elen

Περισσότερα...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Τμήμα Εγκαταστάσεων και Εκτέλεσης Έργων
Εκπροσώπηση Φοιτητών/τριων
Σύλλογος Συμβασιούχων Εργαζομένων ΕΑΠ
Φοιτητικές
Erasmus
Τρέχουσες
Προκηρύξεις μελών ΔΕΠ και μελών ΣΕΠ
Ακαδημαϊκές
Ανακοινώσεις
Ανακοινώσεις προς τα μέλη ΔΕΠ
Τμήμα Προσωπικού
elen

Περισσότερα...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Τμήμα Εγκαταστάσεων και Εκτέλεσης Έργων
Εκπροσώπηση Φοιτητών/τριων
Σύλλογος Συμβασιούχων Εργαζομένων ΕΑΠ
Φοιτητικές
Erasmus
Τρέχουσες
Προκηρύξεις μελών ΔΕΠ και μελών ΣΕΠ
Ακαδημαϊκές
Ανακοινώσεις
Ανακοινώσεις προς τα μέλη ΔΕΠ
Τμήμα Προσωπικού

Σύγχρονες τάσεις στη γλωσσολογία για εκπαιδευτικούς – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Ε.Α.Π. > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ > Μεταπτυχιακά > Εξαμηνιαία > Σύγχρονες τάσεις στη γλωσσολογία για εκπαιδευτικούς (ΑΔΕ) > Σύγχρονες τάσεις στη γλωσσολογία για εκπαιδευτικούς – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΑΔΕ50 ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 

Κωδικός Θ.Ε.: ΑΔΕ50 

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10 

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική 

Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο) 

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική 

Περίγραμμα Θ.Ε.

Γενική περιγραφή της ΘΕ: 

  • αρχές ακαδημαϊκής γραφής: διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων, δόμηση και σύνταξη ακαδημαϊκών κειμένων 
  • διαχείριση των βιβλιογραφικών πηγών 
  • αρχές ερευνητικής δεοντολογίας της έρευνας και αποφυγή της λογοκλοπής· 
  • μέθοδοι συλλογής και επεξεργασίας γλωσσικών δεδομένων 
  • αρχές και μέθοδοι στατιστικής ανάλυσης γλωσσικών δεδομένων 

Μαθησιακά Αποτελέσματα: 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ΘΕ ΑΔΕ50,  η/ο φοιτήτρια/τής αναμένεται να: 

  • χειρίζεται με άνεση την ελληνική γλώσσα στη συγκρότηση κειμένων ακαδημαϊκού περιεχομένου, σύμφωνα με τις διεθνώς αναγνωρισμένες πρακτικές· 
  • γνωρίζει και θα είναι σε θέση να εφαρμόζει με επιτυχία τις αρχές της ακαδημαϊκής γραφής· 
  • αντιλαμβάνεται την αναγκαιότητα σεβασμού της ακαδημαϊκής και ερευνητικής δεοντολογίας και των αρχών εφαρμογής της· 
  • γνωρίζει την έννοια της λογοκλοπής και τους τρόπους αποφυγής της· 
  • είναι σε θέση να διαχειρίζεται τις βιβλιογραφικές πηγές, έντυπες και ηλεκτρονικές, ακολουθώντας το διεθνές βιβλιογραφικό σύστημα ΑΡΑ 
  • διακρίνει με σαφήνεια τα διάφορα είδη συλλογής γλωσσικών δεδομένων και θα είναι σε θέση να επιλέγει τα καταλληλότερα για την κάθε ερευνητική ανάγκη· 
  • κατανοεί και θα είναι σε θέση να χειρίζεται και να εφαρμόζει τις βασικές αρχές και τα βασικά εργαλεία ποσοτικής και στατιστικής επεξεργασίας και παρουσίασης των γλωσσικών δεδομένων· 
  • διαθέτει γνώσεις ακαδημαϊκής και ερευνητικής υποδομής στη γλωσσολογία ώστε να παρακολουθήσει με επιτυχία και τις υπόλοιπες ΘΕ του ΜΠΣ  

Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ: 

  • Δεξιότητες ακαδημαϊκής γραφής  
  • Μεθοδολογικά εργαλεία συλλογής και ανάλυσης γλωσσικού υλικού 
  • Ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι περιγραφής και επεξεργασίας δεδομένων  

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη Θ.Ε.. 

