Page 13 - JANUARY-2023
P. 13

Επιστηµονική Συνεργασία                               13


                              ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2023












                                                                                                                                       ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ  Ο κόσµος αλλάζει
                                                                                                                                          µε απίστευτο
                                                                                                                                          ρυθµό και διαφο-
                                                                                                                                          ρετικές διαδικασίες
                                                                                                                                          χρησιµοποιούν την
                                                                                                                                          τεχνολογία όλο και
                                                                                                                                          περισσότερο κάθε
                                                                                                                                          µέρα. Μία από τις
                                                                                                                                          εφαρµογές της τε-
                                                                                                                                          χνητής νοηµοσύ-
                                                                                                                                          νης, που εξακο-
                                                                                                                                          λουθεί να είναι
                                                                                                                                          πολύ αποτελεσµα-
                                                                                                                                          τική σήµερα, είναι
                                                                                                                                          η απλοποίηση των
                                                                                                                                          εργασιών των ερ-
                                                                                                                                          γαζοµένων και ο
                                                                                                                                          αυτοµατισµός γρα-
                                                                   Α Αρ ρν νη ητ τι ικ κέ ές ς   ό όψ ψε ει ις ς   τ τη ης ς   χ χρ ρή ήσ ση ης ς   τ τη ης ς   τ τε εχ χν νη ητ τή ής ς     φείου. Στο µέλλον,
                                                                                                                                          τα ροµπότ µπο-
                                                                   ν νο οη ηµ µο οσ σύ ύν νη ης ς   σ στ το ο   ε εκ κπ πα αι ιδ δε ευ υτ τι ικ κό ό   σ σύ ύσ στ τη ηµ µα α  ρούν, όπως ένας
                                                                                                                                          συγγραφέας, να
                                                                                                                                          παράγουν άρθρα ή
                                                                  Με όλες αυτές τις λεπτοµέρειες, δεν πρέπει να παραβλέπονται οι αρνητικές πτυχές  να δηµιουργούν
                                                                  της χρήσης ροµπότ στο εκπαιδευτικό σύστηµα. Για παράδειγµα, ένα ροµπότ δεν είναι  συνέδρια και εκ-
                                                                  σε θέση να αλληλεπιδράσει κοινωνικά όπως ένας άνθρωπος. ∆εν µπορούν να ακού-  παιδευτικά βίντεο.
                                                                  σουν τα κοινωνικά προβλήµατα των µαθητών ή να λύσουν τα προβλήµατά τους. Αυτό  Όσο πιο έξυπνη γί-
                                                                  ισχύει ιδιαίτερα για τους πρωτοετείς φοιτητές, όπου ο ρόλος των κοινωνικών και ηθι-  νεται η τεχνητή
                                                                  κών συµπεριφορών είναι πιο σηµαντικός από τη διδασκαλία (Marcinkowskietal., 2020).  νοηµοσύνη, τόσο
                                                                  Το κύριο ζήτηµα εδώ είναι η στασιµότητα ή η µη ανάπτυξη του Ακαθάριστου Εγχώριου  πιο προηγµένο θα
                                                                  Προϊόντος (ΑΕΠ) στο αναµενόµενο ποσοστό ανεργίας. Με µια τέτοια κατάσταση, οι άν-  είναι το νέο εκπαι-
                                                                  θρωποι δεν αποκτούν τις δεξιότητες στη ζήτηση, και ως εκ τούτου θα δούµε ένα βαθύ  δευτικό σύστηµα.
                                                                  χάσµα µεταξύ προσφοράς και ζήτησης (Wirtzetal., 2019).                  Η τεχνητή νοηµο-
                                                                                                                                          σύνη παρέχει µια
                                                                                                                                          ποικιλία δυνατοτή-
                                                                                                                                          των για µαθητές µε
                                                                                                                                          διαφορετικά σω-
                                                                                                                                          µατικά προβλή-
          ποιείται µια ενιαία µέθοδος διδασκαλίας για όλους                                                                               µατα. Επειδή το
          τους µαθητές. Τους δίνονται παρόµοιες εργασίες και                                                                              metaAI µπορεί να
          στην τεχνητή νοηµοσύνη, η νέα εκπαίδευση θα είναι Εφαρµογή AI                                                                   είναι ένα εξαιρε-
          δίνουν όλοι την ίδια εξέταση. Η AI έλυσε αυτό το πρό-
          βληµα. Σε ένα εκπαιδευτικό σύστηµα που βασίζεται
                                                                                                                                          τικό εργαλείο αυ-
          µοναδική για κάθε άτοµο και ο µαθητής θα αξιολο-                                                                                τοµατισµού, το σύ-
                                                                                                                                          στηµα metaAI µπο-
          γείται πριν διαβάσει ένα βιβλίο ή µπει στην τάξη. Με-  στις ∆ιαδικτυακές Εξετάσεις                                              ρεί να χρησιµοποι-
          τρώνται τα δυνατά και αδύνατα σηµεία του κάθε µα-                                                                               ηθεί σε µια ποικι-
          θητή και η ακαδηµαϊκή διαδικασία βασίζεται σε ατο-                                                                              λία έργων ουσια-
          µικές ικανότητες. Όσο πιο έξυπνη γίνεται η τεχνητή                                                                              στικής µάθησης.
