elen
elen

Σπουδές φύλου: Μεθοδολογίες, θεωρίες, πολιτικές – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Ε.Α.Π. > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ > Μεταπτυχιακά > Εξαμηνιαία > Σπουδές φύλου: Μεθοδολογίες, θεωρίες, πολιτικές (ΦΥΛ) > Σπουδές φύλου: Μεθοδολογίες, θεωρίες, πολιτικές – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΦΥΛ50 Φεμινιστικές μεθοδολογίες και διαθεματικότητα

Κωδικός ΘΕ: ΦΥΛ50
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Ο σκοπός της Θεματικής Ενότητας είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με βασικές έννοιες και προσεγγίσεις από το πεδίο της επιστημολογίας και μεθοδολογίας των σπουδών φύλου. Εντός αυτού του ευρέος πεδίου, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μελέτη της φεμινιστικής προβληματικής, η οποία αποτελεί θεωρητική και εμπειρική αφετηρία για την υιοθέτηση του φύλου ως αναλυτικής κατηγορίας στην κοινωνική επιστήμη και έρευνα.

Υπό αυτό το πρίσμα εξετάζονται τα κεντρικά ερωτήματα που έθεσε η φεμινιστική σκέψη στην παραδοσιακή επιστήμη, τα σημεία επιστημολογικής και μεθοδολογικής τομής με τη θετικιστική παράδοση στις κοινωνικές επιστήμες, τα νέα αντικείμενα που εισήγαγε στην κοινωνική έρευνα, τα ηθικά και πολιτικά ζητήματα που έθεσε σχετικά με τις σχέσεις εξουσίας στο πλαίσιο της έρευνας και της παραγωγής γνώσης και, τέλος, τις νέες προκλήσεις που τίθενται από την αποδόμηση του φύλου στο πλαίσιο μετααποικιακών, διαθεματικών και κουίρ κριτικών. Η ΘΕ παρακολουθεί την εξέλιξη της συζήτησης σχετικά με την επιστημολογία και μεθοδολογία του φύλου μέσα από μια ιστορική προοπτική.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της συγκεκριμένης Θεματικής Ενότητας οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται:

  • να γνωρίζουν το πώς αναπτύσσεται η εννοιολόγηση του φύλου στο πλαίσιο της αμφίδρομης σχέσης που αναπτύσσεται ανάμεσα στο φεμινιστικό κίνημα και στη φεμινιστική θεωρία και έρευνα από τη δεκαετία του 1970 και έπειτα
  • να κατανοούν βασικές επιστημολογικές έννοιες και αρχές της φεμινιστικής κριτικής στην παραδοσιακή επιστήμη, καθώς και τα ιδιαίτερα διακυβεύματα που τίθενται στις κοινωνικές επιστήμες ειδικότερα. Πιο συγκεκριμένα, να κατανοούν την προβληματική του φεμινιστικού εμπειρισμού και της απόπειρας “διόρθωσης” της επιστήμης, την προβληματική της φεμινιστικής σκοπιάς και του προγράμματος της “διάδοχης επιστήμης” και την προβληματική της τοποθετημένης γνώσης και της “μερικής προοπτικής”.
  • να γνωρίζουν τις κριτικές που ασκούνται στη θετικιστική κοινωνική έρευνα, καθώς και τις συζητήσεις περί νέων μεθοδολογιών και πεδίων έρευνας που άπτονται της μελέτης των έμφυλων διακρίσεων και ανισοτήτων στο πλαίσιο κοινωνικών θεσμών και σχέσεων, ιστορικά και σύγχρονα
  • να γνωρίζουν την ποιοτική μεθοδολογία φεμινιστικής έρευνας, η οποία εστιάζει στις εμπειρίες, υποκειμενικότητες και πρακτικές (λόγου) που συνδέονται με την κατασκευή της έμφυλης διαφοράς, καθώς τα νέα αντικείμενα έρευνας που αφορούν στις διαπροσωπικές σχέσεις, την καθημερινή ζωή, τη διαφορετικότητα, τις σχέσεις εξουσίας, το σώμα, τη σεξουαλικότητα και το συναίσθημα
  • να γνωρίζουν την κριτική που ασκείται στις θεωρητικές και ερευνητικές προτεραιότητας της “γυναικοκεντρικής” φεμινιστικής προσέγγισης, καθώς και την αποδόμηση της κοινωνικής κατηγορίας “γυναίκα”, υπό την επίδραση της μεταμοντέρνας κριτικής στην εννοιολόγηση και στη μελέτη του φύλου
  • να κατανοούν τη σημασία των διαθεματικών και μετα-αποικιακών κριτικών, οι οποίες εισάγουν το ζήτημα της συνθετότητας των διακρίσεων και κοινωνικών ιεραρχήσεων, όπως και των συστημάτων καταπίεσης (αποικιοκρατία, ρατσισμός, ετεροπατριαρχία), καθώς και τα θεωρητικά, μεθοδολογικά και πολιτικά ερωτήματα που επιφέρει στην κοινωνική έρευνα η εστίαση στις αντιστάσεις των καταπιεσμένων
  • να κατανοούν τη σημασία της σεξουαλικότητας στην κατασκευή του φύλου και της ετερότητας, μέσα από την κριτική που ασκούν οι κουίρ προσεγγίσεις στην κυρίαρχη διμορφική αναπαράσταση του φύλου στην κοινωνική επιστήμη
  • να κατανοούν το ζήτημα της αναστοχαστικότητας, της συν-κατασκευής, της ενδυνάμωσης και της ηθικής της φροντίδας στο πλαίσιο της ερευνητικής διαδικασίας, όπου η σχέση ερευνητή – ερευνώμενου αναγνωρίζεται ως καθοριστικής σημασίας στην παραγωγή και τον έλεγχο της επιστημονικής γνώσης

