Page 12 - Open2U - SEPTEMBER - 2022
P. 12

12               Φάκελος:  Εκπαίδευση STE(A)M                                                         ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022

































                                STEAM Comp Edu: Ένα






                                Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ικανοτήτων





                                των εκπαιδευτικών STEAM







                                Γράφει η Ναταλία Σπυροπούλου, Υποψ. ∆ιδάκτορας της Σχολής Θετικών Επιστηµών και Τεχνολογίας του ΕΑΠ


                                     αρά το αυξανόµενο ενδιαφέ-  παρέχει ένα πλήρες σύνολο ικανοτή-  εκπαιδευτικών διαδικασιών, (β) µα-  τις απαιτούµενες ικανότητες που σχε-
                                     ρον για την εκπαιδευτική προ-  των που απαιτούνται προκειµένου να  θησιακών δραστηριοτήτων και (γ) πε-  τίζονται µε την αλληλεπίδραση και τη
                                Πσέγγιση STE(A)M εντός της εκ-  διευκολυνθεί η εκπαίδευση STE(A)M.  ριεχόµενου που απαιτούνται σε τις  συµµετοχή σε θεσµικές, επιχειρηµα-
                                παιδευτικής και ερευνητικής κοινό-  Περιλαµβάνει συνολικά 44 διαφορε-  διαφορετικές φάσεις και ρυθµίσεις  τικές ή άλλες κοινότητες που σχετί-
                                τητας, δεν φαίνεται να υπάρχουν µέ-  τικές ικανότητες οµαδοποιηµένες σε  των διαδικασιών µάθησης που σχε-  ζονται µε την εκπαίδευση STEAM και
                                χρι στιγµής συστηµατική καθοδήγηση  16 περιοχές, οι οποίες αντικατοπτρί-  τίζονται µε την εκπαίδευση STEAM.  την εφαρµογή πολιτικών που την προ-
                                και κατευθυντήριες οδηγίες για  ζουν 5 ξεχωριστές οπτικές του ρόλου  Επιπλέον, διαθέτει όλες τις υποστη-  άγουν. Με αυτήν την αλληλεπίδραση,
                                τους/τις εκπαιδευτικούς όσον αφορά  ενός/µιας εκπαιδευτή/τριας STE(A)M.  ρικτικές ικανότητες που στοχεύουν  οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται και
                                την αποτελεσµατική υλοποίηση εκ-  Η πρώτη οπτική περιγράφει τον/την  να ενισχύσουν και να διευκολύνουν  µαθαίνουν (από) άλλους/ες εκπαι-
                                παιδευτικών προγραµµάτων εκπαί-  εκπαιδευτικό ως δάσκαλο-εκπαιδευτή-  την ανάπτυξη των εκπαιδευοµένων  δευτικούς και ανταλλάσσουν εµπει-
                                δευσης STE(A)M. Επειδή η εκπαί-  εκπαιδευτικό και περιλαµβάνει όλες  σχετικά µε τις ικανότητες STEAM.  ρίες που σχετίζονται µε την εκπαί-
                                δευση STE(A)M επιδιώκει την ολο-  τις απαιτούµενες ικανότητες κατά την  Η τρίτη οπτική αντιπροσωπεύει το  δευση STEAM.
                                κλήρωση των γνωστικών αντικειµέ-  εφαρµογή µιας εκπαιδευτικής διαδι-  ρόλο του/της εκπαιδευτικού ως ενορ-  Τέλος, η πέµπτη οπτική αντιπροσω-
                                νων αντί της ανεξάρτητης διδασκα-  κασίας που βοηθά τους εκπαιδευο-  χηστρωτής/τρια και διαχειριστής/τρια.  πεύει τον/την εκπαιδευτικό ως επαγ-
                                λίας αυτών, απαιτείται προσαρµογή  µένους να µάθουν. Περιλαµβάνει ικα-  Περιλαµβάνει όλες τις απαιτούµενες  γελµατίας και περιλαµβάνει όλες τις
                                των διδακτικών τεχνικών. Συνεπώς,  νότητες που σχετίζονται µε την Παι-  ικανότητες που σχετίζονται µε τη δια-  απαιτούµενες ικανότητες που σχετί-
                                οι εκπαιδευτικοί, ως κύριοι/ες συν-  δαγωγική, τη Γνώση Περιεχοµένου,  χείριση και την ενορχήστρωση (α) των  ζονται µε την επαγγελµατική τους ανά-
                                τελεστές της εκπαίδευσης, καλούν-  τη ∆ιδασκαλία, τη χρήση περιεχοµέ-  εκπαιδευτικών διαδικασιών, (β) το πε-  πτυξη παράλληλα µε τις µεταβιβάσι-
                                ται, µε τη στήριξη της εκπαιδευτικής  νου και εργαλείων, την Ανατροφοδό-  ριεχόµενο και τις ψηφιακές τεχνολο-  µες και ψηφιακές δεξιότητες που
                                κοινότητας και της Πολιτείας, να εκ-  τηση και την Αξιολόγηση και την εν-  γίες στη διδασκαλία και τη µάθηση  απαιτούνται κατά τη διάρκεια δρα-
                                συγχρονίσουν τις ικανότητές τους ώστε  δυνάµωση του/της εκπαιδευόµε-  (γ) το εργαστήριο και τον εξοπλισµό του  στηριοτήτων που σχετίζονται µε την
                                να αντιµετωπίσουν τις εκπαιδευτικές  νου/ης.                    και (γ) οµάδα εκπαιδευοµένων ή/ και  εκπαίδευση STEAM.
                                προκλήσεις που δηµιουργεί η εκπαί-  Η δεύτερη οπτική, είναι εκείνη του/της  άλλους/ες εκπαιδευτικούς κατά τη  Το STEAMCompEdu είναι δυνατό να
                                δευση STE(A)M.                  εκπαιδευτικού ως σχεδιαστής/τρια  διάρκεια υλοποίησης δραστηριοτή-  αξιοποιηθεί τόσο για σκοπούς αυτο-
                                Στο Εργαστήριο Κινητού και ∆ιάχυ-  και δηµιουργός, η οποία περιλαµβά-  των συνεργατικής µάθησης.  αξιολόγησης και αυτορρύθµισης, προ-
                                του Υπολογισµού, Ποιότητας και Πε-  νει όλες τις απαιτούµενες ικανότητες  Η τέταρτη οπτική αντιπροσωπεύει το  κειµένου οι εκπαιδευτικοί να αξιολο-
