el
el

Κατσαντώνη Μαρία

Κατσαντώνη Μαρία

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

Βιογραφικό Σημείωμα

H Mαρία Kατσαντώνη είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, μόνιμο μέλος ΔΕΠ της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου στο γνωστικό αντικείμενο Διδακτική της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας: ανάπτυξη γλωσσικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων και αξιολόγηση γραπτού και προφορικού λόγου.  Από το 2021 έχει αναλάβει τη διεύθυνση του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών με εξαμηνιαία διάρθρωση « Διδακτική της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας ». Είναι μέλος της Ομάδας Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜ.Ε.Α.) ως προς τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση της ΣΑΕ, μέλος της Επιτροπής Βιβλιοθήκης του ΕΑΠ και μέλος της Eπιτροπής αξιολόγησης ερευνητικών προτάσεων του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας των μελών ΔΕΠ της Σχολής της.

Έχει πτυχίο Γαλλικής και Ελληνικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με ειδίκευση στο τελευταίο εξάμηνο των σπουδών τους μέσω του ευρωπαϊκού κοινοτικού προγράμματος Lingua/Erasmus στον Τομέα της Διδακτικής γλωσσών και πολιτισμών στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ με ταυτόχρονη πρακτική εξάσκηση στο Διεθνές Σχολείο  (ISA) του Άμστερνταμ.

Είναι κάτοχος δύο (2) Μεταπτυχιακών διπλωμάτων:
• DEA στις Επιστήμες του λόγου και στη Μετάφραση (Sciences du Langage et Traductologie) (1995-1996) από το Παν. Sorbonne Nouvelle Paris 3 – UMR Langues et Pratiques langagières. Variations, dynamiques, cognition. Resp. M.-A. Morel -EA 1483- Recherche sur le Français Contemporain, associé avec l’UPRES A7018 Phonétique expérimentale et modélisation phonologique A. Rialland et J. Vaissière
• Τομέας : Ανάλυση προφορικού λόγου, μορφοσύνταξη και προσωδία, γραμματική του εκφερόμενου λόγου, λεκτικές αλληλεπιδράσεις, εκμάθηση/διδασκαλία γλωσσών, διαγλωσσική ανάλυση ελληνικά/γαλλικά.
DESS (Master Pro) στον Τομέα των Κοινωνικών Επιστημών και της Διοίκησης (Sciences Sociales et Administration) (Τμήμα Ιστορίας, Γεωγραφίας, Κοινωνιολογίας) με ειδίκευση στην Κοινωνιολογία του Πολιτισμού και τον Πολιτιστικό Σχεδιασμό (1998-2000) Παν. Paris X- Nanterre (DESS en Sociologie de la Culture, Consultant Culturel – projet culturel et environnement social)
• Τομείς : Κοινωνιολογία του Πολιτισμού, Θεωρία του Πολιτισμού, Κοινωνιολογική και ανθρωπολογική προσέγγιση της κουλτούρας, Διαστάσεις πολιτισμικών φαινομένων, Διεθνής γλωσσική και πολιτισμική πολιτική (γλωσσικός προγραμματισμός, διάδοση της γαλλικής γλώσσας και κουλτούρας στο εξωτερικό), Ανθρώπινοι πόροι και επαγγελματική συγκρότηση του κλάδου του Πολιτισμού, Οικονομία, δίκαιο του πολιτισμού.
• Eίναι διδάκτορας (Doctorat Nouveau Régime) με γνωστικό αντικείμενο στις Επιστήμες του λόγου (Sciences du Langage) του Παν. Sorbonne Nouvelle Paris Μεγάλο μέρος της διδακτορικής της διατριβής εκπονήθηκε με υποτροφία του γαλλικού κράτους στις ΗΠΑ – Πανεπιστήμιο Brown του Rhode Island – (2001) με επίκεντρο τις μεταμοντέρνες αφηγηματικές πρακτικές γραφής (πολυφωνία- διαλογικότητα – υβριδικές γραφές).

