elen
elen

Δημιουργική Γραφή – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Ε.Α.Π. > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ > Μεταπτυχιακά > Εξαμηνιαία > Δημιουργική Γραφή (ΔΗΓ) > Δημιουργική Γραφή – ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΔