Σχεδιασμός Φωτισμού (ΣΦΠ)

ΕΑΠ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ > Μεταπτυχιακά > Ετήσια > Σχεδιασμός Φωτισμού (ΣΦΠ)
Σκοπός - Περιγραφή
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Προϋποθέσεις Εισαγωγής
Διάρθρωση
Εκπαιδευτικό Προσωπικό
Οικονομική Συμμετοχή
Επικοινωνία

Το Π.Μ.Σ. «Σχεδιασμός Φωτισμού» έχει ως αντικείμενο την εις βάθος μελέτη θεμάτων που αφορούν στο συνδυασμό της τέχνης και της επιστήμης του φωτός και χρησιμοποιούνται ευρύτατα σε θεωρητικό και εφαρμοσμένο επίπεδο. Συγκεκριμένα, γνωστικά αντικείμενα στα οποία εστιάζει το Π.Μ.Σ. αποτελούν η ψυχολογία της αντίληψης, η φυσιολογία της οπτικής αντίληψης,  η επίδραση του φωτός και του φωτισμού στον άνθρωπο και η επίτευξη οπτικής άνεσης, η σχέση της τέχνης με το φωτισμό, η επιστήμη της φυσικής του φωτός, ο σχεδιασμός φυσικού και τεχνητού φωτισμού από επιστημονική, καλλιτεχνική και τεχνολογική άποψη, ο προσδιορισμός του φωτισμού ως μέσο βιώσιμης ανάπτυξης  και η προσομοίωση με υπολογιστή.

Η κατεύθυνση που αφορά στη Διεύθυνση Φωτογραφίας Κινηματογράφου με έμφαση στον Κινηματογραφικό Φωτισμό, περιλαμβάνει γνωστικά αντικείμενα που σχετίζονται με την οπτική παιδεία στη χρήση φακών και εκδοχών εστιακών αποστάσεων τους, από την οποία προκύπτει η σύνθεση του κάδρου, η πιθανή κίνηση της μηχανής λήψης, η αισθητική που χαρακτηρίζεται από τη δημιουργική επιλογή ποικίλων γωνιών λήψης, τέλος δε η κορύφωση που αποτελεί τη δημιουργία του φωτισμού που επιλέγεται, με τον συνδυασμό των προαναφερθέντων επιλογών, εμπειριών και γνώσεων.

Το Π.Μ.Σ. αποσκοπεί στην εξειδίκευση επιστημόνων:

α) ικανών να ασχοληθούν με την έρευνα ή/και να ασκήσουν επαγγελματική δραστηριότητα στα ευρύτερα πεδία του σχεδιασμού φωτισμού, της τεχνολογίας του φωτισμού, τις εφαρμογές του για το δομημένο περιβάλλον, της μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης, της αειφορίας, της καλλιτεχνικής διάστασης του φωτισμού και των φωτιστικών εγκαταστάσεων,  καθώς και να διερευνήσουν τις περιοχές αυτές σε σχέση με την ψυχολογία και τη φυσιολογία της οπτικής αντίληψης και κάθε άλλης πιθανής εφαρμογής στο χώρο της δημιουργίας κινούμενης εικόνας, στο ευρύτερο οπτικοακουστικό περιβάλλον.

β) με ολοκληρωμένες  επιστημονικές γνώσεις στις ανωτέρω γνωστικές περιοχές, έτσι ώστε να είναι σε θέση να συντάσσουν μελέτες φωτισμού, να αποτιμούν τα ποσοτικά και ποιοτικά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν από το φωτισμό και να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισής τους, ενώ παράλληλα να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους και να είναι σε θέση να συνθέσουν ένα έργο φωτισμού. Οι γνώσεις σε συνδυασμό με την παιδεία και την εμπειρία που θα προκύψει από το συνδυασμό θεωρητικής και τεχνολογικής κατάρτισης και εφαρμογών, μέσω των εργαστηριακών προσεγγίσεων που προσφέρονται, διευρύνουν απόλυτα τις πιθανές επαγγελματικές ενασχολήσεις των συμμετεχόντων, ενώ παράλληλα ανεβάζουν το επίπεδο του ευρύτερου περιβάλλοντος στο οποίο εντάσσονται, σε ένα συνεχώς διευρυνόμενο οικουμενικά πεδίο.

