.                                                                                       νότητες, αλλά και τις πράσινες δεξιότητες
             Όπως επισηµαίνει ο κ. Καµέας στην                                                                          (green skills) των ιδίων καθώς επίσης και
             «Open2U», «το ΕΠΣ STE(A)M φιλοδοξεί να                                                                     των µαθητών και µαθητριών τους. Θα δηµι-
             προσελκύσει ενεργούς/ες εκπαιδευτικούς                                                                     ουργήσουν τις προϋποθέσεις που απαιτούν-
             δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης που ενδια-                                                                      ται για ελκυστικές και ποιοτικά αναβαθµι-
             φέρονται  να  εκπαιδευτούν   στην                                                                          σµένες µαθησιακές εµπειρίες στους µαθη-
             SΤΕΜ/STE(Α)M εκπαίδευση, εκπαιδευτές                                                                       τές και τις µαθήτριες της ∆ευτεροβάθµιας
             & εκπαιδεύτριες της µη τυπικής εκπαίδευ-                                                                   τυπικής καθώς και της µη τυπικής εκπαί-
             σης, συνεχούς εκπαίδευσης και δια βίου                                                                     δευσης, προετοιµάζοντας αυτούς/ές για την
             µάθησης, απόφοιτους Ανωτάτων και Τε-                                                                       σύγχρονη ζωή και την µελλοντική επαγγελ-
             χνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων, που                                                                    µατική επιτυχία».
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14