Page 11 - Open2U - SEPTEMBER - 2022
P. 11

Φάκελος:  Εκπαίδευση STE(A)M                                     11


                              ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022







             Υπολογιστική Επιστήµη






             και Σκέψη









             Γράφει ο πρόεδρος της Ελληνικής Εκπαιδευτικής Ένωσης STEM, καθηγητής Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε
             και µέλος ΣΕΠ ΕΑΠ, Σαράντος Ψυχάρης



                ο ερώτηµα «πώς αποκτάται η Γνώση» έχει                                       Η επιµόρφωση των εκπαιδευτικών
             Ταπασχολήσει τους επιστήµονες που ασχο-
             λούνται µε την «Φιλοσοφία της Επιστήµης» εδώ                                    στην «Υπολογιστική  ολοκληρωµένη
             και 3000 χρόνια και ξεκίνησε από τους Πλά-                                      εκπαίδευση STEM»
             τωνα και Σωκράτη. Θεωρείται ότι υπάρχουν δυο                                        επιµόρφωση των εκπαιδευτικών  είναι ένα
             διαδροµές για την απόκτηση της Επιστηµονικής                                    Ησύνθετο θέµα που χρειάζεται να λάβει υπόψη
             Γνώσης: α) οι παρατηρήσεις, οι πειραµατικές                                     όλα τα παραπάνω. Είναι προφανές ότι δεν θα
             µετρήσεις και η πληροφορία από τις αισθήσεις                                    πρέπει να ακολουθηθεί ένας εύκολος  δρόµος
             και β) η θεωρία και  οι επαγωγικές υποθέσεις -                                  όπου η προσέγγιση STEM και STEAM εστιάζει
             που συνδυάζονται µε την Μαθηµατική Γλώσσα.
                                                                                             σε παρουσίαση όχι εγκάρσιων εννοιών αλλά σε
                τσι οι παρατηρήσεις και η θεωρία αποτε-                                      µια έννοια µιας γνωστικής περιοχής και στην
             Έλούν τις δυο «κολώνες- θεµελιώσεις». Ωστόσο                                    συνέχεια προστίθεται µια εφαρµογή ΤΠΕ.
             έχει τεθεί και το εξής ερώτηµα: Υπάρχει  και                                        εωρούµε ότι αυτή προσέγγιση «κρύβει» το
             τρίτη «κολώνα/πυλώνας-θεµελίωση»; Υπάρχει                                       ΘSTEAM και τις εγκάρσιες έννοιες. Απλά εί-
             µια νέα διαδροµή για να αποκτήσουµε Επιστη-                                     ναι µια πιο σύνθετη εφαρµογή µε µερικά οφέλη.
             µονική Γνώση και να µας οδηγήσει στην «σχε-                                     Εποµένως θα προτείναµε ένα αποθετήριο διδα-
             δίαση της Μηχανοτεχνίας»;
                                                                                             κτικών σεναρίων «ολιστικής -καθαρά υπολογι-
                 απάντηση των σύγχρονων Επιστηµόνων και                                      στής προσέγγισης STEAM» µε συνεχή επιµόρ-
             ΗΜηχανικών είναι «ΝΑΙ», µέσω µιας νέας                                          φωση.
             γνωστικής περιοχής, της Υπολογιστικής Επι-
             στήµης. Η Υπολογιστική Επιστήµη (Computatio-                                    Επίλογος
             nal Science) είναι «η χρήση υπολογιστικών αλ-
             γορίθµων ώστε να «µεταφερθούν» τα µαθηµα-                                           λα τα παραπάνω δεν προκύπτουν από µια κα-
             τικά µοντέλα που αναπαριστούν την συµπερι-  «πραγµατικών» δεδοµένων στον Η.Υ (π.χ. µέσω  Όθαρά παιδαγωγική άποψη. Προκύπτουν από
             φορά του Φυσικού Σύµπαντος, σε µοντέλα στον  του καλούµενου physical computing).   τις ανάγκες της Επιστήµης να εξηγήσει φαινό-
             ηλεκτρονικό υπολογιστική τα οποία προβλέπουν                                    µενα που σχετίζονται µε τρέχοντα προβλήµατα
             το µέλλον και αναδοµούν το παρελθόν, ενώ χρη-  χοντας αναφερθεί στις διάφορες επιστηµο-  της κοινωνίας που δεν µπορούν να λυθούν από
             σιµοποιούνται για να προσοµοιώσουν ένα µε-  Έλογικές απόψεις ολοκλήρωσης του STEM, θα  µια Επιστήµη. Τέτοια προβλήµατα όπως το ζή-
             γάλο φάσµα προϊόντων που κατασκευάζουν οι  χρειασθεί να σκεφθούµε ποιες  διδακτικές στρα-  τηµα της κλιµατικής αλλαγής συνδέονται µε π.χ
             Μηχανικοί αλλά και διαδικασίες και συστήµατα.   τηγικές θα µπορούσαν να υλοποιηθούν σε συ-  την Κλασσική Φυσική, αλλά και την Κβαντική
                                                     νάρτηση µε τα όσα αναφέρθηκαν για επιστηµο-  Μηχανική αλλά και µε την Θεωρία του Χάους
                 Υ.Ε. παίζει θεµελιώδη ρόλο στην «ολοκλη-  λογία  STEAM λαµβάνοντας υπόψη και τις  «δε-  και της Πολυπλοκότητας.
             Ηρωµένη εκπαίδευση STEM» γιατί: α) στη-  ξιότητες STEM».  Οι διαφορετικές στρατηγικές
             ρίζεται στην µοντελοποίηση, η οποία -µέσω της  προκύπτουν από διαφορετικές θεωρήσεις της  υτά δεν µπορούν να εισαχθούν µέσω µόνο