Έχει πολυετή και πολύπλευρη 20ετή διδακτική πείρα (έτη 2003-2024) σε ακαδημαϊκά ιδρύματα τόσο της Ελλάδας, όσο και του εξωτερικού.
Με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο στο πλαίσιο της Aνοικτής και εξ Aποστάσεως (σύγχρονης και α-σύγχρονης) εκπαίδευσης συνεργάζεται σταθερά από το 2004 έως σήμερα. Αρχικά ως μέλος ΣΕΠ στο ΜΠΣ «Ειδίκευσης Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας » (με ετήσια διάρθρωση) στη Θ.Ε. ΓΑΛ 50 « Σχεδιασμός μαθημάτων και αναλυτικών προγραμμάτων για τη διδασκαλία της γαλλικής  γλώσσας», με ταυτόχρονη συμμετοχή στη Θ.Ε. «Επίβλεψη Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών», όπου έχει επιβλέψει άνω των 100 Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών ως Α΄ και Β΄ Επιβλέπουσα. Εν συνεχεία, από το εαρινό εξάμηνο του 2021 ανέλαβε τη Διεύθυνση του ΜΠΣ « Διδακτική της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας » (με εξαμηνιαία διάρθρωση), έχοντας διδάξει στις Θ.Ε. ΓΑΛ 10 και ΓΑΛ 21. Από το 2016-2021 συνεργάστηκε παράλληλα με το Κοινό ΜΠΣ « Δημιουργική γραφή » (Joint Degree) με το Παν. Δυτ. Μακεδονίας στις Θ.Ε. ΔΓΡ 50 και ΔΓΡ 53. Υπήρξε υπότροφος του ΕΑΠ (2015) μέσω της δράσης κινητικότητας διδασκόντων-ερευνητών Εrasmus+ (mobility for teaching) για να διδάξει στο U.F.R. PHILLIA Parcours Licence Sciences du Langage et Didactique du FLE, όπως και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα  (Μaster II Pro) Écrifore (Écriture -Formation -Remédiation) μαθήματα γλωσσολογίας, διδακτικής της γαλλικής ως ξένης γλώσσας και ειδικότερα δεξιότητες γραπτής επικοινωνίας και επαγγελματικής γραφής στους τομείς Éducation/Médiation Culturelle/Ressources Humaines του Παν. Paris-Ouest Nanterre La Défense.
Έχει εκτενές ερευνητικό έργο με συμμετοχή σε σημαντικά ερευνητικά προγράμματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, τόσο ως έμμισθη επιστημονική συνεργάτιδα, όσο και ως επιστημονική υπεύθυνη έργου (προγράμματα της Ακαδημίας Αθηνών, του Υ.ΠΑΙ.Θ. ΕΠΕΑΕΚ, του Υπ. Πολιτισμού στη Γαλλία Paris Ile-de-France DRAC – DEP και Languedoc-Roussilon DRAC,  του Ευρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών ECLM/CELV του Συμβουλίου της Ευρώπης).
Σημαντική είναι η συμμετοχή της σε συνέδρια, δημόσιες διαλέξεις και επιμορφώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ πολυσέλιδες πρωτότυπες αυτοδύναμες μελέτες της έχουν δημοσιευθεί σε ξένα και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και συλλογικούς τόμους. Είναι μέλος επιτροπής επιστημονικών περιοδικών. Έχει επιμεληθεί και εκδόσει τον συλλογικό τόμο «Μονοπάτια Γραφής/Sentiers d’écriture», éds 2013 (σσ. 205), όπου προβάλλονται παιδαγωγικές τεχνικές παραγωγής γραπτού δημιουργικού λόγου.

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα

  • Διδακτική γλωσσών και πολιτισμών/Διδακτική της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας Γλωσσικές-επικοινωνιακές δεξιότητες, διδασκαλία και αξιολόγηση γραπτού και προφορικού λόγου, Σχέσεις γραφής και ανάγνωσης στη σχολική-ακαδημαϊκή κοινότητα, Δημιουργική γραφή και ανάγνωση, παιδαγωγικές προσεγγίσεις διδακτικής λογοτεχνικού κειμένου, επαγγελματική-ακαδημαϊκή γραφή
  • Θεωρίες της επικοινωνίας του λόγου και του κειμένου: Διαδραστική πραγματολογία, Κειμενική γλωσσολογία, Αφηγηματολογία, Ρητορική τέχνη και πειθώ

Διδασκαλία στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση

Ενδεικτικά διδασκόμενα αντικείμενα σε Προπτυχιακό και Μεταπτυχιακό Επίπεδο Σπουδών:

  • 2003-2004 Πανεπιστήμιο Κύπρου (Τμήμα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών, Τομέας Γαλλικών Σπουδών):
    • Τεχνικές της Έκφρασης
    • Πρακτικά προβλήματα μετάφρασης
    • Ιστορία του Πολιτισμού
    • Ειδίκευση Ι (Γλωσσολογική ανάλυση κειμένων)
  • 2004-2011 Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας):
    • Ανάπτυξη δεξιοτήτων στη Γαλλική Γλώσσα ΙΙ (Γραπτός λόγος – Περίληψη κειμένων)
    • Ανάπτυξη δεξιοτήτων στη Γαλλική Γλώσσα ΙΙ (Προφορικός λόγος)
    • Κειμενογλωσσολογία – Σημειωτική/Αφηγηματολογία
    • Πραγματολογία
    • Δημιουργική γραφή και ανάγνωση
    • Ποιητική-Ρητορική-Υφολογία (Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών)
    • Γαλλική λογοτεχνία και δημιουργική γραφή
  • 2009-2014 Πανεπιστήμιο Paris Sorbonne – Paris IV (UFR Langues et Lettres Modernes):
    • Εισαγωγή στη Γλωσσολογία
    • Φωνολογία-Φωνητική Ι
    • Στοιχεία Γενικής Παιδείας
    • Σύγχρονες Μυθιστορηματικές Πρακτικές
    • Λογοτεχνίες 20ου αι.
  • 2004-2024 Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμο, – Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (σύγχρονη και α-σύγχρονη) Μεταπτυχιακό Επίπεδο Σπουδών:
    • Διδακτική της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας, Σχεδιασμός μαθημάτων και Αναλυτικών Προγραμμάτων για τη διδασκαλία της γαλλικής γλώσσας (ΘΕ ΓΑΛ 50)
    • Διαπολιτισμική εκπαίδευση και διδασκαλία της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας (ΘΕ ΓΑΛ 21)
    • Διδακτική της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας : ανάπτυξη γλωσσικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων και αξιολόγηση γραπτού και προφορικού λόγου (ΘΕ ΓΑΛ 10)
    • Θεωρία λογοτεχνίας και Δημιουργική γραφή (ΘΕ ΔΓΡ 50)
    • Πεζός λόγος-Ποιητικός λόγος (ΘΕ ΔΓΡ 53)
  • 2014-2015 Université Paris Ouest Nanterre La Défense (μαθήματα/διαλέξεις) μέσω της συμμετοχής στο πρόγραμμα κινητικότητας διδασκόντων/ερευνητών Erasmus+ (mobility for teaching) (2015) του Ελληνικού Ανοικτού ΠανεπιστημίουUFR PHILLIA – Licence Sciences du Langage (SDL) et Didactique, parcours FLE (Français Langue Etrangère) ou professorat des écoles, Master II FLDL Parcours Écrifore (Écriture-Formation-Remédiation).

    Διδασκαλία στα κάτωθι μαθήματα :

    • Λόγος/Ομιλία/Κείμενο – Cours Discours/Texte 3 (L3)
    • Διδακτική της Γαλλικής ως Ξένης Γλώσσας – Cours Didactique de Français Langue Étrangère (PPE – Module FLE) (L3)
    • Γενική Διδακτική – Didactique Générale (enseignement complémentaire : SDL et didactique) (L2)
    • Μάστερ Επαγγελματικής Κατεύθυνσης Ι και ΙΙ, FLDL, Kατεύθυνση Γραφή/Εκπαίδευση – Master I et II Professionnel FLDL, parcours Écrifore

