Περισσότερα...
Περισσότερα...
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣ 50
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Σκοπός-περιγραφή:
Βασικός σκοπός της Θεματικής Ενότητας είναι η εξοικείωση των φοιτητών-τριών με το επιστημονικό πεδίο της δημόσιας ιστορίας. Επειδή η συγκεκριμένη Θεματική Ενότητα έχει εισαγωγικό χαρακτήρα, οι πρώτες εβδομάδες είναι αφιερωμένες στη συζήτηση της σχέσης μεταξύ δημόσιας και ακαδημαϊκής ιστορίας και το έργο που επιτελούν ο δημόσιος και ο ακαδημαϊκός ιστορικός αντίστοιχα. Επόμενος σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους-τις φοιτητές-τριες με θέματα και έννοιες που θα συναντήσουν στη συνέχεια των σπουδών τους. Ξεκινώντας από τη διαφορά μεταξύ ιστορίας και παρελθόντος, οι φοιτητές-τριες έρχονται σε επαφή με τις τρέχουσες συζητήσεις σχετικά με την παράδοση, τη μνήμη και την ταυτότητα, οι οποίες βρίσκονται στον πυρήνα του ενδιαφέροντος της δημόσιας ιστορίας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα της Θ.Ε.:
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣ 51
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Σκοπός-περιγραφή
Σκοπός της εν λόγω ΘΕ είναι η αναλυτική και κριτική παρουσίαση των ρευμάτων που καθόρισαν τον τρόπο ερμηνείας και συγγραφής της ιστορίας, από την εποχή της διαμόρφωσης της σύγχρονης «επαγγελματικής» ιστοριογραφίας στις αρχές του 19ου αι. μέχρι σήμερα, μέχρι δηλαδή τα σύγχρονα ρεύματα που εξακολουθούν να επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι ιστορικοί αντιλαμβάνονται το αντικείμενο των ερευνών τους και το επάγγελμά τους. Έμφαση δίνεται στις ιδεολογικές προκείμενες κάθε ιστοριογραφικού ρεύματος, με σκοπό να αναδειχθούν τα σημεία έντασης ή/και «σύμπτωσης» μεταξύ των επιστημονικών και των ιδεολογικών αιτημάτων κάθε εποχής και κάθε διανοητικής τάσης, με ιδιαίτερη αναφορά στα ιστορικά γεγονότα παγκόσμιας εμβέλειας που σημάδεψαν τον 19ο και τον 20ό αιώνα. Επίσης, η ΘΕ περιλαμβάνει την ιστορία της ελληνικής ιστοριογραφίας, από την εποχή της κατίσχυσης του τρισήμου σχήματος του ελληνικού ιστορισμού στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής ιστοριογραφίας μέχρι σήμερα.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Μετά το πέρας της Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα:
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣ 52
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Σκοπός-περιγραφή:
Η Θ.Ε. ‘ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΗΓΕΣ’ ασχολείται με τον εντοπισμό, την επεξεργασία, τον έλεγχο και την ερμηνεία των πηγών της ιστορίας. Στο πλαίσιο της Θ.Ε., εξετάζεται τι αποτελεί πηγή της ιστορίας και πώς μπορούμε να την αξιοποιήσουμε. Παρουσιάζονται διαφορετικά είδη και κατηγορίες πηγών αλλά και διαφορετικά θεωρητικά εργαλεία και μεθόδους ανάλυσης. Μελετάται ο κόσμος των αρχείων και των αρχειακών συλλογών. Διερευνάται ο ρόλος των σύγχρονων τεχνολογικών εξελίξεων και δυνατοτήτων σε σχέση με τις πηγές της ιστορίας. Αναλύεται , τέλος, η μεθοδολογία της προφορικής ιστορίας καθώς οι προφορικές πηγές και μαρτυρίες οι οποίες αποτελούν σημαντικό πεδίο ενασχόλησης όσων δραστηριοποιούνται στη δημόσια ιστορία.