             προσοµοίωσης – θα δώσει πραγµατικά και όχι  σχέσης των γνωστικών περιοχών του STEM όταν  Ατων θεµελιωδών εννοιών αλλά κυρίως µέσω
             εικονικά δεδοµένα (π.χ. αξιοποιώντας αναπτυ-  γίνεται αναφορά ότι υλοποιούνται η  διεπιστη-  εγκάρσιων εννοιών που θα προβάλλονται στα
             ξιακές πλατφόρµας όπως  Arduino, micro:bit  µονικότητα και η δια-επιστηµονικότητα.   διδακτικά σενάρια µέσω υπολογιστικών µοντέ-
             κλπ), β) εφαρµόζει την µεθοδολογία του Υπο-                                     λων που θα παρέχουν πραγµατικά και όχι εικο-
             λογιστικού Πειράµατος συνδέοντάς την µε την  να ακόµα δύσκολο θέµα αφορά την αξιολό-  νικά δεδοµένα.
             ανακαλυπτική-διερευνητική µάθηση και, µέσω  Έγηση όταν υλοποιείται η «Υπολογιστική  ολο-  τσι τίθεται το ζήτηµα: υπάρχει STEAM στην
             των πρακτικών της Υπολογιστικής Σκέψης,  µε  κληρωµένη εκπαίδευση STEM». Η όποια αξιο-  Έεκπαίδευση; Το ερώτηµα είναι συναρπα-
             τον σχεδιασµό της Μηχανοτεχνίας.  Έτσι προ-  λόγηση σχετικά µε την «ολοκλήρωση STEM»  στικό και προκλητικό για ιστορικούς των Επι-
             κύπτει το µοντέλο της Υπολογιστικής Παιδαγω-  θα έχει δυο διαστάσεις. Η µία διάσταση θα αφορά  στηµών, Παιδαγωγούς αλλά και «καθαρούς»
             γικής εκπαίδευσης STEAM.                την φύση της ολοκλήρωσης» (µονο-επιστηµο-  επιστήµονες που ασχολούνται-και µάλιστα ου-
                                                     νική, πολύ-επιστηµονική, διεπιστηµονική, δια-επι-  σιαστικά- µε την λεγόµενη «popular science». Το
                                                     στηµονική), και β) τα µαθησιακά αποτελέσµατα
             Η Υπολογιστική Παιδαγωγική για την      (γνωστικά, συναισθηµατικά, ψυχοκινητικά/δε-  αν θα καταλήξει σε κάποιο σηµείο τελικής ισορ-
                                                                                             ροπίας η ένταξη της εκπαίδευσης STEAM εξαρ-
             ολοκληρωµένη εκπαίδευση STEM            ξιότητες) αλλά  και τις πρακτικές που ακολου-  τάται από τα δυναµικά αλλαγής σε κάθε χώρα και
                                                     θούν οι Επιστήµονες και οι Μηχανικοί, ενώ στις
                ια να ολοκληρωθεί το επιστηµολογικό πε-  δεξιότητες πρέπει να συµπεριλάβουµε και δε-  στην ουσιαστική ένταξή του στα προγράµµατα
             Γριεχόµενο της «εκπαίδευσης STEM» θα    ξιότητες σε σχέση µε τις συγκεκριµένες πρα-  σπουδών.
             χρειασθεί να αναφερθούµε σε αυτήν την Υπο-  κτικές των Επιστηµόνων, των Μηχανικών και
             λογιστική Επιστήµη και την Υπολογιστική Σκέψη  των Μαθηµατικών.                 Ελληνική Εκπαιδευτική Ένωση STEM
             και να προτείνουµε ένα «καθιερωµένο πρό-                                            Ελληνική Εκπαιδευτική  Ένωση STEM
             τυπο», την «Υπολογιστική Παιδαγωγική STEM»  λοι οι δείκτες αξιολόγησης στην εκπαίδευση  Η(Ε3STEM) ιδρύθηκε το 2017. Ο βασικός σκο-
             για την «ολοκλήρωση STEM».  Η «Υπολογι- ΌSTEAM θεωρείται ότι ανήκουν στην « αι-  πός της  Ένωσης  είναι η διάδοση της επιστηµο-
             στική Παιδαγωγική STEM»  έχει ως θεµελιώ-  τιολόγηση µε βάση τα επιχειρήµατα» καθώς στην  λογίας, της µεθοδολογίας και της διδακτικής ανα-
             δες στοιχείο την δόµηση του µοντέλου κατά  διεπιστηµονική προσέγγιση -όπου το πρόβληµα  πλαισίωσης  του STEM και η διατύπωση έγκυ-
             την επαγωγική διαδικασία ώστε να ενσωµα-  δεν περιορίζεται από τα σύνορα γνωστικών πε-  ρων προτάσεων σχετικά µε την υλοποίηση διδα-
             τώνει την αφαιρετική σκέψη καθώς ο εκπαι-  ριοχών-  η αιτιολόγηση µε επιχειρήµατα είναι  κτικών µοντέλων STEM σε επίπεδο επιµορφώσεων,
             δευόµενος «συλλέγει» δεδοµένα για να προ-  ένας γενικός δείκτης που έχει τις παρακάτω συ-  σεµιναρίων και προτάσεων για διδασκαλία γνω-
             χωρήσει στην ανακάλυψη. Το µοντέλο της  νιστώσες: την ικανότητα ανάλυσης πολύπλοκων  στικών αντικειµένων που σχετίζονται ή µπορούν
             «Υπολογιστικής Παιδαγωγικής για την ολο-  συστηµάτων ,την ικανότητα αιτιολόγησης µε  να ενταχθούν στην επιστηµολογία του STEM σε
             κληρωµένη εκπαίδευση STEM» θέτει τις εγ-  βάση την επιστηµονική µοντελοποίηση, την «υπο-  όλες τις βαθµίδες της εκπαίδευσης, µε βασική
             κάρσιες έννοιες ως συνοριακά αντικείµενα,  λογιστική» αιτιολόγηση µε βάση τις διαστάσεις  αρχή την επιστηµονική εγκυρότητα των προτά-
             και τις διαστάσεις/πρακτικές της Υ.Σ. ως αγω-  της Υπολογιστικής Σκέψης, τον σχεδιασµό της Μη-  σεων και την αξιοπιστία τους.
             γούς που «διαδίδουν» τα συνοριακά αντικείµενα  χανοτεχνίας και την µαθηµατικοποίηση των σχέ-
                                                                                                                      θ