Ερευνητική Δραστηριότητα

  • 2005-2007 Επιστημονική συνεργάτιδα στο Ερευνητικό Πρόγραμμα «Έκδοση από την Ακαδημία Αθηνών Χρηστικού Λεξικού της Νεοελληνικής Γλώσσας», έκδ. 2014 (βλ. σελ. 9 Ακαδημίας Αθηνών)
    Τίτλος έργου: «Έκδοση από την Ακαδημία Αθηνών Χρηστικού Λεξικού της Νεοελληνικής Γλώσσας»Επιστημονικός Υπεύθυνος: τέως Ακαδημαϊκός, Καθηγ. Νικ. Ματσανιώτης, Επιστημονικός Συντονιστής: Ακαδημαϊκός και ομότιμος Καθηγ. Γλωσσολογίας, κος Χρ. Χαραλαμπάκης.
    Φορέας χρηματοδότησης: Ακαδημία Αθηνών – Επιτροπή Ερευνών Π.Δ. 432/81
    Φύση έργου – Ερευνητική δραστηριότητα: Σύνταξη, καταχώρηση και επεξεργασία απαιτητικών λημμάτων σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων βάση αυθεντικών χρηστικών παραδειγμάτων και εκφράσεων από τον ειδησεογραφικό, πολιτικό, χρηστικό, λογοτεχνικό ή/και προφορικό λόγο. Μετάφραση εκτενών λημμάτων και νεολογισμών από τη γαλλική στην ελληνική γλώσσα.
  • 2007-2009 Επιστημονική συνεργάτιδα στο ερευνητικό έργο «ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ» ΕΠΕΑΕΚ 2007-2008 ΚΠΓ Υ.ΠΑΙ.Θ. & ΕΛΚΕ
    Τίτλος έργου: «ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ» ΕΠΕΑΕΚ 2007-2008 ΚΠΓ Υποέργο ΠΕ02 «Εκπόνηση πρότυπης μεθοδολογίας αξιολόγησης της γνώσης ξένων γλωσσών»Επιστημονική Υπεύθυνη: Καθηγ. Β. Δενδρινού
    Φορέας χρηματοδότησης: ΕΠΕΑΕΚ 2007-2008 ΚΠΓ Υ.ΠΑΙ.Θ. & ΕΛΚΕ
    Φύση έργου – Ερευνητική δραστηριότητα: Συμμετοχή στην ομάδα περιγραφής των αναλυτικών περιγραφικών δεικτών για κάθε επίπεδο γλωσσομάθειας για τη Γαλλική γλώσσα. Συμμετοχή ως προς το σχεδιασμό και την αξιολόγηση των εξεταστικών θεμάτων που οδηγούν στην χορήγηση του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας (ΚΠγ) Ενότητες 1 2 3 4 εξετάσεων Γαλλικής Γλώσσας. http://rcel.enl.uoa.gr
  • 2007-2011 Συμμετοχή στο Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προγράμματος Προπτυχιακών Σπουδών (Α.Π.Π.Σ. 2003-2008 Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.) ως λέκτορας Π.Δ. 407/80 του Τμ. Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ
    Τίτλος έργου: 2007-2011 Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προγράμματος Προπτυχιακών Σπουδών (Α.Π.Π.Σ. 2003-2008 Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.)
    Φορέας χρηματοδότησης: Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση» του Υ.ΠΑΙ.Θ. Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης Ευρωπαϊκή Ένωση Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και Ελληνικό ΔημόσιοΕπιστημ. Υπεύθυνη Έργου: Καθηγ. Π. Κουτσογιαννοπούλου
    Φύση έργου: Πρόταση (2007-2008) και διδασκαλία (καθόλη τη διάρκεια των ακαδ. ετών 2007-2011) από την πλευρά μου του καινοτόμου τότε μαθήματος «Δημιουργική γραφή και ανάγνωση» (κωδ. 64987) στην κατηγορία των υποχρεωτικών κατ’ επιλογήν μαθημάτων του Τμήματος. Διοργάνωση παράλληλα Κύκλου διαλέξεων και Ημερίδας ξένων προσκεκλημένων ομιλητών.
  • 2018- έως σήμερα: Συμμετοχή στο διεθνές Ερευνητικό Πιλοτικό Πρόγραμμα ( (réseau ECF) Écriture Créative en Formations : enjeux épistémologiques et méthodologie de la recherche (Δημιουργική γραφή και εκπαίδευση: επιστημολογικά διακυβεύματα και μεθοδολογία της έρευνας) Initiative d’excellence Paris//Seine Agora – Univ. Cergy Paris Université, διαδικτυακός ιστότοπος http://episte.fr. Eπιστημονική υπεύθυνη: Καθηγήτρια Anne-M. Petitjean του Πανεπιστημίου Cergy Pontoise.
    Τίτλος έργου: Ερευνητικό Πιλοτικό Πρόγραμμα (réseau ECF) Écriture Créative en Formations : enjeux épistémologiques et méthodologie de la recherche – Initiative d’excellence Paris // Seine Agora – Univ. Cergy Paris Université
    Φύση έργου: Εκπόνηση ερευνητικού υλικού – Συμμετοχή στον μηνιαίο κύκλο σεμιναρίων του Προγράμματος.
  • 2022 Επιστημονική Υπεύθυνη Έργου (κωδικός έργου 80358 ΕΛΚΕ ΕΑΠ) και Οργανωτική Συντονίστρια (local coordinator) εκπαιδευτικής και επιμορφωτικής δράσης με τίτλο: RELANG «Relating foreign language curricula, tests and examinations to the Common European Framework of Reference and its Companion Volume», χρηματοδοτούμενης από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών  (ECML/CELV) του Συμβουλίου της Ευρώπης σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων, Τμήμα Διεθνών Σχέσεων  του Υ.ΠΑΙ.Θ. και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
    Τίτλος έργου: 2022 RELANG «Relating foreign language curricula tests and examinations to the Common European Framework of Reference and its Companion Volume»
    Φορέας χρηματοδότησης: Συμβούλιο της Ευρώπης / Council of Europe – European Centre for Modern Languages (ECML/CELV) Aρ. Συμβ. EAC- 2021-0480-
    Φύση έργου: Κατάρτιση/Επιμόρφωση του Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΣΕΠ) του ΕΑΠ και του διδακτικού προσωπικού των ΑΕΙ ΕΚΠΑ Α.Π.Θ. Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Είδος ερευνητικής δραστηριότητας: Εφαρμοσμένη έρευνα (Applied research – training program for teaching staff fostering a culture of lifelong learning/assessment practices in accordance με τις requirements of the CEFR).

