el
el

Κουλαουζίδης Γεώργιος

Κουλαουζίδης Γεώργιος

Επίκουρος Καθηγητής

Βιογραφικό Σημείωμα

Ο Δρ. Γιώργος Κουλαουζίδης, γεννήθηκε στο San Luis Obispo (California) το 1967 και μεγάλωσε στην Καλαμαριά. Σπούδασε μαθηματικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση στο University of Surrey υπό την επίβλεψη του Peter Jarvis, και στην εκπαίδευση ενηλίκων (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο). Εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης (επιβλέπων καθηγητής Δρ. Ζαχαρίας Παληός), με θέμα την επίδραση του βιογραφικού παραδείγματος των εκπαιδευτών ενηλίκων στην αντίληψή τους αναφορικά με τον επαγγελματικό τους ρόλο.  

Εργάστηκε για 12 χρόνια στην Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης, όπου και σχεδίασε και οργάνωσε το πρόγραμμα σπουδών του Dimitris Perrotis College of Agricultural Studies, στο οποίο υπηρέτησε ως Υποδιευθυντής Σπουδών. Στη συνέχεια εργάστηκε για 15 χρόνια ως Γενικός Γραμματέας σε διάφορους ΟΤΑ της Θεσσαλονίκης. Συμμετείχε στην ομάδα που υλοποίησε το 2003 το εθνικό πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτών της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης  και αργότερα (2010) σχεδίασε το πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτών του ΕΚΔΔΑ. Ήταν μέλος του επιστημονικού συμβουλίου που επόπτευσε την πρώτη φάση λειτουργίας των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης των ΟΤΑ. Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων και αξιολογητής. Συνεργάστηκε ως Καθηγητής- Σύμβουλος στο ΜΠΣ Εκπαίδευση Ενηλίκων του ΕΑΠ από τo 2001 ως το 2020. Για αρκετά χρόνια δίδαξε στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας.

Τον Οκτώβριο του 2019 εκλέχθηκε σε θέση Επίκουρου Καθηγητή Μεθοδολογίας Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και ανέλαβε επίσημα τα καθήκοντά του τον Ιούλιο του 2020. Στο ΜΠΣ Εκπαίδευση Ενηλίκων του ΕΑΠ, συντονίζει τις θεματικές ενότητες ΕΚΕ-50 και ΕΚΕ-52 στις οποίες και ασκεί διδακτικό και ερευνητικό έργο.  Στο πλαίσιο των ακαδημαϊκών του καθηκόντων στο ΕΑΠ έχει επιβλέψει περισσότερες από 100 διπλωματικές μεταπτυχιακές εργασίες.

Έχει επιμεληθεί έναν συλλογικό τόμο για την εκπαίδευση ενηλίκων μαζί με την καθηγήτρια Katarina Popovic(Πανεπιστήμιο Βελιγραδίου). Ο συγκεκριμένος τόμος ήταν η πρώτη συμμετοχή Έλληνα επιστήμονα της εκπαίδευσης ενηλίκων στη σειρά International Issues in Adult Education από τις εκδόσεις BRILL. Έχει μεταφράσει πέντε (5) βιβλία για την εκπαίδευση ενηλίκων και δύο (2) για την έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες, ενώ επίσης έχει επιμεληθεί αρκετά επιστημονικά συγγράμματα. Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων (για 10 χρόνια επιμελητής του περιοδικού Εκπαίδευση Ενηλίκων), μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων, μέλος του Δ.Σ. του International Hall of Fame of Adult and Continuing Education, και της ομάδας που συντονίζει την Διεθνή Ένωσης για την Μετασχηματίζουσα Μάθηση. Έχει συμμετάσχει σε πολλές οργανωτικές επιτροπές συνεδρίων για την εκπαίδευση ενηλίκων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2016, είναι μέλος του δικτύου των  ανεξαρτήτων εθνικών εμπειρογνωμόνων που αξιολογούν, για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την πορεία των κρατών μελών, προς την υλοποίηση των στόχων της Ε.Ε. αναφορικά με την εκπαίδευση ενηλίκων.