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Θεωρητικές προσεγγίσεις των έμφυλων σχέσεων. Φεμινιστικές θεωρίες
  • Στόχοι και μέθοδοι των σπουδών φύλου
  • Επιστημολογία και μεθοδολογία της φεμινιστικής έρευνας

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

ΦΥΛ51 Φύλο και εκπαίδευση

Κωδικός ΘΕ: ΦΥΛ51
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.:

Σκοπός της ΘΕ είναι η διερεύνηση της σχέσης φύλου και εκπαίδευσης, δηλαδή, πώς δομείται και εκφράζεται το φύλο στο εκπαιδευτικό σύστημα, η ανάδειξη του πλέγματος των έμφυλων ανισοτήτων και διακρίσεων που συνδέονται με αυτό και τέλος, η εξέταση της σημασίας των έμφυλων πολιτικών που βασίζονται σε ολιστικές προσεγγίσεις προκειμένου η εκπαίδευση να αποτελέσει βασικό πυλώνα προαγωγής της ισότητας των φύλων.

Ενδεικτικό περιεχόμενο της ΘΕ:

  • Το σχολείο ως πολιτισμικό πλαίσιο δόμησης έμφυλων ταυτοτήτων και ως προνομιακό πεδίο παρέμβασης προς την κατεύθυνση της άρσης του σεξισμού.
  • Ρόλος του/της εκπαιδευτικού και φύλο, εκπαιδευτική ηγεσία και φύλο / Έμφυλη διάσταση στην εκπαίδευση- μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών.
  • Το «κρυφό» αναλυτικό πρόγραμμα και φύλο / Ένταξη της οπτικής του φύλου στην οργάνωση της τάξης, στις εκπαιδευτικές πρακτικές / Φεμινιστικές προσεγγίσεις στην παιδαγωγική.
  • Σεξισμός στη γλώσσα / Η σημασία της υπέρβασης του γλωσσικού σεξισμού για μια σύγχρονη και συμπεριληπτική εκπαίδευση
  • Παιχνίδι – το αναλυτικό πρόγραμμα των πρώτων χρόνων της ζωής των παιδιών/Επιπτώσεις της έμφυλης διχοτόμησης των παιχνιδιών στις εκπαιδευτικές προοπτικές και μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές των παιδιών
  • Η έμφυλη διάσταση του αναλυτικού προγράμματος / Αναλυτικά προγράμματα για όλα τα παιδιά.
  • Φύλο και διδακτικό υλικό /Εντοπισμός και κριτική αντιμετώπιση του σεξισμού στο διδακτικό υλικό /Ανάπτυξη αντισεξιστικού παιδαγωγικού υλικού.
  • Ερευνητικές προσεγγίσεις για το φύλο στην εκπαίδευση.
  • Οπτική του φύλου σε διάφορα επιστημονικά πεδία/Φύλο και STEM Επιστήμες/Στρατηγικές προώθησης της ισότητας των φύλων σε γνωστικά αντικείμενα.
  • Πολιτικές για την προώθηση της ισότητας των φύλων στην εκπαίδευση σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο
  • Σχολεία χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς /Διακρίσεις ή και βία, με βάση το φύλο, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα, έκφραση φύλου και τα χαρακτηριστικά του φύλου στην εκπαίδευση / Δημιουργία ασφαλών, μη βίαιων και συμπεριληπτικών περιβαλλόντων μάθησης για όλα τα παιδιά.
  • Κατευθυντήριες οδηγίες για τη διαχείριση ΛΟΑΤΚΙ+ ζητημάτων στην Εκπαίδευση/Πολιτικές για μια LGBTQI ενταξιακή εκπαίδευση
  • Σεξουαλική αγωγή στο σχολείο

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της συγκεκριμένης ΘΕ αναμένεται οι φοιτητές/φοιτήτριες να έχουν:

  • απoκτήσει γνώσειες σχετικά με το ‘’έμφυλο καθεστώς’’ της εκπαίδευσης, πως δηλαδή η εκπαίδευση, ως θεσμός, αποτελεί χώρο όπου διαμορφώνονται πρακτικές φύλων και έχει και η ίδια φύλο..
  • Αποκτήσει γνώσεις για το πως το σχολείο παράγει, συντηρεί και αναπαράγει την έμφυλη ανισότητα και ασυμμετρία μέσω των αναλυτικών προγραμμάτων, της οργάνωσης και διοίκησης, του παιδαγωγικού υλικού, του κρυφού αναλυτικού προγράμματος, του επαγγελματικού προσανατολισμού κ.ά..
  • κατανοούν την έμφυλη παραγωγή της επιστημονικής γνώσης και των πρακτικών αναπαραγωγής της, εξοικείωση με τα θέματα που έθεσαν οι Σπουδές Φύλου σε σχέση με την παραγωγή και τη διδασκαλία της επιστημονικής γνώσης.
  • κατανοούν την αναγκαιότητα κατάρτισης ενός ολοκληρωμένου Σχεδίου Δράσης για την ένταξη της διάστασης του φύλου σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης για την άρση του σεξισμού στο σχολείο.
  • έχουν αποκτήσει κριτική στάση για τις προσωπικές τους έμφυλες αναπαραστάσεις, αλλά και για τον τρόπο και τις πρακτικές που αυτές συγκροτήθηκαν.
  • έχουν αποκτήσει γνώσεις και δεξιότητες για την προώθηση της ισότητας των φύλων στην εκπαίδευση.
  • αναπτύσσουν κριτική στάση σε ζητήματα που αφορούν στις έμφυλες διαστάσεις της εκπαιδευτικής ζωής, αύξηση της επίγνωσης σε διάφορες μορφές έμφυλων διαστρεβλώσεων, προκαταλήψεων και διακρίσεων που αναπαράγουν στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Έμφυλος διαχωρισμός των παιχνιδιών, έμφυλες ταυτότητες και σχολείο, ασφαλή και συμπεριληπτικά περιβάλλοντα μάθησης, σεξουαλική εκπαίδευση
  • Εκπαιδευτικοί, αναλυτικό πρόγραμμα, παιδαγωγικό υλικό, διδακτικές προσεγγίσεις, γλώσσα και φύλο
  • Ένταξη της οπτικής του φύλου σε διάφορα επιστημονικά πεδία, φύλο και STEM επιστήμες, πολιτικές για την ισότητα των φύλων στην εκπαίδευση