 

ΑΔΕ51 ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ 

Κωδικός Θ.Ε.: ΑΔΕ51 

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10 

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική 

Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο) 

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική 

Περίγραμμα Θ.Ε.

Γενική περιγραφή της ΘΕ: 

  • εκλαϊκευμένες προσεγγίσεις για τη γλώσσα 
  • προφορά, γραφή και ορθογραφία 
  • λέξη και λεξικό απόθεμα 
  • πρόταση και εκφώνημα 
  • κατάκτηση και εκμάθηση της γλώσσας 
  • γεωγραφική και κοινωνική ποικιλία  

Mαθησιακά Αποτελέσματα:  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ΘΕ ΑΔΕ 51, η/ο φοιτήτρια/τής αναμένεται να: 

  • διαθέτει επικαιροποιημένες γλωσσολογικές γνώσεις με βάση τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη γλωσσική επιστήμη 
  • είναι σε θέση να συζητά τις εκλαϊκευμένες αντιλήψεις σχετικά με τη συγχρονία και διαχρονία της γλώσσας και να τις αντιπαραβάλλει με τις αντίστοιχες επιστημονικές 
  • αντιλαμβάνεται τους μηχανισμούς ανανέωσης του λεξικού αποθέματος μιας ζωντανής γλώσσας, κυρίως μέσω του δανεισμού 
  • διακρίνει με σαφήνεια τον προφορικό από τον γραπτό λόγο και να αντιλαμβάνεται τις διαφορές που έχουν μεταξύ τους στη σύσταση και στη χρήση τους 
  • αντιλαμβάνεται τη στοιχειώδη διαφορά μεταξύ προφοράς και ορθογραφίας και να αναγνωρίζει το συμβατικό χαρακτήρα των ορθογραφικών κανόνων και κωδίκων 
  • κατανοεί τη διαφορά μεταξύ της κατάκτησης και της εκμάθησης μιας γλώσσας και το ρόλο της γλωσσικής διδασκαλίας στο σχολείο 
  • αντιλαμβάνεται την έννοια της γλωσσικής ποικιλίας σε κοινωνικό και γεωγραφικό επίπεδο 
  • είναι σε θέση να αξιοποιεί, σε πρώτο επίπεδο, τα πορίσματα της σύγχρονης γλωσσολογίας στο πλαίσιο της γλωσσικής διδασκαλίας 
  • διαθέτει γνώσεις υποδομής στη γλωσσολογία ώστε να παρακολουθήσει με επιτυχία και τις υπόλοιπες ΘΕ του ΜΠΣ  

Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ: 

  • Γενική γλωσσολογία 
  • Θεωρητική γλωσσολογία  

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη Θ.Ε.. 

 

ΑΔΕ52 Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 

Κωδικός Θ.Ε.: ΑΔΕ52 

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10 

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική 

Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο) 

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική 

Περίγραμμα Θ.Ε.

Γενική περιγραφή της ΘΕ: 

  • μύθοι και αλήθειες για την ιστορία της ελληνικής γλώσσας 
  • διερεύνηση της σχέσης μεταξύ αρχαίας και νέας ελληνικής 
  • μελέτη της ιστορίας και εξέλιξης της ελληνικής γλώσσας  

Mαθησιακά Αποτελέσματα:  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ΘΕ ΑΔΕ 52, η/ο φοιτήτρια/τής αναμένεται να: 

  • διαθέτει επικαιροποιημένες γλωσσολογικές γνώσεις με βάση τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη γλωσσική επιστήμη 
  • γνωρίζει την έννοια του όρου «συνέχεια της ελληνικής» 
  • είναι σε θέση να συζητά για τους γλωσσικούς μύθους, αντιπαραθέτοντας τις τεκμηριωμένες απόψεις της επιστήμης σχετικά με τη συγχρονία και διαχρονία της γλώσσας 
  • κατανοεί τις διαφορές και τις ιδιαιτερότητες της νέας και της αρχαίας ελληνικής· 
  • αναγνωρίζει την ανάγκη διαφύλαξης της ανεξαρτησίας της διδασκαλίας της νέας ελληνικής από την διδασκαλία της αρχαίας 
  • είναι σε θέση να αξιοποιεί την γνώση της ιστορίας της ελληνικής για την καλύτερη διδασκαλία της νέας ελληνικής 
  • αντιλαμβάνεται τους μηχανισμούς ανανέωσης του λεξικού αποθέματος μιας ζωντανής γλώσσας, κυρίως μέσω του διαχρονικού δανεισμού (π.χ. συγκρότηση του λόγιου λεξιλογίου) 

Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ: 

  • Ιστορική γλωσσολογία 
  • Ιστορία της ελληνικής 

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη Θ.Ε.. 

 

ΑΔΕ60 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ 

Κωδικός Θ.Ε.: ΑΔΕ60 

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10 

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική 

Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο) 

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική 

Περίγραμμα Θ.Ε.

Γενική περιγραφή της ΘΕ: 

  • περιγραφή της δομής της νέας ελληνικής (μορφολογία και σύνταξη) 
  • περιγραφή και ανάλυση των γλωσσικών δεδομένων, από την σκοπιά της τυπικής γλωσσολογικής προσέγγισης της ελληνικής 
  • γραμματικές αναφοράς και σχολικές γραμματικές της ελληνικής 

Mαθησιακά Αποτελέσματα:  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ΘΕ ΑΔΕ 60,  η/ο φοιτήτρια/τής αναμένεται να: 

  • διαθέτει επικαιροποιημένες γλωσσολογικές γνώσεις με βάση τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη γλωσσική επιστήμη 
  • είναι σε θέση να συζητά για τους γλωσσικούς μύθους, αντιπαραθέτοντας τις τεκμηριωμένες απόψεις της επιστήμης σχετικά με τη συγχρονία της γλώσσας 
  • είναι σε θέση να συγκρίνει και να αξιολογεί περιγραφικά και διδακτικά τον τρόπο παρουσίασης των γλωσσικών φαινομένων σε πρόσφατες γραμματικές αναφοράς και στις σχολικές γραμματικές 
  • γνωρίζει τη σημασία και χρήση της ορολογίας στην περιγραφή της γραμματικής δομής 
  • έχει εξοικειωθεί και ασκηθεί στην περιγραφή και ανάλυση των γλωσσικών δεδομένων, από τη σκοπιά της γλωσσολογίας 
  • κατανοεί τη γλωσσολογική ανάλυση των μορφοσυντακτικών χαρακτηριστικών της νέας ελληνικής 
  • είναι σε θέση να αξιοποιεί τα πορίσματα της σύγχρονης γραμματικής περιγραφής στο πλαίσιο της γλωσσικής διδασκαλίας 

Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ: 

  • Θεωρητική γλωσσολογία 
  • Μορφολογία 
  • Σύνταξη 

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη Θ.Ε.. 

 

ΑΔΕ61 ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ 

Κωδικός Θ.Ε.: ΑΔΕ61 

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10 

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική 

Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο) 

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική 

Περίγραμμα Θ.Ε.

Γενική περιγραφή της ΘΕ: 

  • όψεις της γεωγραφικής, κοινωνικής και λειτουργικής ποικιλότητας 
  • κάθετη διαφοροποίηση: γλωσσική ποικιλία των κοινωνιόλεκτων 
  • ζητήματα γλώσσας και φύλου, γλώσσας και εξουσίας 
  • στάσεις απέναντι στη γλώσσα των νέων 
  • σύγχρονα κοινωνιογλωσσολογικά πορίσματα και γλωσσική διδασκαλία 

Mαθησιακά Αποτελέσματα:  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ΘΕ ΑΔΕ 61,  η/ο φοιτήτρια/τής αναμένεται να: 

  • διαθέτει επικαιροποιημένες γλωσσολογικές γνώσεις με βάση τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη γλωσσική επιστήμη 
  • είναι σε θέση να αναγνωρίζει την αλληλεξάρτηση γλώσσας και κοινωνίας 
  • αντιλαμβάνεται την καίρια σημασία αναγνώρισης της ετερογένειας του γλωσσικού συστήματος 
  • γνωρίζει τη σύνθετη έννοια της γλωσσικής ποικιλότητας 
  • αντιλαμβάνεται σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο τα ζητήματα γλώσσας και φύλου, γλώσσας και εξουσίας καθώς και στάσεων απέναντι στη γλώσσα των νέων 
  • είναι σε θέση να αξιοποιεί τα σύγχρονα κοινωνιογλωσσολογικά πορίσματα στο πλαίσιο της γλωσσικής διδασκαλίας 

Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ: 

  • Κοινωνιογλωσσολογία 
  • Εκπαιδευτική γλωσσολογία 

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη Θ.Ε.. 