Το 2019 η διεθνής επιστημονική κοινότητα της εκπαίδευσης ενηλίκων αναγνώρισε τη συμβολή του στην ανάπτυξη του πεδίου στην Ελλάδα και τον ενέταξε στο International Hall of Fame of Adult and Continuing Education (ο πρώτος Έλληνας του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων που λαμβάνει τη συγκεκριμένη διάκριση, βλ. https://halloffame.outreach.ou.edu/inductions/hof-2019/koulaouzides/). Το 2019 κυκλοφόρησε το βιβλίο του Ένας διάλογος για την Εκπαίδευση Ενηλίκων (εκδ. ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ).

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα

Κριτική εκπαίδευση ενηλίκων: ιστορική εξέλιξη, εφαρμογές στο σύγχρονο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον, νεότερες προσεγγίσεις, συγκριτικές μελέτες.

Ολιστική προσέγγιση της μάθησης: κοινωνιολογικές και ψυχολογικές ερμηνείες του φαινομένου της μάθησης (εμπειρικές εφαρμογές και μελέτες, συγκριτικές προσεγγίσεις, βιβλιογραφική εμβάθυνση).

Κριτικός στοχασμός και μετασχηματιστικές προσεγγίσεις της μάθησης των ενηλίκων: εξελίξεις στο πεδίο, εφαρμογές σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα εκπαίδευσης ενηλίκων με αξιοποίηση μεθόδων ανάπτυξης της κριτικής σκέψης και του κριτικού στοχασμού, θεωρητική εμβάθυνση.

Εκπαίδευση ενηλίκων σε ειδικά περιβάλλοντα (π.χ. καταστήματα κράτησης, θεραπευτικές δομές απεξάρτησης, κ.λπ) και κοινωνικά ευάλωτες ομάδες (π.χ. μετανάστες, πρόσφυγες, Ρομά, κ.λπ.): θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές.

Εφαρμογή καινοτόμων ποιοτικών ερευνητικών μεθόδων για την αναζήτηση κοινωνιολογικών και ψυχολογικών παραγόντων που επηρεάζουν τη μάθηση των ενηλίκων (π.χ. εκπαιδευτική βιογραφία, αυτοβιογραφία, εθνογραφικές προσεγγίσεις)

Διδασκαλία

  • ΕΚΕ 50 : Σκοπός της ΘΕ ΕΚΕ50 είναι να εισαγάγει τις/τους φοιτήτριες/τές στο χώρο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Ειδικότερα, επιδιώκεται να οριοθετηθεί από επιστημονική και πραγματολογική άποψη το πεδίο, να παρουσιαστούν οι κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις τους φαινομένου της ενήλικης μάθησης και να αναλυθούν τα ζητήματα των εκπαιδευτικών τεχνικών και της δυναμικής της εκπαιδευόμενης ομάδας. Προσδοκώμενο αποτέλεσμα είναι οι φοιτήτριες/ές που θα ολοκληρώνουν τη ΘΕ όχι μόνο να έχουν γνώση των θεωρητικών ζητημάτων που αφορούν στην Εκπαίδευση Ενηλίκων, αλλά και να μπορούν να δραστηριοποιούνται αποτελεσματικά ως εκπαιδευτές ενηλίκων.
  • ΕΚΕ 52 : Σκοπός της ΘΕ ΕΚΕ52 είναι να βοηθήσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές του προγράμματος, να γνωρίσουν σε βάθος τις θεωρητικές προσεγγίσεις του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων και ιδιαίτερα τις πλέον σύγχρονες, να μπορούν να διακρίνουν σε βάθος τα κοινά σημεία και τις διαφορές των ιδεών των βασικών θεμελιωτών της εκπαίδευσης ενηλίκων (Freire, Jarvis, Mezirow, Brookfield), καθώς και τον τρόπο εφαρμογής αυτών των ιδεών στην πράξη. Η έμφαση της θεματικής ενότητας εντοπίζεται στους προβληματισμούς και τις τάσεις που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της θεωρίας της Μετασχηματίζουσας Μάθησης (Θεωρία Μετασχηματισμού).