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

ΦΥΛ52 Θεωρίες φύλων, σεξουαλικότητες και ταυτότητες

Κωδικός ΘΕ: ΦΥΛ52
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.:

Σκοπός της ΘΕ είναι η εισαγωγή σε ορισμένες βασικές έννοιες και θεωρητικές προσεγγίσεις σε θέματα φύλου και σεξουαλικότητας. Αντλώντας από μια διεπιστημονική προοπτική, θα πραγματοποιηθεί κριτική ανάλυση θεματικών όπως οι έμφυλες ανισότητες, ο σεξισμός, η ετεροκανονικότητα, οι μορφές οικιακής οργάνωσης, οι σεξουαλικές ταυτότητες και ο άνισος καταμερισμός εργασίας. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην παρουσίαση των σχέσεων εξουσίας, οι οποίες διέπουν τη σχέση ανάμεσα σε πρακτικές και ταυτότητες.

Με τη βοήθεια των βασικών θεωριών θα επιχειρήσουμε την προσέγγιση των ρόλων, των στάσεων, στερεοτύπων που συνδέονται με την κοινωνική κατασκευή της έμφυλης ταυτότητας. Θα αντιμετωπίσουμε δηλαδή την αρρενωπότητα και τη θηλυκότητα ως κατηγορίες ανάλυσης ιστορικά διαμορφωμένες, οι οποίες διαπλέκονται, αλληλοεξαρτώνται και σχετίζονται με τις σχέσεις εξουσίας που δεσμεύουν άτομα και ομάδες. Με βάση συγκεκριμένα παραδείγματα, θα αναλυθούν τα κομβικά σημεία, οι μεταβλητές και οι ιδιότητες, που διαμορφώνουν πολλαπλές σχέσεις υποτέλειας με έμφυλη διάσταση. Ενδεικτικά η ΘΕ περιλαμβάνει τις υπο- ενότητες:

  1. Βασικές θεωρίες φύλου:

Θα παρουσιαστούν οι βασικές θεωρίες φύλων με αφετηρία το αντιθετικό σχήμα «βιολογικό» vs «κοινωνικό» φύλο, καθώς και οι κριτικές που τους έχουν ασκηθεί.

  • Η κοινωνική κατασκευή του φύλου
  • Φιλελεύθερος Φεμινισμός
  • Ριζοσπαστικός και Μαρξιστικός Φεμινισμός
  • Οικοφεμινισμός
  • Το φύλο ως επιτέλεση
  • Οι μελέτες για την αρρενωπότητα.
  1. Γυναίκες» και «Άνδρες» ως οικουμενικές κατηγορίες ανάλυσης

Θα εξεταστούν οι προσεγγίσεις που αμφισβητούν την οικουμενική ισχύ των εννοιών «γυναίκα» και «άνδρας», μέσα από το πρίσμα των Κοινωνικών Επιστημών. Καθώς άτομα και ομάδες τοποθετούνται πάντα σε δίκτυα όπου συνυπάρχουν διαφορετικές μεταβλητές, όπως η φυλή, η εθν(οτ)ικότητα, η σεξουαλικότητα, η κοινωνική τάξη, η αρτιμέλεια, κ. λπ, οι ταυτότητες συγκροτούνται σε ιστορικά πλαίσια. Θα αναλυθούν οι θεωρητικές και μεθοδολογικές συνθήκες που καθορίζουν τις αρρενωπότητες και τις θηλυκότητες, καθώς και τις μεταξύ τους σχέσεις εξουσίας.

  1. Θεωρίες για τη σεξουαλικότητα

Η σεξουαλικότητα θα αναλυθεί ως έννοια, η οποία σχετίζεται με και παράγεται από κοινωνικά, ιστορικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα.

  • Η ιστορική διάσταση της σεξουαλικότητας
  • Η «επιστήμη» της σεξολογίας.
  • Φυλετικές πολιτικές σεξουαλικότητας
  • Κινηματικές πρακτικές και σεξουαλικότητα.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της συγκεκριμένης ΘE οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να:

  • γνωρίζουν την ιστορική διαμόρφωση των θεωριών σχετικά με τα φύλα.
  • κατανοούν ότι οι θεωρίες των φύλων αντλούν από διαφορετικά μεταξύ τους κοινωνικά και επιστημολογικά συμφραζόμενα.
  • γνωρίζουν τις έννοιες οι οποίες έχουν συμβάλει στη διαμόρφωση των θεωριών για τα φύλα.
  • γνωρίζουν τις διαδικασίες παραγωγής αρρενωποτήτων και θηλυκοτήτων σε συγκεκριμένα κοινωνικά συμφραζόμενα.
  • μπορούν να αναλύουν πτυχές της κοινωνικής πραγματικότητας με τα εργαλεία των διαφορετικών θεωριών φύλων
  • αναλύουν εκδοχές της αρρενωπότητας και της θηλυκότητας ως αποτελέσματα κοινωνικής συναίνεσης ή σύγκρουσης.
  • εντάσσουν τις θεωρίες των φύλων στην ευρύτερη κοινωνιολογική θεωρία.
  • μπορούν να αξιοποιούν τις θεωρίες των φύλων στο σχεδιασμό προγραμμάτων ισότητας.