 

Γενική Περιγραφή Κατεύθυνσης ‘Κινηματογραφικός Φωτισμός’

Μέσω των προφερόμενων γνωστικών αντικειμένων προκύπτει μία ιδιαίτερα δημιουργική ερευνητική προσέγγιση, με θεωρητικές, αισθητικές, τεχνικές και εικαστικές εκφάνσεις, καθώς η εμπειρία και η γνώση που θα αποκτηθεί, ξεπερνάει την έννοια της εξειδίκευσης, στο επίπεδο των εφαρμογών που μπορούν να αναπτυχθούν. Στο πεδίο του θεάματος και των οπτικοακουστικών γενικότερα, η Διεύθυνση Φωτογραφίας Κινηματογράφου αποτελεί ειδικότητα που κορυφώνεται από συνδυασμούς προσεγγίσεων που αφορούν τη σύνθεση κάδρου, την κίνηση της μηχανής λήψης, όπως και τις εικαστικές αποφάσεις σε καθαρά οπτικό επίπεδο μέσω του φωτισμού, στην ανάπτυξη της αφήγησης: οι εφαρμογές συνεπώς στο σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον είναι πράγματι ιλιγγιώδεις. Οι διάφορες πλατφόρμες ψηφιακής διανομής απαιτούν συνεχώς διευρυνόμενη δημιουργία οπτικοακουστικού προϊόντος, ενώ και ο χώρος του θεάματος περιλαμβάνει ποικίλες εκφάνσεις καλλιτεχνικής έκφρασης με κοινές προσεγγίσεις και τεχνολογική υποστήριξη (συναυλίες-θεατρικές παραστάσεις- κινηματογράφος-τηλεόραση-video art), μέσα από το φως, την προβολή, την ζωντανή ή την ψηφιοποιημένη εικόνα, συνθέτοντας ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο συνάντησης, συνεργασίας και συνομιλίας, ανθρώπινου δυναμικού με διαφορετικές μεν αισθητικές βάσεις, κοινό δε στόχο: το ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό έργο. Η γνώση και η εμπειρία που θα αποκτηθεί έχει ποικίλες εφαρμογές, όπως επίσης διευρύνει την αισθητική και την τεχνολογική προσέγγιση των εγγεγραμμένων στο προσφερόμενο πρόγραμμα, ανοίγοντας παράλληλα νέους ορίζοντες και στο επαγγελματικό τους περιβάλλον. Ειδικότερα στο πεδίο έκφρασης ποικίλων καλλιτεχνικών δημιουργικών προσεγγίσεων, ο φωτισμός αποτελεί την κορύφωση της αισθητικής και της εικαστικής τους παρουσίας, υπογραμμίζοντας απεριόριστες δυνατότητες και εφαρμογές στο πλαίσιο της αρχιτεκτονικής, του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, όπως και κάθε σύγχρονης μορφής performance.

 

Πληροφορίες για την Κατεύθυνση ‘Κινηματογραφικός Φωτισμός’

Οι φοιτητές/ριες που επιλέγουν την κατεύθυνση του «Κινηματογραφικού Φωτισμού» εκτός των Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων που γίνονται ηλεκτρονικά, πρέπει να λάβουν μέρος σε υποχρεωτική δια ζώσης παρακολούθηση του εργαστηρίου για το διάστημα 5 συνεχόμενων ημερών/ΕΘΕ σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο και εξοπλισμό που παρέχεται από το ΕΑΠ στην Αθήνα. Στις δια ζώσης εργαστηριακές συναντήσεις θα δίνεται η δυνατότητα χρήσης ψηφιακών κινηματογραφικών μηχανών λήψης super-35mm, πλήρων σετ αντίστοιχων κινηματογραφικών φακών σταθερής και μεταβλητής εστιακής απόστασης, συστημάτων υποστήριξης της κίνησης (dolly/slider), τέλος δε ποικίλων σετ φωτιστικών σωμάτων τύπων, HMI-LED-Plasma- Fluorescent, Fresnel & Open-face, Daylight-Tungsten-RGB, με όλους τους συνδυασμούς παρελκομένων ελέγχου του φωτός όπως, Flags-Soft boxes- Διαχύσεις-Χρωματικά φίλτρα.

Επίσης, προτείνεται σε όσες/ους επιλέξουν τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, να διαθέτουν ή να δανειστούν προσωπικό εξοπλισμό που να περιλαμβάνει, κάμερα, φακό/ούς (για κινούμενη και στατική εικόνα), φωτόμετρο, κελβινόμετρο, καθώς και κάποιο μικρό προσωπικό σύστημα φωτιστικών σωμάτων, για την εκπόνηση και τη δημιουργία των απαιτούμενων οπτικοακουστικών εργασιών.

