Page 15 - Open2U - February- 2022
P. 15
Θέµα 15
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022
Φωτογραφία από την κοινή ανασκαφή ISP DELTA, στο Πλάσι Μαραθώνα, Οκτώβριος 2021 Φωτογραφία από την συνάντηση έργου στη Matera της Ιταλίας τον ∆εκέµβριο του 2021
Εκπαιδεύονταςαρχαιολόγους
µέσω…∆ιαδικτύου
ΈνακαινοτόµοέργοµεµεγάληαπήχησησυντονίζειηερευνητικήοµάδαDAISSyτουΕλληνικούΑνοικτούΠανεπιστηµίου
πορεί η ανασκαφή ενός αρχαιολογικού χώρου ή η συν- σηµαντικών δεξιοτήτων για τους αρχαιολόγους στη σύγχρονη
τήρηση και διατήρηση ενός ιστορικού µνηµείου ή αρχαίου εποχή καθώς και επισκόπηση των προγραµµάτων σπουδών που
Μυπολείµµατος να πραγµατοποιηθεί µε τη χρήση νέων τε- προσφέρονται στον τοµέα της Αρχαιολογίας και Ανασκαφικής, Συµµετείχαν σε ανασκαφή στον Μαραθώνα
χνολογιών; Φυσικά και ναι! σε ευρωπαlκό επίπεδο. Στην τελική φάση της πιλοτικής εφαρµογής του µαθήµατος, πέν-
Εξειδικευµένα εργαλεία βοηθούν σήµερα τους αρχαιολόγους να Μέσα από τέσσεριςενότητες,προσφέρειπροηγµένηεκπαίδευση τε επιτυχόντες και επιτυχούσες φοιτητές και φοιτήτριες Αρ-
βελτιώσουν την εργασία τους στο πεδίο αλλά και µετά την ανα- σε φοιτητές ή φοιτήτριες Αρχαιολογίας καθώς και σε αρχαι- χαιολογίας από το κάθε πανεπιστήµιο της κοινοπραξίας επι-
σκαφή, καθώς µπορούν να διαχειριστούν, να ερµηνεύσουν και ολόγους και επαγγελµατίες της Πολιτιστικής Κληρονοµιάς λέχθηκαν να συµµετάσχουν στην κοινή ανασκαφή στο Πλάσι του
να τεκµηριώσουν ψηφιακά τα αρχαιολογικά/ανασκαφικά, κινητά προκειµένου να αποκτήσουν βασικές γνώσεις, ψηφιακές ικα- Μαραθώνα, σε ένα εντατικό πρόγραµµα κατάρτισης (Intensive
και ακίνητα, ευρήµατα. νότητες και δεξιότητες του 21ου αιώνα. Study Programme-ISP) πέντε ηµερών (11-15 Οκτωβρίου 2021).
Το «µάθηµα» στην ψηφιακή ανασκαφή αποτελεί το αντικείµενο Κάθε διδακτική ενότητα (Module) σχεδιάστηκε και αναπτύχθη- Με τη βοήθεια των καθηγητών και καθηγητριών τους, εκπαι-
του διακρατικού σχεδίου "Digital Excavation through Learning and κε από ένα Πανεπιστήµιο, ως εξής: δεύτηκαν στην πράξη και είχαν την ευκαιρία να συµµετάσχουν Αχιλλέας Καµέας
Training in Archaeology – DELTA" που χρηµατοδοτείται στο πλαί- Ψηφιακά εργαλεία στην Αρχαιολογική Πρακτική/Ανασκαφή, σε πολυεθνικές οµάδες, επωφελούµενοι από την ανταλλαγή γνώ- Καθηγητής ΣΘΕΤ, ΕΑΠ
σιο του προγράµµατος Erasmus+ KA2 µε συντονιστή την ερευ- Πανεπιστήµιο του Masaryk. σεων και δεξιοτήτων.
νητική οµάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου. Τεκµηρίωση στο πεδίο και µετανασκαφικά, Εθνικό και Κα-
Επιστηµονικός υπεύθυνος είναι ο καθηγητής του Ιδρύµατος Αχιλ- ποδιστριακό Πανεπιστήµιο Αθηνών.