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Βασικές θεωρίες φύλου
  • «Γυναίκες» και Άνδρες» ως οικουμενικές κατηγορίες ανάλυσης
  • Θεωρίες για τη σεξουαλικότητα

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

ΦΥΛ53 Έμφυλη Βία

Κωδικός ΘΕ: ΦΥΛ53
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.:

Σκοπός της Θεματικής Ενότητας είναι η απόκτηση γνώσεων, η ευαισθητοποίηση και η ανάπτυξη κριτικής σκέψης σχετικά με τα ζητήματα της έμφυλης βίας. Πιο συγκεκριμένα, η ΘΕ στοχεύει στην κατανόηση των βασικών εννοιών και που απαιτούνται για την ανάλυση του φαινομένου της έμφυλης βίας, καθώς και τις διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις και μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται για την διερεύνησή του. Παράλληλα στόχος είναι η εξέταση του θεσμικού πλαισίου που ισχύει σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο για την αντιμετώπιση της έμφυλης βίας και των υπηρεσιών που είναι διαθέσιμες για την πρόληψη και την προστασία των θυμάτων.

Στο ίδιο πλαίσιο στόχος είναι και η κατανόηση του ρόλου που έχει παίξει ιστορικά η ανάπτυξη φεμινιστικών και ΛΟΑΤΚΙ κριτικών και κινημάτων ενάντια στην έμφυλη βία. Ευρύτερος στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών στα πολλαπλά είδη και μορφές που λαμβάνει η έμφυλη βία μέσα από μια βιωματική και διαθεματική προσέγγιση που δίνει έμφαση στην αμφισβήτηση των έμφυλων προτύπων, στερεοτύπων, ρόλων και πρακτικών. επιτρέπουν την ευρύτερη ανάπτυξη της έμφυλης βίας σαν κοινωνικό φαινόμενο που καθορίζει τις έμφυλες ανισότητες.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση της θεματικής ενότητας, αναμένονται τα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων σχετικά με τα θέματα βίας κατά των γυναικών και ΛΟΑΤΚΙ ατόμων, και με τις μεθοδολογίες καταγραφής και αντιμετώπισης του φαινομένου.
  • ανάπτυξη κριτικού αναστοχασμού σχετικά με τις πολλαπλές μορφές της έμφυλης βίας και των διαθεματικών διαστάσεών της καθώς και των έμφυλων προτύπων, στερεοτύπων και πρακτικών που οδηγούν στην αναπαραγωγή του φαινομένου σε διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά πλαίσια
  • απόκτηση γνώσεων σχετικά με το νομικό πλαίσιο και το πλαίσιο πολιτικής ενάντια στην έμφυλη βίας σε εθνικό, Ευρωπαϊκό και Διεθνές επίπεδο.
  • επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα έμφυλης βίας.

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Βασικές έννοιες και θεωρίες της έμφυλης βίας
  • Μορφές έμφυλης βίας. Νόμοι και πολιτικές για αντιμετώπισή της
  • Φεμινιστικές και ΛΟΑΤΚΙ αντιδράσεις, κριτικές και κινήματα ενάντια στην έμφυλη βία

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

ΦΥΛ54 Φύλο και πολιτισμός

Κωδικός ΘΕ: ΦΥΛ54
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Η ΘΕ προσφέρει μια επισκόπηση των κύριων θεωρητικών, μεθοδολογικών και ερευνητικών τάσεων στη μελέτη της σχέσης φύλου και πολιτισμού.

Η σύγχρονη κοινωνιολογία του πολιτισμού επικεντρώνεται στην εξέταση της κουλτούρας και του πολιτισμού ως χώρων κοινωνικής διαφοροποίησης, ιδιαίτερα μάλιστα μετά τη λεγόμενη πληροφοριακή επανάσταση από το τέλος του 20ου αιώνα και μετά και την περαιτέρω άνθηση των πολιτιστικών και, μετέπειτα, των δημιουργικών βιομηχανιών. Το κοινωνικό φύλο εντάσσεται σε αυτούς τους παράγοντες διαφοροποίησης και λειτουργεί καταλυτικά σε όλες τις διαδικασίες πολιτιστικής παραγωγής, διανομής και κατανάλωσης.

Η ΘΕ εξετάζει το σύγχρονο πεδίο των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών από την οπτική του φύλου και είναι χωρισμένη σε τέσσερις υποενότητες, η καθεμιά από τις οποίες εστιάζει στην ανάλυση του φύλου σε μια ειδικότερη πτυχή των σύγχρονων πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών.

Η πρώτη υποενότητα αντλεί από τις φεμινιστικές πολιτισμικές σπουδές και αναλύει τη σύγχρονη δημοφιλή κουλτούρα ως πεδίο ανάδυσης έμφυλων αναπαραστάσεων. Η δεύτερη υποενότητα αντλεί πρωταρχικά από την φεμινιστική κοινωνιολογία του πολιτισμού και μελετά τις έμφυλες διαστάσεις της σύγχρονης πολιτιστικής παραγωγής, τους τρόπους δηλαδή με τους οποίους το φύλο διαμορφώνει τόσο την πρόσβαση στο πεδίο της πολιτιστικής παραγωγής και την απασχόληση σε αυτό όσο και την εργασιακή εμπειρία και τις σταδιοδρομίες στο πεδίο. Η τρίτη υποενότητα εκκινεί από κοινωνιολογικές αναλύσεις της πολιτιστικής κατανάλωσης και εστιάζει στη σημασία του φύλου ως παράγοντα διαμόρφωσης των πρακτικών πολιτιστικής κατανάλωσης και των σχετικών σχημάτων κατανομής πολιτιστικού κεφαλαίου και διάκρισης. Η τέταρτη ενότητα στρέφεται στις έμφυλες επιτελέσεις του εαυτού στη σύγχρονη κουλτούρα του gaming.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της συγκεκριμένης Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες/τητές αναμένεται να:

  • Κατανοούν την ιστορική εννοιολογική εξέλιξη των φεμινιστικών αναλύσεων του πεδίου της πολιτιστικής παραγωγής, διανομής και κατανάλωσης
  • Κατανοούν τη συνεισφορά των φεμινιστικών προβληματικών και αναλύσεων στην εξέλιξη των πολιτισμικών σπουδών και της κοινωνιολογίας του πολιτισμού από τη δεκαετία του 1970 και μετά
  • Είναι σε θέση να περιγράψουν τις διαφορετικές θεωρητικές, μεθοδολογικές και ερευνητικές κατευθύνσεις που έχουν αναπτυχθεί για την ανάλυση των έμφυλων προσεγγίσεων του σύγχρονου πολιτισμού
  • Είναι σε θέση να εφαρμόσουν αυτές τις γνώσεις και μεθοδολογικά εργαλεία για την ανάλυση σύγχρονων φαινομένων και παραδειγμάτων από το πεδίο του πολιτισμού στις δικές τους εργασίες στο πλαίσιο της Θ.Ε.

