Page 14 - Open2U - February- 2022
P. 14
14 Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Υλικού ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022
«Ταξίδι»
στον κόσµο
των... MOOCs
Προσοµοίωση και Hands-On δεξιότητες
στα µαζικά ανοικτά διαδικτυακά µαθήµατα
και τα νέα µοντέλα εκπαίδευσης
Περισσότερα από εννιακόσια πανεπιστήµια
σε όλον τον κόσµο διδάσκουν on line
σε δηµοφιλείς εκπαιδευτικές πλατφόρµες
Που θα τα βρείτε στην Ελλάδα
χρήση των νέων τεχνολογιών, έχει ανοίξει νέους εκπαιδευτικούς «δρό- φόρµα Learn του ΕΑΠ ένα MOOC διάρκειας δυο ωρών µε τίτλο «Φωτονική Μι-
µους» παγκοσµίως, στο σχεδιασµό της διδασκαλίας και τον επαναπροσ- κροσκοπία: Τα µέρη ενός Φωτονικού Μικροσκοπίου», στο σύνδεσµο:https://le-
Ηδιορισµό των σχέσεων µεταξύ εκπαιδευτών και εκπαιδευόµενων. Στο νέο arn.eap.gr/course/index.php?categoryid=25.
µαθητοκεντρικό περιβάλλον της ηλεκτρονικής µάθησης, οι διδάσκοντες κάνουν Όπως λέει σχετικά η ∆ρ Ευγενία Παξινού, που επιµελήθηκε του επιστηµονικού
«ένα βήµα πίσω» και γίνονται οι σύµβουλοι που καθοδηγούν τους εκπαιδευό- αντικειµένου της φωτονικής µικροσκοπίας, κύριος µαθησιακός στόχος τουυ, εί-
µενους στο να κατακτήσουν µόνοι τους τη νέα πληροφορία, µέσα από έναν, δι- ναι η εξ αποστάσεως εξοικείωση των µαθητευόµενων µε τα µέρη ενός φωτο-
δακτικά, ασφαλή δρόµο. Η κύρια µέριµνά τους είναι η συνεχής επιµόρφωση για νικού µικροσκοπίου και η ανάπτυξη ενός πρώτου επιπέδου χειραπτικών(hands-
την εφαρµογή καινοτόµων διδακτικών προσεγγίσεων που θα ξεπερνούν τα στε- on) εργαστηριακών δεξιοτήτων.
ρεότυπα, θα εναρµονίζονται µε τη σύγχρονη ψηφιακή καθηµερινότητα, θα αυ- Το κεντρικό στοιχείο, το οποίο καθορίζει και τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του συγ-
ξάνουν την πρόθεση εµπλοκής των εκπαιδευοµένων στη µαθησιακή διεργασία κεκριµένου MOOC, είναι µία αλληλεπιδραστική δραστηριότητα προσοµοίωσης
και θα αποτελούν χρήσιµα εργαλεία απόκτησης στοχευµένων αλλά και σύγχρονων υψηλού ρεαλισµού (τµήµα ενός ευρύτερου έργου που αναπτύσσεται στο ΕΑΠ,
οριζόντιων δεξιοτήτων. Στο πλαίσιο αυτού του καινούργιου µοντέλου εκπαίδευσης, του Onlabs – http://onlabs.eap.gr), µε την οποία ο εκπαιδευόµενος εξασκείται
έχουν διαδοθεί ευρέως τα Μαζικά Ανοικτά ∆ιαδικτυακά Μαθήµατα (Massive Open στη χρήση του µικροσκοπίου µέσω ενός εικονικού εργαστηριακού περιβάλλον-
Online Courses – MOOCs). τος.
Ένας υπολογιστής, µία σύνδεση στο διαδίκτυο και µερικά βασικά στοιχεία ψη- Ο εκπαιδευτικός σχεδιασµός του MOOC βασίστηκε στην αρχή της πολυµορφι-
φιακού γραµµατισµού, είναι αρκετά για τη δωρεάν εγγραφή σε οποιοδήποτε ανοι- κότητας του υλικού στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όπως αυτή υποστηρίζε-
κτό µάθηµα της επιλογής µας. ται από το µοντέλο ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού των West και Λιοναράκη,
Η θεµατολογία είναι ατελείωτη και περιλαµβάνει µεταξύ άλλων, την πληροφο- ενώ η συµπεριφοριστική (behavioural) θεωρία µάθησης διατρέχει όλα τα επιµέρους
ρική, τα µαθηµατικά, τις φυσικές επιστήµες αλλά και τις ανθρωπιστικές επιστήµες, στοιχεία του υλικού αποδεικνύοντας ότι η συγκεκριµένη θεωρία µάθησης, που
τη µουσική, ακόµα και τον κινηµατογράφο, χωρίς καµία έκπτωση (όπως πρε- διατυπώθηκε το 1913 από τον John B. Watson µπορεί να χρησιµοποιηθεί ακό-
σβεύουν) στην ποιότητα της γνώσης. µα και σήµερα αποτελεσµατικά, όπου υπάρχει ανάγκη, διάκρισης του ορθού από
Εννιακόσια πανεπιστήµια σε όλον τον κόσµο δηµιουργούν τα δικά τους ανοικτά το λάθος.