 

Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις

  1. Katsantoni, Les mémoires de Master d’écriture créative à l’Université Ouverte Hellénique 2021, Ouvrage collectif, Partie 3 Les cursus à travers le monde in Houdart-Merot V. – Petitjean A.-M. (dir.), La recherche-création littéraire, éd. Peter Lang, Série Nouvelle poétique comparatiste / New Comparative Poetics, volume 43, pp. 169-185
  2. Katsantoni, Un langage malhabile et fragmenté : types de détachements linguistiques dans les trois derniers romans de Laurent Mauvignier, 2020, Οuvrage collectif, Colloque International 21-22/10 2016 «Texte-Fragmentation-Créativité», Univ. Μarie-Curie Sklodowska, Lublin, Pologne, vol. I. Penser le fragment en linguistique in : Anna Krzyżanowska, Jolanta Rachwalska von Rejchwald (éds), Texte, Fragmentation, Créativité, Peter Lang, Berlin 2018, 221s. ISBN 978-3-631-76660-6 ; DOI 10.3726/bl4606 pp. 183-193
  3. M. ΚατσαντώνηΜ. Κουτσούκος «Ιδεολογικές, ψυχογραφικές και κειμενικές προσεγγίσεις των λογοτεχνικών χαρακτήρων από το αρχαίο έπος στη σύγχρονη εποχή: μέθοδοι αξιοποίησης τους στη διδασκαλία της Δημιουργικής γραφής», 2020, Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Δημιουργική Γραφή 12-15/10 2019, Φλώρινα Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Π.Μ.Σ. «Δημιουργική γραφή», Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγική Σχολή Π.Μ.Σ. «Δημιουργική γραφή»  https://cwconference.web.uowm.gr/archives/4rd_proceedings.pdf  σσ. 805-837 
  4. Μ. Κατσαντώνη,  Σύγχρονες αφηγηματικές τεχνικές και λογοτεχνικά είδη μέσα από την παιδαγωγική του συγγραφικού σχεδίου εργασίας, 2019, Πρακτικά του 3ου Διεθνές Συνεδρίου Δημιουργική Γραφή 6-8/10/2017, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Π.Μ.Σ. «Δημιουργική γραφή», Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας, Παιδαγωγική Σχολή Π.Μ.Σ. «Δημιουργική γραφή» http://cwconference.web.uowm.gr/archives/3rd_cw_conference_2017.pdf, σσ. 388-409
  5. Μ. Κατσαντώνη , H συγγραφή αποτελεί μέσο δημοκρατικοποίησης και συμμετοχής στον πολιτισμό, συνέντευξη στο διαδικτυακό περιοδικό για τον πολιτισμό και την τέχνη fractal H Γεωμετρία των Ιδεών, Οκτ. 2018, τεύχος 53 https://www.fractalart.gr/maria-katsantoni/
  6. Μ. Κατσαντώνη , Προλογικό Σημείωμα στην Β’ τόμο της Ποιητικής Ανθολογίας του Συλλόγου Συγγραφέων – Λογοτεχνών Ηρακλείου «Κρητών Λόγος», 2018 στο πλαίσιο εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης (Ο τόμος περιλαμβάνει τα έργα του διαγωνισμού νέων λογοτεχνών και μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού, τα οποία αξιολογήθηκαν από την Ενωση Φιλολόγων Β’θμιας Εκπαίδευσης του Ν. Ηρακλείου), εκδ. Ηράκλειο, σελ. 12-17 ΙSBN 978-618-83084-0
  7. Μ. Κατσαντώνη, Η ιστορία και ο θεσμός των εργαστηρίων Δημιουργικής Γραφής στο γαλλόφωνο χώρο: θεωρίες γραφής, εκπαιδευτικές και πολιτισμικές πρακτικές, σύγχρονη λογοτεχνική εντοπιότητα, 2017, ηλεκτρονικά πρακτικά 2ου Συνεδρίου Δημιουργικής Γραφής 1-4/10 2015 Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγική Σχολή Π.Μ.Σ. «Δημιουργική γραφή» – Ιόνιο Πανεπιστήμιο, [http://cwconference.web.uowm.gr/archives/2nd_cw_conference_volume_2.pdf]   εκδ. B΄ τόμος σσ. 220-241  
