Page 11 - Open2U - February- 2022
P. 11
Φάκελος: ∆εξιότητες 11
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022
Τι αλλάζει στα εκπαιδευτικά
µας συστήµατα και πού
«στέκεται» η Ελλάδα
Πώς επιδρά στον νέο
εκπαιδευτικό χάρτη η
«Εκπαίδευση Ενηλίκων» και
πώς µπορεί να ενισχυθεί
Τι συζήτησαν επιστήµονες
εκπαιδευτικοί για να είναι αποτελεσµατικοί δεν φτάνει µόρφωση των προγραµµάτων σπουδών σε όλες τις βαθ-
να διεκπεραιώνουν την κάλυψη µίας συγκεκριµένης µίδες (πρωτοβάθµια και δευτεροβάθµια εκπαίδευση)
ύλης. Χρειάζεται να δίνουν ιδιαίτερη σηµασία στην υπο- και σε όλα τα γνωστικά αντικείµενα. ∆ηµιουργείται, του ΕΑΠ που συµµετείχαν
κίνηση των µαθητών και µαθητριών, να λαµβάνουν υπό- ωστόσο, εύλογα το ερώτηµα σχετικά µε τις προoπο- σε µια διαδικτυακή
ψη τις κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν, να δηµι- θέσεις εκείνες που θα
ουργούν κατάλληλο συναισθηµατικό κλίµα κατά την εκ- πρέπει να πληρούνται, «κουβέντα»
παιδευτική πράξη, να αναγνωρίζουν την προσωπικότητά προκειµένου να ενταχ-
τους, να κάνουν δηµοκρατικό διάλογο. Με αυτόν τον θούν οµαλά και αποτε-
τρόπο οι εκπαιδευτικοί θα βοηθήσουν τους/τις µαθη- λεσµατικά οι δεξιότη-
τές/µαθήτριες να αντιληφθούν το επίπεδο ανάπτυξης τες στο σύνολο του εκ-
στο οποίο βρίσκονται αλλά και το επίπεδο στο οποίο παιδευτικού συστήµα-
µπορούν να φτάσουν καλλιεργώντας συγκεκριµένες δε- τος, όχι ως θέση, για
ξιότητες, µέσω της συνεργασίας µαζί τους. Η αξιοποίηση ακόµα µία φορά, αλλά
βιωµατικών µεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας στην κα- ως πράξη» δηλώνει.
θηµερινή εκπαιδευτική πρακτική των εκπαιδευτικών συµ- «Θαλέγαµε,λοιπόν,ότι
βάλλει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων των µαθητών, κα- τρεις είναι οι βασικές
θώς οι τελευταίοι τίθενται στο κέντρο της µαθησιακής Eυφροσύνη Κωσταρά προoποθέσεις, σε άµε-
διεργασίας και συµµετέχουν ενεργά σε αυτήν. Στο ση- ση µεταξύ τους αλλη-
µείο αυτό επισηµαίνουµε ότι κρίνεται απαραίτητη η συµ- λεξάρτηση, προκειµένου να ελπίζουµε σε µια οµαλή έν-
µετοχή των εκπαιδευτικών σε επιµορφωτικές δράσεις ταξη των δεξιοτήτων στο πλαίσιο της δευτεροβάθµιας
που να στοχεύουν στην καλλιέργεια συγκεκριµένων δε- εκπαίδευσης. Πρώτη βασική προoπόθεση είναι τα κα-
ξιοτήτων των ιδίων, οι οποίες θα τους βοηθήσουν να τάλληλα διαµορφωµένα προγράµµατα σπουδών, τα Μια επιµόρφωση όχι σύντοµη και αποσπασµατική, όπως
βελτιώσουν την ποιότητα της διδασκαλίας τους και κατ' οποία δε θα εντάσσουν την καλλιέργεια των δεξιοτήτων συνήθως συµβαίνει, αλλά διαρκής, µεθοδευµένη, στο-
επέκταση να υποστηρίξουν κατάλληλα τους µαθητές µόνο ως πρόταση ή ανάγκη αλλά, αντίθετα, θα διασφα- χευµένη, ακολουθώντας την προσωποκεντρική και ανα-
τους ώστε να αναπτύξουν το εύρος των δεξιοτήτων λίζουν ότι στο πλαίσιό τους παρέχονται στους εκπαι- πτυξιακή προσέγγιση. Έτσι, στο πλαίσιο αυτής, θα δο-
τους» καταλήγει. δευτικούς µεθοδολογικές κατευθύνσεις σε ό,τι αφορά θεί η δυνατότητα στους συµµετέχοντες εκπαιδευτικούς
τη διδασκαλία του εκάστοτε γνωστικού αντικειµένου µε να αναστοχαστούν επάνω στις εκπαιδευτικές τους
έµφαση, µεταξύ άλλων, στην καλλιέργεια και ανάπτυξη πρακτικές,νααποτιµήσουντηναποτελεσµατικότητάτους,
