Page 12 - Open2U - February- 2022
P. 12

12               Φάκελος: ∆εξιότητες                                                                  ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2022




















                        Οινέεςδεξιότητεςκαι




                      ηεκπαίδευσηενηλίκων





                3 30 00 0   ά άτ το οµ µα α   κ κά άθ θε ε   χ χρ ρό όν νο ο   σ στ το ο   π πρ ρό όγ γρ ρα αµ µµ µα α   « «Ε Εκ κπ πα αί ίδ δε ευ υσ ση η   Ε Εν νη ηλ λί ίκ κω ων ν» »
                                         τ το ου υ   Ε Ελ λλ λη ην νι ικ κο ού ύ   Α Αν νο οι ικ κτ το ού ύ   Π Πα αν νε επ πι ισ στ τη ηµ µί ίο ου υ













                                      Του Αλέξη Κόκκου, Οµότιµου Καθηγητή
                                            Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ



                                   Ελλάδα αντιµετωπίζει οξύ πρόβληµα ελλείµµατος δεξιο-
                                Ητήτων του ενήλικου πληθυσµού. Σύµφωνα µε τον Ευρω-
                                παnκό ∆είκτη ∆εξιοτήτων (ESI), ο οποίος αποτυπώνει το βαθ-
                                µό στον οποίο το ανθρώπινο δυναµικό µιας χώρας διαθέτει
                                τις δεξιότητες που απαιτούνται για την ανάπτυξη της οικο-
                                νοµίας, η Ελλάδα κατατάσσεται στην τελευταία θέση στην Ευ-
                                ρωπαnκή Ένωση µε επίδοση 23/100. Ειδικότερα, όπως φαί-
                                νεται σε τελευταίες έρευνες διεθνών οργανισµών, σε ό,τι αφο-
                                ρά τη δεξιότητα του γραµµατισµού (χειρισµός γραπτών κει-
                                µένων) η χώρα µας είχε το 2019 την 27η θέση µεταξύ 32 χω-
                                ρών-µελών του ΟΟΣΑ, στη δεξιότητα του αριθµητισµού (χρή-
                                ση µαθηµατικών πληροφοριών) είχε την 27η θέση και στην ψη-
                                φιακή δεξιότητα την 30ή θέση.                       το κενό καλύπτει ώς ένα βαθµό µέχρι σήµερα, στο µέτρο των
                                   ι δεξιότητες των ενηλίκων είναι δυνατόν να βελτιωθούν  δυνατοτήτων του, το µεταπτυχιακό πρόγραµµα «Εκπαίδευση
                                Οµέσα από αυτοµόρφωση, καθώς και την εξάσκηση σε χώ-  Ενηλίκων» του ΕΑΠ, όπου εγγράφονται 300 άτοµα κάθε χρό-
                                ρους εργασίας ή µέσα από κοινωνικές και πολιτικές δρα-  νο.
                                στηριότητες. Ωστόσο, η εκπαίδευση ενηλίκων αποτελεί ένα  ο πρόγραµµα προσφέρει στους φοιτητές ένα ολοκληρω-
                                πολύ βασικό µέσο για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Ως «Εκ-  Τµένο φάσµα γνώσεων και αναπτύσσει ταυτόχρονα τις δε-
                                παίδευση Ενηλίκων» νοείται κάθε είδους οργανωµένη µορ-  ξιότητές τους στα ζητήµατα σχεδιασµού, οργάνωσης και αξιο-
                                φή µάθησης που απευθύνεται σε ενηλίκους (επαγγελµατική  λόγησης προγραµµάτων εκπαίδευσης ενηλίκων, διδακτικής
                                κατάρτιση, εκπαίδευση σε κοινωνικά ή πολιτιστικά ζητήµατα).  µεθοδολογίας, συντονισµού της εκπαιδευόµενης οµάδας, κα-
                                Βασικοί φορείς εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα είναι τα  θώς και µετασχηµατίζουσας µάθησης, η οποία αποσκοπεί στην
                                ΙΕΚ, τα Σχολεία ∆εύτερης Ευκαιρίας, τα Κέντρα ∆ιά Βίου Μά-  αµφισβήτηση στερεοτυπικών απόψεων που εκλαµβάνονται ως
                                θησης, οι δοµές εκπαίδευσης ενηλίκων των ∆ήµων, οι µονάδες  δεδοµένες. Οι φοιτητές του προγράµµατος είναι οι περισ-
                                ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης, τα ΚΕ∆ΙΒΙΜ των ΑΕΙ και πλή-  σότεροι εκπαιδευτές ενηλίκων ή στελέχη σε σχετικούς φο-
                                θος άλλων δηµόσιων και ιδιωτικών φορέων.            ρείς και µεταφέρουν στους οργανισµούς τους τις γνώσεις και
                                   στόσο, το σύστηµα της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελ-  δεξιότητες που αποκτούν στη διάρκεια των σπουδών τους.
                                Ωλάδα πολύ λίγο έχει συµβάλει µέχρι σήµερα στην ανάπτυξη  Το πρόγραµµα έλαβε εξαιρετικά σχόλια στην επίσηµη αξιο-
                                των δεξιοτήτων. Το σύστηµα κατατάχθηκε από την Ευρωπαnκή  λόγησή του από διεθνείς εµπειρογνώµονες.
                                Επιτροπή στην τελευταία θέση ανάµεσα στα κράτη-µέλη της
                                Ευρωπαnκής Ένωσης, και όλοι οι δείκτες του είναι προβλη-
                                µατικοί (σχεδιασµός και υλοποίηση των προγραµµάτων, πρα-
                                κτική άσκηση, συσχέτιση της κατάρτισης µε την απασχόλη-
                                ση, εκπαίδευση από απόσταση, συµµετοχή του πληθυσµού σε
                                προγράµµατα εκπαίδευσης ενηλίκων κ.λπ.). Προβλήµατα
                                παρουσιάζει επίσης η ποιότητα του έργου που προσφέρει µε-
                                γάλο µέρος των εκπαιδευτών ενηλίκων. Αυτό οφείλεται στο
                                ότι από το 2009 η Πολιτεία έπαυσε να προσφέρει στους υπο-
                                ψήφιους εκπαιδευτές ένα πιστοποιηµένο πρόγραµµα επι-
                                µόρφωσής τους, µε συνέπεια να πιστοποιούνται µέσω εξε-
                                τάσεων που βασίζονται στο παρωχηµένο και ελλιπές περιε-
                                χόµενο µιας τράπεζας θεµάτων. Επιπλέον, ουδέποτε επι-
                                µορφώθηκαν τα στελέχη που είναι αρµόδια για το σχεδιασµό
                                και την οργάνωση των προγραµµάτων εκπαίδευσης ενηλίκων.
                                   υνεπώς, η ποιοτική, εις βάθος και συστηµατική εκπαίδευση
                                Στων ενεργών αλλά και υποψήφιων εκπαιδευτών ενηλίκων,
                                καθώς και των αρµόδιων στελεχών, ανάγεται σε κρίσιµη προ-
                                oπόθεση για την αποτελεσµατική λειτουργία του πεδίου. Αυτό
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17