Page 13 - Open2U - February- 2022
P. 13

Φάκελος: ∆εξιότητες                          13


                              ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022










                                                                           Η ανάπτυξη




                                                                           δεξιοτήτων




                                                                           στην τριτοβάθµια




                                                                           εκπαίδευση





                                                                           Της Κατερίνας Κεδράκα, αναπληρώτριας καθηγήτριας
                                                                           του ∆ηµοκρίτειου Πανεπιστηµίου Θράκης και καθηγήτριας
                                                                           -Συµβούλου Εκπαίδευσης Ενηλίκων ΕΑΠ


            όρος "δεξιότητα" περιγράφει τον βαθµό της δυ-  έµφαση στον γνωστικό τοµέα, δηλαδή η διδασκαλία  στηµών- αλλά και µαθήµατα εστιασµένα στην απόκτηση
          Ονατότητας ενός ατόµου να επιτυγχάνει -έπειτα από  εστιάζει κυρίως στην απόκτηση γνώσεων και λιγότε-  ψηφιακών δεξιοτήτων.
          συστηµατική προσπάθεια και άσκηση- ένα ορισµένο  ρο σε ανάπτυξη δεξιοτήτων κι ακόµα λιγότερη  σε καλ-  ι επαγγελµατικές δεξιότητες που συνδέονται µε
          επίπεδο  απόδοσης  σε  µια  περιοχή  (π.χ.  τεχνική  λιέργεια στάσεων και συµπεριφορών. Πράγµατι, η πα- Οτο αντικείµενο σπουδών του κάθε Τµήµατος ανα-
          σκέψη, µηχανική κατανόηση κ.ά).           νεπιστηµιακή διδασκαλία πρέπει να εδράζεται στην  πτύσσονται µέσω της Πρακτικής Άσκησης σε χώρους
             ε άλλα λόγια, µε τον όρο "δεξιότητα" εννοούµε  ενεργό µάθηση, στην υιοθέτηση, δηλαδή, διδακτικών  εργασίας. Κάθε Τµήµα ΑΕΙ έχει ένα µάθηµα Πρακτι-
          Μτο βαθµό ευκολίας, ακρίβειας και ταχύτητας µε  στρατηγικών και παιδαγωγικών µεθόδων που έχουν  κής Άσκησης ενσωµατωµένο στο πρόγραµµα σπου-
          τον οποίο εκτελούµε µια σειρά από πολύπλοκες κι-  συστηµατικά δοκιµαστεί και αποδειχθεί ικανές να ενερ-  δών του, χρηµατοδοτούµενο από κοινοτικά κονδύλια.
          νητικές ενέργειες ή πνευµατικές διαδικασίες, για να  γοποιήσουν και να εµπλέξουν τους φοιτητές στη δια-  Μέσα από αυτό οι φοιτητές ενισχύουν τις γνώσεις και
          λύσουµε προβλήµατα, να  αναπροσαρµόσουµε τις κι-  δικασία της επιστηµονικής µεθοδολογίας και σκέψης.  κυρίως τις δεξιότητές τους και αποκτούν επαγγελ-
          νήσεις µας, αλλά και τον τρόπο και τη µέθοδο σκέ-  Εποµένως, η διδασκαλία πρέπει να στηρίζεται σε µα-  µατική εµπειρία σε συναφείς µε την ειδίκευσή τους
          ψης και χειρισµού διαφόρων προβληµάτων και κατα-  θησιακές µεθόδους ενεργοποίησης των δεξιοτήτων  θέσεις, που προσφέρονται από φορείς, οργανισµούς
          στάσεων, όταν αλλάζουν οι συνθήκες ή µεταβάλλον-  επίλυσης  προβληµάτων  και  επιστηµονικής  τεκµη-  και επιχειρήσεις του δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα. Άλ-
          ται τα δεδοµένα µας. «∆εξιότητα σηµαίνει ότι ξέρεις  ρίωσης -και όχι σε βαρετές και µονότονες διαλέξεις  λες δραστηριότητες που αποτελούν πλαίσιο ανάπτυξης
          να κάνεις κάτι καλά».                     που δεν προάγουν δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη  επαγγελµατικών δεξιοτήτων είναι οι εκπαιδευτικές επι-
             ς  επαγγελµατικές  δεξιότητες  ορίζονται  οι  δε-  ή η ερευνητική ικανότητα.      σκέψεις/εκδροµές, η έρευνα στο πεδίο (βλ. σε ανα-
          Ωξιότητες που σχετίζονται µε την άσκηση µιας επαγ-  ώς όµως αποκτώνται οι δεξιότητες στο Πανεπι-  σκαφές, κλινικές, κοινωνικούς φορείς), τα Debates
          γελµατικής δραστηριότητας  (π.χ. οι δεξιότητες ενός Πστήµιο; Οι δεξιότητες αναπτύσσονται, καλλιερ-  (Αγώνες Αντιλογίας/∆ιαλογική Αντιπαράθεση) και ορι-
          χειρουργού, ενός δικηγόρου κ.λπ.). Οριζόντιες επαγ-  γούνται  µε  συστηµατική  προσπάθεια  και  άσκηση  σµένες bottom-up σχετικές πρωτοβουλίες των φοι-
          γελµατικές δεξιότητες (soft skills) είναι τα προσόν-  αλλά και µέσω εκπαιδευτικών προβλέψεων και δρά-  τητών.
          τα που ζητούνται για κάθε θέση εργασίας και ανα-  σεων. Μια βασική κατηγορία τύπου µαθηµάτων που  κόµα, µέσα στα πανεπιστήµια οι δοµές στήριξης
          φέρονται ως ένας σηµαντικός παράγοντας για την οµα-  προβλέπονται σε όλα τα Προγράµµατα Σπουδών, σύµ- Ατων φοιτητών, π.χ. οι ∆οµές για τη Συµβουλευτι-
          λή κοινωνική αλληλεπίδραση, συνύπαρξη, προσαρµογή  φωνα και µε τις αρχές της Εθνικής Αρχής Ανώτατης  κή και Προσβασιµότητα ή οι ∆οµές Απασχόλησης και
          και ανάπτυξη του ατόµου σε µια  δύσκολη κι απρό-  Εκπαίδευσης είναι τα µαθήµατα Ανάπτυξης ∆εξιοτή-  Σταδιοδροµίας (∆ΑΣΤΑ) υλοποιούν Εργαστήρια για την
          βλεπτη  αγορά  εργασίας,  η  οποία  χαρακτηρίζεται  των. Ακόµα, στα Περιγράµµατα Μαθηµάτων χρειάζονται  ανάπτυξη οριζόντιων δεξιοτήτων.
          από πλήθος  συνεχών αλλαγών κι ανακατατάξεων.  να καταγράφονται, εκτός από τις γνώσεις, και  οι δε-  έλος, οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται µέσα
            α ιδρύµατα τριτοβάθµιας εκπαίδευσης οφείλουν,  ξιότητες  που  αποκτώνται  σε  κάθε  µάθηµα.  Όλα Ταπό τους Φοιτητικούς Συλλόγους, ενδυναµώνουν
          Τπρωταρχικά, να παραγάγουν  επιστήµονες στο αν-  αυτά αποτελούν στοιχεία ποιότητας του εκάστοτε Προ-  τις οριζόντιες και καλλιτεχνικές δεξιότητες των φοι-
          τικείµενο εξειδίκευσής τους. Οφείλουν, επίσης, να  γράµµατος Σπουδών και τα οποία αξιολογούνται, τόσο  τητών/τριών. Ενδεικτικά αναφέρονται ορισµένοι σύλ-