Δημοσιεύσεις

  • Κοulaouzides, G. & Romano, A. (2022). Una faccia una razza: Similarities, differences, and parallels in adult education policy development in Greece and Italy. International Journal of Educational Policy and Leadership (accepted for publication and will be accessible at https://journals.sfu.ca/ijepl/index.php/ijepl )
  • Koulaouzides, G. (2021). The COVID-19 crisis as a collective biographical disjuncture: understanding the pandemic as a learning experience. Andragogical Studies – Journal for the Study of Adult Education and Learning. 1/2021, pp. 09-20.
  • Μαλτέζου, Δ., & Κουλαουζίδης, Γ. (2020). Έμφυλα στερεότυπα και μετασχηματισμός θεωρήσεων στην εσπερινή εκπαίδευση ενηλίκων: νοητικές συνήθειες και αποπροσανατολιστικά βιώματα γυναικών που επιστρέφουν στην εκπαίδευση. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 9(1), 92-111. doi:https://doi.org/10.12681/hjre.23224
  • Koulaouzides, G. & Koutroukis. T. (2020). Critical Reflection & Contemporary Adult Education: An Essential Symbiosis for Personal and Collective Capacity Building. In Sava S. (Ed.). Collective capacity building - Shaping education and communication in knowledge society. Rotterdam: Sense Publishers, pp. 99-106.
  • Koulaouzides, G. (2020). Learning as an Individual and Social Developmental Process: Thoughts on the Intellectual Quests of Jarvis and Mezirow. In A. Kokkos (Ed.). Expanding Transformative Learning Theory: Affinities between Jack Mezirow and Emancipatory Educationalists. London: Routledge, pp. 177-193.
  • Koulaouzides, G. (2017). Critical Reflection and Empowement in Adult Education Practice. In Koulaouzides, G. & Popovic, K. (Eds.). Adult Education & Lifelong Learning in Southeastern Europe. Rotterdam: Sense Publishers, pp. 17-26.
  • Popovic, K. & Koulaouzides, G. (2017). Critical Thinking, Empowerment & Lifelong Learning Policy. In Koulaouzides, G. & Popovic, K. (Eds.). Adult Education & Lifelong Learning in Southeastern Europe. Rotterdam: Sense Publishers, pp. 1-15.
  • Κουλαουζίδης, Γ. (2016). Η κριτική σκέψη κάνει την διαφορά ή σε τι διαφέρει η εκπαίδευση ενηλίκων; Εκπαίδευση Ενηλίκων και Πολιτισμός στην Κοινότητα, τεύχος 22. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα http://cretaadulteduc.gr/blog/?p=1147 .
  • Koulaouzides, G. (2014). Understanding adult learning and teaching: some thoughts based on the intellectual contribution of Professor Peter Jarvis. Andragogical Studies – Journal for the Study of Adult Education and Learning. 2/2014, pp. 121 – 130.
  • Κουλαουζίδης, Γ. (2013). Αναζητώντας εκπαιδευτικά «τραύματα»: η χρήση της βιογραφικής μεθόδου στην προσπάθεια αναγνώρισης αποπροσανατολιστικών εκπαιδευτικών βιωμάτων στο πλαίσιο της θεωρίας της μετασχηματίζουσας μάθησης. Έρευνα στην Εκπαίδευση, τεύχος 1, σελ. 56-77. (Διαθέσιμο στον ιστοτόπο http://ereunastinekpaideusi.gr/?lang=el ).
  • Κουλαουζίδης, Γ. (2013). Η ενδυνάμωση ως μαθησιακό αποτέλεσμα στην εκπαίδευση ενηλίκων. Εκπαίδευση Ενηλίκων, τεύχος 29, σελ. 3-9.
  • Κουλαουζίδης, Γ., Κουτρούκης, Θ. (2011). Η απεριόριστη μάθηση των περιορισμένων πόρων: το διακύβευμα της δια βίου μάθησης στην εποχή της οικονομικής κρίσης. Στο Καραβάκου, Β. (επιμ.). Δια Βίου Μάθηση: Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, σελ. 71 – 86.
  • Κουλαουζίδης, Γ., Παληός, Ζ. (2011). Αιωρούμενοι μεταξύ της αυθεντίας και της χειραφέτησης: μια βιογραφική μελέτη για την επαγγελματική πορεία και ανάπτυξη των εκπαιδευτών ενηλίκων. Στο Παπασταμάτης, Α., Βαλκάνος, Ε., Πανιτσίδου, Ε., Ζαρίφης, Γ. (επιμ.). Δια βίου μάθηση & εκπαιδευτές ενηλίκων. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, σελ. 21 – 42.
  • Κουλαουζίδης, Γ. (2010). Η εκπαιδευτική βιογραφία ως τεκμήριο έρευνας στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων. Στο Δ. Βεργίδης & Α. Κόκκος (επιμ.). Εκπαίδευση Ενηλίκων: Διεθνείς προσεγγίσεις και ελληνικές διαδρομές. Αθήνα: Μεταίχμιο, σελ. 192-211.
  • Κουλαουζίδης, Γ. (2008). Μετασχηματίζουσα μάθηση: μια μαθησιακή θεωρία για την εκπαίδευση ενηλίκων. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τεύχος 46/2008 , σελ. 21-32.