  1. Katsantoni, Adapter, imiter, parodier ou pasticher ? Les activités de réécriture littéraire : un défi pédagogique efficace en classe de FLE, 2014, Ouvrage collectif, Colloque International «Imitation et simulacre dans l’espace francophone», Departemento de Filologia Francesa y Alemana, Facultad de Filosofia y Lettras, Valladolid, Espagne, 28-30/09 2011 , pp. 183-208
  2. Μ. Κατσαντώνη, Η Δημιουργική Γραφή στην ξενόγλωσση εκπαίδευση: σύγχρονες πρακτικές γραφής και δημιουργικές δραστηριότητες, 2014, Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου Δημιουργική Γραφή (4-6/10 2013), ιστοχώρος του Συνεδρίου http://cwconference.web.uowm.gr, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγική Σχολή και Ελληνοαμερικανικό Κολλέγιο Αθηνών http://cwconference.web.uowm.gr/index.php/arxiki-selida/10-greek/2013- conference-article.
  3. Συλλογικό έργο , Χρηστικό λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας, Εθνικό Τυπογραφείο, 2014  συνεισφορά στη σύνταξη λημμάτων (βλ. σελ. 9 της Ακαδημίας Αθηνών) 
  1. Sentiers d’écriture (Μονοπάτια γραφής), 2013, (éds.) Maria Katsantoni, Αθήνα: εκδ. Andy’s Publishers, (σελ. 204). Eπιμέλεια Συλλογικού τόμου, Προλογικό σημείωμα, Επιμέλεια κειμένων, Παιδαγωγικές τεχνικές δημιουργικής γραφής, Βιβλιογραφικές αναφορές (Γλώσσα γαλλική)
  2. Katsantoni, L’animation des ateliers d’écriture littéraire à l’Université : bilan d’une expérience, enjeux et perspectives, 2013, Συλλογικός Τόμος, Journée Ecriture et Invention (Hμερίδα Γραφή και Δημιουργία) 17/12/11, εκδ. Αιγόκερως, σσ. 182-204 http://www.politeianet.gr/books/9789603224617-sullogiko-aigokeros-grafi-kai dimiourgia230195
  3. Μ. ΚατσαντώνηNτ. Κάκαρη, Μεθοδολογικά εργαλεία και θεωρητικοί προβληματισμοί ως προς την εκπόνηση Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών, 2011, Ηλεκτρονικό περιοδικό, Research Papers in Language Teaching and Learning, Hellenic Open University, School of Humanities, Volume 2, Issue 1, Πρακτικά της Διεθνούς Ημερίδας με θέμα : Η εξ απόστασεως ειδίκευση των καθηγητών Ξένων Γλωσσών στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, 1998-2009 : Παρόν και μέλλον, 23/05/2009 Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, (κοινή ανακοίνωση με τη συνάδελφο κα Ν. Κάκαρη), σσ. 127-144 http://rpltl.eap.gr/index.php/el/previous-issues/49
  4. M. Kατσαντώνη, Η τρέλα και τα γλωσσικά της τεχνάσματα στη  σύγχρονη θεατρική γραφή, 2011, Περιοδικό « Θεατρογραφίες », Επιστήμες του Θεάματος και της Τέχνης, τεύχος 16, Επιθεώρηση του Κέντρου Σημειολογίας του Θεάτρου, εκδόσεις Γράμμα, σσ 19-28 [http://lego4.blogspot.gr/2011/06/1711-2000.html 
  5. M. Katsantoni, Τechniques d’écriture fantastique – L’écriture du fantastique, 2012, περιοδικό Contact, Revue Trimestrielle d’Information, d’Analyse et de Recherche, τεύχος no 58 (juin-juillet-août), pp. 50-56  