                                                                                                          π
                                                                                                                       α
                                                                                                                         β
                                                                                                        ε
                                                                                                         ς

                                                                                                           λ
                                                                                                                 ο
                                                                                                                φ
                                                                                                                  ρ
                                                                                                                   ί
                                                                                                              ο
                                                                                                            η
                                                                                                                     ς
                                                                                                             ρ
                                                                                                                    ε
                                                                                                 ι
                                                                                                                               ε

                                                                                                 σ
                                                                                                ρ
                                                                                                                                 ώ
             µέσω των γνωστικών περιοχών, όχι στατικά,  σεων που απαιτούνται µέσω υπολογιστικών µον-  Π Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ: :
                                                                                                                                δ
                                                                                               ε
                                                                                                                             ε
                                                                                                     ε
                                                                                                                           ε
                                                                                                      ρ
                                                                                                                          ρ
                                                                                                     τ
                                                                                                                             τ
                                                                                                   σ
                                                                                                                            ί
                                                                                                    ό
                                                                                                   3
                                                                                                  e
                                                                                                     t
                                                                                                    s
                                                                                               w
             αλλά δυναµικά κατά την διάρκεια συλλογής  τέλων.                                w www.e3stem.edu.gr r
                                                                                                  .
                                                                                                w
                                                                                                           u
                                                                                                          d
                                                                                                            g
                                                                                                            .
                                                                                                       m
                                                                                                      e
                                                                                                         e
                                                                                                        .
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16