 

ΑΔΕ62 ΔΙΑΛΕΚΤΟΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 

Κωδικός Θ.Ε.: ΑΔΕ62 

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10 

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική 

Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο) 

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική 

Περίγραμμα Θ.Ε.

Γενική περιγραφή της ΘΕ: 

  • διάλεκτος 
  • πρότυπη γλώσσα 
  • επίσημη γλώσσα 
  • διάλεκτος και γλωσσικό μάθημα 
  • διαλεκτόφωνοι και κριτική γλωσσολογία 

Mαθησιακά Αποτελέσματα:  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ΘΕ ΑΔΕ 62, η/ο φοιτήτρια/τής αναμένεται να: 

  • διαθέτει επικαιροποιημένες γλωσσολογικές γνώσεις με βάση τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη γλωσσική επιστήμη 
  • γνωρίζει τις φιλοσοφικές αφετηρίες και τους ιστορικούς λόγους έμφασης των περισσοτέρων εκπαιδευτικών συστημάτων στην επίσημη γλώσσα του κράτους 
  • αναγνωρίζει τις στρεβλές επιπτώσεις της αποδοχής της επίσημης γλώσσας ως μοναδικού αποδεκτού – άρα και «σωστού» – γλωσσικού συστήματος στο εκπαιδευτικό σύστημα 
  • γνωρίζει τις ευεργετικές επιδράσεις της αναγνώρισης των διαφορετικών γλωσσικών συστημάτων με τα οποία οι μαθητές εισέρχονται στο σχολείο, ακόμη και για την εκμάθηση της επίσημης γλώσσας 
  • αντιλαμβάνεται ποια μπορεί να είναι τα θετικά αποτελέσματα της διδασκαλίας διαλέκτων στο πλαίσιο του γλωσσικού μαθήματος 
  • αναγνωρίζει την ανάγκη αναίρεσης των αρνητικών στερεοτύπων για τους διαλεκτόφωνους, στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού 
  • είναι σε θέση να αξιοποιεί τα πορίσματα της σύγχρονης διαλεκτολογίας στο πλαίσιο της γλωσσικής διδασκαλίας 

Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ: 

  • Διαλεκτολογία 
  • Ανάλυση λόγου 

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη Θ.Ε.. 

 

ΑΔΕ70 ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ  

Κωδικός Θ.Ε.: ΑΔΕ70 

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 15 

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική 

Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο) 

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική 

Περίγραμμα Θ.Ε.

Γενική περιγραφή της ΘΕ: 

Η Θεματική Ενότητα ΑΔΕ70 εξοικειώνει τους/τις συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικούς με τη διγλωσσία, την πολυγλωσσία και τη γλωσσική επαφή, και οδηγεί σε μια ουσιαστική κατανόηση και επίγνωση των προκλήσεων και των ευκαιριών που συνεπάγεται η γλωσσική ποικιλομορφία για την εκπαιδευτική διεργασία.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ΘΕ ΑΔΕ 70, η/ο φοιτήτρια/τής αναμένεται να: 

  • διαθέτει επικαιροποιημένες γλωσσολογικές γνώσεις με βάση τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη γλωσσική επιστήμη 
  • διαθέτει οργανωμένη γνώση για τις έννοιες της διγλωσσίας και πολυγλωσσίας σε ψυχογλωσσολογικό, κοινωνιογλωσσολογικό και εκπαιδευτικό επίπεδο· 
  • γνωρίζει, σε ψυχογλωσσολογικό επίπεδο, τι σημαίνει ότι κάποιος κατέχει δύο ή και περισσότερες «μητρικές» γλώσσες 
  • αναγνωρίζει τα ζητήματα που εγείρει η δίγλωσση – πολύγλωσση γνώση για τη γλωσσική και γνωστική ανάπτυξη του ατόμου και την ανάπτυξη δεξιοτήτων στον γραπτό και προφορικό λόγο· 
  • αναγνωρίζει την ύπαρξη του παράγοντα της πολυγλωσσίας στο ελληνικό σχολείο αλλά και στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης 
  • γνωρίζει τρόπους σεβασμού της πολυγλωσσίας στην εκπαιδευτική διαδικασία 
  • είναι σε θέση να συζητά για την κυρίαρχη θέση που κατέχει ακόμα και σήμερα η γλωσσική ιδεολογία της ταύτισης ενός κράτους με μία γλώσσα (βλ. “εθνική γλώσσα”) τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην κοινωνική πρακτική  

Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ: 

  • Ψυχογλωσσολογία και Κατάκτηση Γλώσσας 
  • Κοινωνιογλωσσολογία της διγλωσσίας και της πολυγλωσσίας 
  • Διδακτική της πολυγλωσσίας 

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη Θ.Ε.. 