Στα Γυµνάσια και τα Λύκεια αυτών.Πρόκειται γιαπρογράµµατα σπουδώνπουδενθα να µετασχηµατίσουν στερεότυπες αντιλήψεις τους
Αναφερόµενη στις δεξιότητες στην δευτεροβάθµια εκ- αποτελούν πια θηλιά στο λαιµό των εκπαιδευτικών αλλά σχετικάµετορόλοτουςαλλάκαιτοίδιοτογνωστικότους
παίδευση η φιλόλογος Eυφροσύνη Κωσταρά σχολιάζει: διευκολυντικό παράγοντα του έργου τους, προσανατο- αντικείµενο, και εν τέλει να εξελιχθούν σε «επαγγελ-
«Το ζήτηµα της καλλιέργειας και ενδυνάµωσης των δε- λισµένα πάντοτε σε µια µαθητοκεντρική προσέγγιση. Η µατίες» εκπαιδευτικούς µε δική τους ταυτότητα και βιο-
ξιοτήτων αποτελεί τα τελευταία χρόνια προτεραιότη- ιδιαίτερη έµφαση στις δεξιότητες (δεξιότητες του 21ου γραφία»προσθέτει.«Κλείνοντας, υπάρχει µία ακόµα βα-
τα σε επίπεδο πολιτικό και κοινωνικό, επηρεάζοντας αιώνα,δεξιότητεςζωής,δεξιότητεςτηςτεχνολογίας,δε- σική προoπόθεση που δεν θα πρέπει να λησµονούµε,
τόσο το πεδίο της εκπαίδευσης όσο και της εργασίας ξιότητες του νου) είναι φανερή στις οριζόντιες κατευ- σε άµεση συνάρτηση µε την επαγγελµατική ανάπτυξη
και της οικονοµίας». θύνσειςτουΙΕΠαναφορικάµετανέαπρογράµµατασπου- των εκπαιδευτικών. Πρόκειται για την τρίτη βασική προ-
«Οι δεξιότητες φαίνεται να αποτελούν προoπόθεση οµα- δών» συνεχίζει. «Ωστόσο, η επιτυχία ή όχι του εγχει- oπόθεση ένταξης των δεξιοτήτων στο εκπαιδευτικό σύ-
λής ένταξης των ατόµων στην κοινωνική και επαγ- ρήµατος θα κριθεί, αρχικά τουλάχιστον και σε ένα µόνο στηµα και αφορά στην αρχική εκπαίδευση των εκπαι-
γελµατική ζωή, όχι µόνο σε εθνικό αλλά και σε υπε- πρώτο επίπεδο, από το κατά πόσο θα είναι αποτελε- δευτικών στο πλαίσιο της τριτοβάθµιας εκπαίδευσης,
ρεθνικό επίπεδο» λέει η κυρία Κωσταρά. «Έτσι, το εν- σµατική,µεθοδευµένη,παιδαγωγικάκαιεπιστηµονικάτεκ- ως φοιτητών ακόµα καθηγητικών σχολών. Η σωστή παι-
διαφέρον στρέφεται στους χώρους καλλιέργειας αυ- µηριωµένη η ένταξή τους στο Πρόγραµµα Σπουδών του δαγωγική κατάρτιση των µελλοντικών εκπαιδευτικών,
τών, µε το εκπαιδευτικό σύστηµα να αποτελεί τον βα- εκάστοτε γνωστικού αντικειµένου. Την ίδια στιγµή, µε έµφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων, πέρα φυ-
σικό παράγοντα ανάπτυξής τους. Ειδικά στο πλαίσιο της πέρα από ένα κατάλληλα διαµορφωµένο πρόγραµµα σικά από την θεραπεία του γνωστικού αντικειµένου, απο-
σχολικής εκπαίδευσης, η έµφαση και η προτεραιότη- σπουδών, και κατ' επέκταση κατάλληλα διαµορφωµένα τελεί βασικό παράγοντα προετοιµασίας τους για τη δι-
τα στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων αναδεικνύεται δυ- σχολικά εγχειρίδια, βασική προoπόθεση οµαλής έντα- δασκαλία στην τάξη και για την προετοιµασία µαθητών
ναµικά την τελευταία διετία στις δράσεις του Ινστιτούτου ξης των δεξιοτήτων στο εκπαιδευτικό σύστηµα, η δεύ- που θα αποτελέσουν τους αυριανούς πολίτες του 21ου
Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που αφορούν στα Ερ- τερη κατά σειρά, είναι η επιµόρφωση των εκπαιδευτι- αιώνα, πολίτες όχι µόνο της Ελλάδας, αλλά και του κό-
γαστήρια ∆εξιοτήτων αλλά και στη ριζική αλλαγή ή ανα- κών στα νέα προγράµµατα σπουδών αλλά και εν γένει. σµου» καταλήγει η κυρία Κωσταρά.