Με την ολοκλήρωση του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σχεδιασμός Φωτισμού ο φοιτητής αναμένεται να:

  • Γνωρίζει βασικές έννοιες ως προς τις ιδιότητες του φυσικού και τεχνητού φωτός.
  • Χειρίζεται τις ποικίλες δυνατότητες του φωτός σε πεδία όπως η αρχιτεκτονική, ο σχεδιασμός εσωτερικών χώρων, το θέατρο, η φωτογραφία κ.λ.π.
  • Διαθέτει επαρκή γνώση των τρόπων με τους οποίους το φως επηρεάζει τον άνθρωπο.
  • Είναι σε θέση να συνθέτει λύσεις με σκοπό την επίτευξη καλλιτεχνικών εκφραστικών στόχων.
  • Διακρίνει τις βασικές αρχές της ραδιομετρίας και φωτομετρίας.
  • Αντιλαμβάνεται την κατάταξη των χρωμάτων και τις μεθόδους ανάμειξής τους.
  • Διακρίνει τους τύπους των σκιών και τις εφαρμογές τους στις επιστήμες και τις τέχνες.
  • Αναλύει τις απαιτήσεις ενός έργου φωτισμού.
  • Υπολογίζει τις συνθήκες οπτικής άνεσης.
  • Συνθέτει λύσεις τεχνικά ολοκληρωμένες.
  • Υπολογίζει το κόστος του εξοπλισμού της λειτουργίας και της συντήρησής του.
  • Διενεργεί έρευνα και να αναπτύσσει συνθέσεις σε ένα υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας και καλλιτεχνικής ευαισθησίας.

Πιστωτικές Μονάδες ECTS Προγράμματος Σπουδών: 120

Ελάχιστη διάρκεια: Η ελάχιστη διάρκεια φοίτησης είναι δύο (2) ακαδημαϊκά έτη

Ταξινόμηση σύμφωνα με τον κώδικα ISCED-2011 της Unesco:

– με βάση τον τομέα εκπαίδευσης: 21 Arts

– με βάση το επίπεδο σπουδών: 7 

Γλώσσα Διδασκαλίας: Η γλώσσα διδασκαλίας του Π.Μ.Σ είναι η Ελληνική.

Γίνονται δεκτοί απόφοιτοι των ΑΕΙ* της ημεδαπής ή ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής με πιστοποιημένη επάρκεια της ελληνικής γλώσσας, επιπέδου τουλάχιστον Β2 και επάρκεια της αγγλικής γλώσσας, επιπέδου τουλάχιστον Β2.

*πανεπιστημίων και ΤΕΙ

Σημείωση:

Όπου στα προηγούμενα γίνεται αναφορά σε:

Αποφοίτους ΑΕΙ, εννοούνται οι πτυχιούχοι ελληνικών Πανεπιστημίων ή Τ.Ε.Ι., οι έχοντες ισότιμους τίτλους της αλλοδαπής αναγνωρισμένους από το ΔΙ.Κ.Α.Τ.Σ.Α. ή το Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. ή το Ι.Τ.Ε. αντίστοιχα ή οι κάτοχοι πρώτου κύκλου σπουδών ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής*.

Με τον όρο δε Πανεπιστήμια εννοούμε Πανεπιστημιακές Σχολές, Πολυτεχνεία και την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

*Επισήμανση: Σύμφωνα με την παρ. 7, αρ. 34 του ν. 4485/2017 «Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών δεν απονέμεται σε φοιτητή του οποίου ο τίτλος σπουδών πρώτου κύκλου από ίδρυμα της αλλοδαπής δεν έχει αναγνωριστεί από το Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), σύμφωνα με το ν.3328/2005 (Α’80)».

Το πρόγραμμα σπουδών διαρθρώνεται σε δύο κατευθύνσεις:

α) Α’ κατεύθυνση: Αρχιτεκτονικός φωτισμός

β) Β’ κατεύθυνση: Κινηματογραφικός φωτισμός.