          νοηµοσύνη, τόσο πιο προηγµένο θα είναι το σύγχρονο                                                                              Επιπλέον, σε αυτήν
          εκπαιδευτικό σύστηµα. Στο όχι και τόσο µακρινό µέλ-  Τ Τα α   ε ερ ργ γα αλ λε εί ία α   τ τε εχ χν νη ητ τή ής ς   ν νο οη ηµ µο οσ σύ ύν νη ης ς   π πο ου υ   µ µπ πο ορ ρο ού ύν ν   ν να α   χ χρ ρη ησ σι ιµ µο οπ πο οι ιη ηθ θο ού ύν ν   κ κα ατ τά ά   τ τη η   δ δι ιά άρ ρκ κε ει ια α   ε εν νό ός ς   δ δι ια α- -  την εξαιρετικά συν-
          λον, το σύστηµα µπορεί να είναι σε θέση να αξιολο-  δ δι ικ κτ τυ υα ακ κο ού ύ   τ τε εσ στ τ   ε εί ίν να αι ι: :             δεδεµένη και υπε-
          γήσει τις συνθήκες των µαθητών σαρώνοντας τα πρό-  Προβολή εικόνων µαθητών κατά τη διεξαγωγή ενός διαδικτυακού τεστ από τον δάσκαλο. Αυτό  ρευφυής κοινωνία,
          σωπά τους. Είναι ακόµη δυνατό για έναν µαθητή να  1 1το εργαλείο διευκολύνει τον δάσκαλο και τη διοίκηση να καταγράφουν τις επιδόσεις των µα-  η ζήτηση για επε-
          αλλάξει εντελώς το στυλ διδασκαλίας του, εάν ο µα-  θητών και να παρακολουθούν τη συµπεριφορά τους κατά τη διάρκεια του τεστ.   ξεργασία δεδοµέ-
          θητής έχει µια πολύ δύσκολη µαθησιακή εµπειρία  Χρήση τεχνητής νοηµοσύνης (όραση εικόνας) για την αναγνώριση των µαθητών.       νων αυξάνεται. Με
          (Holmesetal., 2019). Η γρήγορη ανατροφοδότηση εί-  2 2                                                                          αυτή την επιτά-
          ναι ένα από τα κλειδιά για την επιτυχηµένη εκπαί-                                                                               χυνση, η µετα-τε-
          δευση. Η τεχνητή νοηµοσύνη µπορεί να παρέχει τις  Χρήση θέσης µαθητών (GPS). Με αυτό το εργαλείο, ο δάσκαλος µπορεί να παρατηρήσει τη  χνητή νοηµοσύνη
          προϋποθέσεις στους µαθητές να λαµβάνουν απαν-  3 3θέση των µαθητών κατά τη διάρκεια του τεστ και εάν οι µαθητές κρατούν το τεστ σε κοντινές  θα ωφελήσει σί-
                                                       θέσεις, το σύστηµα θα ειδοποιήσει τον καθηγητή για την κατάσταση.