Για περισσότερα βλ. https://georgekoulaouzides.academia.edu/

Ερευνητική Δραστηριότητα

Επίβλεψη διδακτορικών διατριβών

  • Μελέτη της επίδρασης της εκπαίδευσης STEM στην ανάπτυξη δεξιοτήτων υπολογιστικού τρόπου σκέψης και κριτικού στοχασμού σε ομάδες εκπαιδευομένων που συμμετέχουν σε προγράμματα τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων (Υποψήφια Διδάκτωρ: Ευαγγελία Κοτζαμπασάκη)
  • Θεολογικές επιδράσεις στη διαμόρφωση των σύγχρονων θεωριών μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων: διερεύνηση των αθέατων σχέσεων του έργου του Buber και του Krishnamurti στις θεωρητικές προσεγγίσεις για τη μάθηση και την εκπαίδευση ενηλίκων (Υποψήφιος Διδάκτωρ: Ματζανάρης Κωνσταντίνος)
  • Αξιοποίηση του πολιτισμικού κεφαλαίου ενηλίκων εκπαιδευόμενων καθώς και πολιτισμικών στοιχείων του ελληνικού πολιτισμού στην διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας με στόχο την κριτική συνειδητοποίηση και τον μετασχηματισμό παραδοχών (Υποψήφια Διδάκτωρ: Μπλέτσου Περιστέρα)
  • Φιλοσοφικές επιδράσεις στη διαμόρφωση των σύγχρονων θεωριών μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων: διερεύνηση της επίδρασης του έργου των Wittgenstein και Popper στις θεωρητικές προσεγγίσεις για τη μάθηση και την εκπαίδευση ενηλίκων (Υποψήφια Διδάκτωρ: Νικολή Σταυρούλα)

Επίβλεψη μεταδιδακτορικής έρευνας

  • Κριτική συνειδητοποίηση, Μάθηση και Μετασχηματισμός σε Σωφρονιστικά περιβάλλοντα - Critical consciousness, Learning and Transformation in Reforming environments (Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια: Δρ. Ευστρατόγλου Αντιγόνη)
Μετάβαση στο περιεχόμενο