elen
elen

Εκπαίδευση Ενηλίκων – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Ε.Α.Π. > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ > Μεταπτυχιακά > Ετήσια > Εκπαίδευση Ενηλίκων (ΕΚΕ) > Εκπαίδευση Ενηλίκων – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΕΚΕ50: Μεθοδολογία εκπαίδευσης ενηλίκων

Κωδικός Θ.Ε.: ΕΚΕ50

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 20

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός της Θ.Ε.: Σκοπός της ΘΕ ΕΚΕ50 είναι να εισαγάγει τις/τους φοιτήτριες/τές στο χώρο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Ειδικότερα, επιδιώκεται να οριοθετηθεί από επιστημονική και πραγματολογική άποψη το πεδίο, να παρουσιαστούν οι κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις τους φαινομένου της ενήλικης μάθησης και να αναλυθούν τα ζητήματα των εκπαιδευτικών τεχνικών και της δυναμικής της εκπαιδευόμενης ομάδας. Προσδοκώμενο αποτέλεσμα είναι οι φοιτήτριες/ές που θα ολοκληρώνουν τη ΘΕ όχι μόνο να έχουν γνώση των θεωρητικών ζητημάτων που αφορούν στην Εκπαίδευση Ενηλίκων, αλλά και να μπορούν να δραστηριοποιούνται αποτελεσματικά ως εκπαιδευτές ενηλίκων.

Στόχος της ΘΕ «Μεθοδολογία Εκπαίδευσης Ενηλίκων» είναι να αναπτύξει τις γνώσεις και τις δεξιότητες των φοιτητριών/φοιτητών που συνδέονται μεταξύ άλλων με:

  • Τη μελέτη του φαινομένου της μάθησης ως διεργασίας που συνδέεται με το εξελικτικό και κοινωνικό πλαίσιο του ατόμου και ιδιαίτερα με τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης. Επίσης, με την κατανόηση της σύνθετης έννοιας της παγκοσμιοποίησης αναφορικά με την εκπαίδευση ενηλίκων και την αναγνώριση του τρόπου που η παγκοσμιοποίηση επηρεάζει την ανάπτυξη και την εκπαίδευση σε εθνικό επίπεδο.
  • Τις διαφορές μεταξύ των εννοιών εκπαίδευση και μάθηση και την κατανόηση των εννοιών: τυπική, μη-τυπική και άτυπη μάθηση. Επιπρόσθετα με την κατανόηση του όρου «διά βίου μάθηση».
  • Την κατανόηση της εμπειρικής μάθησης, με τον ορισμό της διδασκαλίας ως μαθησιακής διεργασίας με βάση τις συνθήκες μάθησης των ενηλίκων και με τις διδακτικές προσεγγίσεις που εξυπηρετούν τα χαρακτηριστικά των ενηλίκων εκπαιδευόμενων.
  • Την αναφορά των διαφορετικών τύπων και μεθόδων διδασκαλίας και την αξιολόγηση κάθε μεθόδου. Οι φοιτητές/φοιτήτριες αποκτούν την ικανότητα να αξιολογούν και να επιλέγουν τον τύπο, τα μέσα και τις μεθόδους διδασκαλίας που ταιριάζουν στο γνωστικό τους αντικείμενο.
  • Την ανάλυση και μελέτη των στοιχείων που συνθέτουν την πολύπλοκη φύση της διαδικασίας αξιολόγησης και την κατανόηση των διάφορων μορφών της.
  • Την αρχική κατανόηση των στοιχείων που επηρεάζουν τον σχεδιασμό προγραμμάτων, την μελέτη των επιχειρημάτων για τη σημασία της εμπειρίας στην απόκτηση διδακτικής επάρκειας και με την κατανόηση της σημασίας της επαγγελματοποίησης των εκπαιδευτών ενηλίκων όπως και το πλαίσιο για την πιστοποίηση των εκπαιδευτών ενηλίκων στην Ελλάδα.
  • Την κατανόηση της έννοιας της ομάδας, των επιπέδων λειτουργίας της, των χαρακτηριστικών της λειτουργίας των εκπαιδευτικών ομάδων, των διαφορετικών προσεγγίσεων σχετικά με την δυναμική της ομάδας. Επίσης την αναγνώριση του σημαντικού ρόλου του/της εκπαιδευτή/εκπαιδεύτριας και την επίδραση που μπορεί να έχουν η στάση του και οι πρακτικές του στην λειτουργία της ομάδας.
  • Την αναγνώριση και κατανόηση των ιδιοτήτων που επηρεάζουν την δυναμική των ομάδων καθώς και με την κατανόηση της διεργασίας της επικοινωνίας, των πτυχών της, των μοντέλων της και των τρόπων βελτίωση της επικοινωνίας. Την αξιοποίηση των γνώσεων για τη βελτίωση των δικών τους δεξιοτήτων επικοινωνίας, την αξιοποίηση δομημένες δραστηριοτήτων στο πλαίσιο μικρών (υπο)ομάδων, την αξιοποίηση τεχνικών που απαιτούν τη συμμετοχή της ολομέλειας της ομάδας.
  • Την κατανόηση και τη συνακόλουθη περιγραφή των ικανοτήτων που απαιτείται να διαθέτει ο/η εκπαιδευτής/-τρια, για να εφαρμόσει ομαδικές δραστηριότητες και τεχνικές που διευκολύνουν τους/τις εκπαιδευομένους/εκπαιδευόμενες να εκφραστούν ελεύθερα μέσα στην ομάδα
  • Την ερμηνεία της μη λεκτικής επικοινωνίας των μελών της ομάδας σε συνδυασμό με την απόκτηση δεξιοτήτων υποβολής ερωτήσεων με αποτελεσματικό και διευκολυντικό τρόπο, ώστε να είναι σε θέση να συντονίζουν δημιουργικά τη συζήτηση μέσα στην ομάδα.