Υπάρχουν δύο κοινές ΘΕ και ανάλογα με τις επιλεγμένες ΘΕ ή ΕΘΕ δηλώνεται και η εκάστοτε κατεύθυνση. Η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία δηλώνεται και στις δύο κατευθύνσεις. Η διάρθρωση του προγράμματος είναι η ακόλουθη:

1ο έτος σπουδών

2ο έτος σπουδών

Οδηγίες Δήλωσης

Το πρώτο έτος σπουδών οι πρώτες δύο (2) ΘΕ ΣΦΠ50 και ΣΦΠ51 θεωρούνται ο κορμός του ΠΜΣ ΣΦΠ και είναι υποχρεωτικές. Στη συνέχεια προσφέρονται υποχρεωτικές ΘΕ επιλογής, με τις οποίες γίνεται και η επιλογή κατεύθυνσης. Λαμβάνοντας την ΣΦΠ60 επιλέγεται η κατεύθυνση «Αρχιτεκτονικός Φωτισμός», ενώ λαμβάνοντας την Εργαστηριακή Θεματική Ενότητα ΕΘΕ ΣΦΠ1 επιλέγεται η κατεύθυνση «Κινηματογραφικός Φωτισμός».

Το δεύτερο έτος σπουδών περιλαμβάνει μία (1) υποχρεωτική επιλογής ΘΕ, ανάλογα με την κατεύθυνση που επιλέγεται στο πρώτο έτος (ΣΦΠ61 για την κατεύθυνση «Αρχιτεκτονικός Φωτισμός» και ΣΦΠ2 ΕΘΕ για την κατεύθυνση «Κινηματογραφικός Φωτισμός») καθώς και την εκπόνηση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (ΜΔΕ).

Η επιλογή των ΘΕ θα πρέπει να ξεκινάει υποχρεωτικά είτε από την ΣΦΠ50 είτε από την ΣΦΠ51.

Στην κατεύθυνση Α (αρχιτεκτονικού φωτισμού) η ΣΦΠ61 έχει ως προαπαιτούμενες τις ΣΦΠ50 και ΣΦΠ51.

Στην κατεύθυνση Β (κινηματογραφικού φωτισμού) η ΕΘΕ ΣΦΠ1 μπορεί να επιλεχθεί ταυτόχρονα είτε με την ΣΦΠ50 είτε με την ΣΦΠ51 είτε και με τις δύο. Η ΕΘΕ ΣΦΠ2 έχει ως προαπαιτούμενες τις ΣΦΠ50 και ΕΘΕ ΣΦΠ1.

Η δήλωση της ΜΔΕ προϋποθέτει είτε την ολοκλήρωση των ΣΦΠ61 ή ΣΦΠ2 ΕΘΕ (ανάλογα με την κατεύθυνση)  είτε την ταυτόχρονη παρακολούθησή τους.

Η παρουσίαση της ΜΔΕ θα γίνεται μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των 4 ΘΕ/ΕΘΕ.

Κατά τη διαδικασία δήλωσης ΘΕ πρέπει να εξαντλούνται πρώτα οι ΘΕ/ΕΘΕ προηγούμενου έτους και κατόπιν να αρχίζει η δήλωση ΘΕ/ΕΘΕ επόμενου έτους.

Η επιλογή των ΘΕ και οι συνδυασμοί τους μπορούν να γίνουν με τους εξής τρόπους:

  • Μεμονωμένα (μία ΘΕ/έτος ξεκινώντας υποχρεωτικά είτε από την ΣΦΠ50 είτε από την ΣΦΠ51)
  • Σε συνδυασμούς των δύο (πχ. ΣΦΠ50 & ΣΦΠ51, ΣΦΠ60 & ΣΦΠ61, ΔΕ).
  • Σε συνδυασμούς των τριών και δύο (πχ. Πρώτο έτος ΣΦΠ50, ΣΦΠ51 & ΣΦΠ1 ΕΘΕ, δεύτερο έτος ΣΦΠ2 ΕΘΕ & ΔΕ).

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤOΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

Στυλιανός Ζερεφός, Καθηγητής
Γνωστικό Αντικείμενο: Αρχιτεκτονική Ανάλυση και Σύνθεση με Ψηφιακά Μέσα

e-mail: zerefos@eap.gr

H εκάστοτε Θεματική Ενότητα κοστολογείται στα 650€ και η εκάστοτε Εργαστηριακή Θεματική Ενότητα κοστολογείται στα 950€. Το σύνολο των διδάκτρων του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών ανέρχεται στις 3.250€ για την Α’ κατεύθυνση και στις 3.850€ για την Β’ κατεύθυνση.

Για πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα επικοινωνήστε με:
Τμήμα Μητρώου Φοιτητών από Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 9:00 έως τις 13:00:

Τηλέφωνο Επικοινωνίας:  2610367315

Ε-mail: sfp@eap.gr

Υποβολή αιτήσεων

Κάνε εδώ την αίτησή σου για όποιο πρόγραμμα σε ενδιαφέρει!


Κάνε αίτηση