λέας Καµέας, ενώ κύρια ερευνήτρια η Παναγιώτα Πολυµερο- Ψηφιακή ∆ιατήρηση των µνηµείων και τέχνεργων της πο- Εγχειρίδιο διδασκαλίας
πούλου, αρχαιολόγος -µουσειολόγος και ερευνήτρια της οµά- λιτιστικής κληρονοµιάς, Πανεπιστήµιο της Basilicata. Στα αποτελέσµατα του έργου περιλαµβάνονται ακόµη το Εγ-
δας DAISSy. Το έργο, που θα ολοκληρωθεί στις 30 Ιουνίου 2022, Ανοικτά Μουσεία και Πειραµατική Αρχαιολογία,Ελληνικό Ανοι- χειρίδιο ∆ιδασκαλίας (Teaching Handbook) σε τέσσερις γλώσ-
υλοποιείται µε τη συνεργασία τεσσάρων πανεπιστηµίων από τρεις κτό Πανεπιστήµιο - Ερευνητική οµάδα DAISSy. σες (Αγγλικά, Ελληνικά, Ιταλικά και Τσεχικά) καθώς και οι Συ-
ευρωπαlκές χώρες (εκτός από την ερευνητική οµάδα DAISSy Το µάθηµα µικτής µάθησης προσφέρθηκε πιλοτικά, από τις 10 στάσεις Πολιτικής και Καλές Πρακτικές (Policy Recommenda-
του ΕΑΠ): του Τµήµατος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανε- ΜαBου έως και τις 30 Αυγούστου 2021, στους φοιτητές και στις tions and Good Practices) µε σκοπό την εφαρµογή νέων διδα-
πιστηµίου Αθηνών (Ελλάδα), του Tµήµατος Ευρωπαlκών και Με- φοιτήτριες και αποφοίτους των πανεπιστήµιων που συµµετέχουν κτικών µεθόδων και τον εκσυγχρονισµό της ανασκαφικής πρα-
σογειακών Πολιτισµών: Αρχιτεκτονική, Περιβάλλον και Πολιτι- στην κοινοπραξία. Το διαδικτυακό µέρος του µαθήµατος προ- κτικής µε χρήση των νέων τεχνολογιών. Όλα τα αποτελέσµα-
σµική ∆ιαχείριση του Πανεπιστηµίου της Basilicata (Ιταλία) και σφέρθηκε µέσα από την πλατφόρµα Μαζικού Ανοικτού ∆ιαδι- τα του έργου είναι διαθέσιµα δωρεάν µέσω της ιστοσελίδας
του Tµήµατος Αρχαιολογίας και Μουσειολογίας του Πανεπι- κτυακού Μαθήµατος, η οποία σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε εξ http://www.project-delta.eu/. Παναγιώτα Πολυµεροπούλου
στηµίου του Masaryk (Τσεχία). ολοκλήρου από την ερευνητική οµάδα DAISSy (https:// Αξίζει να αναφερθεί πως το έργο DELTA και ιδιαίτερα το µάθηµα Αρχαιολόγος-ΜουσειολόγοςMSc-
Όπως αναφέρουν µάλιστα οι εκπρόσωποι του προγράµµατος, mooc.cti.gr/delta.html). Ερευνήτρια της ερευνητικής
στόχος του είναι να «ωφελήσει» τους φοιτητές και φοιτήτριες Εξαιτίας της πανδηµίας ωστόσο, οι αρχικά σχεδιασµένες διά ζώ- «Ψηφιακή Ανασκαφή» έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον της ακα- οµάδας DAISSy ΕΑΠ
Αρχαιολογίας, τους καθηγητές και καθηγήτριες αλλά και τους σης διδασκαλίες, προσφέρθηκαν διαδικτυακά. Κατά τη διάρκεια δηµαlκής κοινότητας στον τοµέα της αρχαιολογίας και του πο-
ερευνητές και ερευνήτριες Αρχαιολογίας, εκπαιδευτικούς του πιλοτικού µαθήµατος, οι νέοι που συµµετείχαν είχαν τη δυ- λιτισµού, γι' αυτό και αποφασίστηκε η εκ νέου διάθεσή του µέσα
ανασκαφικών µεθόδων, επαγγελµατίες στον τοµέα της Αρχαι- νατότητα να συνοµιλήσουν µε τους εκπαιδευτές ή τις εκπαι- στο πρώτο εξάµηνο του 2022.
ολογίας και της ∆ιαχείρισης της Πολιτιστικής Κληρονοµιάς κα- δεύτριες της κάθε ενότητας, να θέσουν ερωτήµατα και απορίες Να σηµειωθεί ότι στο πλαίσιο του έργου διοργανώθηκαν στην
θώς και τα ίδια τα Τµήµατα Αρχαιολογίας». αναφορικά µε το υλικό µελέτης και να συµµετάσχουν σε οµα- Ελλάδα δύο επιτυχηµένες εκδηλώσεις προβολής.