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεματικής Ενότητας η/ο φοιτήτρια/τής θα μπορεί να:

  • Περιγράφει τις αρχές και το θεωρητικό πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων.
  • Περιγράφει και να αιτιολογεί τις μεθόδους που είναι κατάλληλες για την εκπαίδευση ενηλίκων.
  • Εφαρμόζει τις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων και τις αντίστοιχες μεθόδους σε ποικίλα εκπαιδευτικά πλαίσια.
  • Περιγράφει και να εφαρμόζει τις αρχές και μεθόδους συντονισμού της εκπαιδευόμενης ομάδας ενηλίκων.

Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:

  • Θεωρίες και προϋποθέσεις μάθησης
  • Εκπαιδευτικές μέθοδοι
  • Εκμάθηση βασικών δεξιοτήτων
  • Επικοινωνία και δυναμική της ομάδας
  • Μελέτες περίπτωσης

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη Θ.Ε..

Αξιολόγηση: Εκπόνηση τεσσάρων (4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 70%.

 

ΕΚΕ51: Σχεδιασμός, διοίκηση, αξιολόγηση προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων

Κωδικός Θ.Ε.: ΕΚΕ51

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 18

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Περίγραμμα ΘΕ

Στόχος της Θ.Ε.: Στόχοι της Θεματικής Ενότητας είναι οι φοιτητές/τριες να κατανοήσουν το θεωρητικό πλαίσιο του σχεδιασμού και της οργάνωσης εκπαιδευτικών προγραμμάτων για ενηλίκους ούτως ώστε να αναδεικνύονται σε εκπαιδευτές ή στελέχη εκπαίδευσης ενηλίκων με υψηλό επίπεδο γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων και να μπορούν να προσφέρουν αποτελεσματικά στο πεδίο της Δια Βίου Μάθησης.

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Μετά την ολοκλήρωση της θεματικής ενότητας οι φοιτήτριες/τές θα είναι σε θέση να:

  • Αναλύουν την εξέλιξη του θεσμού της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στην Ελλάδα, με βάση τις εκάστοτε κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες.
  • Προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά των βασικών θεσμών Εκπαίδευσης Ενηλίκων στην Ελλάδα και των σχετικών εκπαιδευτικών πολιτικών, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές.
  • Παρουσιάζουν τα βήματα της διαδικασίας διερεύνησης εκπαιδευτικών αναγκών.
  • Εφαρμόζουν τα βήματα σχεδιασμού προγραμμάτων που απευθύνονται σε ενήλικους εκπαιδευόμενους.
  • Αναλύουν τα διοικητικά χαρακτηριστικά ενός οργανισμού εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Προσδιορίζουν τους τρόπους με τους οποίους εφαρμόζονται βασικές αρχές και διαδικασίες του εκπαιδευτικού μάνατζμεντ για την αποτελεσματική λειτουργία των οργανισμών εκπαίδευσης ενηλίκων.
  • Προγραμματίζουν τις ενέργειες που υλοποιούνται στο πλαίσιο ενός οργανισμού εκπαίδευσης ενηλίκων.
  • Αναλύουν τα βήματα επιλογής ανθρώπινου δυναμικού και τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων σε έναν οργανισμό εκπαίδευσης ενηλίκων.
  • Προσδιορίζουν το περιεχόμενο των τύπων και μοντέλων αξιολόγησης.
  • Παρουσιάζουν τα βήματα των διαδικασιών αξιολόγησης σε έναν οργανισμό εκπαίδευσης ενηλίκων.

Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:

  • Κοινωνική-οικονομική σκοπιμότητα και θεσμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Διοίκηση μονάδων εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Αξιολόγηση προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη Θ.Ε..

Αξιολόγηση: Εκπόνηση τεσσάρων (4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 70%.

 

ΕΚΕ53: Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων / Εκπαιδευτική Ηγεσία

Κωδικός Θ.Ε.: ΕΚΕ53

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 22

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός της Θ.Ε.: Βασικός σκοπός της ΘΕ «Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων / Εκπαιδευτική Ηγεσία» (ΕΚΕ53) είναι να δώσει τη δυνατότητα στους φοιτητές να αναπτύξουν και να διευρύνουν τις γνώσεις και τις ικανότητές τους σε θέματα που αφορούν την διοίκηση των εκπαιδευτικών μονάδων, ιδιαίτερα αυτών που δραστηριοποιούνται στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων. Επιπρόσθετα, η συγκεκριμένη θεματική ενότητα επιχειρεί να προετοιμάσει στελέχη που θα είναι απολύτως επαρκείς γνώστες του ευρύτερου πλαισίου, μέσα στο οποίο λειτουργεί η εκπαίδευση ενηλίκων, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στην άσκηση διοικητικού ρόλου.

Στόχοι της Θ.Ε.:

Στόχοι της ΘΕ «Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων / Εκπαιδευτική Ηγεσία» (ΕΚΕ53) είναι:

  • Η ανάπτυξη γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων των φοιτητών/τριών αναφορικά με τη διοίκηση των εκπαιδευτικών μονάδων και οργανισμών που δραστηριοποιούνται στον χώρο της εκπαίδευσης ενηλίκων/δια βίου μάθησης.
  • Η προετοιμασία τους να αναλάβουν ρόλους και να δραστηριοποιηθούν ως στελέχη διοίκησης μονάδων εκπαίδευσης ενηλίκων, ασκώντας αποτελεσματικά τις  λειτουργίες του μάνατζμεντ.
  • Η εξοικείωση με διαφορετικές προσεγγίσεις διοίκησης εκπαιδευτικών μονάδων και εκπαιδευτικής ηγεσίας.
  • Η μελέτη και η κατανόηση του θεωρητικού και ερευνητικού προβληματισμού που συνδέεται με ζητήματα αξιολόγησης, απολογισμού και λογοδοσίας – ελέγχου στην  εκπαίδευση ενηλίκων, σε συνάρτηση με τις εξελίξεις που σημειώνονται στη  διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Η κατανόηση και αξιοποίηση των αναγκών και δυνατοτήτων επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτών στις μονάδες εκπαίδευσης ενηλίκων.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μετά  την ολοκλήρωση της ενότητας οι φοιτητές/τριες  αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζουν τις βασικές ιδιαιτερότητες των μονάδων εκπαίδευσης ενηλίκων  και  να κατανοούν τη σημασία, τις δυνατότητες, τα περιθώρια και τις προϋποθέσεις άσκησης διοίκησής τους.
  • Διαμορφώνουν, να ερμηνεύουν, να υλοποιούν και να συντονίζουν εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτικές καινοτομίες στις μονάδες αυτές λαμβάνοντας υπόψη τόσο το εθνικό όσο και το ευρωπαϊκό πλαίσιο.
  • Ασκούν αποτελεσματικά τις επιμέρους λειτουργίες του προγραμματισμού, της λήψης αποφάσεων, της οργάνωσης της διεύθυνσης και του ελέγχου/αξιολόγησης , όπως αυτές μπορούν να εφαρμοστούν σε μια μονάδα εκπαίδευσης ενηλίκων.
  • Διοικούν αποτελεσματικά τους ανθρώπινους πόρους υιοθετώντας σύγχρονες προσεγγίσεις και πρακτικές αναφορικά με την ηγεσία, την παρακίνηση, την επαγγελματική ανάπτυξη, και την αξιολόγηση των εκπαιδευτών.

Γνωστικά αντικείμενα:

  • Εκπαιδευτική Διοίκηση και Πολιτική. Η Εκπαιδευτική Διοίκηση στις Μονάδες Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
  • Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού. Ηγεσία στις Μονάδες Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
  • Οργανωσιακή Συμπεριφορά στις Μονάδες Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Κοινωνική και Ευρωπαϊκή διάσταση της Εκπαιδευτικής Διοίκησης.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη Θ.Ε..

Αξιολόγηση: Εκπόνηση τεσσάρων (4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 70%.

 

ΕΚΕ52: Σύγχρονες προσεγγίσεις της εκπαίδευσης ενηλίκων

Κωδικός Θ.Ε.: ΕΚΕ52

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 30

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός της ΘΕ: Βασικός σκοπός της ΘΕ «Σύγχρονες Προσεγγίσεις της Εκπαίδευσης Ενηλίκων» είναι να παρουσιάσει τις εξελίξεις που έχουν σημειωθεί διεθνώς και στην Ελλάδα, στο πεδίο των θεωρητικών αναζητήσεων που σχετίζονται με την εκπαίδευση ενηλίκων και να παρουσιαστούν διαχρονικά οι θεωρητικές προσεγγίσεις και οι πρακτικές εφαρμογές της κριτικής εκπαίδευσης ενηλίκων. Προς αυτή την κατεύθυνση παρουσιάζεται η Θεωρία Μετασχηματισμού (θεωρία μετασχηματίζουσας μάθησης) του Mezirow, και εξετάζονται οι συγγένειες της συγκεκριμένης θεωρίας με τις θεωρήσεις σπουδαίων στοχαστών (π.χ. Dewey, Freire, Jarvis, Illeris, Brookfield και άλλων) αλλά και παραδείγματα της εφαρμογής της μετασχηματίζουσας μάθησης στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων και της ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης.

Στόχος της Θ.Ε.:

Στόχος της ΘΕ «Σύγχρονες Προσεγγίσεις της Εκπαίδευσης Ενηλίκων» είναι να αναπτύξει τις γνώσεις και τις δεξιότητες των φοιτητριών/φοιτητών έτσι ώστε με την ολοκλήρωση της θεματικής να είναι σε θέση:

  • να κατανοούν τη σημασία των διαφόρων θεωρητικών προσεγγίσεων για την εκπαίδευση ενηλίκων, την περιγραφή του τρόπου με τον οποίο εξελίχθηκε το πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων τα τελευταία χρόνια διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα και να γνωρίζουν το πλαίσιο των σχετικών θεωρητικών προσεγγίσεων.
  • να κατανοούν το έργο των βασικών στοχαστών και των κινημάτων, που συνδέουν την εκπαίδευση ενηλίκων με το στόχο της κοινωνικής αλλαγής και να περιγράφουν σε βάθος το έργο του Paulo Freire αλλά και να προσαρμόζουν τις εφαρμογές τους στις μέρες μας.
  • να κατανοούν τον στόχο, τις βασικές έννοιες και τις συνιστώσες της Θεωρίας Μετασχηματισμού καθώς και τις απόψεις άλλων μελετητών, που έχουν ασχοληθεί με τη συγκεκριμένη θεωρία καθώς και να κατανοούν το περιεχόμενο των θεωριών που επηρέασαν σημαντικά την δόμηση της θεωρίας μετασχηματισμού και τους λόγους που συνετέλεσαν σε αυτό καθώς και την κατανόηση άλλων σημαντικών θεωρητικών προσεγγίσεων που έχουν εκλεκτική συγγένεια ή βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση με θεωρία μετασχηματισμού.
  • να περιγράφουν τους λόγους που οδήγησαν στην ανάπτυξη της θεωρίας της μετασχηματίζουσας μάθησης και, γενικότερα, της ριζοσπαστικής εκπαίδευσης που αποσκοπεί στη χειραφέτηση. Επίσης να αντιλαμβάνονται τη λογικής με βάση την οποία είναι σκόπιμο να αξιοποιείται η τέχνη στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων και άρα να κατανοούν σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο της διδακτική μέθοδο «Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία».
  • να περιγράφουν τις θεωρητικές προσεγγίσεις που συνδέονται με το πλαίσιο της σύγχρονης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και συνδέονται με τη Θεωρία Μετασχηματισμού.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεματικής Ενότητας η/ο φοιτήτρια/φοιτητής θα μπορεί να:

  • Γνωρίζει σε βάθος τις θεωρητικές προσεγγίσεις του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων και ιδιαίτερα τις πλέον σύγχρονες.
  • Διακρίνει σε βάθος τα κοινά σημεία και τις διαφορές των ιδεών των βασικών θεμελιωτών της εκπαίδευσης ενηλίκων (Freire, Mezirow), καθώς και τον τρόπο εφαρμογής αυτών των ιδεών στην πράξη.
  • Γνωρίζει τους προβληματισμούς και τις τάσεις που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της θεωρίας της Μετασχηματίζουσας Μάθησης.

Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:

  • Σύγχρονες θεμελιώδεις απόψεις για την εκπαίδευση ενηλίκων
  • Η κριτική προσέγγιση της εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Η θεωρία της μετασχηματίζουσας μάθησης
  • Τάσεις και εξελίξεις της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα

Προαπαιτούμενα:  Για να παρακολουθήσετε την ΕΚΕ52 πρέπει να έχετε ολοκληρώσει τη ΘΕ ΕΚΕ50 και είτε να έχετε ολοκληρώσει την ΕΚΕ51 είτε να την παρακολουθείτε ταυτόχρονα με την ΕΚΕ51.

Αξιολόγηση: Εκπόνηση τεσσάρων (4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 70%.

 

ΕΚΕ54 Οι ενήλικοι στην Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση

Κωδικός Θ.Ε.: ΕΚΕ54

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 30

Τύπος της Θ.Ε.: Κατ’ επιλογήν της ΜΔΕ

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός της Θ.Ε.: Κύριος σκοπός της ΘΕ είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τα Ανοικτά και εξ Αποστάσεως Εκπαιδευτικά Συστήματα, η αναγνώριση και κατανόηση του ρόλου του Καθηγητή-Συμβούλου, η καλλιέργεια ικανότητας σχεδιασμού και ανάπτυξης διδακτικού υλικού που είναι συμβατό με την εξ αποστάσεως διδασκαλία, και παράλληλα η ενημέρωση για τις δυνατότητες αξιοποίησης της σύγχρονης τεχνολογίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Επίσης η Θεματική Ενότητα αποσκοπεί στο να προσεγγίσει τα εξής σημαντικά στοιχεία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: γραπτές εργασίες και μεθοδολογία αξιολόγησής τους, διοργάνωση ομαδικών συμβουλευτικών συναντήσεων, βασικές αρχές εκπαιδευτικής αξιολόγησης, προβληματισμός που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια για την αποτελεσματική χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση της ΘΕ ΕΚΕ54 η/ο φοιτήτρια/τής θα μπορεί να:

  • Κατανοεί την κοινωνικο-οικονομική λειτουργία της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ενηλίκων στο εθνικό και Ευρωπαϊκό πλαίσιο.
  • Συσχετίζει τις βασικές –και ιδιαίτερα τις σύγχρονες– θεωρίες της εκπαίδευσης ενηλίκων με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την ανοικτή εκπαίδευση.
  • Είναι σε θέση να διασαφηνίζει τη διασύνδεση των ανοικτών εκπαιδευτικών συστημάτων με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση
  • Κατανοεί τη συμμετοχή σε εκπαιδευτικά ιδρύματα και προγράμματα σπουδών που εφαρμόζουν στρατηγικές ανοικτών προσβάσεων και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
  • Κατανοεί τη δυνατότητα εφαρμογής των αρχών και μεθόδων της εκπαίδευσης ενηλίκων, του συντονισμού της εκπαιδευόμενης ομάδας, του σχεδιασμού, της οργάνωσης και της αξιολόγησης στη διάσταση της εξ αποστάσεως προσέγγισης.
  • Εφαρμόζει καινοτομικές πρακτικές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Γνωρίζει και κατανοεί τη λειτουργία εκπαιδευτικών δομών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
  • Αναλύει την οργάνωση και διοικητική υποστήριξη θεσμών ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
  • Γνωρίζει το θεωρητικό εύρος και συγκεκριμένες παιδαγωγικές μεθόδους που υποστηρίζουν τη μάθηση των ενηλίκων στις εξ αποστάσεως μορφή
  • Υποστηρίζει τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού κατάλληλο για εφαρμογές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
  • Εφαρμόζει την αξιολόγηση θεσμών και διαδικασιών ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:

  • Εξοικείωση των φοιτητών με τα Ανοικτά και εξ Αποστάσεως Εκπαιδευτικά Συστήματα
  • Ο ρόλος των Καθηγητών-Συμβούλων
  • Ανάπτυξη διδακτικού υλικού, συμβατού με την εξ αποστάσεως διδασκαλία, χρησιμοποιώντας σύγχρονη τεχνολογία.
  • Η Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη Θ.Ε.

Αξιολόγηση: Εκπόνηση τεσσάρων (4) γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, ο μέσος όρος των βαθμών των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 30%, εφόσον υπάρξει προβιβάσιμος στις τελικές ή επαναληπτικές εξετάσεις. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 70%.

 

ΕΚΕΔΕ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Κωδικός: ΕΚΕΔΕ

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 30

Τύπος της Μ.Δ.Ε.:  Κατ’ επιλογήν της ΕΚΕ54

Έτος στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)

Γενική Περιγραφή της Μ.Δ.Ε.:

Η Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (ΜΔΕ) στο ΜΠΣ «Εκπαίδευση Ενηλίκων» (ΕΚΕ) συνίσταται στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη συγγραφή εκτεταμένης γραπτής αναφοράς μιας ολοκληρωμένης επιστημονικής έρευνας (εμπειρικής έρευνας ή βιβλιογραφικής ανάλυσης και σύνθεσης), ενδεικτικής έκτασης* 15.000- 20.000 λέξεων, που υπόκειται στις απαιτήσεις και τους περιορισμούς του σχεδιασμού, της εκπόνησης και της συγγραφής της επιστημονικής έρευνας και χαρακτηρίζεται από συνέχεια, συνέπεια, επιστημονική επάρκεια, ακαδημαϊκή ερευνητική δεοντολογία και ακαδημαϊκό λόγο.

Η ΜΔΕ προσφέρει στη/στον φοιτήτρια/τή την ευκαιρία να επιδείξει και να αποδείξει ότι διαθέτει την ικανότητα:

  • να αξιοποιεί και να εφαρμόζει τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησε από την φοίτησή σου σε Θεματικές Ενότητες (ΘΕ) του ΜΠΣ «Εκπαίδευση Ενηλίκων» (ΕΚΕ) προκειμένου να διερευνήσει συστηματικά και με επιστημονικό τρόπο ένα συγκεκριμένο θέμα που επιλέγει, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά της/του, μεταξύ των προσφερόμενων γενικών κατηγοριών θεμάτων συναφών με επίκαιρα ζητήματα/φαινόμενα της εκπαίδευσης και
  • να σχεδιάζει και να υλοποιεί μια ολοκληρωμένη ερευνητική μελέτη υπό την καθοδήγηση – εποπτεία του/της/του Επιβλέπουσας/οντα Καθηγήτριας/τή.

Η/Ο Διευθύντρια/ντής του ΜΠΣ «Εκπαίδευση Ενηλίκων» (ή στην περίπτωση σχετικής εξουσιοδότησης από την/τον Διευθύντρια/ντή, η/ο Συντονίστρια/στής της Θεματικής Ενότητας) συνθέτει, με βάση το ευρύτερο γνωστικό αντικείμενο και του ΜΠΣ και τα εξειδικευμένα γνωστικά αντικείμενα των θεματικών, κατάλογο γενικών κατηγοριών θεμάτων για προς εκπόνηση ΜΔΕ, ανά Θεματική Ενότητα (ΘΕ) του, οι οποίες αφορούν σύγχρονα – επίκαιρα ζητήματα των εξειδικευμένων γνωστικών αντικειμένων – επιστημονικών πεδίων των αντίστοιχων.

Οι γενικές κατηγορίες θεμάτων για προς εκπόνηση διπλωματικής εργασίας αναρτώνται στην εκπαιδευτική πλατφόρμα study του ΕΑΠ (βλ. δικτυακό τόπο ΕΚΕΔΕ του study), πριν την έναρξη της περιόδου υποβολής της σχετικής δήλωσης από τις/τους φοιτήτριες/τές, στη βάση των οποίων οι υποψήφιες/οι φοιτήτριες/τές υποβάλλουν σχετικές προτάσεις δήλωσης θέματος για εκπόνηση ΜΔΕ. Ακολούθως Η/Ο Διευθύντρια/ντής (και κατ’ αντιστοιχία ως ανωτέρω) ορίζει το επιβλέπον μέλος ΣΕΠ (Α’ επιβλέπουσα/ων) και το δεύτερο μέλος της Επιτροπής Κρίσης για καθεμία υποβληθείσα πρόταση ΜΔΕ, εφόσον πληροί τις βασικές ακαδημαϊκές απαιτήσεις. Στη συνέχεια η/ο Α’ Επιβλέπουσα/ων ΣΕΠ, σε συνεργασία με τις/τους υποψηφίες/ους για εκπόνηση φοιτήτριες/τές, οριστικοποιεί το θέμα και το βασικό περιεχόμενο της ΜΔΕ στον ψηφιακό χώρο εκ παίδευσης εντός του πρώτου 5 μήνα εκπόνησης και δίνει την τελική έγκριση. 

* Στην ενδεικτική έκταση των 15.000-20.000 λέξεων της ΜΔΕ δεν προσμετρούνται το Εξώφυλλο, οι Ευχαριστίες, τα Περιεχόμενα, η Περίληψη, η Βιβλιογραφία και τα Παραρτήματά της.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση της Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (ΜΔΕ) η/ο φοιτήτρια/τής αναμένεται:

  • να είναι σε θέση να υλοποιήσει ένα ερευνητικό εγχείρημα (research project) επιλέγοντας θέμα από ένα σύνολο θεμάτων που αφορούν επίκαιρα ζητήματα της εκπαίδευσης ενηλίκων (όπως π.χ., η δια βίου μάθηση ως φιλοσοφία και πολιτική, η συνεχιζόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, η κριτική εκπαίδευση ενηλίκων, η συμβουλευτική στην ενηλικιότητα, η διαπολιτισμική εκπαίδευση Ενηλίκων, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ενηλίκων, η εκπαιδευτική πολιτική της εκπαίδευσης ενηλίκων, κ.α.)
  • να αναζητά, να εντοπίζει, να επιλέγει κριτικά επιστημονική βιβλιογραφία συναφή με το προς μελέτη ζήτημα/φαινόμενο, να επεξεργάζεται κριτικά τη σχετική βιβλιογραφική σύνθεση, να την αποτυπώνει με συνέπεια και να την αξιοποιεί λειτουργικά στα διάφορα στάδια της έρευνάς τους,
  • να εφαρμόζει σχολαστικά τις αρχές και τους κανόνες της επιστημονικής και ακαδημαϊκής ηθικής και δεοντολογίας που διέπουν την έρευνα, όπως και αυτές που διέπουν τον ακαδημαϊκό λόγο,
  • να αξιοποιεί αποτελεσματικά και δημιουργικά τα διαδικτυακά/ψηφιακά εργαλεία/μέσα σε όλα τα στάδια εκπόνησης, σύνταξης και διακίνησης της έρευνάς της/του,
  • να χειρίζεται με επάρκεια, κριτικά και υπεύθυνα, τόσο τη χρήση – αξιοποίηση των πρωτογενών και των δευτερογενών ερευνητικών πηγών (έντυπες και ψηφιακές πηγές) και των ερευνητικών τεκμηρίων όσο και των ερευνητικών εργαλείων συλλογής και ανάλυσης εμπειρικού υλικού.

Γενικός Κανονισμός Εκπόνησης Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών σε ΠΜΣ με Θ.Ε. ετήσιας διάρκειας.

Για περισσότερες πληροφορίες του Γενικού Κανονισμού, των Οδηγιών εκπόνησης – παρουσίασης των ΔΕ και των εντύπων, απευθυνθείτε στο portal και ειδικότερα στη http://study.eap.gr.

Προαπαιτούμενα: Η παρουσίαση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας πραγματοποιείται μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των απαιτούμενων Θ.Ε. του Προγράμματος.

Περίγραμμα ΘΕ

 

 

Υποβολή αιτήσεων

Κάνε εδώ την αίτησή σου για όποιο πρόγραμμα σε ενδιαφέρει!


Κάνε αίτηση
Μετάβαση στο περιεχόμενο