Διοίκηση Μονάδων Υγείας – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΕΑΠ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ > Μεταπτυχιακά > Ετήσια > Διοίκηση Μονάδων Υγείας (ΔΜΥ) > Διοίκηση Μονάδων Υγείας – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΔΜΥ50: Βασικές Αρχές Διοίκησης (Management) Yπηρεσιών Υγείας

Κωδικός Θ.Ε.: ΔΜΥ50

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 20

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Γενική περιγραφή της Θ.Ε.: H Θεματική Ενότητα έχει σκοπό:

  • να εξοικειώσει τις/ους σπουδάστριες/τές με τις βασικές αρχές της διοίκησης τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο
  • να προσδιορίσει την υφή και την ιδιοτυπία των προκλήσεων σχετικών με τη διοίκηση των υπηρεσιών υγείας και κυρίως των νοσοκομείων
  • να δώσει την ευκαιρία στις/ους σπουδάστριες/τές να αντιμετωπίσουν (μέσω ασκήσεων, μελέτης περιπτώσεων κ.α.) συγκεκριμένα ζητήματα και προβλήματα διοίκησης.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση της θεματικής ενότητας, οι σπουδαστές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν την έννοια, τη σημασία, τα επίπεδα και τις βασικές λειτουργίες της σύγχρονης διοίκησης αλλά να αναγνωρίζουν τις βασικές εξελικτικές προσεγγίσεις της διοίκησης.
  • Γνωρίζουν τις βασικές κατηγορίες και τις μορφές των οργανισμών που παρέχουν υπηρεσίες υγείας καθώς και να διακρίνουν τις βασικές οργανωτικές ιδιαιτερότητες στο χώρο αυτό.
  • Κατανοούν τον ορισμό, να τεκμηριώνουν τη σημασία, να διακρίνουν τα είδη και να αναπτύσσουν τη διαδικασία του σχεδιασμού προγραμματισμού με παραδείγματα από τον χώρο των υπηρεσιών υγείας.
  • Αντιλαμβάνονται τον ορισμό, να τεκμηριώνουν τη σημασία, να διακρίνουν τα είδη της οργάνωσης καθώς και να κατανοούν τη διαδικασία της τμηματοποίησης αλλά να αναλύουν ένα οργανόγραμμα μιας μονάδας υγείας.
  • Κατανοούν την έννοια και τη σημασία της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού καθώς και τις βασικές λειτουργίες της (προγραμματισμός, ανάλυση εργασίας, στελέχωση, αξιολόγηση, εκπαίδευση, αμοιβές) εστιάζοντας στον υγειονομικό τομέα.
  • Αναγνωρίζουν τα επιχειρησιακά προβλήματα στον χώρο των υπηρεσιών υγείας, να διακρίνουν και να συγκρίνουν τις προγραμματισμένες και τις απρογραμμάτιστες αποφάσεις, τα επίπεδα λήψης αποφάσεων και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
  • Εξηγούν γιατί η επικοινωνία είναι απαραίτητη στην αποτελεσματική διοίκηση μονάδων υγείας, να ορίζουν την επικοινωνία, να αναφέρουν τη διαδικασία επικοινωνίας καθώς και τις μορφές της επίσημης και της ανεπίσημης επικοινωνίας.
  • Δίνουν έναν ορισμό για την ηγεσία, να περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά των θεωριών που την εξηγούν καθώς και να χρησιμοποιούν το διευθυντικό πλέγμα.
  • Περιγράφουν τη σχέση υποκίνησης με την απόδοση σε μονάδα υγείας, να αξιολογούν και να συγκρίνουν τις βασικές θεωρίες υποκίνησης.
  • Εξηγούν την αναγκαιότητα του ελέγχου, να περιγράφουν τους τύπους και τη διαδικασία ελέγχου και να εντοπίζουν πιθανές παρενέργειες της διαδικασίας ελέγχου στον υγειονομικό τομέα.
  • Γνωρίζουν την ανθρωπογεωγραφία του χώρου των υπηρεσιών υγείας αλλά και τους βασικούς παραγωγούς επαγγελματιών υγείας.
  • Κατανοούν τις ιδιαιτερότητες του χώρου των υπηρεσιών υγείας και να γνωρίζουν τις λειτουργίες διοίκησης σε ένα νοσοκομείο.
  • Γνωρίζουν και να αναγνωρίζουν το ρόλο και τη σημασία της διεύθυνσης ενός οργανισμού υγείας ως προς το ιατρονοσηλευτικό έργο του αλλά και την εκπαιδευτική, ερευνητική λειτουργία του.
  • Κατανοούν τις κοινωνικές πτυχές της ταυτότητας και της λειτουργίας των μονάδων υγείας ως προς τις σχέσεις που αναπτύσσονται με το κοινωνικό γίγνεσθαι αλλά και μεταξύ των επαγγελματιών υγείας και των ασθενών ή των συγγενών τους.
  • Κατανοούν το αγαθό υγεία ως ένα ξεχωριστό των υπολοίπων αγαθό, αλλά και να παρουσιάζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αγορά του αγαθού υγεία, τους παράγοντες που καθορίζουν τη ζήτηση και την προσφορά του αγαθού αυτού.
  • Συνδέουν και να συσχετίζουν την υγειονομική περίθαλψη με ευρύτερα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα.
  • Κατανοούν τις βασικές ιστορικές περιόδους και τα βασικά σημεία της ιστορικής εξέλιξης των υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα κατά τη νεότερη περίοδο, με έμφαση στην εγκαθίδρυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) και στις μεταγενέστερες μεταρρυθμίσεις.

Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:

  • Οργάνωση συστημάτων και μονάδων υγείας
  • Λήψη αποφάσεων στις υπηρεσίες υγείας: προγραμματισμός και έλεγχος
  • Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού και ο ανθρώπινος παράγοντας στις υπηρεσίες υγείας.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη Θ.Ε.

Αξιολόγηση: Εκπόνηση τεσσάρων (4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 70%.

 

ΔΜΥ51: Υπηρεσίες Υγείας / Νοσοκομείο: Ιδιοτυπίες και Προκλήσεις

Κωδικός Θ.Ε.: ΔΜΥ51

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 20

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Γενική περιγραφή της Θ.Ε.: H Θεματική Ενότητα έχει σκοπό:

  • να παρουσιάσει το οικονομικό, θεσμικό και κοινωνικό περιβάλλον που αποτελεί το πλαίσιο λειτουργίας και δράσης των υπηρεσιών υγείας
  • να προσδιορίσει τα κρίσιμα ζητήματα σε επίπεδο οικονομικό, διοικητικό και νομικό που καθορίζουν το παρόν και το μέλλον των υπηρεσιών υγείας
  • να επικεντρώσει το ενδιαφέρον των σπουδαστών/-τριών στο αίτημα για μια ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας σε σχέση με το μεγάλο αριθμό των δυσκολιών και περιορισμών εντός και εκτός των υπηρεσιών.

Βασικός σκοπός του Προγράμματος είναι η εκπαίδευση και η προετοιμασία στελεχών στο χώρο της Υγείας ικανών και να διαμορφώσουν και να λαμβάνουν αποφάσεις ορθολογικά θεμελιωμένες και κοινωνικο-πολιτιστικά αποδεκτές.

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Οι φοιτήτριες/τές με τη μελέτη και παρακολούθηση της ενότητας ΔΜΥ51 θα είναι σε θέση:

  1. ΓΝΩΣΗ
  • Να περιγράφουν και να καθορίζουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις στους ορισμούς υγείας και αρρώστιας
  • Να περιγράφουν και να καθορίζουν τα διαφορετικά επίπεδα περίθαλψης
  • Να ορίσουν την υγεία και τις παραμέτρους της
  • Να προσδιορίζουν το αντικείμενο της προαγωγής της υγείας, καθώς και τους πομπούς, τους αγωγούς και τους αποδέκτες της αγωγής της υγείας
  • Να καθορίζουν τους δείκτες θνησιμότητας, νοσηρότητας, και θετικής υγείας
  • Να καθορίζουν και να περιγράφουν το εργασιακό αντικείμενο και πεδίο της πρόληψης
  • Να καθορίζουν και να περιγράφουν το αντικείμενο της επιδημιολογίας
  • Να δίνουν παραδείγματα μελετών υπηρεσιών υγείας
  • Να καθορίσουν βασικούς ορισμούς  για το κοινωνικό κράτος και το σύστημα υγείας
  • Να καθορίσουν βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για  το κοινωνικό κράτος όπως τον κλασικό φιλελευθερισμό, το μαρξισμό, το νέο-μαρξισμό, το νέο-φιλελευθερισμό, την παράδοση και τη θεωρία της «citizenship» και άλλες θεωρητικές προσεγγίσεις Τόμος Β’, Κεφ.1.1
  • Να καθορίζουν το περιεχόμενο της πολιτικής υγείας
  • Να αναγνωρίζουν τις βασικές παραμέτρους λειτουργίας των συστημάτων υγείας ορισμένων κρατών
  • Να αναγνωρίζουν σε αδρές έστω γραμμές τις δαπάνες σε καθένα από τα κράτη αυτά
  • Να αναγνωρίζουν τους βασικούς παράγοντες που επηρέασαν την ανάπτυξη του κράτους πρόνοιας αλλά και τον τρόπο ανάπτυξης του
  • Να προσδιορίζουν και να περιγράφουν τα τρία βασικότερα χαρακτηριστικά της κοινωνικής πολιτικής την περίοδο ανάπτυξης του κράτους πρόνοιας
  • Να προσδιορίζουν και να περιγράφουν τις διαφορές που αφορούν τον τρόπο ανάπτυξης και τη μορφή που έλαβε η κοινωνική πολιτική στις διάφορες χώρες
  • Να αναφέρουν τους πέντε σημαντικότερους παράγοντες που οδήγησαν στην αμφισβήτηση της αποτελεσματικότητας της κοινωνικής πολιτικής τη μεταπολεμική περίοδο
  • Να αναφέρουν τους νέους περιορισμούς με τους οποίους είναι αντιμέτωπη η κοινωνική πολιτική
  • Να αναφέρουν ποιες είναι σήμερα οι τάσεις της κοινωνικής πολιτικής
  • Να αναγνωρίζουν και να εκτιμούν τις δύο κυριότερες παραμέτρους που επηρεάζουν τις δαπάνες του συστήματος υγείας
  • Να αναγνωρίζουν και να εκτιμούν τις κυριότερες μορφές και τις διαστάσεις της παραοικονομίας στο σύστημα της υγειονομικής περίθαλψης
  • Να αναγνωρίζουν πώς το σύστημα υγείας επηρεάζει και επηρεάζεται από το οικονομικό, κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον
  • Να αναφέρουν τη δομή και τον τρόπο οργάνωσης, διοίκησης και λειτουργίας του ελληνικού συστήματος υγείας και να αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητες του όπως και τα κύρια συστατικά/δομικά του στοιχεία Τόμος Γ’, Κεφ.1
  • Να αναφέρουν τις βασικές αρχές και τους θεσμούς που εισήγαγε η νομοθεσία με σκοπό τη συγκρότηση του υγειονομικού τομέα και του συστήματος υγείας στη χώρα μας
  • Να προσδιορίζουν την «κατάργηση»/φιλελευθεροποίηση του ΕΣΥ το 1992 και τους θεσμούς που υιοθέτησε ο Ν.2071/1992
  • Να εκθέτουν την ισχύουσα κατάσταση και να προσδιορίζουν ποιοι θεσμοί μπορεί να συνέβαλαν στην ανάπτυξη και στον εκσυγχρονισμό του  συστήματος υγείας με το Ν.2519/1997 για το ΕΣΥ
  • Να παρουσιάζουν μια λίστα με τα δικαιώματα των νοσοκομειακών ασθενών Τόμος Γ’, Κεφ.2
  • Να προσδιορίζουν έννοιες και όρους (σχετικά με τις ηθικές και δεοντολογικές διαστάσεις της υγείας) η χρήση των οποίων προκαλεί σήμερα σύγχυση
  • Να εκθέτουν τα πολύπλοκα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν από την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και από τα επιτεύγματα της βιοϊατρικής επιστήμης και έρευνας
  • Να προσδιορίζουν τα ηθικά διλήμματα που γεννά η πολιτική για την υγεία, καθώς και η οικονομία και χρηματοδότηση των υπηρεσιών υγείας Τόμος Γ’, Κεφ.3
  • Να προσδιορίζουν τον καθοριστικό ρόλο που παίζει η ποιότητα στην προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών
  • Να παραθέτουν λίστα με τις διάφορες μεθόδους που χρησιμοποιούνται συνήθως για τη διασφάλιση και βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, όπως και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά τους Τόμος Δ’, Κεφ.1
  • Να αναφέρουν του λόγους για τους οποίους το κράτος δεν μπόρεσε να συμβάλει στη διοικητική οργάνωση των νοσοκομείων κατά τα πρώτα χρόνια της συγκρότησή του