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα:
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣ 53
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Σκοπός-περιγραφή
Η σχολική Ιστορία κινείται ανάμεσα στην ακαδημαϊκή και τη δημόσια Ιστορία. Σε γενικές γραμμές, παρακολουθεί τις προόδους της ιστοριογραφίας και ανανεώνεται περιοδικά ενσωματώνοντας όσα από τα νέα ευρήματα και τα νέα εξηγητικά σχήματα γίνονται ευρύτερα αποδεκτά στο πεδίο της ακαδημαϊκής Ιστορίας. Ταυτόχρονα, όμως, είναι αναγκασμένη να προσαρμόζεται στα κρατικά αναλυτικά προγράμματα, τα οποία τείνουν να αποτυπώνουν είτε στενά την επίσημη κρατική ιδεολογία, είτε ευρύτερα τις κυρίαρχες παραδοχές μιας κοινωνίας για το παρελθόν της. Συνεπώς, ο φυσικός χώρος της σχολικής Ιστορίας είναι εκείνη η ασαφής και αενάως μεταβαλλόμενη επικράτεια, στην οποία οι δύο διανοητικές πρακτικές (η ακαδημαϊκή και η δημόσια Ιστορία) συναντιώνται, διεισδύουν η μία στην άλλη, αλληλεπιδρούν και συναλλάσσονται. Υπ’ αυτήν την οπτική, η σχολική ιστορία θα μπορούσε να ιδωθεί ως η επίσημη δημόσια Ιστορία. Πρώτος σκοπός του μαθήματος είναι να καταδείξει πότε, πως και γιατί η σχολική Ιστορία παρήγαγε και διέδωσε τις κεντρικές αναπαραστάσεις για το εθνικό μας παρελθόν και πως, στη συνέχεια, εγκλωβίστηκε η ίδια στον ρόλο της αναπαραγωγής των κυρίαρχων πλέον αναπαραστάσεων. Για το σκοπό αυτό θα σκιαγραφηθεί μία Ιστορία της σχολικής Ιστορίας, θα δειχθεί πότε και γιατί περιορίστηκε σε μία υμνητική βιογραφία του έθνους και ποιες είναι οι δυνατότητες σήμερα να απεγκλωβιστεί από τον φρονηματιστικό ρόλο και να γίνει όχημα για την καλλιέργεια μιας αναστοχαστικής ιστορικής συνείδησης. Δεύτερος, εξίσου κεντρικός σκοπός, να μεταδώσει τις αναγκαίες δεξιότητες που απαιτούνται ώστε οι απόφοιτοι να κατασκευάζουν σενάρια διδασκαλίας περισσότερο εύληπτα, πολυτροπικά και ελκυστικά από όσα παρέχουν τα συμβατικά σχολικά εγχειρίδια.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ:
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣ 54
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Σκοπός-περιγραφή
Η σχέση ιστορίας και ΜΜΕ είναι μια σχέση πολύπλευρη και πολύπλοκη αλλά και δυναμική. Ο Τύπος και τα παραδοσιακά πλέον ηλεκτρονικά ΜΜΕ, το ραδιόφωνο και η τηλεόραση απετέλεσαν μέχρι πρόσφατα, εξακολουθούν δε να αποτελούν ακόμη τους βασικούς διαμορφωτές και εκφραστές της δημόσιας ιστορίας: η Ιστορία στον πολιτικό και εν γένει δημόσιο λόγο παράγεται και εκφράζεται μέσω αυτών διαμορφώνοντας με καθοριστικό τρόπο την πολιτική και ιστορική κουλτούρα μιας κοινωνίας. Ο Τύπος και τα υπόλοιπα ΜΜΕ καταγράφουν αλλά και διαμορφώνουν την σχέση των νεωτερικών κοινωνιών με την ιστορία και την διαχείριση της συλλογικής τους μνήμης, διαχέουν και παράγουν ιστορική γνώση, αντιλήψεις και στερεότυπα. Θα εξετασθούν: η λειτουργία τους ως παραγόντων διαμόρφωσης πολιτικής κουλτούρας και ιστορικής συνείδησης, ο διαμεσολαβητικός ρόλος τους μεταξύ πολιτικής και ιστορίας και οι ιδιοτελείς χρήσεις της ιστορίας. Ο Τύπος αντανακλά τις αλλαγές που γίνονται σε μία κοινωνία, τις προσδοκίες των συγχρόνων αλλά και τους τρόπους με τους οποίους αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα την οποία βιώνουν. Παρά τις αποσιωπήσεις, η συστηματική μελέτη του και η συγκρότηση των κειμένων σε corpus αποτυπώνει όψεις της ανθρώπινης εμπειρίας που δεν είναι σε άλλες πηγές ανιχνεύσιμες από τον ιστορικό.