Γνωστικά Αντικείμενα:

  • Φεμινιστικές πολιτισμικές σπουδές: αναπαραστάσεις του φύλου στη σύγχρονη δημοφιλή κουλτούρα
  • Έμφυλες διαστάσεις της σύγχρονης πολιτιστικής παραγωγής και της απασχόλησης στις δημιουργικές βιομηχανίες
  • Έμφυλες διαστάσεις της πολιτιστικής κατανάλωσης. Φύλο και πολιτισμικό κεφάλαιο

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

ΦΥΛ55 Φύλο, δικαιώματα, πολιτική

Κωδικός ΘΕ: ΦΥΛ55
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.:

Σκοπός της ΘΕ είναι η απόκτηση γνώσεων και η εξοικείωση με βασικές έννοιες, θεωρητικές προσεγγίσεις και εμπειρικές αναλύσεις που αναφέρονται στο πεδίο των έμφυλων διαστάσεων των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της πολιτικής. Πιο συγκεκριμένα στη ΘΕ διερευνώνται οι σχέσεις του φύλου με την ανάπτυξη και το περιεχόμενο της ιδιότητας του πολίτη, της δημοκρατίας και των πολιτικών δικαιωμάτων στις σύγχρονες κοινωνίες. Αποτιμάται κριτικά ο βαθμός κατά τον οποίον η κοινοβουλευτική δημοκρατία ως πολιτικό σύστημα είναι αντιπροσωπευτικό όλων των πολιτών.

Η ΘΕ περιλαμβάνει την ιστορική διαδρομή των διεκδικήσεων των πολιτικών δικαιωμάτων από τις γυναικείες οργανώσεις διεθνώς και στην Ελλάδα και το ρόλο που έπαιξε ο διαχωρισμός δημόσιου και ιδιωτικού χώρο στον

«αποκλεισμό» των γυναικών από την πολιτική και τα κέντρα εξουσίας.

Εξετάζονται επίσης οι σύγχρονοι προβληματισμοί και αναλύεται η επιστημονική συζήτηση για τους λόγους που παραμένει το έμφυλο χάσμα στα κέντρα λήψης των πολιτικών αποφάσεων, όπως και για τον τρόπο λειτουργίας (και τα αδιέξοδα) των θεσμικών μηχανισμών και των μέτρων πολιτικής (νομοθεσία περί ποσοστώσεων κλπ) που καλούνται να αντιμετωπίσουν τις ανισότητες μεταξύ ανδρών και γυναικών σε όλες τις εκφάνσεις της πολιτική ζωής.

Ενδεικτικά η ΘΕ περιλαμβάνει τις υπο-ενότητες:

Ι. Η διεκδίκηση των πολιτικών δικαιωμάτων των γυναικών στην Ευρώπη

Τα πρώτα κείμενα των διεκδικήσεων των γυναικών σε Γαλλία και Αγγλία (Olympe de Gouges, Mary Wollstonecraft. κ.α.. Οι σημαντικότερες στιγμές του κινήματος των σουφραζεττών για την απόκτηση του πολιτικού δικαιώματος της ψήφου. Ο αγώνας για την ψήφο των γυναικών στην Ελλάδα. Ο φεμινισμός του Μεσοπολέμου (Εθνικό Συμβούλιο Ελληνίδων, Σύνδεσμος για τα Δικαιώματα των Γυναικών κ.α.).

ΙΙ. Δημοκρατία, ιδιότητα του πολίτη, αντιπροσώπευση

Κριτική θεώρηση της πολιτικής θεωρίας και επιστήμης ως προς την αναγνώριση των έμφυλων σχέσεων και των ταυτοτήτων του φύλου στην ανάλυση της δημοκρατίας και της ιδιότητας του πολίτη. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εννοιολογικές αποσαφηνίσεις των έμφυλων διαστάσεων της αντιπροσώπευσης και της καθολικότητας στη λειτουργία του σύγχρονου πολιτικού συστήματος. Μηχανισμοί και διαδικασίες υποβάθμισης των γυναικών σε πολίτες δεύτερης κατηγορίας.

ΙΙΙ. Γυναίκες και φύλο στα κέντρα λήψης των αποφάσεων

Φεμινιστικές και διαθεματικές θεωρήσεις της συμμετοχής των γυναικών στα κέντρα πολιτικής εξουσίας. Έμφυλες αντιλήψεις για τα πρότυπα ενασχόλησης των γυναικών με τα κοινά και το δημόσιο χώρο. Σεξισμός στον δημόσιο λόγο και την πολιτική πρακτική. Θετικές δράσεις υπέρ των γυναικών. Διεθνείς και ευρωπαϊκές πολιτικές για την αύξηση της συμμετοχής στην εκλογική διαδικασία και την πολιτική πράξη. Αποτύπωση και αποτίμηση των σύγχρονων τάσεων στο πεδίο.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της συγκεκριμένης ΘΕ οι φοιτήτριες/τητές αναμένεται να:

  • Έχουν αποκτήσει γνώσεις για την ιστορία των φεμινιστικών κινημάτων διεκδίκησης των πολιτικών δικαιωμάτων των γυναικών
  • Έχουν κατανοήσει τις φεμινιστικές προσεγγίσεις της έννοιας των ανθρώπινων δικαιωμάτων, της ιδιότητας του πολίτη και της δημοκρατίας.
  • Έχουν εξοικειωθεί με τις συνθήκες και τους λόγους ανάπτυξης έμφυλων προτύπων συμμετοχής στο πεδίο της πολιτικής και στους θεσμούς της.
  • Μπορούν να εντοπίσουν και να αναλύσουν τους μηχανισμούς αποθάρρυνσης/ αποκλεισμού των γυναικών από την ενασχόληση με την πολιτική στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Έμφυλα πολιτικά δικαιώματα. Η διεκδίκηση της ψήφου των γυναικών στην Ευρώπη και την Ελλάδα
  • Φύλο, δημοκρατία, ιδιότητα του πολίτη
  • Γυναίκες και φύλο στα κέντρα λήψης των πολιτικών αποφάσεων. Σύγχρονες πολιτικές και εκλογικές πρακτικές

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

ΦΥΛ60 Πολιτικές ισότητας των φύλων

Κωδικός ΘΕ: ΦΥΛ60
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Σκοπός της ΘΕ είναι η απόκτηση επιστημονικών και τεχνικών γνώσεων και η εξοικείωση με βασικές έννοιες και θεωρητικές προσεγγίσεις και εμπειρικές αναλύσεις των πολιτικών ισότητας των φύλων από την σκοπιά των σπουδών δημόσιων πολιτικών (public policy studies) και των σπουδών φύλου. Πιο συγκεκριμένα η ΘΕ αναλύσει και αποτιμά κριτικά τις εννοιολογήσεις, τις στρατηγικές σχεδιασμού, τις μεθόδους εφαρμογής και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των πολιτικών ισότητας των φύλων.

Η ΘΕ εξετάζει την ιστορική διαδρομή των δημόσιων πολιτικών σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, τις αναλύσεις της ανισότητας στις οποίες στηρίχθηκαν, τις στρατηγικές που επιλέχθηκαν και τις μεθόδους που εφαρμόσθηκαν ανάλογα με τους στόχους που τέθηκαν σε διαφορετικά πεδία (αγορά εργασίας, εκπαίδευση, πολιτική, καταπολέμηση της βίας, πολιτισμός κλπ.) Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάλυση των αντιστάσεων που αντιμετώπισαν οι πολιτικές ισότητας των φύλων.

Ενδεικτικά η ΘΕ περιλαμβάνει τις υπο-ενότητες:

  1. Το φύλο στις δημόσιες πολιτικές. Σχεδιασμός και αξιολόγηση.

Η ανάλυση των πολιτικών αξιοποιεί τις θεωρητικές προσεγγίσεις των σπουδών δημόσιας πολιτικής ως προς τις φάσεις του κύκλου ζωής της δημόσιας πολιτικής (policy cycle) δηλαδή την στοχοθεσία, σχεδιασμό, εφαρμογή, αποτίμηση. Σχετικά με τον ρόλο των φορέων άσκησης πολιτικής (κρατικοί θεσμοί, ιδιωτικοί φορείς, μη κυβερνητικές οργανώσεις, μεμονωμένα πολιτικά στελέχη κλπ) έμφαση δίνεται στον ο ρόλο των θεσμικών οργάνων σε υπερεθνικό και εθνικό επίπεδο, των γυναικείων και φεμινιστικών οργανώσεων και των μεμονωμένων γυναικείων στελεχών σε θέσεις πολιτικής ευθύνης. Στην ενότητα εξετάζονται βασικά στοιχεία του σχεδιασμού, της ανάλυσης και της αποτίμησης των δημόσιων πολιτικών, τόσο όσων έχουν ως πρωταρχικό στόχο την ισότητα των φύλων, όσο και εκείνων που ενώ έχουν άλλους κεντρικούς στόχους επηρεάζουν σημαντικά τις έμφυλες σχέσεις στο πεδίο παρέμβασής τους (διττή στρατηγική).

  1. Διεθνείς, ευρωπαϊκές, εθνικές, τοπικές πολιτικές ισότητας των φύλων.

Περιγραφή των βασικών πολιτικών όπως είναι οι πολιτικές του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ελλάδας: Διεθνείς Συμβάσεις, Το Πρόγραμμα Δράσης και η Πλατφόρμα του Πεκίνου, Ευρωπαϊκές Οδηγίες, Ευρωπαϊκά Μεσοπρόθεσμα Προγράμματα Δράσης, Ευρωπαϊκές Διακηρύξεις και Χάρτες, Εθνικά Προγράμματα Δράσης, Προγράμματα ισότητας των ΟΤΑ κλπ). Αναλύονται οι πολιτικές που (α) απευθύνονται αποκλειστικά στις γυναίκες (θετικές δράσεις) και αποσκοπούν στην μείωση των ανισοτήτων των φύλων και την εξάλειψη της έμφυλης βίας σε τομείς όπως η αγορά εργασίας, η οικογένεια, η πολιτική, το εισόδημα, η κοινωνική ασφάλιση, η πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες, ο ελεύθερος χρόνος κλπ και (β) που αποσκοπούν στην ένταξη της ισότητας σε γενικές δημόσιες πολιτικές (πχ. πολιτική απασχόλησης, πολιτική έρευνας και τεχνολογίας, πολιτική υγείας, πολιτική περιβάλλοντος, μεταναστευτική πολιτική κλπ) ώστε να προωθείται η έμφυλη ισότητα.

  1. Πεδία, μέθοδοι και εργαλεία άσκησης πολιτικής

Η κριτική ανάλυση των μεθόδων που έχουν εφαρμοσθεί βασίζεται σε θεωρητικές επεξεργασίες που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο των σπουδών φύλου και της φεμινιστικής θεωρίας. Έμφαση δίνεται στις αξιοποίηση της (α) της διαθεματικής προσέγγισης για την ανάλυση του προβλήματος, (β) της διαπολιτισμικής προσέγγισης των ωφελούμενων και (γ) της διατομεακής συνεργασίας για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων.