 

ΑΔΕ71 ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ 

Κωδικός Θ.Ε.: ΑΔΕ71

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 15

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική

Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική

Περίγραμμα Θ.Ε.

Γενική περιγραφή της ΘΕ:

Η θεματική ενότητα χρησιμοποιώντας μεθοδολογικά εργαλεία της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου αποσκοπεί στην εξοικείωση με διαφορετικές παραδόσεις (π.χ. παιδαγωγική, εθνογραφική, γλωσσολογική) του κριτικού γραμματισμού και στη μελέτη της θέσης που κατέχει στα προγράμματα σπουδών της Ελλάδας, της Κύπρου αλλά και άλλων χωρών. Με βάση τις αρχές της Συστημικής Λειτουργικής Γραμματικής και της οπτικής γραμματικής αναλύονται και ερμηνεύονται επίκαιρα κείμενα από διαφορετικές πολιτισμικές πηγές ή επικοινωνιακά πλαίσια και συγκροτούνται προτάσεις υλοποίησης προγραμμάτων κριτικού γραμματισμού στο ελληνικό συγκείμενο. Η συγκριτική μελέτη προγραμμάτων σπουδών για τη γλωσσική διδασκαλία, στο πλαίσιο της Εκπαιδευτικής Γλωσσολογίας, και η αξιοποίηση της παιδαγωγικής των πολυγραμματισμών σε κείμενα μαζικής κουλτούρας συνδέονται έτσι με την ανάπτυξη της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης των μαθητών/ριών και την ενίσχυση εν γένει της κριτικής γλωσσικής εκπαίδευσης.

Μαθησιακά Αποτελέσματα: 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ΘΕ ΑΔΕ 71,  η/ο φοιτήτρια/τής αναμένεται να:

  • διαθέτει επικαιροποιημένες γλωσσολογικές γνώσεις με βάση τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη γλωσσική επιστήμη
  • αντιλαμβάνεται την αναγκαιότητα ανάπτυξης της κριτικής επίγνωσης των μαθητών/τριών μέσα από την εφαρμογή προγραμμάτων κριτικής γλωσσικής εκπαίδευσης
  • είναι σε θέση να γνωρίζει τις βασικές έννοιες και τα μοντέλα του γραμματισμού
  • διαθέτει οργανωμένη γνώση για το κειμενικό είδος της αφήγησης και τους τρόπους διδακτικής αξιοποίησής του
  • προσεγγίζει κριτικά τα προγράμματα σπουδών για τη γλωσσική διδασκαλία
  • αναγνωρίζει την ανάγκη για καλλιέργεια της κριτικής συνειδητοποίησης των μαθητών/τριών μέσω της γλωσσικής διδασκαλίας
  • είναι σε θέση να αξιοποιεί τα πορίσματα της εκπαιδευτικής γλωσσολογίας στο πλαίσιο της γλωσσικής διδασκαλίας

Γνωστικά Αντικείμενα της ΘΕ:

  • Κριτική ανάλυση λόγου
  • Εκπαιδευτικός γλωσσικός σχεδιασμός

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Προαπαιτούμενα: Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’ αυτή τη ΘΕ.

 

Κωδικός Θ.Ε.: ΑΔΕΔΕ 

Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 30 

Τύπος της Θ.Ε.: Υποχρεωτική 

Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τέταρτο (4ο) 

Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική 

Περίγραμμα Θ.Ε.

Γενική Περιγραφή της ΘΕ:
Οι γενικές κατηγορίες των θεμάτων για τις Μ.Δ.Ε. καθορίζονται από το Διευθυντή  του ΠΜΣ έπειτα από συνεννόηση με τους Συντονιστές των Θ.Ε. και αναρτώνται στον δικτυακό τόπο του Ε.Α.Π, πριν την έναρξη της περιόδου υποβολής της σχετικής δήλωσης από τους φοιτητές.

Τα θεματικά πεδία συνδέονται με τις εξειδικευμένες γνωστικές περιοχές των έξι ερευνητικών Θεματικών Ενοτήτων του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών ΑΔΕ (ΑΔΕ52, ΑΔΕ60, ΑΔΕ61, ΑΔΕ62, ΑΔΕ70, ΑΔΕ71). Τα θέματα που θα προτείνουν οι φοιτήτριες/τές μπορεί να συνδυάζουν διαστάσεις από δύο ή και περισσότερα από αυτά τα θεματικά πεδία.