          προετοιµάσουν τους φοιτητές τους, ώστε να µπορούν  στο πλαίσιο Εσωτερικών Συστηµάτων ∆ιασφάλισης Ποι-  λογοι, στους οποίους δραστηριοποιούνται οι φοιτη-
          να αντεπεξέρχονται στις ανάγκες της αγοράς εργα-  ότητας (δηλ. της ετήσιας, εσωτερικής αξιολόγησης  τές: Θεατρικές Οµάδες, Χορωδίες/Μουσικά Σύνολα
          σίας και των σύγχρονων δεδοµένων της τέταρτης βιο-  του κάθε πανεπιστηµίου), όσο και των διαδικασιών  ή  Οµάδες,  Οµάδες  Φωτογραφίας,  Εφηµερίδες/Ρα-
          µηχανικής επανάστασης, που εν πολλοίς καθορίζον-  εξωτερικής αξιολόγησης και πιστοποίησης των Τµη-  διοφωνικοί Σταθµοί ή Ενηµερωτικά Sites, Οµάδες Αι-
          ται και από τον ψηφιακό µετασχηµατισµό. Η ∆ιεθνής  µάτων ΑΕΙ, που διενεργείται µε ενιαία κριτήρια και δια-  µοδοσίας, Οµάδες Αθλητικών ∆ραστηριοτήτων, Χο-
          Οργάνωση Εργασίας ωστόσο, σηµειώνει ότι «υπάρ-  δικασίες διασφάλισης ποιότητας, σύµφωνα µε την εθνι-  ρευτικές Οµάδες, Κινηµατογραφικές Λέσχες κ λπ.
          χει ένα επίµονο χάσµα µεταξύ του είδους της γνώ-  κή νοµοθεσία, τις αποφάσεις της Εθνικής Αρχής Ανώ-  αταληκτικά, η ανάπτυξη δεξιοτήτων προoποθέτει
          σης και των δεξιοτήτων που είναι πιο απαραίτητες στο  τατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), καθώς και τις δεσµεύ- Κτην ενεργό εµπλοκή των φοιτητών στις εκπαι-
          χώρο εργασίας και εκείνων που εξακολουθούν να πα-  σεις της χώρας µας ως µέλους του Ευρωπαnκού Χώ-  δευτικές διαδικασίες των Πανεπιστηµίων. Μια σειρά
          ρέχουν τα συστήµατα εκπαίδευσης και κατάρτισης».  ρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ).   από δραστηριότητες προσφέρουν το πλαίσιο για την
          Ωστόσο, τα πανεπιστήµια δεν µπορούν να εστιάσουν  ι ερευνητικές δεξιότητες που αποτελούν το βα-  καλλιέργεια επαγγελµατικών ή οριζόντιων δεξιοτήτων.
          το ενδιαφέρον τους µόνον στην προετοιµασία των νέων Οσικό εφόδιο των νέων επιστηµόνων αποκτώνται  Παρόλα αυτά, υπάρχουν και αρνητικοί παράγοντες: αν-
          για την αγορά εργασίας. Οφείλουν, επίσης, να προ-  µέσα από εκπαιδευτικές δράσεις, όπως η εκπόνηση  τιστάσεις και δυσλειτουργίες που δυσχεραίνουν την
          ετοιµάσουν τους φοιτητές τους για τον ρόλο του σύγ-  διπλωµατικής εργασίας και η διεξαγωγή ερευνητικών  ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπως η γνωσιοκεντρική κουλ-
          χρονου, κριτικά σκεπτόµενου ατόµου αλλά και πολί-  δράσεων στο πλαίσιο των προπτυχιακών και µετα-  τούρα, η τάση για από καθέδρας διδασκαλία, η έλλειψη
          τη των σύγχρονων, απαιτητικών, σύνθετων και πο-  πτυχιακών µαθηµάτων, και στοχευµένων ερευνών που  υλικοτεχνικών υποδοµών, πόρων και στρατηγικών, η
          λυπολιτισµικών κοινωνιών. Έτσι, οι σπουδές στο πα-  εκπονούν οι µεταπτυχιακοί, διδακτορικοί και µεταδι-  µειωµένη ή χλιαρή παρουσία των φοιτητών στις δρά-