µαθήµατα και εκτός από τις δηµοφιλείς παγκόσµιες πλατφόρµες Coursera, edX Η εξάσκηση των εκπαιδευοµένων µε βιολογικές και χηµικές ουσίες, εργαστη-
και FutureLearn, πολλά κράτη δηµιουργούν τις δικές τους πλατφόρµες. ριακά σκεύη και όργανα µέσω εικονικών περιβαλλόντων στο πλαίσιο ενός MOOC,
Στην Ελλάδα, MOOCs παρέχονται στην πλατφόρµα Learn (http://Learn.eap.gr) του µπορεί να φανεί µαθησιακά αποτελεσµατική τόσο στις συνηθισµένες συνθήκες
Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστηµίου, στην Mathesis (http://mathesis.cup.gr/) του µάθησης όσο και σε συνθήκες κρίσης, σαν αυτές που βιώνουµε τα τελευταία
Πανεπιστηµίου Κρήτης, στην Open Courses(https://opencourses.gr/) από τα Ανώ- χρόνια. Λόγω της µικρής του διάρκειας, το συγκεκριµένο ΜΟΟC που στοχεύει
τατα Εκπαιδευτικά Ιδρύµατα και στην mooc.edu.gr, που είναι η επίσηµη διαδι- στην εκµάθηση της χρήσης του µικροσκοπίου, µπορεί να αποτελέσει ένα ψη-
κτυακή πλατφόρµα του υπουργείου Παιδείας. φιακό εκπαιδευτικό πακέτο για ένα ευρύ κοινό που εµπλέκεται στον χώρο της
Ικανοποιώντας τις ανάγκες της δια βίου µάθησης αλλά και µε γνώµονα της αρ- εξ αποστάσεως αλλά και της συµβατικής εκπαίδευσης. Η µοντέρνα δραστηριότητα
χές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (εξΑΕ), το Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Υλι- προσοµοίωσης που εµπεριέχει παρέχει µία ποιοτική διδακτική επιλογή µε κύ-
κού και Εκπαιδευτικής Μεθοδολογίας (ΕΕΥΕΜ) σχεδίασε και ανάρτησε στην πλατ- ριο στόχο την ενδυνάµωση των εκπαιδευτών αλλά και των εκπαιδευοµένων.
Μ Με ε τ τη ην ν υ υπ πο οσ στ τή ήρ ρι ιξ ξη η τ το ου υ Ε ΕΑ ΑΠ Π η η T Te ee en ns s P PR RE ES SS S p ph ho ot to os st to or ri ie es s 2 20 02 21 1
Η Η « «γ γο οη ητ τε εί ία α τ τη ης ς α αµ µφ φι ισ σβ βή ήτ τη ησ ση ης ς» » µ µέ έσ σα α α απ πό ό τ τη η µ µα ατ τι ιά ά 1 13 31 1 ε εφ φή ήβ βω ων ν
Στον ανήσυχο και συναρπαστικό κόσµο των εφήβων δονία και Θράκη, που επιχειρούσαν να ερµηνεύσουν, Ιδρύµατος και η Αγάπη Συµεωνίδου, υπεύθυνη
µεταφέρει τους επισκέπτες η έκθεση φωτογραφίας µε την έξαψη της νιότης και τη γοητεία της αµφι- του παραρτήµατος του Ελληνικού Ανοικτού Πα-
TeensPRESS photostories 2021, η οποία εγκαινιά- σβήτησης, την περιρρέουσα καθηµερινότητα. νεπιστηµίου στη Θεσσαλονίκη.
στηκε το µεσηµέρι του Σαββάτου 18 ∆εκεµβρίου Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο, στηρίζοντας την Την Teens PRESS photostories 2021 είχαν την
2021 στην αποθήκη ∆΄, στο λιµάνι της Θεσσαλονί- πρωτοβουλία του Μορφωτικού Ιδρύµατος της ΕΣΗ- ευκαιρία να επισκεφθούν οµάδες σχολείων, µε
κης. ΕΜ-Θ, βράβευσε το έργο της Αλεξάνδρας Βυζαν- αυστηρήτήρησηόλωντωνπροβλεπόµενωνµέ-
Το Μορφωτικό Ίδρυµα της Ένωσης Συντακτών τιάδου, µαθήτριας Β΄ Λυκείου του Κολεγίου «Ανα- τρων προστασίας. Η έκθεση φωτογραφίας
Μακεδονίας Θράκης (ΕΣΗΕΜΘ), σε συνεργασία µε τόλια», µε τίτλο «Τέχνη, πηγή γνώσης» (κατηγορία ολοκληρώθηκε στις 11 Ιανουαρίου 2022.Τη
το υπουργείο Πολιτισµού και Αθλητισµού και το Ελ- «Εκπαίδευση»). δράση υποστήριξε το Ελληνικό Ανοικτό Πα-
ληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο, φιλοξένησε στην έκ- Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο εκπροσώπησε ο νεπιστήµιο, το οποίο µε stand είχε παρου-
θεση 131 φωτογραφίες εφήβων από όλη τη Μακε- Γεώργιος Κουλαουζίδης, επίκουρος καθηγητής του σία στο χώρο καθ’ όλη τη διάρκειά της.