Ενδεικτικά αναφέρονται:

  • Αντιλήψεις για τη γλωσσική μεταβολή
  • Σχέση Αρχαίας και Νέας Ελληνικής (γραμματική ανάλυση και διδασκαλία)
  • Κοινωνιογλωσσική ιστορία της Ελληνικής
  • Σύγχρονες γλωσσολογικές προσεγγίσεις σε γραμματικά φαινόμενα της Νέας Ελληνικής (μορφολογία, σύνταξη, σημασιολογία)
  • Διδακτικές προτάσεις για τη γραμματική στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
  • Διδασκαλία της γραμματικής: σχολικά εγχειρίδια και αναλυτικά προγράμματα
  • Η κοινωνική γλωσσική ποικιλότητα στην εκπαίδευση. Η γλωσσική κατασκευή ταυτοτήτων στα κείμενα για τη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής γλώσσας (στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού).
  • H κατασκευή έμφυλων και σεξουαλικών ταυτοτήτων.
  • Το σχολείο / η τάξη ως πεδίο εθνογραφικών και κοινωνιογλωσσολογικών προσεγγίσεων.
  • Η διαλεκτική ποικιλία στα Μέσα Μαζικής Κουλτούρας
  • Διαλεκτική ποικιλία και χιούμορ
  • Γλωσσικό τοπίο και διάλεκτος (Dialect Landscape)
  • Ψυχογλωσσικές διαστάσεις της διγλωσσίας/πολυγλωσσίας – Γλωσσική ανάπτυξη
  • Πολυγλωσσία και γλωσσική πολιτική.
  • Διδασκαλία και μάθηση της ελληνικής ως Γ2.
  • Κριτική ανάλυση λόγου και σχεδιασμός ή/και υλοποίηση προγραμμάτων κριτικού γραμματισμού.
  • Σχεδιασμός ή/και υλοποίηση προγραμμάτων κριτικού γραμματισμού για τη γλωσσική διαφορετικότητα (γεωγραφικές-κοινωνικές διάλεκτοι, εθνόλεκτοι).
  • Πρόσληψη της γλωσσικής διαφορετικότητας (γεωγραφικές και κοινωνικές διάλεκτοι, εθνόλεκτοι) στον τηλεοπτικό και διαφημιστικό λόγο από τους μαθητές και ανάπτυξη κριτικού γραμματισμού

Γενικός Κανονισμός Εκπόνησης Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών σε ΠΜΣ με Θ.Ε. εξαμηνιαίας διάρκειας. Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τις Προδιαγραφές – Χρήσιμο Υλικό για συγγραφή Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών και ανάρτηση Διπλωματικής Εργασίας στο Αποθετήριο του ΕΑΠ, μπορείτε να μεταβείτε στον Ψηφιακό Χώρο Εκπαίδευσης http://courses.eap.gr και δη στην ενότητα Πρόγραμμα Σπουδών.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση της ΜΔΕ οι φοιτητές/τριες αναμένεται να:

  • είναι σε θέση να διεξάγουν πρωτότυπη γλωσσολογική έρευνα σε μια ποικιλία γλωσσολογικών επιστημονικών περιοχών
  • είναι σε θέση να εφαρμόσουν τις καλές πρακτικές συγγραφής ακαδημαϊκού λόγου
  • είναι σε θέση να αναζητούν, συλλέγουν, επεξεργάζονται (ποσοτικά και ποιοτικά) γλωσσικά δεδομένα
  • τηρούν τις αρχές και τους κανόνες της ερευνητικής ηθικής και δεοντολογίας
  • αναδεικνύουν τη σύνδεση μεταξύ της γλωσσολογικής έρευνας και της γλωσσικής διδασκαλίας σε ευρύτερο και στενότερο πλαίσιο

Προαπαιτούμενα: Η προφορική υποστήριξη της Διπλωματικής Εργασίας προϋποθέτει την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των Θεματικών Ενοτήτων του Προγράμματος.

 

Υποβολή αιτήσεων

Κάνε εδώ την αίτησή σου για όποιο πρόγραμμα σε ενδιαφέρει!


Κάνε αίτηση
Μετάβαση στο περιεχόμενο