Η Διεθνής Ημέρα Εκπαιδευτικών 2021 μας δίνει την ευκαιρία να αναδείξουμε τη σημασία του ρόλου των εκπαιδευτικών στην ενίσχυση της κοινωνίας του σήμερα, αλλά και στη διαμόρφωση της κοινωνίας του αύριο. Η εκπαίδευση – όλων των βαθμίδων και τύπων – είναι το κυριότερο μέσο για την κατανόηση του κόσμου, την ατομική και συλλογική ανάπτυξη και, εν τέλει την αρμονική συμβίωση και την αποτελεσματική επιβίωση που διαθέτουμε ως κοινωνία. Οι εκπαιδευτικοί αποτελούν αφενός τους πυλώνες του κοινωνικού οικοδομήματος και αφετέρου τους δράστες της αλλαγής που θα οδηγήσει στην βελτίωσή του.
Για τους λόγους αυτούς, ο εκσυγχρονισμός των ικανοτήτων, η απόκτηση νέων προσόντων, η εκμάθηση νέων τεχνολογιών και τεχνικών και γενικότερα η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων αποτελεί ένα από τα κύρια πεδία δραστηριοποίησης της ερευνητικής ομάδας DAISSy του ΕΑΠ. Όραμα της DAISSy είναι να θέσει την τεχνολογία στην υπηρεσία της κοινωνίας, μέσα από διάλογο, συνεργασία και συμμετοχή. Οι εκπαιδευτικοί αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα κανάλια μέσα από τα οποία λαμβάνει χώρα ο διάλογος αυτός.
Αναγνωρίζοντας τη σημασία του ρόλου τους και τα πολλαπλά κοινωνικά οφέλη που θα αποφέρει η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, στην ομάδα DAISSy υλοποιούμε σημαντικό αριθμό δράσεων, με διαφορετικά εκπαιδευτικά αντικείμενα, με την πολύτιμη συμμετοχή τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC) και εν συνεχεία Μεικτό Διαδικτυακό Μάθημα (Blended Online Course), με θέμα «STE(A)M education for educators: Design, orchestration and implementation of STE(A)M education», τα οποία διατέθηκαν με μεγάλη συμμετοχή από την άνοιξη έως το φθινόπωρο 2021, στο πλαίσιο του έργου STEAMonEdu (https://steamonedu.eu/). Το ίδιο έργο παρήγαγε το πρώτο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο πλαίσιο ικανοτήτων των εκπαιδευτικών STEM/STE(A)M και, με βάση αυτό, το πρώτο εργαλείο αυτό-αξιολόγησης
- Πρόγραμμα Σπουδών και Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC), στο οποίο οι εκπαιδευτικοί εκπαιδεύτηκαν στο πώς να χρησιμοποιούν στην τάξη απλά εργαλεία Augmented Reality και άλλα ψηφιακά εργαλεία, προκειμένου να εισαγάγουν τη θεματική της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς στους/στις μαθητές/τριές τους και να τους υποστηρίξουν στην ανάπτυξη τρισδιάστατων σκηνών ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς. Τα αποτελέσματα αναρτήθηκαν στο διεθνές ψηφιακό μνημείο “Europa Square”, το οποίο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου CrowdDreaming (https://crowddreaming.eu/)
- Hackathon με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητών και εκπροσώπων κοινωνικών εταίρων, με αντικείμενο την ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων για κοινωνικά ζητήματα που σχετίζονται με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Η εκδήλωση έλαβε χώρα με μεγάλη επιτυχία το Σεπτέμβριο 2021, στο πλαίσιο του έργου SocialHackademy (https://socialhackademy.eu/)
- Διαδικτυακό μάθημα για τη διαχείριση της διαφορετικότητας και της πολύ-πολυτισμικότητας στην τάξη, το οποίο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου Divina-Edu (http://diversityadultedu.eu/)
- Διαδικτυακή πλατφόρμα ομότιμης μάθησης (peer online learning platform) για την ανταλλαγή εμπειριών και την εκπαίδευση στην αντιμετώπιση της διαδικτυακής ρητορικής μίσους (online hate speech). Μπορείτε να εγγραφείτε μέσω της ιστοσελίδας του έργου AMELIE (https://www.amelieproject.eu/)
Επιπλέον, η ομάδα DAISSy συμμετέχει σε έργα, τα οποία στο επόμενο διάστημα:
- Θα εκπαιδεύσουν εκπαιδευτικούς στον γραμματισμό μέσων (media literacy) – έργο CRAL (https://www.cral-lab.eu/) – και στην χρήση ψηφιακών τεχνολογιών με στόχο την αποτελεσματική κατανάλωση ενέργειας (digital energy efficiency) – έργο Good Deeds
- Θα αναπτύξουν διαδικτυακές πλατφόρμες και ψηφιακό υλικό για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαιδευτική μεθοδολογία και πρακτική – έργα T4SVEN και RE-EDUCO (http://re-educo.eu/)
- Θα συντελέσουν στην ανάπτυξη των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών ώστε να διευκολύνουν τους μαθητές να ενταχθούν στην αγορά εργασίας – έργο Instruction
- Θα προωθήσουν, μέσω της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, τη χρήση παιγνίων στην τάξη ως εργαλεία εκπαίδευσης, είτε πρόκειται για ψηφιακά παίγνια – έργο V4T (https://v4t.pixel-online.org), είτε για επιτραπέζια – έργο TEGA (https://www.tega-project.eu/)
Για την υλοποίηση των δράσεων αυτών, καλωσορίζουμε τη συμμετοχή εκπαιδευτικών ως μέλη της ομάδας DAISSy, ενώ έχουμε προχωρήσει στη σύναψη συμφώνων συνεργασίας με Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και Σχολεία ανά την Επικράτεια. Επιπλέον, επιδιώκουμε διαρκώς διάλογο με τους/τις εκπαιδευτικούς και αναζητούμε νέες ιδέες και συνεργασίες.
Περισσότερες πληροφορίες για τα έργα και τις δράσεις της Ερευνητικής Ομάδας DAISSy του ΕΑΠ θα βρείτε: Website: http://daissy.eap.gr/en/
Facebook: @DAISSyResearchGroup
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/daissyresearchgroup/
Twitter: https://twitter.com/daissy_research
Instagram: @daissy_researchgroup
Email: info@daissy.eap.gr