          τήσεις από τους δασκάλους τους µόλις κάνουν µια                                                                                 γουρα πολλούς
          ερώτηση. Ορισµένα πανεπιστήµια, για παράδειγµα,  Χρήση ανάλυσης απόκρισης. Χρησιµοποιώντας την τεχνητή νοηµοσύνη, µπορούν να εντοπι-  χρήστες στο εγγύς
          χρησιµοποιούν ένα ροµπότ που ονοµάζεται Alexa για  4 4στούν µαθητές µε την ίδια απάντηση.                                       µέλλον. Τέλος,
          τις καθηµερινές ανάγκες του πανεπιστηµίου. Αυτό το  Χρήση εργαλείων χρόνου ως απάντηση. Ακόµα κι αν η σειρά των ερωτήσεων στο διαδικτυακό  παρά όλα τα στατι-
          ροµπότ µπορεί να απαντήσει σε συχνές ερωτήσεις  5 5τεστ είναι διαφορετική, ηAI εντοπίζει ποιοι µαθητές απαντούν τις ίδιες ερωτήσεις ταυτόχρονα.   στικά στοιχεία και
          των µαθητών. Επιπλέον, η χρήση τέτοιων συστηµάτων  Ανάλυση απαντήσεων για µάθηση. Η τεχνητή νοηµοσύνη βοηθά τον δάσκαλο να καθορίσει  τις προβλέψεις,
          είναι πολύ ενδιαφέρουσα και συναρπαστική για τους  6 6την «κατανόηση του περιεχοµένου σύµφωνα µε τις απαντήσεις των µαθητών στις ερωτήσεις  µόνο ο χρόνος
          µαθητές και µπορεί να τους παρακινήσει να διαβάσουν  (δύσκολο/µέτριο/εύκολο). Αυτό το εργαλείο βοηθά τον δάσκαλο να εντοπίσει τα µαθησιακά προ-  µπορεί να δείξει
          περισσότερο (Ostrometal., 2019).             βλήµατα των µαθητών (Nigametal., 2021).                                            την πραγµατική και
                                                                                                                                          εκπληκτική επί-
          Μελλοντικές προοπτικές                                                                                                          δραση της τεχνη-
                                                                                                                                          τής νοηµοσύνης
          της τεχνητής νοηµοσύνης                   νοηµοσύνη που χρησιµοποιεί τεχνολογία IT µπορεί                                       στην εκπαίδευση.
          στην ηλεκτρονική                          να αυξήσει την αποτελεσµατικότητα σε πολλούς το-
                                                    µείς. Το πιο σηµαντικό µέρος της χρήσης τεχνητής
          εκπαίδευση                                νοηµοσύνης µπορεί να θεωρηθεί ότι βοηθά τους αν-
                                                    θρώπους να γνωρίζουν τον σκοπό τους. Οι µαθητές
                                                    επιλέγουν µια δουλειά συνειδητοποιώντας το σκοπό
          Η τεχνητή νοηµοσύνη θα βοηθήσει στην άρση των  και το ταλέντο τους. Με την εξάπλωση της πανδηµίας
          συνόρων σε αυτόν τον τοµέα και η σύγχρονη εκπαί-  COVID-19 και τη διεξαγωγή εικονικής εκπαίδευσης σε
          δευση θα γίνει παγκόσµια. Η τεχνολογία αυξάνει την  όλα τα εκπαιδευτικά κέντρα σε όλο τον κόσµο, παρά
          ταχύτητα µεταφοράς γνώσης διευκολύνοντας τη νέα  τις εκπαιδευτικές ανησυχίες, όσο πλησιάζουµε στην
          εκπαίδευση και µάθηση. Στο µέλλον, η µεταφορά  περίοδο των φοιτητικών εξετάσεων, τόσο περισσό-
          γνώσης και µάθησης σε όλο τον κόσµο θα επιταχυν-  τερο ανησυχούµε για τη διεξαγωγή των εξετάσεων.
          θεί δραµατικά. Η τεχνητή νοηµοσύνη παρέχει προ-  Αλλά λόγω των περιορισµών, έπρεπε να χρησιµοποι-
          όσβαση στην εκπαίδευση σε µαθητές µε ειδικές ανάγ-  ηθεί το διαδικτυακό τεστ. Υπάρχουν πολλά εικονικά  (*) Ο Καθηγητής Κυριάκος Κουβελιώτης,  FRSA είναι Πρύτανης του Berlin
          κες: κωφοί και βαρήκοοι, άτµα µε προβλήµατα όρα-  εργαλεία για τη διεξαγωγή διαδικτυακών εξετάσεων,  School of Business and Innovation (BSBI), Πρόεδρος του Εκπαιδευτικού
          σης, άτοµα µε ειδικές και σοβαρές ασθένειες χρη-  αλλά τα εργαλεία τεχνητής νοηµοσύνηςκατά τη διε-  Οργανισµού «Atheneum - Liberal Studies», Καθηγητής του ∆ιεθνούς Τη-
          σιµοποιούν εργαλεία τεχνητής νοηµοσύνης και διδά-  ξαγωγή διαδικτυακών εξετάσεων βοηθούν στην  όσο  λεµατικού Πανεπιστηµίου «International Telematic University Uninettuno»
          σκονται µε επιτυχία (Valadγoetal., 2011). Οι µαθητές  το δυνατόν καλύτερη  επίλυση προβλέψιµων προ-  της Ρώµης, Honorary Chancellor του Longford International College της
          έχουν πάντα πρόσβαση στη µάθηση µε τη βοήθεια  βληµάτων που ίσως προκύψουν κατά τη διάρκεια της  Ιρλανδίας, και µέλος της ∆ιοικούσας Επιτροπής του Ελληνικού Ανοικτού
          της διαδικτυακής τεχνητής νοηµοσύνης. Η τεχνητή  εξέτασης.                           Πανεπιστηµίου (ΕΑΠ) 2019-2022.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18