                                ριρρέουσας Νοηµοσύνης της Σχολής  που σχετίζονται µε το σχεδιασµό, την  ρόλο του/της εκπαιδευτικού ως µέ-  γήσουν τις ικανότητες STE(A)M που
                                Θετικών Επιστηµών και Τεχνολογίας  προετοιµασία και την ανάπτυξη (α)  λος κοινότητας και περιλαµβάνει όλες  διαθέτουν και να εντοπίσουν συγκε-
                                του ΕΑΠ κάναµε ένα σηµαντικό πρώτο                                                             κριµένες ικανότητες που χρειάζεται
                                βήµα στην κατεύθυνση αυτή, ανα-                                                                να βελτιώσουν, όσο και ως εργαλείο
                                πτύσσοντας το STEAMCompEdu ως                                                                  σχεδιασµού προγραµµάτων κατάρτι-
                                το πρώτο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ικανο-                                                              σης µε στόχο την επαγγελµατική ανά-
                                τήτων για των εκπαιδευτικών STE(A)M.                                                           πτυξη των εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο
                                Το STEAMCompEdu βασίζεται σε προ-                                                              αυτό αναπτύξαµε το διαδικτυακό ερ-
                                τάσεις που περιλαµβάνονται σε διεθνή                                                           γαλείο αυτοαξιολόγησης της ετοιµό-
                                κείµενα και πλαίσια, όπως είναι το                                                             τητας STE(A)M (https://steamo-
                                Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για τις Ψηφιακές                                                             nedu.eu/settool/), το οποίο περιλαµ-
                                Ικανότητες Εκπαιδευτικών (DigCom-                                                              βάνει ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης
                                pEdu), η έκθεση των ικανοτήτων STEM                                                            βασισµένες στο STEAMCompEdu, µε
                                για τον 21ο αιώνα της UNESCO, η έκ-                                                            σκοπό να βοηθήσει τους εκπαιδευτι-
                                θεση του ΟΟΣΑ σχετικά µε τις ικανό-                                                            κούς οργανισµούς και µεµονωµέ-
                                τητες των εκπαιδευτικών κλπ. και σε                                                            νους/ες εκπαιδευτικούς να εντοπί-
                                συµπεράσµατα από δική µας πρωτο-                                                               σουν τυχόν κενά σχετικά µε την ετοι-
                                γενή έρευνα για τις αντιλήψεις των                                                             µότητα τους για την εκπαίδευση
                                εκπαιδευτικών σχετικά µε τις προ-                                                              STE(A)M. Ακολουθώντας το παρά-
                                κλήσεις, τις δυσκολίες, τις εκπαιδευ-                                                          δειγµα του SELFIE, το εργαλείο επι-
                                τικές ανάγκες και τον ρόλο του/της                                                             τρέπει την πρόσθεση στοχευµένων
                                εκπαιδευτή/τριας STE(A)M. Στη συ-                                                              ερωτήσεων για να καλυφθούν ιδιαί-
                                νέχεια έλαβε χώρα µια διαδικασία                                                               τερες ανάγκες και παράγει µία εξα-
                                αξιολόγησης από οµάδες εµπειρο-                                                                τοµικευµένη αναφορά µε τις ικανό-
                                γνωµόνων σε 5 χώρες της ΕΕ (Ελ-                                                                τητες εφαρµογής της εκπαίδευσης
                                λάδα, Ιταλία, Ισπανία, Γερµανία, Βέλ-                                                          STE(A)M που διαθέτει ο/η εκπαιδευ-
                                γιο), πριν δηµοσιευθεί η πρώτη έκ-                                                             τικός ή ο οργανισµός. Αυτή η αξιολό-
                                δοση του Πλαισίου Ικανοτήτων STE-                                                              γηση µπορεί να βοηθήσει στην έναρξη
                                AMCompEdu.                                                                                     διαλόγου µέσα στην εκπαιδευτική κοι-
                                Το STEAMCompEdu σχεδιάστηκε ως                                                                 νότητα για τρόπους βελτίωσης υπο-
                                ένα καινοτόµο ολιστικό πλαίσιο που                                                             στήριξης της εκπαίδευσης STEAM.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17