Page 12 - Open2U - February- 2022
P. 12
12 Φάκελος: ∆εξιότητες ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022
Οινέεςδεξιότητεςκαι
ηεκπαίδευσηενηλίκων
3 30 00 0 ά άτ το οµ µα α κ κά άθ θε ε χ χρ ρό όν νο ο σ στ το ο π πρ ρό όγ γρ ρα αµ µµ µα α « «Ε Εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η Ε Εν νη ηλ λί ίκ κω ων ν» »
τ το ου υ Ε Ελ λλ λη ην νι ικ κο ού ύ Α Αν νο οι ικ κτ το ού ύ Π Πα αν νε επ πι ισ στ τη ηµ µί ίο ου υ
Του Αλέξη Κόκκου, Οµότιµου Καθηγητή
Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ
Ελλάδα αντιµετωπίζει οξύ πρόβληµα ελλείµµατος δεξιο-
Ητήτων του ενήλικου πληθυσµού. Σύµφωνα µε τον Ευρω-
παnκό ∆είκτη ∆εξιοτήτων (ESI), ο οποίος αποτυπώνει το βαθ-
µό στον οποίο το ανθρώπινο δυναµικό µιας χώρας διαθέτει
τις δεξιότητες που απαιτούνται για την ανάπτυξη της οικο-
νοµίας, η Ελλάδα κατατάσσεται στην τελευταία θέση στην Ευ-
ρωπαnκή Ένωση µε επίδοση 23/100. Ειδικότερα, όπως φαί-
νεται σε τελευταίες έρευνες διεθνών οργανισµών, σε ό,τι αφο-
ρά τη δεξιότητα του γραµµατισµού (χειρισµός γραπτών κει-
µένων) η χώρα µας είχε το 2019 την 27η θέση µεταξύ 32 χω-
ρών-µελών του ΟΟΣΑ, στη δεξιότητα του αριθµητισµού (χρή-
ση µαθηµατικών πληροφοριών) είχε την 27η θέση και στην ψη-
φιακή δεξιότητα την 30ή θέση. το κενό καλύπτει ώς ένα βαθµό µέχρι σήµερα, στο µέτρο των
ι δεξιότητες των ενηλίκων είναι δυνατόν να βελτιωθούν δυνατοτήτων του, το µεταπτυχιακό πρόγραµµα «Εκπαίδευση
Οµέσα από αυτοµόρφωση, καθώς και την εξάσκηση σε χώ- Ενηλίκων» του ΕΑΠ, όπου εγγράφονται 300 άτοµα κάθε χρό-
ρους εργασίας ή µέσα από κοινωνικές και πολιτικές δρα- νο.
στηριότητες. Ωστόσο, η εκπαίδευση ενηλίκων αποτελεί ένα ο πρόγραµµα προσφέρει στους φοιτητές ένα ολοκληρω-
πολύ βασικό µέσο για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Ως «Εκ- Τµένο φάσµα γνώσεων και αναπτύσσει ταυτόχρονα τις δε-
παίδευση Ενηλίκων» νοείται κάθε είδους οργανωµένη µορ- ξιότητές τους στα ζητήµατα σχεδιασµού, οργάνωσης και αξιο-
φή µάθησης που απευθύνεται σε ενηλίκους (επαγγελµατική λόγησης προγραµµάτων εκπαίδευσης ενηλίκων, διδακτικής
κατάρτιση, εκπαίδευση σε κοινωνικά ή πολιτιστικά ζητήµατα). µεθοδολογίας, συντονισµού της εκπαιδευόµενης οµάδας, κα-
Βασικοί φορείς εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα είναι τα θώς και µετασχηµατίζουσας µάθησης, η οποία αποσκοπεί στην
ΙΕΚ, τα Σχολεία ∆εύτερης Ευκαιρίας, τα Κέντρα ∆ιά Βίου Μά- αµφισβήτηση στερεοτυπικών απόψεων που εκλαµβάνονται ως
θησης, οι δοµές εκπαίδευσης ενηλίκων των ∆ήµων, οι µονάδες δεδοµένες. Οι φοιτητές του προγράµµατος είναι οι περισ-
ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης, τα ΚΕ∆ΙΒΙΜ των ΑΕΙ και πλή- σότεροι εκπαιδευτές ενηλίκων ή στελέχη σε σχετικούς φο-
θος άλλων δηµόσιων και ιδιωτικών φορέων. ρείς και µεταφέρουν στους οργανισµούς τους τις γνώσεις και
στόσο, το σύστηµα της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελ- δεξιότητες που αποκτούν στη διάρκεια των σπουδών τους.
Ωλάδα πολύ λίγο έχει συµβάλει µέχρι σήµερα στην ανάπτυξη Το πρόγραµµα έλαβε εξαιρετικά σχόλια στην επίσηµη αξιο-
των δεξιοτήτων. Το σύστηµα κατατάχθηκε από την Ευρωπαnκή λόγησή του από διεθνείς εµπειρογνώµονες.
Επιτροπή στην τελευταία θέση ανάµεσα στα κράτη-µέλη της
Ευρωπαnκής Ένωσης, και όλοι οι δείκτες του είναι προβλη-
µατικοί (σχεδιασµός και υλοποίηση των προγραµµάτων, πρα-
κτική άσκηση, συσχέτιση της κατάρτισης µε την απασχόλη-
ση, εκπαίδευση από απόσταση, συµµετοχή του πληθυσµού σε
προγράµµατα εκπαίδευσης ενηλίκων κ.λπ.). Προβλήµατα
παρουσιάζει επίσης η ποιότητα του έργου που προσφέρει µε-
γάλο µέρος των εκπαιδευτών ενηλίκων. Αυτό οφείλεται στο
ότι από το 2009 η Πολιτεία έπαυσε να προσφέρει στους υπο-
ψήφιους εκπαιδευτές ένα πιστοποιηµένο πρόγραµµα επι-
µόρφωσής τους, µε συνέπεια να πιστοποιούνται µέσω εξε-
τάσεων που βασίζονται στο παρωχηµένο και ελλιπές περιε-
χόµενο µιας τράπεζας θεµάτων. Επιπλέον, ουδέποτε επι-
µορφώθηκαν τα στελέχη που είναι αρµόδια για το σχεδιασµό
και την οργάνωση των προγραµµάτων εκπαίδευσης ενηλίκων.
υνεπώς, η ποιοτική, εις βάθος και συστηµατική εκπαίδευση
Στων ενεργών αλλά και υποψήφιων εκπαιδευτών ενηλίκων,
καθώς και των αρµόδιων στελεχών, ανάγεται σε κρίσιµη προ-
oπόθεση για την αποτελεσµατική λειτουργία του πεδίου. Αυτό

