Page 12 - Open2U - SEPTEMBER - 2022
P. 12
12 Φάκελος: Εκπαίδευση STE(A)M ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022
STEAM Comp Edu: Ένα
Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ικανοτήτων
των εκπαιδευτικών STEAM
Γράφει η Ναταλία Σπυροπούλου, Υποψ. ∆ιδάκτορας της Σχολής Θετικών Επιστηµών και Τεχνολογίας του ΕΑΠ
αρά το αυξανόµενο ενδιαφέ- παρέχει ένα πλήρες σύνολο ικανοτή- εκπαιδευτικών διαδικασιών, (β) µα- τις απαιτούµενες ικανότητες που σχε-
ρον για την εκπαιδευτική προ- των που απαιτούνται προκειµένου να θησιακών δραστηριοτήτων και (γ) πε- τίζονται µε την αλληλεπίδραση και τη
Πσέγγιση STE(A)M εντός της εκ- διευκολυνθεί η εκπαίδευση STE(A)M. ριεχόµενου που απαιτούνται σε τις συµµετοχή σε θεσµικές, επιχειρηµα-
παιδευτικής και ερευνητικής κοινό- Περιλαµβάνει συνολικά 44 διαφορε- διαφορετικές φάσεις και ρυθµίσεις τικές ή άλλες κοινότητες που σχετί-
τητας, δεν φαίνεται να υπάρχουν µέ- τικές ικανότητες οµαδοποιηµένες σε των διαδικασιών µάθησης που σχε- ζονται µε την εκπαίδευση STEAM και
χρι στιγµής συστηµατική καθοδήγηση 16 περιοχές, οι οποίες αντικατοπτρί- τίζονται µε την εκπαίδευση STEAM. την εφαρµογή πολιτικών που την προ-
και κατευθυντήριες οδηγίες για ζουν 5 ξεχωριστές οπτικές του ρόλου Επιπλέον, διαθέτει όλες τις υποστη- άγουν. Με αυτήν την αλληλεπίδραση,
τους/τις εκπαιδευτικούς όσον αφορά ενός/µιας εκπαιδευτή/τριας STE(A)M. ρικτικές ικανότητες που στοχεύουν οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται και
την αποτελεσµατική υλοποίηση εκ- Η πρώτη οπτική περιγράφει τον/την να ενισχύσουν και να διευκολύνουν µαθαίνουν (από) άλλους/ες εκπαι-
παιδευτικών προγραµµάτων εκπαί- εκπαιδευτικό ως δάσκαλο-εκπαιδευτή- την ανάπτυξη των εκπαιδευοµένων δευτικούς και ανταλλάσσουν εµπει-
δευσης STE(A)M. Επειδή η εκπαί- εκπαιδευτικό και περιλαµβάνει όλες σχετικά µε τις ικανότητες STEAM. ρίες που σχετίζονται µε την εκπαί-
δευση STE(A)M επιδιώκει την ολο- τις απαιτούµενες ικανότητες κατά την Η τρίτη οπτική αντιπροσωπεύει το δευση STEAM.
κλήρωση των γνωστικών αντικειµέ- εφαρµογή µιας εκπαιδευτικής διαδι- ρόλο του/της εκπαιδευτικού ως ενορ- Τέλος, η πέµπτη οπτική αντιπροσω-
νων αντί της ανεξάρτητης διδασκα- κασίας που βοηθά τους εκπαιδευο- χηστρωτής/τρια και διαχειριστής/τρια. πεύει τον/την εκπαιδευτικό ως επαγ-
λίας αυτών, απαιτείται προσαρµογή µένους να µάθουν. Περιλαµβάνει ικα- Περιλαµβάνει όλες τις απαιτούµενες γελµατίας και περιλαµβάνει όλες τις
των διδακτικών τεχνικών. Συνεπώς, νότητες που σχετίζονται µε την Παι- ικανότητες που σχετίζονται µε τη δια- απαιτούµενες ικανότητες που σχετί-
οι εκπαιδευτικοί, ως κύριοι/ες συν- δαγωγική, τη Γνώση Περιεχοµένου, χείριση και την ενορχήστρωση (α) των ζονται µε την επαγγελµατική τους ανά-
τελεστές της εκπαίδευσης, καλούν- τη ∆ιδασκαλία, τη χρήση περιεχοµέ- εκπαιδευτικών διαδικασιών, (β) το πε- πτυξη παράλληλα µε τις µεταβιβάσι-
ται, µε τη στήριξη της εκπαιδευτικής νου και εργαλείων, την Ανατροφοδό- ριεχόµενο και τις ψηφιακές τεχνολο- µες και ψηφιακές δεξιότητες που
κοινότητας και της Πολιτείας, να εκ- τηση και την Αξιολόγηση και την εν- γίες στη διδασκαλία και τη µάθηση απαιτούνται κατά τη διάρκεια δρα-
συγχρονίσουν τις ικανότητές τους ώστε δυνάµωση του/της εκπαιδευόµε- (γ) το εργαστήριο και τον εξοπλισµό του στηριοτήτων που σχετίζονται µε την
να αντιµετωπίσουν τις εκπαιδευτικές νου/ης. και (γ) οµάδα εκπαιδευοµένων ή/ και εκπαίδευση STEAM.