δικές ασκήσεις. Τελικά 52 νέοι ολοκλήρωσαν επιτυχώς το µά- Η πρώτη διοργανώθηκε διαδικτυακά από την ερευνητική οµά-
θηµα DELTA, το οποίο είχε συνολική διάρκεια 200 ωρών, και έλα- δα DAISSy την Πέµπτη 10 ∆εκεµβρίου του περασµένου χρόνου,
Από το αµφιθέατρο, µάθηση στο πεδίο βαν 8 πιστωτικές µονάδες ECTS, Open Badges καθώς και το Πι- µε τη συµµετοχή του Πανεπιστηµίου Αθηνών.
Τι σηµαίνει όµως ψηφιακή ανασκαφή; Σκοπός είναι ο σχεδιασµός στοποιητικό Επιτυχούς Ολοκλήρωσης, µέσω της πλατφόρµας Η δεύτερη πολλαπλασιαστική δράση διοργανώθηκε διαδικτυα-
και η ανάπτυξη ενός µαθήµατος που συνδυάζει τον φυσικό χώρο DELTA. κά από το Πανεπιστήµιο Αθηνών µε τη συµµετοχή της ερευνη-
µιας αρχαιολογικής ανασκαφής µε τον ψηφιακό χώρο της δια- τικής οµάδας DAISSy, την Τετάρτη 12 Ιανουαρίου.
δικτυακής εκπαίδευσης. Το έργο κρίνεται καινοτόµο, καθώς το
πεδίο της ανασκαφής γίνεται το εκπαιδευτικό εργαλείο στην δι- Συνέδριο τον Ιούνιο στην Αθήνα
δασκαλία της Αρχαιολογίας µε τη χρήση των ψηφιακών τεχνο-
λογιών. Πάντως, το τελικό συνέδριο του έργου DELTA θα διοργανωθεί
Όπως λένε δε οι εκπρόσωποι του προγράµµατος, στόχοι του από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο τον Ιούνιο του 2022 στην
είναι τόσο ο εκσυγχρονισµός των προγραµµάτων σπουδών της Αθήνα.
Ανώτατης Εκπαίδευσης για την Αρχαιολογία και τη Μουσειολογία Αξίζει να σηµειωθεί πως το ΕΑΠ έχει την δυνατότητα να αξιο-
(µε τον συνδυασµό της διδασκαλίας στο αµφιθέατρο, τη διαδι- ποιήσει τα αποτελέσµατα του ευρωπαlκού προγράµµατος DEL-
κτυακή εκπαίδευση και την µάθηση στο πεδίο) όσο και η ανά- TA µε τον σχεδιασµό και την διάθεση ενός σύντοµου προ-
πτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στους µελλοντικούς επαγγελµα- γράµµατος ∆ιά Βίου Μάθησης, το οποίο θα προσφέρεται σε εν-
τίες της Αρχαιολογίας και ανασκαφείς µε τη γνώση και χρήση διαφερόµενους ή ενδιαφερόµενες αρχαιολόγους, αποφοίτους
των ψηφιακών εργαλείων. στον τοµέα του πολιτισµού και της µουσειολογίας και διδάσκοντες
Αποτέλεσµα; Το µάθηµα «Ψηφιακή Ανασκαφή» (Digital Excava- Η αρχική σελίδα του διαδικτυακού µαθήµατος ή διδάσκουσες µαθηµάτων ψηφιακής ανασκαφής, ψηφιακής πο-
tion), το οποίο συνδυάζει τη διαδικτυακή µάθηση (µέσω µιας εκ- «Ψηφιακή Ανασκαφή» λιτιστικής κληρονοµιάς και διαχείρισης, τεκµηρίωσης και προ-
παιδευτικής πλατφόρµας), τη διά ζώσης µάθηση (µέσω της δι- βολής του πολιτιστικού αποθέµατος, οδηγώντας στη βελτίωση
δασκαλίας στο αµφιθέατρο) και την επιτόπου πρακτική εκµάθηση των ψηφιακών ικανοτήτων και δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και
(µε τη διακρατική κινητικότητα των φοιτητών και των καθηγητών την κατάρτιση στις νέες τεχνολογίες που έχουν εφαρµογή στον
τους της Αρχαιολογίας). Η σχεδίαση του µαθήµατος βασίστη- τοµέα της αρχαιολογίας και της διαχείρισης της πολιτιστικής κλη-
κε σε ενδελεχή έρευνα των αναγκών της αγοράς, ανίχνευση των ρονοµιάς.