Σκοπός της ΘΕ είναι αφενός μεν να μελετήσει τις ιστορικές διαστάσεις αυτής της σχέσης, αφετέρου δε να αναδείξει τους τρόπους που λειτουργεί στην σημερινή πραγματικότητα.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Μετά το πέρας της Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ:
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣ 55
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Σκοπός-περιγραφή
Στόχος του μαθήματος είναι να αναδείξει την πολύπλοκη και πολυεπίπεδη σχέση μνήμης και αστικού χώρου μέσα από τις πολιτικές της μνήμης που σκοπεύουν να καταστήσουν τη μνήμη ορατή στο δημόσιο χώρο, δηλαδή δημόσια (τόποι μνήμης, ανδριάντες, γλυπτά, ονοματοθεσίες δρόμων και πλατειών, μουσεία, δρώμενα, δράσεις Δημόσιας Ιστορίας). Αφετηρία τη προσέγγισής μας αποτελεί η παραδοχή ότι η δημόσια μνήμη είναι ιστορικά προσδιορισμένη και για το λόγο αυτό ανοικτή σε νέες ερμηνείες, αντικαταστασάσεις και βανδαλισμούς ανάλογα με τις ιδεολογικές προτεραιότητες της εκάστοτε εξουσίας, τις διεκδικήσεις των κοινωνικών ομάδων για τη συμπεριλήψη τους στη δημόσια μνήμη καθως επίσης τους κοινωνικούς, οικονομικούς και πολιτισμικούς μετασχηματισμούς που συμβαίνουν σε μια κοινωνία. Τα ζητήματα που θα μας απασχολήσουν είναι: οι υλικές αναπαραστάσεις της μνήμης σε σχέση με τον τύπο της εκάστοτε εξουσίας αλλά και η τροπικότητα της αναπαράστασης, οι ανταγωνισμοί γύρω από τη μνημονική συγκρότηση του χώρου εξαιτίας ανταγωνιστικών ερμηνειών του παρελθοντος, οι χωρικότητες της μνήμης σε σχέση με τις καθημερινές γεωγραφίες των πολιτών, οι αποκλεισμοί της μνήμης ομάδων από αυτόν, η αλληλόδραση μνήμης και χώρου σε σχέση με τη συγκρότηση εθνικών, εθνοπολιτισμικών, πολιτικών, έμφυλων, φυλετικών και ταξικών ταυτοτήτων. Παράλληλα, εξετάζονται οι τρόποι μέσω των οποίων ο κλάδος της δημόσιας ιστορίας μπορεί να εμπλέξει τους πολίτες σε μια δυναμική σχέση με το αστικό παρελθόν δίνοντας τους τη δυνατότητα να γίνουν οι ίδιοι παραγωγοί μνήμης, στην κλίμακα της γειτονιάς και της πόλης τους.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Μετά το πέρας της ανωτέρω Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ:
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣ 60
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Σκοπός-περιγραφή:
Σκοπός της εν λόγω ΘΕ είναι η αναλυτική και κριτική παρουσίαση της σχέσης των κρατικών και όχι μόνο θεσμών με την ιστορία. Η ιστορία αποτελεί ένα σημαντικό πεδίο άσκησης κρατικής εξωτερικής και εσωτερικής πολιτικής. Η νομιμοποίηση της εξουσίας του, η εμπέδωση των απαιτήσεων του έναντι άλλων κρατών, η ενοποίηση των πληθυσμών του (πολιτικές της εθνικής ταυτότητας) είναι μόνο μερικοί από τους λόγους αυτούς.
Η ενότητα αυτή εστιάζει στο φάσμα των τρόπων με τους οποίους η κρατική μηχανή, η κυβέρνηση ενός κράτους και οι επιμέρους θεσμοί του παράγουν ιστορία μέσα από ένα πλήθος περιπτώσεων από όλο τον κόσμο που αφορούν τόσο τη νεωτερική όσο και την προνεωτερική περίοδο. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον εικοστό αιώνα και κυρίως στις εξελίξεις από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι και τις μέρες μας.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Μετά το πέρας της Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ:
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣ 62
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της Θ.Ε.: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Σκοπός-περιγραφή:
Τα έργα της τέχνης, σε όλες τις μορφές τους, υπήρξαν ανέκαθεν ένας από τους βασικότερους φορείς μετάδοσης πληροφοριών, μηνυμάτων και ερμηνειών σχετικά με την Ιστορία. Αυτή η διαπίστωση ισχύει, σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, για τον κινηματογράφο, μια από τις νεότερες ως προς τη γένεσή τους τέχνες, η οποία έχει συνδεθεί ποικιλοτρόπως με την Ιστορία, τόσο ως μέσο παραγωγής ταινιών ιστορικού ή ιστορικοφανούς περιεχομένου, όσο και ως μέσο διαμόρφωσης της ιστορικής συνείδησης σε ένα ευρύτατο μέρος της κοινής γνώμης κατά τη διάρκεια του εικοστού και του εικοστού πρώτου αιώνα.