  • Να ορίζουν τα διάφορα συστήματα διοίκησης των νοσοκομείων
  • Να απαριθμούν τις καινοτομίες που εισήγαγε το ΕΣΥ στο διοίκηση των νοσοκομείων
  • Να καταγράφουν το ρόλο της διοίκησης ενός νοσοκομείου
  • Να αναφέρουν τους λόγους για τους οποίους τα Δ.Σ. των νοσοκομείων αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα στη λειτουργία τους
  • Να αναφέρουν και να απαριθμούν τα αίτια της κακοδιοίκησης των νοσοκομείων
  • Να αναφέρουν τη σημασία και την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του διοικητικού συστήματος των νοσοκομείων
  • Να καθορίζουν τη δυνατότητα λειτουργικής συνύπαρξης διαφόρων μορφών διοίκησης νοσοκομείων
  1. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ
  • Να διακρίνουν μεταξύ παραγόντων υγείας και αρρώστιας
  • Να εξηγούν τους λόγους που οδηγούν στην ανάπτυξη διαφορετικών μορφών περίθαλψης
  • Να εξηγούν τις επιπτώσεις της τεχνολογίας στην περίθαλψη και να κατανοούν ζητήματα που σχετίζονται με το κόστος (αύξηση ή συγκράτηση δαπανών) της περίθαλψης
  • Να δίνουν παραδείγματα των παραμέτρων της υγείας
  • Να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ νόσου και αρρώστιας
  • Να διακρίνουν τις διάφορες μορφές αγωγής της υγείας
  • Να εξηγούν τις διαφορές μεταξύ επιδημιολογίας στις αρχές του αιώνα και της σημερινής
  • Να διακρίνουν τις έννοιες παροχής και πληρωμής υπηρεσιών
  • Να διακρίνουν μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου/κρατικού σε ότι αφορά την παροχή και την πληρωμή υπηρεσιών υγείας
  • Να αναγνωρίζουν και να εξηγούν τη δομή ενός συστήματος υγείας, όπως και τις βασικές λειτουργίες του (πρόληψη, προαγωγή, θεραπεία-περίθαλψη, αποκατάσταση)
  • Να εξηγούν γιατί το κράτος πρόνοιας έλαβε διαφορετικές μορφές στις διάφορες χώρες
  • Να εξηγούν τη μορφή που έλαβε το κράτος πρόνοιας στην Ελλάδα και τα αίτια της κρίσης του
  • Να καταγράφουν τα κυριότερα προβλήματα που τίθενται σήμερα και να εξηγούν γιατί η μέχρι σήμερα ασκούμενη κοινωνική πολιτική έχει καταστεί ως ένα βαθμό αναποτελεσματική
  • Να εξηγούν τον τρόπο με τον οποίο οι δημογραφικές μεταβολές επηρεάζουν την κοινωνική πολιτική
  • Να εξηγούν τις αλλαγές στον τρόπο άσκησης της κοινωνικής πολιτικής σήμερα
  • Να εξηγούν το χαρακτήρα και τη φύση της νέας κοινωνικής πολιτικής
  • Να εξηγούν τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνική πολιτική επηρέασε και επηρεάστηκε από το μεταπολεμικό μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης
  • Να εξηγούν τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνική πολιτική επηρέασε και επηρεάστηκε από το ελληνικό μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης
  • Να εξηγούν σε τι διαφέρει ο υγειονομικός τομέας από το σύστημα υγείας
  • Να εντοπίζουν τα σημαντικότερα προβλήματα, τις ελλείψεις και τις στρεβλώσεις που παρουσιάζει το ελληνικό σύστημα υγείας
  • Να διατυπώνουν αξιολογικές κρίσεις σχετικά με τα προβλήματα και τις αδυναμίες που εμφανίζει
  • Να κάνουν περιορισμένες συγκριτικές αναφορές στο νομικό πλαίσιο του υγειονομικού τομέα άλλων χωρών και να διακρίνουν τις επιδράσεις που άσκησε στο σύστημα υγείας στη χώρα μας
  • Να διακρίνουν τον ιατροκεντρικό χαρακτήρα του συστήματος
  • Να εξηγούν το καθεστώς των επαγγελματιών υγείας
  • Να διακρίνουν τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει η παραγωγή και η διάθεση υπηρεσιών, και ειδικότερα των υπηρεσιών υγείας, σε σχέση με την παραγωγή και διάθεση των υλικών αγαθών
  1. ΕΦΑΡΜΟΓΗ
  • Να ερμηνεύουν και να περιγράφουν τη σχέση μεταξύ ευεξίας και κακής υγείας
  • Να υπολογίζουν τους δείκτες θνησιμότητας, νοσηρότητας, ενός πληθυσμού
  • Να υπολογίζουν τους δείκτες υπηρεσιών υγείας
  • Να ταξινομούν τα συστήματα υγείας και να εκθέτουν τους στόχους τους
  • Να εντοπίζουν δυσκολίες και προβλήματα στην εκτίμηση & αξιολόγηση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας
  1. ΑΝΑΛΥΣΗ
  • Να συγκρίνουν μοντέλα αγωγής της υγείας
  • Να αναλύουν το ρόλο της ατομικής στάσης και συμπεριφοράς στην επιτυχία ενός προγράμματος αγωγής της υγείας
  • Να αναλύουν τη σχέση αγωγής και προαγωγής της υγείας
  • Να συγκρίνουν τους δείκτες θνησιμότητας διαφόρων χωρών ή περιφερειών μιας χώρας