προκλήσεις που δηµιουργεί η εκπαί- Η δεύτερη οπτική, είναι εκείνη του/της άλλους/ες εκπαιδευτικούς κατά τη Το STEAMCompEdu είναι δυνατό να
δευση STE(A)M. εκπαιδευτικού ως σχεδιαστής/τρια διάρκεια υλοποίησης δραστηριοτή- αξιοποιηθεί τόσο για σκοπούς αυτο-
Στο Εργαστήριο Κινητού και ∆ιάχυ- και δηµιουργός, η οποία περιλαµβά- των συνεργατικής µάθησης. αξιολόγησης και αυτορρύθµισης, προ-
του Υπολογισµού, Ποιότητας και Πε- νει όλες τις απαιτούµενες ικανότητες Η τέταρτη οπτική αντιπροσωπεύει το κειµένου οι εκπαιδευτικοί να αξιολο-
ριρρέουσας Νοηµοσύνης της Σχολής που σχετίζονται µε το σχεδιασµό, την ρόλο του/της εκπαιδευτικού ως µέ- γήσουν τις ικανότητες STE(A)M που
Θετικών Επιστηµών και Τεχνολογίας προετοιµασία και την ανάπτυξη (α) λος κοινότητας και περιλαµβάνει όλες διαθέτουν και να εντοπίσουν συγκε-
του ΕΑΠ κάναµε ένα σηµαντικό πρώτο κριµένες ικανότητες που χρειάζεται
βήµα στην κατεύθυνση αυτή, ανα- να βελτιώσουν, όσο και ως εργαλείο
πτύσσοντας το STEAMCompEdu ως σχεδιασµού προγραµµάτων κατάρτι-
το πρώτο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ικανο- σης µε στόχο την επαγγελµατική ανά-
τήτων για των εκπαιδευτικών STE(A)M. πτυξη των εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο
Το STEAMCompEdu βασίζεται σε προ- αυτό αναπτύξαµε το διαδικτυακό ερ-
τάσεις που περιλαµβάνονται σε διεθνή γαλείο αυτοαξιολόγησης της ετοιµό-
κείµενα και πλαίσια, όπως είναι το τητας STE(A)M (https://steamo-
Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για τις Ψηφιακές nedu.eu/settool/), το οποίο περιλαµ-
Ικανότητες Εκπαιδευτικών (DigCom- βάνει ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης
pEdu), η έκθεση των ικανοτήτων STEM βασισµένες στο STEAMCompEdu, µε
για τον 21ο αιώνα της UNESCO, η έκ- σκοπό να βοηθήσει τους εκπαιδευτι-
θεση του ΟΟΣΑ σχετικά µε τις ικανό- κούς οργανισµούς και µεµονωµέ-
τητες των εκπαιδευτικών κλπ. και σε νους/ες εκπαιδευτικούς να εντοπί-
συµπεράσµατα από δική µας πρωτο- σουν τυχόν κενά σχετικά µε την ετοι-
γενή έρευνα για τις αντιλήψεις των µότητα τους για την εκπαίδευση
εκπαιδευτικών σχετικά µε τις προ- STE(A)M. Ακολουθώντας το παρά-
κλήσεις, τις δυσκολίες, τις εκπαιδευ- δειγµα του SELFIE, το εργαλείο επι-
τικές ανάγκες και τον ρόλο του/της τρέπει την πρόσθεση στοχευµένων
εκπαιδευτή/τριας STE(A)M. Στη συ- ερωτήσεων για να καλυφθούν ιδιαί-
νέχεια έλαβε χώρα µια διαδικασία τερες ανάγκες και παράγει µία εξα-
αξιολόγησης από οµάδες εµπειρο- τοµικευµένη αναφορά µε τις ικανό-
γνωµόνων σε 5 χώρες της ΕΕ (Ελ- τητες εφαρµογής της εκπαίδευσης
λάδα, Ιταλία, Ισπανία, Γερµανία, Βέλ- STE(A)M που διαθέτει ο/η εκπαιδευ-
γιο), πριν δηµοσιευθεί η πρώτη έκ- τικός ή ο οργανισµός. Αυτή η αξιολό-
δοση του Πλαισίου Ικανοτήτων STE- γηση µπορεί να βοηθήσει στην έναρξη
AMCompEdu. διαλόγου µέσα στην εκπαιδευτική κοι-
Το STEAMCompEdu σχεδιάστηκε ως νότητα για τρόπους βελτίωσης υπο-
ένα καινοτόµο ολιστικό πλαίσιο που στήριξης της εκπαίδευσης STEAM.

