Page 10 - Open2U - SEPTEMBER - 2022
P. 10
10 Φάκελος: Εκπαίδευση STE(A)M ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022
«Πυλώνες» οι εκπαιδευτικοί
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: εκπαίδευση STE(A)M αποτελεί µία καινοτόµο οποία κατέληξαν οι εταίροι
εκπαιδευτική προσέγγιση που αξιοποιεί την του έργου µετά από διαβού-
ΗΕπιστήµη, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, τις λευση µε τα µέλη της διαδι-
Τέχνες και τα Μαθηµατικά ως σηµεία πρόσβασης στη κτυακής κοινότητας πρακτι-
γνώση, επιδιώκοντας µία ολιστική γεφύρωση των αν- κής περιλαµβάνουν έναν σύ-
τικειµένων και ενισχύοντας την καλλιέργεια των δε- νολο προτάσεων προς
ξιοτήτων των µαθητών/τριων και αυριανών πολιτών του τους/τις υπεύθυνους/ες χά-
21ου αιώνα. ραξης εκπαιδευτικής πολι-
Ωστόσο, καθώς τα τελευταία χρόνια αυξάνεται το εν- τικής:
διαφέρον για την εκπαίδευση STE(A)M σε όλες τις • Αναπτύξτε από κοινού έναν
βαθµίδες της εκπαίδευσης και σε συνδυασµό µε τη κοινά κατανοητό ορισµό της
Αχιλλέας Καµέας, διαθεµατικότητα που προωθεί, έχουν δηµιουργηθεί αρ- εκπαίδευσης STE(A)M εναρ-
Καθηγητής ΣΘΕΤ ΕΑΠ κετές προκλήσεις σχετικά µε την ένταξή της στην εκ- µονίζοντας τις έννοιες και τις
παιδευτική διαδικασία. Η κατάλληλη προετοιµασία οπτικές
των εκπαιδευτών/τριων STE(A)M είναι µία από τις πιο • Επενδύστε στην εκπαί-
σηµαντικές παραµέτρους επιτυχίας, καθώς καµία µε- Γενικά δευση των δασκάλων, των εκπαιδευτικών και του εκ-
τάβαση στην εκπαίδευση STE(A)M δεν θα είναι ποτέ γραφικά παιδευτικού προσωπικού
δυνατή χωρίς την ενεργό και πλήρη συµµετοχή των στοιχεία • Υιοθετήστε το Πλαισίου Ικανοτήτων STEAMCompEdu
εκπαιδευτικών. • Υποστηρίξτε την ανάπτυξη πιστοποιητικού διαπί-
Σε αυτό το πλαίσιο, το Ευρωπαϊκό έργο STEAMonEdu στευσης δεξιοτήτων σχετικών µε το STE(A)M για εκ-
(https://steamonedu.eu/, #SteamOnEdu, @Stea- παιδευτικούς
mOnEdu) επικεντρώθηκε στην επαγγελµατική ανά- • Υποστηρίξτε τις διεπιστηµονικές συνέργειες εντός του
πτυξη των εκπαιδευτικών STE(A)M. Το έργο, το οποίο εκπαιδευτικού οργανισµού και µεταξύ των οργανισµών
Ναταλία Σπυροπούλου, χρηµατοδοτήθηκε από το πρόγραµµα Erasmus+ και • ∆οκιµάστε και εναρµονίστε τις διαδικασίες και τα
Υποψ. ∆ιδάκτορας ΣΘΕΤ ΕΑΠ ολοκληρώθηκε τον ∆εκέµβριο του 2021 υπό τον Επι- συστήµατα αξιολόγησης τόσο για µαθητές όσο και
στηµονικό Συντονισµό του Καθηγητή Α. Καµέα, σχε- για εκπαιδευτικούς
δίασε ένα πλήρες πλαίσιο για τη διευκόλυνση της υιο- • Αναπτύξετε εθνικές πολιτικές και εκπαιδευτικά προ-
θέτησης της εκπαίδευσης STE(A)M και την υποστή- MOOC είναι διαθέσιµες στο https://steamonedu.eu/ γράµµατα STE(A)M
ριξη των εκπαιδευτικών όλων των εκπαιδευτικών mooc/ και για το διαδικτυακό µάθηµα στο https://ste- • Ενισχύστε την ανάπτυξη τεχνικής υποδοµής κα-
βαθµίδων και ειδικοτήτων, εστιάζοντας σε τρεις άξο- amonedu.eu/blended-course/, ενώ ο οδηγός εκ- τάλληλης για εκπαίδευση STE(A)M
νες: παίδευσης είναι δωρεάν διαθέσιµος εδώ https://ste- • Χρηµατοδοτήστε και συντηρήστε εκδηλώσεις κα-
• ∆ηµιουργία διεθνούς κοινότητας εκπαιδευτικών amonedu.eu/wp-content/uploads/2021/05/D10- θοδήγησης τόσο για εκπαιδευτικούς όσο και για δι-
STE(A)M: οι εκπαιδευτικοί έχουν κεντρικό ρόλο ως µέλη Training-plan-handbook.pdf) ευθυντές εκπαίδευσης και προωθήστε τους πρε-
µιας κοινότητας πρακτικής που υποστηρίζεται από Ορισµένα από τα πολύ σηµαντικά συµπεράσµατα, στα σβευτές STE(A)M.
µια ανοικτή διαδικτυακή πλατφόρµα, η οποία υπο-
στηρίζει την επικοινωνία και συνεργασία των µελών
της κοινότητας και επιτρέπει την συλλογή βέλτιστων
πρακτικών, το σχεδιασµό εκπαιδευτικών σεναρίων,
τις συζητήσεις και την ανταλλαγή εµπειριών. Η πλατ-
φόρµα είναι διαθέσιµη στο σύνδεσµο https://stea-
monedu.eu/platform/ ενώ η κοινότητα αριθµεί πε-
ρισσότερα από 700 µέλη, στην πλειονότητα εκπαι-
δευτικοί και εκπαδευτές/τριες
• Οικοσύστηµα εκπαίδευσης STE(A)M: αναπτύχθηκε
το καινοτόµο Πλαίσιο Ικανοτήτων των εκπαιδευτικών
STEAM (STEAMCompEdu), το οποίο περιγράφει λε-
πτοµερώς ποιες είναι οι ικανότητες που χρειάζεται
να διαθέτουν οι εκπαιδευτικοί για την επιτυχηµένη
εφαρµογή της εκπαίδευσης STE(A)M. Το πλαίσιο αυτό
αποτέλεσε τη βάση για το σχεδιασµό του προφίλ των
εκπαιδευτικών STE(A)M για διαφορετικές βαθµίδες
(ακολουθώντας το Ευρωπαϊκό πλαίσιο ESCO) και ενός
εργαλείου αυτοαξιολόγησης της ετοιµότητας των εκ-
παιδευτικών οργανισµών και των εκπαιδευτικών για
να υλοποιήσουν την Εκπαίδευση STE(A)M. Ταυτό-
χρονα αναπτύχθηκε το Εκπαιδευτικό Πλαίσιο STE(A)M,
το οποίο περιγράφει τις τεχνικές εκπαίδευσης που
είναι κατάλληλες για εκπαίδευση STE(A)M, αναφέ-
ρει ένα σύνολο σχετικών ορισµών και παιδαγωγικών
θεωριών (Body of Knowledge), περιγράφει ένα πλή-
ρες πλαίσιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών πρακτικών
και παραθέτει περισσότερες από 50 εκπαιδευτικές
πολιτικές και 120 καλές πρακτικές µε οδηγίες εφαρ- Η πλατφόρµα της κοινότητας εκπαιδευτικών STEAM
µογής στην τάξη, καθώς και παραδείγµατα ανοικτών
πόρων σχετικά µε την εκπαίδευση STE(A)M. Επι-
πλέον, παρήχθησαν ένα σύνολο προτύπων δραστη-
ριοτήτων εκπαίδευσης STE(A)M µε βάση το εργαλείο
LAMS και ένας πολυγλωσσικός οδηγός µε συστά-
σεις για την επιτυχηµένη εφαρµογή της εκπαίδευ-
σης STE(A)M. Όλα τα αποτελέσµατα του έργου είναι
δωρεάν διαθέσιµα εδώ https://steamonedu.eu/re-
sults/
• Επαγγελµατική ανάπτυξη εκπαιδευτικών STE(A)M:
σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε ένα εκπαιδευτικό πρό-
γραµµα που περιελάβανε ένα Μαζικό Ανοικτό ∆ιαδι-
κτυακό Μάθηµα (MOOC) διάρκειας έξι εβδοµάδων
µε τίτλο “Design, orchestration and implementation
of STE(A)M education” και ένα µάθηµα µικτής µάθη-
σης διάρκειας δύο εβδοµάδων, τα οποία βασίστηκαν
στο πλαίσιο ικανοτήτων για εκπαιδευτικούς STE(A)M
(STEAMCompEdu). Ο πρώτος κύκλος του εκπαιδευ-
τικού προγράµµατος ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του
2021 µε πάνω από 1.100 εγγεγραµµένους/ες συµµε-
τέχοντες/ουσες. Περισσότερες πληροφορίες για το Εικόνες από το εκπαιδευτικό πρόγραµµα για τους εκπαιδευτικούς STEAM