Η κριτική αποτίμηση των εργαλείων άσκησης πολιτικών ισότητας των φύλων περιλαμβάνει την ανάπτυξη και εφαρμογή του νομοθετικού και θεσμικού πλαισίου, την δημιουργία αποτελεσματικών δημόσιων μηχανισμών, την θέσπιση θετικών δράσεων υπέρ των γυναικών περιλαμβανομένων των ποσοστώσεων, την ένταξη της ισότητας στις γενικές πολιτικές (gender mainstreaming), την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης, την στοχοθεσία/δέσμευση για την επίτευξη αριθμητικών στόχων, την εκτίμηση των επιπτώσεων στο φύλο (gender impact    assessment), την   επέκταση εξειδικευμένων δεικτών φύλου (gender indicators) για την μέτρηση της προόδου, την ένταξη του φύλου στη δημοσιονομική πολιτική και τον κρατικό

προϋπολογισμό (gender budgeting).

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της συγκεκριμένης Θεματικής Ενότητας οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να:

  • Κατανοούν πως διαμορφώνονται οι βασικοί στόχοι των πολιτικών ισότητας των φύλων σε σχέση με τις ανισότητες που διαπιστώνονται σε συγκεκριμένα επίπεδα διακυβέρνησης (Διεθνές, Ευρωπαϊκό, εθνικό, τοπικό) καθώς επίσης και της διασύνδεσης ανάμεσα τους
  • Γνωρίζουν την εξέλιξη των πολιτικών ισότητας των φύλων τις συνθήκες ανάπτυξής τους και τις αντιστάσεις [που αντιμετώπισαν σε διαφορετικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες.
  • Εξοικειωθούν με τις μεθόδους σχεδιασμού και τις στρατηγικές από επιλέγονται σε διάφορα πεδία των δημόσιων πολιτικών όπως αυτές αναπτύχθηκαν σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο.
  • Κατανοούν τα κριτήρια επιλογής και την χρησιμότητα των εργαλείων που εφαρμόζονται για την άρση των ανισοτήτων φύλου στα διάφορα πεδία δημόσιας παρέμβασης.
  • Γνωρίζουν τις μεθόδους αποτίμησης και αξιολόγησης των μέτρων και των παρεμβάσεων στα διάφορα πεδία παρέμβασης ως προς τις επιπτώσεις στις έμφυλες σχέσεις και τον βαθμό επίτευξης της ισότητας.

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • To φύλο στις δημόσιες πολιτικές. Σχεδιασμός και αξιολόγηση
  • Διεθνείς, ευρωπαϊκές, εθνικές, τοπικές πολιτικές ισότητας
  • Πεδία, μέθοδοι και εργαλεία των πολιτικών ισότητας

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΦΥΛ61 Φύλο, μετανάστευση και διαπολιτισμικότητα

Κωδικός ΘΕ: ΦΥΛ61
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Ο σκοπός της Θεματικής Ενότητας είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με βασικές έννοιες του φύλου και της μετανάστευσης. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στη σύζευξη των δυο ευρειών θεματικών περιοχών που διαπραγματεύεται η Θεματική Ενότητα, προκειμένου να αναδειχθεί ο έμφυλος χαρακτήρας της μετανάστευσης. Υπό αυτό το πρίσμα εξετάζονται οι κοινωνικές και πολιτισμικές σχέσεις που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των φυλετικών, εθνοτικών και έμφυλων αλληλεπιδράσεων και ιεραρχήσεων, όπως αυτές προκύπτουν στις (μετα)μεταναστευτικές κοινωνίες. Η Θεματική Ενότητα ακολουθεί τη λογική της διαθεματικότητας, όπως αυτή αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της κριτικής φεμινιστικής θεωρίας και τη χρησιμοποιεί ως όχημα κατανόησης των μετασχηματισμών που συντελούνται λόγω και μέσω της μεταναστευτικής κινητικότητας.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της συγκεκριμένης ΘΕ οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να:

  • κατανοούν κριτικά τη μεταναστευτική κινητικότητα και να εντάσσουν τα φαινόμενα που συνδέονται με αυτή στη συνολικότερη κατανόηση των κοινωνικών σχηματισμών
  • να κατανοούν και να μπορούν να αναστοχαστούν πάνω στη σύζευξη μετανάστευσης και φύλου τόσο σε επίπεδο ανάγνωσης του έμφυλου χαρακτήρα της μετανάστευσης όσο και σε επίπεδο χρησιμοποίησης του φύλου για μια πληρέστερη ανάγνωση ευρύτερων κοινωνικών σχέσεων και διαδικασιών
  • να μπορούν να προβληματικοποιήσουν θεωρητικά και εμπειρικά τις σχέσεις, διαντιδράσεις και συγκρούσεις που μπορεί να απορρέουν από τη συνάντηση διαφορετικών εθνοτικών ομάδων σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό συγκείμενο
  • να έχουν αποκτήσει ερμηνευτικά εργαλεία για τη ανάγνωση υβριδικών έμφυλων ταυτοτήτων, τοποθετήσεων και επιτελέσεων

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • H συμβολή της φεμινιστικής κριτικής στην ερμηνεία της μεταναστευτικής κινητικότητας σε συνδυασμό με τη μετααποικιακή θεωρία, τη διεθνικότητα, τις διασπορές
  • Έμφυλος και εθνοτικός καταμερισμός εργασίας, φύλο και επισφάλεια
  • Οικιακή εργασία, επαναδιαπραγμάτευση ρόλων εντός των νοικοκυριών, διεθνικά νοικοκυριά

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

ΦΥΛ62 Φύλο, φροντίδα, εργασία

Κωδικός ΘΕ: ΦΥΛ62
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Η ΘΕ Φύλο, φροντίδα, εργασία θα εστιάσει:

  • στην σχέση μεταξύ της έμμισθης εργασίας των γυναικών και των άμισθων υποχρεώσεων φροντίδας που επιβαρύνουν άνισα τα φύλα. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται οι πολιτικές και κοινωνικοοικονομικές διαστάσεις της συμφιλίωσης της επαγγελματικής, προσωπικής και οικογενειακής ζωής καθώς και ο ρόλος του κράτους πρόνοιας, της ευρύτερης οικογένειας και της έμμισθης εργασίας φροντίδας (οικιακή εργασία, φροντίδα παιδιών ηλικιωμένων,
  • στις ανισότητες στην απασχόληση που συνδέονται με την άνιση κατανομή της φροντίδας αλλά και με έμφυλα πρότυπα, στερεότυπα και πρακτικές
  • στην επισφάλεια σαν έμφυλη συνθήκη σε συνδυασμό με τις διαδικασίες θηλυκοποίησης ευρύτερων κλάδων. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάδειξη των ιδιαιτεροτήτων της ελληνικής περίπτωσης μετά την οικονομική κρίση.
  • στις δομικές ανισότητες του φύλου που συμπεριλαμβάνουν το χάσμα των αμοιβών, το χάσμα απασχόλησης και ανεργίας και τον έμφυλο (κάθετο και οριζόντιο) καταμερισμό εργασίας σε συνάρτηση με την ανά φύλο διαχωρισμό των επιστημονικών κλάδων στην εκπαίδευση και την αγορά εργασίας. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στις προκαταλήψεις με βάση τα έμφυλα πρότυπα για την επιστήμη και την τεχνολογία.
  • στην γυναικεία επιχειρηματικότητα και καινοτομία
  • στην ισότιμη συμπερίληψη της διάστασης του φύλου και των γυναικών στην αγορά εργασίας σαν στρατηγική που ενισχύει την ανάπτυξη και την καινοτομία

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης ΘΕ τα αναμενόμενα αποτελέσματα είναι τα ακόλουθα:

  • απόκτηση γνώσεων σχετικά με τις έμφυλες ανισότητες στην αγορά εργασίας και τις πολλαπλές αιτίες που τις προκαλούν
  • ικανότητα κριτικού στοχασμού σχετικά με τα έμφυλα πρότυπα που καθορίζουν τις δομικές ανισότητες στην αγορά εργασίας, χάσμα αμοιβών, χάσμα απασχόλησής-ανεργίας από της σκοπιά του φύλου
  • δυνατότητα κατανόησης των ζητημάτων που προκύπτουν από την αδυναμία συμφιλίωσης επαγγελματικής, προσωπικής και οικογενειακής ζωής
  • εξοικείωση με τα στατιστικά δεδομένα σχετικά με τις διαθεματικές ανισότητες του φύλου στην αγορά εργασίας και τις ποιοτικές μεθοδολογίες ανάλυσης της εργασίας και της φροντίδας από τη σκοπιά του φύλου
  • δυνατότητα κατανόησης των εννοιών της φροντίδας, της αναπαραγωγικής εργασίας, και της έννοιας της επισφάλειας από τη σκοπιά των σπουδών του φύλου και της εργασίας.
  • δυνατότητα ανάπτυξης νέων ιδεών σχετικά με τη γυναικεία επιχειρηματικότητα και καινοτομία

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Ανισότητες στην αγορά εργασίας και την εκπαίδευση
  • Φροντίδα, αναπαραγωγική εργασία, οικιακή εργασία
  • Επιχειρηματικότητα γυναικών, ηγεσία και management

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

ΦΥΛΔΕ Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία

Κωδικός ΜΔΕ: ΦΥΛΔΕ
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 30
Τύπος της ΜΔΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τέταρτο (4ο)
Γλώσσα εκπόνησης: Ελληνική
Περίγραμμα ΘΕ

Περιγραφή Μ.Δ.Ε.:

Η συγγραφή ατομικής πρωτότυπης διπλωματικής εργασίας κατά τη διάρκεια του 4ου εξαμήνου σε θέματα συναφή με το περιεχόμενο του μεταπτυχιακού προγράμματος προκειμένου να καλλιεργηθούν, να αναπτυχθούν και να αξιολογηθούν οι αναλυτικές και κριτικές δεξιότητες που ανέπτυξαν οι φοιτητές/τριες στη διάρκεια του προγράμματος.

Η διπλωματική Εργασία θα εστιάζει στη θεματική των σπουδών του φύλου και θα χρησιμοποιεί τις μεθοδολογικές και θεωρητικές προσεγγίσεις του κλάδου αυτού. Ο σχεδιασμός της εργασίας, η έρευνα, η συγκέντρωση της

βιβλιογραφίας, και η ανάλυση θα γίνονται από κάθε φοιτητή/τρια ξεχωριστά υπό την επίβλεψη του/της Επιβλέποντα/ουσας.

Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τις Προδιαγραφές – Χρήσιμο Υλικό για συγγραφή Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών και ανάρτηση Διπλωματικής Εργασίας στο Αποθετήριο του ΕΑΠ, μπορείτε να μεταβείτε στον Ψηφιακό Χώρο Εκπαίδευσης http://courses.eap.gr και δη στην ενότητα Πρόγραμμα Σπουδών. Ο Γενικός Κανονισμός Εκπόνησης Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών σε ΠΜΣ με Θ.Ε. εξαμηνιαίας διάρκειας είναι διαθέσιμος στη σελίδα https://www.eap.gr/semi-annual-programs/

Προαπαιτούμενα: Η παρουσίαση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας πραγματοποιείται μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των Θ.Ε. του Προγράμματος.

Υποβολή αιτήσεων

Κάνε εδώ την αίτησή σου για όποιο πρόγραμμα σε ενδιαφέρει!


Κάνε αίτηση
Μετάβαση στο περιεχόμενο