Το πρώτο μέρος της θεματικής ενότητας αφιερώνεται στη διαπραγμάτευση σημαντικών θεωρητικών ζητημάτων, όπως είναι η πολύπλευρη σύνδεση της ιστορίας με το κινηματογραφικό προϊόν, καθώς και η σημασία της διάκρισης μύθου και ιστορικών στοιχείων στις ταινίες που αναφέρονται στο παρελθόν. Στο δεύτερο μέρος συζητείται η έννοια του εθνικού κινηματογράφου και αναλύονται συγκεκριμένα παραδείγματα που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως προς τη διαχείριση πτυχών του πρόσφατου ιστορικού παρελθόντος. Στο τελευταίο μέρος της ενότητας γίνεται λόγος για τη δυνατότητα αξιοποίησης των ταινιών ιστορικού περιεχομένου (μυθοπλασίας ή τεκμηρίωσης) στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ γίνεται αναφορά στις προκλήσεις και τις δυσκολίες με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωποι οι δημιουργοί τους.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Μετά το πέρας της Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ:
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣ 63
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της Θ.Ε.: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Σκοπός-περιγραφή
Το πεδίο της ψηφιακής καθημερινότητας – στο βαθμό και στην ένταση που αυτό αναδιαμορφώνεται διαρκώς από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 ως τις μέρες μας – συγκροτεί μια από τις πιο κρίσιμες επιφάνειες της σύγχρονης ιστορικής κουλτούρας: Στις οθόνες των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των κινητών τηλεφώνων, στις ψηφιακές επιστρώσεις του σύγχρονου αστικού τοπίου, στα απειράριθμα ηλεκτρονικά δίκτυα που οριοθετούν τη δυτική καθημερινότητα δεν επιτελείται μονάχα η παραγωγή κι η κατανάλωση κεφαλαίου, αγαθών, συναισθημάτων ή λόγου για το παρόν και το μέλλον· διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό κι οι πληροφορίες, οι γνώσεις, οι αντιλήψεις, οι κριτικές και τα αφηγήματα για το παρελθόν. Με τον τρόπο αυτό, η Δημόσια Ψηφιακή Ιστορία (digital public history) αποτελεί ένα κρίσιμο πεδίο παραγωγής ιστορικής συνείδησης για τις σύγχρονες κοινωνίες. Στόχος της παρούσας Θεματικής Ενότητας είναι να εμβαθύνει στο εσωτερικό αυτού του πεδίου και να αναδείξει τις ποικιλόμορφες διαδικασίες, μέσα από τις οποίες διαμορφώνεται η σύγχρονη ψηφιακή ιστορική κουλτούρα.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Μετά το πέρας της Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ:
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός ΘΕ: ΔΙΣ64
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Συντονιστής ΘΕ:
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Γενική περιγραφή της ΘΕ:
Η προφορική ιστορία είναι ταυτόχρονα μια ερευνητική μεθοδολογία, με επίκεντρο τη συνέντευξη/αφήγηση ζωής, και ένα πολιτισμικό προϊόν – η μελέτη του παρελθόντος από τη σκοπιά των, συχνά αφανών, πρωταγωνιστών της ιστορίας. Μελετά ηχογραφημένες ή βιντεοσκοπημένες αφηγήσεις βιωμένων εμπειριών εκ μέρους αυτών που τις έζησαν από πρώτο χέρι. Η ραγδαία αναπτυσσόμενη αξιοποίηση προφορικών μαρτυριών στη δημόσια σφαίρα καθιστά την προφορική ιστορία συστατικό στοιχείο της δημόσιας ιστορίας. Επιπλέον η αυξανόμενη χρήση της προφορικής ιστορίας ως εκπαιδευτικού εργαλείου σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης δημιουργεί νέες ανάγκες επιστημονικής εξειδίκευσης των εκπαιδευτικών στον τομέα αυτό. Η θεματική ενότητα εισάγει τους φοιτητές στις κεντρικές θεωρητικές έννοιες της προφορικής ιστορίας, στις εξειδικευμένες ερευνητικές της τεχνικές, στα ειδικά δεοντολογικά ζητήματα που συνεπάγεται η διαχείριση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων και στις πολλαπλές δυνατότητες πρακτικών εφαρμογών της προφορικής ιστορίας στη δημόσια σφαίρα.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά το πέρας της θεματικής ενότητας, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ:
Αναλυτική διάρθρωση
Προσδιορισμός του αντικειμένου της προφορικής ιστορίας και αναφορά στις σημαντικότερες θεωρητικές εξελίξεις μέχρι σήμερα. Η μοναδικότητα της προφορικής πηγής και η διάκριση της προφορικής ιστορίας από άλλα συγγενικά πεδία. Η αφήγηση ζωής ως προνομιούχο εργαλείο έρευνας και η διεπιστημονικότητα στην επιλογή ερμηνευτικών εργαλείων. Η προφορική μνήμη ως «πρώτη ύλη» της αφήγησης, αυτοβιογραφική, ατομική και συλλογική μνήμη. Υποκειμενικότητα και διυποκειμενικότητα στη συνέντευξη.
Η συνέντευξη προφορικής ιστορίας. Τα διαφορετικά στάδια της διαδικασίας, από την οργάνωση της προετοιμασίας μέχρι την ίδια την καταγραφή της μαρτυρίας. Οι διαφορετικές τεχνικές της συνέντευξης και ο ρόλος του/της ερευνητή/ριας. Οι πρακτικές αρχειοθέτησης των προφορικών μαρτυριών και η σημασία των μεταδεδομένων. Γραπτές και προφορικές πηγές. Ζητήματα δεοντολογίας, πνευματική ιδιοκτησία και διαχείριση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων.
Η επιτέλεση του παρελθόντος στο δημόσιο χώρο και η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στην ατομική και την κοινωνική μνήμη. Η εισαγωγή της προφορικής ιστορίας στα μουσεία στο πλαίσιο της «Νέας Μουσειολογίας». Εφαρμογές, με χρήση προφορικού υλικού, σε μουσειακά περιβάλλοντα. Η αξιοποίηση των προφορικών μαρτυριών στο θέατρο και το «ζωντάνεμα» της μνήμης. Η προφορική ιστορία στην εκπαίδευση, ως εργαλείο καλλιέργειας κριτικής σκέψης και μύησης στην έρευνα. Οι ΟΠΙ (Ομάδες Προφορικής ιστορίας) και η κοινωνική σημασία της προφορικής ιστορίας. Η σχέση της προφορικής ιστορίας με την κοινότητα.
Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελική Γραπτή Εργασία, ο βαθμός της οποίας συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.
Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.
Κωδικός Θ.Ε.: ΔΙΣΔΕ
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 30
Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τέταρτο (4ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Γενική Περιγραφή της ΘΕ:
Η διπλωματική εργασία μπορεί να στηρίζεται σε πρωτογενή εμπειρική έρευνα ή σε πρωτότυπη κριτική ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας ή σε πρότζεκτ δημόσιας ιστορίας (π.χ. δημιουργία ταινίας-ντοκιμαντέρ) και να αφορά σε ζητήματα συναφή με τις Θεματικές Ενότητες του Προγράμματος και τους επιμέρους άξονες που τις συγκροτούν. Το θέμα της προτείνεται από τον φοιτητή ή τη φοιτήτρια και διαμορφώνεται στην τελική του μορφή σε συνεργασία με τον επιβλέποντα καθηγητή-σύμβουλο.
Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τις Προδιαγραφές – Χρήσιμο Υλικό για συγγραφή Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών και ανάρτηση Διπλωματικής Εργασίας στο Αποθετήριο του ΕΑΠ, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μπορούν να μεταβούν στον Ψηφιακό Χώρο Εκπαίδευσης https://courses.eap.gr/course/index.php?categoryid=9 και δη στην ενότητα ΔΙΣΔΕ: Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία.
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την ολοκλήρωση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (ΜΔΕ) οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να:
Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τις Προδιαγραφές – Χρήσιμο Υλικό για συγγραφή Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών και ανάρτηση Διπλωματικής Εργασίας στο Αποθετήριο του ΕΑΠ, μπορείτε να μεταβείτε στον Ψηφιακό Χώρο Εκπαίδευσης http://courses.eap.gr και δη στην ενότητα Πρόγραμμα Σπουδών.
Προαπαιτούμενα: Η προφορική υποστήριξη της Διπλωματικής Εργασίας προϋποθέτει την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των Θεματικών Ενοτήτων του Προγράμματος.