  • Να ταξινομούν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα πρόληψης σε κάποια από τις κατηγορίες πρόληψης
  • Να εξετάζουν τη σχέση κόστους-οφέλους από την εφαρμογή ενός προγράμματος
  • Να υπολογίζουν τις ανάγκες μιας υπηρεσίας υγείας για ένα συγκεκριμένο πρόβλημα υγείας
  • Να γνωρίζουν πού θα διερευνήσουν και πού θα αναζητήσουν στοιχεία  για τις δαπάνες υγείας για διάφορα κράτη
  • Να κατατάσσουν ένα φορέα παροχής υπηρεσιών σε μία από τις τρεις βαθμίδες
  • Να αναλύουν και να ερμηνεύουν τα αίτια της κρίσης του κράτους πρόνοιας
  • Να αναλύουν τη σχέση ανάμεσα στο κράτος, την αγορά και την οικογένεια ως προς την προώθηση της κοινωνικής ευημερίας
  • Να καταγράφουν τις τάσεις και τις προοπτικές που διαφαίνονται για το μέλλον του κράτους πρόνοιας
  • Να αναλύουν τον τρόπο με τον οποίο διαπλέκονται οικογένεια, κράτος, και αγορά στην κάλυψη των κοινωνικών αναγκών τόσο στη φορντική όσο και στη μεταφορντική περίοδο
  • Να καταγράφουν τα σημαντικότερα προβλήματα που η κοινωνική πολιτική και γενικότερα το σύστημα κοινωνικής προστασίας αντιμετωπίζει σήμερα
  • Να αναλύουν τον τρόπο με τον οποίο οι αλλαγές στην αγορά εργασίας επηρεάζουν σήμερα την κοινωνικής πολιτική
  • Να αναλύουν τη σχέση ανάμεσα στο σύστημα κοινωνικής προστασίας και το μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης
  • Να αναλύουν το ρόλο της κοινωνικής πολιτικής στο σημερινό μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης
  • Να αναλύουν πώς οι νέες τεχνολογίες επηρεάζουν και θα επηρεάσουν το σύστημα υγείας
  • Να επεξηγούν και να αναλύουν το ρόλο των δαπανών σ’ ένα σύστημα υγείας και τον τρόπο με τον οποίο αυτές συνδέονται με την αποδοτικότητα του συστήματος
  • Να διατυπώνουν έγκυρα ερωτήματα έχοντας σαφή άποψη για μια σειρά από θέματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη και την οργάνωση του ελληνικού συστήματος υγείας
  • Να αναλύουν το ΕΣΥ σε νομικό επίπεδο και να εξηγούν αν ήταν πράγματι εθνικό και ποιες καινοτομίες εισήγαγε
  • Να αναλύουν το δικαίωμα στην υγεία και την προστασία του Τόμος Γ’, Κεφ.2
  • Να συγκρίνουν τα δύο συστήματα διοίκησης νοσοκομείων, το συγκεντρωτικό και το αποκεντρωτικό
  1. ΣΥΝΘΕΣΗ
  • Να προτείνουν αιτίες των διαφορών θνησιμότητας και νοσηρότητας μεταξύ δύο ή περισσότερων πληθυσμών
  • Να κατασκευάζουν ερωτηματολόγια για τη μέτρηση δεικτών  θετικής υγείας
  • Να συντάσσουν τον προϋπολογισμό μιας μελέτης πρόληψης ή προαγωγής υγείας
  • Να θέτουν τη δράση και τις επιλογές της διαχείρισης ενός συστήματος υγείας σ? ένα θεωρητικό πλαίσιο
  • Να προτείνουν μέτρα και πολιτικές μέσω των οποίων είναι δυνατόν, κατά τη γνώμης τους, να επιλυθούν τα προβλήματα, να αρθούν οι στρεβλώσεις και γενικά να βελτιωθεί η κατάσταση στο ελληνικό σύστημα υγείας
  • Να σκιαγραφούν το σύγχρονο μοντέλο διοίκησης νοσοκομείων
  1. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
  • Να αξιολογούν τους δείκτες που χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση της κατάστασης υγείας ή ασθένειας ενός πληθυσμού
  • Να επιλέγουν μεταξύ των δεικτών, αυτόν που απαιτείται για τη μελέτη ενός συγκεκριμένου προβλήματος υγείας
  • Να αξιολογούν τα αποτελέσματα διαφόρων δεικτών μέτρησης της υγείας
  • Να αξιολογούν την αποτελεσματικότητα, την αναγκαιότητα και τη δυνατότητα εφαρμογής εκτέλεσης ενός προγράμματος πρόληψης
  • Να εκτιμούν το μέγεθος και τη σημαντικότητα (ή σοβαρότητα) ενός προβλήματος υγείας που απαιτεί (ή δικαιολογεί) την εφαρμογή ενός προγράμματος πρόληψης
  • Να συγκροτούν κριτικά ή υποστηρικτικά επιχειρήματα για το κοινωνικό κράτος και τις υπηρεσίες υγείας
  • Να αξιολογούν τους δείκτες υγείας των υγειονομικών συστημάτων
  • Να εκτιμούν τεκμηριωμένα την ορθή ή εσφαλμένη δομή ενός συστήματος υγείας
  • Να προσδιορίζουν τις επιπτώσεις που επιφέρει η κρίση του κράτους πρόνοιας στην ευημερία του ατόμου και του κοινωνικού συνόλου
  • Να αξιολογούν τουλάχιστον τις βασικές ηθικές και δεοντολογικές διαστάσεις των καθημερινών ιατρικών πράξεων, όπως για παράδειγμα, την ενημέρωση και τη συναίνεση  των ασθενών σε μια θεραπεία ή χειρουργική επέμβαση
  • Να αξιολογούν τη συμμετοχή και την ευθύνη των εμπλεκόμενων παραγόντων (πολιτείας, φορέων, υπηρεσιών, χρηστών, και κοινωνίας) στη διαμόρφωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας

Το πλήθος των παραπάνω δεξιοτήτων/αποτελεσμάτων επιτυγχάνεται με τη μελέτη του υλικού της ενότητας, την υλοποίηση των αναφερόμενων δραστηριοτήτων, αλλά και την εκπόνηση των εργασιών της ενότητας. Αξιολογείται δε με τη βαθμολόγηση των εργασιών της ενότητας, καθώς και τις τελικές εξετάσεις, η μορφή των οποίων είναι έτσι καθορισμένη ώστε να ελέγχει κατά το δυνατόν αρτιότερα την όποια αποκομιδή των παραπάνω μαθησιακών αποτελεσμάτων από τις/τους φοιτήτριες/τές.

Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:

  • Υγεία: οριοθετήσεις, αξιολόγηση και παράγοντες που την επηρεάζουν
  • Συστήματα, υπηρεσίες υγείας και πολιτικές
  • Ποιότητα υπηρεσιών υγείας, πληροφοριακά συστήματα και νέες τεχνολογίες.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη Θ.Ε.

Αξιολόγηση: Εκπόνηση τεσσάρων γραπτών (4) εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 70%.

 

ΔΜΥ60: Οικονομική και Χρηματοδοτική Διαχείριση Υπηρεσιών Υγείας

Κωδικός Θ.Ε.: ΔΜΥ60

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 20

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Γενική περιγραφή της Θ.Ε.: Η Θεματική Ενότητα έχει ως σκοπό:

  • να εξηγήσει τις ιδιαιτερότητες της αγοράς φροντίδων υγείας σε σχέση με άλλες αγορές
  • να εξετάσει εναλλακτικές μεθόδους χρηματοδότησης και αποζημίωσης των προμηθευτών
  • να αναπτύξει την έννοια της αποδοτικότητας κατά τη λειτουργία ενός νοσοκομείου
  • να αναλύσει τους προϋπολογισμούς των νοσοκομείων
  • να παρουσιάσει τις τεχνικές οικονομικής αξιολόγησης της ιατρικής τεχνολογίας
  • να περιγράψει οικονομικές μεθόδους για τον καθορισμό προτεραιοτήτων στον τομέα της υγείας.

