LRM 62: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΕ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ

 

Κωδικός ΘΕ: LRM 62

Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 10

Τύπος ΘΕ: Υποχρεωτική

Εξάμηνο: (3ο)

Γλώσσα: Αγγλικά

Συντονιστής ΘΕ:

Γενική Περιγραφή ΘΕ LRM 62

Αυτή η Θεματική Ενότητα έχει ως στόχο να εισαγάγει τους/τις φοιτητές/ριες σε ερευνητικές μεθοδολογίες που εφαρμόζονται σε πολύγλωσσα περιβάλλοντα και αναφέρονται στο σχολείο και την κοινωνία, σε παιδιά και σε ενήλικες. Θα ανακαλύψουμε ερευνητικές μεθόδους τόσο για την ποσοτική όσο και για την ποιοτική έρευνα. Η έμφαση θα δοθεί στην ποιοτική έρευνα, όπως για παράδειγμα στην εθνογραφική παρατήρηση, στην έρευνα πεδίου, στην έρευνα-δράση με μια κριτική προσέγγιση, ιστορίες ζωής, και μελέτες περίπτωσης σχετικά με πολύγλωσσα περιβάλλοντα μετανάστευσης και εγκλεισμού σε καταυλισμούς προσφύγων. Σε αυτό το πλαίσιο θα εξετάσουμε έρευνες (μεθόδους και αποτελέσματα) που έχουν πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο μεγάλης κλίμακας προγραμμάτων στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες που ασχολούνται με μαθητές/ριες προσφυγικής και μεταναστευτικής καταγωγής στα σχολεία και σε μη-τυπικά ή άτυπα εκπαιδευτικά πλαίσια, καθώς και με τοπικές μειονοτικοποιημένες ομάδες (π.χ. η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, Ελλάδα).

Οι ομάδες στόχοι της έρευνάς μας, θα είναι μαθήτριες/τές και ενήλικες, μετανάστριες/τες, πρόσφυγες, τοπικές μειονότητες, αλλά και κοινότητες της διασποράς.

Έχοντας μελετήσει τη σχετική βιβλιογραφία και ερευνητικές αναφορές, οι φοιτήτριες/τές θα έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν τις δικές τους ερευνητικές προτάσεις για μια συγκεκριμένη ομάδα-στόχο, να κατονομάσουν τους κύριους ερευνητικούς στόχους, να επιλέξουν το κατάλληλο μεθοδολογικό εργαλείο, να σχεδιάσουν τα ερευνητικά βήματα, να δημιουργήσουν ένα χρονοδιάγραμμα, να αναζητήσουν βιβλιογραφία. Θα ενθαρρυνθεί η έρευνα σε περιβάλλοντα των ίδιων των φοιτητών, στις οικογένειές τους, στις κοινότητές τους, στο κοινωνικό τους περιβάλλον, κλπ.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της Θεματικής Ενότητας, οι φοιτήτριες/τές αναμένεται να:

-        είναι σε θέση να διακρίνουν ανάμεσα στις διαφορετικές ερευνητικές μεθόδους

-        είναι σε θέση να αναζητούν βιβλιογραφία και ερευνητικές αναφορές

-        είναι σε θέση να διαβάζουν με κριτικό τρόπο ερευνητικά αποτελέσματα

-        μπορούν να δουν τον εαυτό τους ως συμμέτοχο-ερευνήτρια/τή στην επαγγελματική ζωή τους

-        είναι σε θέση να σχεδιάζουν μια ερευνητική πρόταση και να υλοποιούν τη δική τους έρευνα

-        είναι σε θέση να συσχετίζουν διαλογικές πρακτικές και πολύγλωσσα (και) κοινωνικά περιβάλλοντα με μια κριτική οπτική

-        οριοθετούν ένα πρόβλημα, να ενθαρρύνουν τη χρήση νέων τρόπων αντιμετώπισης του προβλήματος και να επιχειρούν παρεμβάσεις

-        δημιουργούν έναν χώρο αμοιβαίας ενδυνάμωσης ανάμεσα στις/στους ερευνήτριες/τές και την ομάδα-στόχο των προσφύγων και των μεταναστριών/τών κατά τη διάρκεια της ερευνητικής διαδικασίας

Αντικείμενα

-        Η Έρευνα ως Στάδιο Ένταξης για Πρόσφυγες και Μετανάστες/ριες

-        Ερευνώντας Πολυγλωσσικά

-        Κριτική Ανάλυση Λόγου, Κριτική Έρευνα-Δράση

-        Φωνές Προσφύγων και Μεταναστών/ριών

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτή τη ΘΕ.

Main Menu