          νεπιστήµιο (όπως βέβαια και σε ολόκληρο το φάσµα  δακτορικοί φοιτητές, συχνά στο πλαίσιο σχετικών ερευ-  σεις που υλοποιούνται στο Πανεπιστήµιο.
          της εκπαίδευσης και κατάρτισης) θα πρέπει να στο-  νητικών προγραµµάτων.               εστίαση  της  Τριτοβάθµιας  Εκπαίδευσης  είναι
          χεύουν (εκτός από την απόκτηση/ συσσώρευση γνώ-  ια άλλη σηµαντική κατηγορία δεξιοτήτων είναι οι Ηπροσανατολισµένη κυρίως στο ακαδηµαnκό πεδίο.
          σεων) σε οριζόντιες δεξιότητες, όπως η κριτική σκέ- Μψηφιακές δεξιότητες (digital skills). Τα  πανεπι-  Όµως, ο σκοπός της πανεπιστηµιακής εκπαίδευσης
          ψη, το «ανοικτό µυαλό», η θέληση για µάθηση, η διά-  στήµια έχουν ευθύνη να διασφαλίσουν ότι οι απόφοιτοι  είναι ευρύτερος και περιλαµβάνει, εκτός από τον ακα-
          θεση για αυτογνωσία και αλλαγή, η αναλυτική και συν-  έχουν τις δεξιότητες να κάνουν χρήση των νέων τε-  δηµαnκό προσανατολισµό, την επίτευξη προσωπικών
          θετική σκέψη, η επινοητικότητα, η ικανότητα για οµα-  χνολογιών, ειδικά αυτών που συναρτώνται µε το γνω-  και  επαγγελµατικών στόχων στα πεδία της προσω-
          δική δουλειά, η καινοτοµία, η πρωτοτυπία, η δηµι-  στικό πεδίο σπουδών, και θα πρέπει να εκπαιδεύουν  πικής ανάπτυξης, υγείας, ισορροπίας προσωπικής και
          ουργικότητα κ.λπ.                         τους φοιτητές έχοντας υπ’ όψιν ότι θα εργαστούν σε  επαγγελµατικής  ζωής,  επιχειρηµατικότητας,  πολι-
            ι ενώ στο N. 4009/2011 αναφέρεται η ανάπτυξη  µια ψηφιακά µετασχηµατισµένη κοινωνία.  τειότητας και επαγγελµατισµού, που συχνά παραµε-
          Κδεξιοτήτων, µε ιδιαίτερη έµφαση στην κριτική σκέ-  το πλαίσιο απόκτησης των ψηφιακών δεξιοτήτων,  λούνται (Λιντζέρης, 2020). Οι φοιτητές, ωστόσο, πρέ-
          ψη (Άρθρο 4): «Τα Α.Ε.Ι. έχουν ως αποστολή: [...] γ) Συπάρχει µια άµεση σύνδεση µεταξύ του ψηφιακού  πει να αναπτύξουν τη γνωστική και ακαδηµαnκή τους
          να αναπτύσσουν την κριτική ικανότητα και τις δεξιό-  µαθησιακού περιβάλλοντος και των δεξιοτήτων που  δυναµική, όχι µόνο σε επαγγελµατικές και τεχνικές
          τητες των φοιτητών, να µεριµνούν για την επαγγελ-  αποκτώνται, η οποία πραγµατοποιείται µε την προ-  δεξιότητες αλλά και στη δηµιουργικότητα, τη συνερ-
          µατική ένταξη των αποφοίτων και να διαµορφώνουν  σθήκη ψηφιακών δεξιοτήτων στα Προγράµµατα Σπου-  γασία, τις κοινωνικές δεξιότητες και τη συναισθηµα-
          τις απαραίτητες συνθήκες για την ανάδειξη νέων ερευ-  δών. Ενδεικτικά, αυτό επιτυγχάνεται µέσα από αντί-  τική ανθεκτικότητα. Πρέπει να προετοιµαστούν για να
          νητών», η τριτοβάθµια εκπαίδευση συνεχίζει να δίνει  στοιχα Εργαστήρια -ειδικά σε Τµήµατα Θετικών Επι-  αποτελέσουν τους (συµ)πολίτες του Κόσµου!
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18