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση της θεματικής ενότητας, οι σπουδάστριες/στές θα:

  • Έχουν κατανοήσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του αγαθού «φροντίδα υγείας», τα προβλήματα που αυτά δημιουργούν στην αγορά υπηρεσιών υγείας και τα μέτρα πολιτικής που μπορούν να ληφθούν για την αντιμετώπισή τους
  • Έχουν εμβαθύνει στα κίνητρα που δημιουργούν στους ασθενείς, τους ασφαλιστικούς φορείς, και τους προμηθευτές υπηρεσιών υγείας ο τρόπος οργάνωσης και χρηματοδότησης διαφορετικών συστημάτων υγείας
  • Μπορούν να αξιολογούν σφαιρικά διαφορετικά συστήματα υγείας και χρηματοδότησης, εκτιμώντας ταυτόχρονα πολλές παραμέτρους με βάση τόσο θεωρητικά επιχειρήματα, όσο και ευρήματα εμπειρικών ερευνών
  • Γνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά του Εθνικού Συστήματος Υγείας και θα είναι σε θέση να εντοπίζουν τις αδυναμίες του και να προτείνουν αποτελεσματικές πολιτικές υγείας
  • Έχουν κατανοήσει τις δυσκολίες προσδιορισμού του βέλτιστου ύψους των δαπανών υγείας
  • Αντιλαμβάνονται το νοσοκομείο ως μια οικονομική οντότητα που χρησιμοποιεί εισροές οι οποίες, μέσα από μια παραγωγική διαδικασία, μετασχηματίζονται σε εκροές
  • Διακρίνουν τα διάφορα είδη αποδοτικότητας, θα αντιλαμβάνονται τις δυσχέρειες μέτρησής της και θα μπορούν να προτείνουν κατάλληλες πολιτικές αύξησής της
  • Γνωρίζουν τις βασικές μεθόδους οικονομικής αξιολόγησης και το πεδίο εφαρμογής καθεμιάς
  • Μπορούν να αξιολογούν διεξαχθείσες εμπειρικές μελέτες οικονομικής αξιολόγησης
  • Είναι σε θέση να κατανοήσουν τους βασικούς σκοπούς, τη μέθοδο, τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα έγκριτων εμπειρικών μελετών της διεθνούς βιβλιογραφίας
  • Έχουν κατανοήσει τα κύρια χαρακτηριστικά των βασικότερων μηχανισμών καθορισμού προτεραιοτήτων και εντοπίσει τα βασικά πλεονεκτήματα και αδυναμίες καθενός
  • Μπορούν να αναλύουν τις βασικές χρηματοοικονομικές καταστάσεις μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας με τη χρήση αριθμοδεικτών
  • Μπορούν να περιγράφουν τις κυριότερες μεθόδους αξιολόγησης επενδύσεων.
  • Κατανοούν την ανάγκη μετάβασης προς ένα σύγχρονο σύστημα λογιστικής στα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και να διακρίνουν τις διαφορές απλογραφικού και διπλογραφικού λογιστικού συστήματος

Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:

  • Οικονομικά της υγείας
  • Χρηματοοικονομική διαχείριση (Financial management) υπηρεσιών υγείας
  • Οικονομική αξιολόγηση προγραμμάτων υγείας και καθορισμός προτεραιοτήτων.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη Θ.Ε.

Αξιολόγηση: Εκπόνηση τεσσάρων (4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 70%.

 

ΔΜΥ61: Κοινωνιολογική και Ψυχολογική προσέγγιση της Υγείας και των Υπηρεσιών Υγείας

Κωδικός Θ.Ε.: ΔΜΥ61

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 20

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Γενική περιγραφή της Θ.Ε.: Η Θεματική Ενότητα έχει ως σκοπό:

  • να συμπληρώσει τις προσεγγίσεις που ήδη έχουν αναπτυχθεί στις τρεις πρώτες Θεματικές Ενότητες
  • να εξοικειώσει τους σπουδαστές/-τριες με τις βασικές θεωρήσεις της Κοινωνιολογία / Ψυχολογία της Υγείας
  • να δώσει στους σπουδαστές γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να προετοιμάσουν την ολοκλήρωση της λήψης των αποφάσεων, εξασφαλίζοντας κοινωνική αποδοχή και συναίνεση
  • να παρουσιάσει ευρήματα και μεθόδους από κοινωνιολογικές και ψυχολογικές έρευνες που είναι σχετικές και χρήσιμες στη διοίκηση / διαχείριση των μονάδων υγείας
  • να δώσει την ευκαιρία στους σπουδαστές/-τριες να αντιληφθούν πώς παράγεται η γνώση σχετικά με τις υπηρεσίες υγείας και τις πολλαπλές παραμέτρους τους
  • να εκθέσει το ζήτημα της μεθοδολογίας της έρευνας και τη διεπιστημονικότητας.

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση της ΘΕ, η/ο μεταπτυχιακή/ός φοιτήτρια/τής αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • Εφαρμόζει τις αρχές της Διοίκησης Μονάδων Υγείας (ΔΜΥ) στην επίλυση πρακτικών προβλημάτων.
  • Ορίζει βασικές έννοιες που χρησιμοποιούνται σε μεταπτυχιακό επίπεδο σπουδών ΔΜΥ, όπως πολιτιστικό μόρφωμα, σχέση γιατρού- ασθενούς, ανισότητες στην υγεία, κοινωνικο-γνωστικά μοντέλα προληπτικής συμπεριφοράς, εμπειρία χρόνιας αρρώστιας, ερευνητικές μέθοδοι στο χώρο των υπηρεσιών υγείας.
  • Συγκρίνει διαφορετικούς παράγοντες που επηρεάζουν την συμπεριφορά πρόληψης των ασθενειών.
  • Αναλύει κριτικά τα ερευνητικά δεδομένα στο χώρο των υπηρεσιών υγείας.
  • Σχεδιάζει παρεμβάσεις για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.
  • Κάνει διάκριση μεταξύ διαφορετικών μοντέλων σχέσης γιατρού- ασθενούς (όπως η θεωρία του Parsons, του Freidson, των Szasz & Hollender).
  • Περιγράφει το πώς το πολιτιστικό μόρφωμα επηρεάζει την εμπειρία της χρόνιας ασθένειας.
  • Εξηγεί το ρόλο του φύλου και της κοινωνικής τάξης στην εμφάνιση υγειονομικών ανισοτήτων.
  • Διεξάγει βιβλιογραφική ανασκόπηση μέσω του διαδικτύου και χρησιμοποιεί τις κατάλληλες ερευνητικές μεθόδους για τη μελέτη προβλημάτων στο χώρο της υγείας.
  • Αναπτύσσει ερευνητικά πρωτόκολλα και γράφει την ερευνητική πρόταση.
  • Αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων που στοχεύουν στην μείωση της επαγγελματικής εξουθένωσης στο χώρο της υγείας.
  • Προσδιορίζει τις διαφορές ανάμεσα στις επιδημίες του παρελθόντος και τις σύγχρονες χρόνιες ασθένειες.
  • Αναγνωρίζει τις διαφορετικές στρατηγικές επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ γιατρού- ασθενούς.
  • Συζητά τους διάφορους παράγοντες που επηρεάζουν την ικανοποίηση του ασθενούς από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας.
  • Εκτιμά τα αίτια και τις συνέπειες της επαγγελματικής εξουθένωσης.
  • Εφαρμόζει διαφορετικά μοντέλα μελέτης της προληπτικής συμπεριφοράς (όπως το μοντέλο πεποιθήσεων για την υγεία, τη θεωρία της προσχεδιασμένης συμπεριφοράς, τη θεωρία της αυτο- αποτελεσματικότητας, τη θεωρία της κινητοποίησης για την προστασία της υγείας, τη θεωρία της εστίασης του ελέγχου υγείας).
  • Χρησιμοποιεί βασικές έννοιες για τη μελέτη της ηγεσίας, της οργανωσιακής συμπεριφοράς, της δυναμικής της ομάδας, της επίλυσης των συγκρούσεων.

Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:

  • Κοινωνικές και πολιτιστικές πτυχές της υγείας, της αρρώστιας και της ιατρικής
  • Συμπεριφορά και διαπροσωπικές σχέσεις στο χώρο της υγείας/ Ψυχολογία της υγείας, της αρρώστιας και της φροντίδας της υγείας
  • Μεθοδολογία και μέθοδοι επιστημονικής έρευνας στο χώρο της υγείας και στις υπηρεσίες υγείας.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη Θ.Ε.

Αξιολόγηση: Εκπόνηση τεσσάρων (4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 70%.

 

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Υ, 40 ECTS)

 

Κανονισμός Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών των ΠΜΣ της ΣΚΕ (ισχύει από το ακ. έτος 2019-20)

Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τις Προδιαγραφές – Χρήσιμο Υλικό για συγγραφή Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών και ανάρτηση Διπλωματικής Εργασίας στο Αποθετήριο του ΕΑΠ, μπορείτε να μεταβείτε στον Ψηφιακό Χώρο Εκπαίδευσης http://study.eap.gr και δη στην ενότητα Πρόγραμμα Σπουδών.

Γενικός Κανονισμός Εκπόνησης Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών

Οδηγίες Εκπόνησης Διπλωματικών Εργασιών του Προγράμματος Σπουδών “Διοίκηση Μονάδων Υγείας”

 

Υποβολή αιτήσεων

Κάνε εδώ την αίτησή σου για όποιο πρόγραμμα σε ενδιαφέρει!


Κάνε αίτηση