  1. Katsantoni, Modalités stylistiques à travers la poétique des Jours de colère de Sylvie Germain, 2012, Περιοδικό της Φιλοσοφικής, Επιστημονική Επετηρίς της Φιλοσοφικής Σχολής, ΜΓ’/ΧLIII, 2011-2012, σσ. 159-179 http://epub.lib.uoa.gr/index.php/epetirisphil.
  2. M. Katsantoni, Animer un atelier d’écriture créative en classe de FLE : proposition des pistes d’écriture et initiation des apprenants à des notions d’esthétique et de créativité langagière, 2012, Πρακτικά του 7ου Διεθνούς Συνεδρίου της Γαλλοφωνίας, Communiquer, Echanger, Collaborer en français dans l’espace méditerranéen et balkanique, Athènes, 21-24 Oκτωβρίου 2010, εκδόσεις ΕΚΠΑ, σσ. 572-581  [http://www.frl.uoa.gr/fileadmin/frl.uoa.gr/uploads/sinedria/Actes_2010_572-726.pdf
  1. Katsantoni, Exploitation pédagogique des documents authentiques et mise en place des activités créatives – projet de recherche transversale -, 2010, περιοδικό Contact, Revue Trimestrielle d’Information, d’Analyse et de Recherche, τεύχος no 49 (mars, avril, mai), σσ. 16-25.
  2. Katsantoni, Le dialogue théâtral comme ressource didactique pour le développement des compétences en classe de FLE : le cas de l’Illusion comique de P. Corneille , 2010, Παρουσία, Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, ΙΘ-Κ 2006-10, σσ. 249-268 http://epub.lib.uoa.gr/index.php/parousia/article/view/415/pdf_504.
  3. Μ. Κatsantoni, Λογοτεχνικές πρακτικές στην τελευταία δεκαετία του 20ου – 21ου αι. »  (Σύγχρονοι Ελληνες και Γάλλοι Πεζογράφοι), 2008, Πρακτικά  του 1ου Διεθνές Συνεδρίου « Η γλώσσα σε έναν κόσμο που αλλάζει », 1st International Conference « Language in a changing word», εκδόσεις Διδασκαλείο Αθηνών (EKΠΑ), σσ. 267-273  
  1. Katsantoni, Une parole intérieure traversée par les sentiments : étude pragmatique et énonciative de « Loin d’eux » de L. Mauvignier, 2006, (Éléments de méthodologie thèse de 3ème cycle) Revue L’Information Grammaticale, no 111, octobre 2006, p. 47-49, éd. Peeters. http://poj.peeters-leuven.be.
  2. Katsantoni, La parole intérieure (Η εσωτερική ομιλία), βιβλιοκρισία στο περιοδικό L’ Information Grammaticale, no 111, octobre 2006, p. 57, éd. Peeters αναφερόμενη στα πρακτικά του συνεδρίου «Η εσωτερική ομιλία μέσα από την ψυχολογία, τη φιλοσοφία, τη γλωσσολογία και τη θεωρία λογοτεχνίας», 9-20/05/2000 Institut Charles V, Πανεπιστήμιο της Νέας Σορβόννης -Παρίσι 3. http://www.rechercheisidore.fr/search/resource/?uri=10670/1.kj5ysl.
  3. Μ. Κatsantoni, Μονογραφία Διδακτορικής Διατριβής διαθέσιμη σε format microfiche – Identifiant, ANRTP (Atelier National de Reproduction des Thèses) 2003, διεθνώς επιλεγμένη σε διεθνείς βιβλιοθήκες (για την επικαιρότητα περιεχομένου και κειμενoγλωσσολογικής προσέγγισης που επιχειρεί) http://www.laurent-mauvignier.net/etudes.html
    www.persee.fr/doc/igram_0222-9838_2006_num_111_1_3855_t14_0056_0000_3
Μετάβαση στο περιεχόμενο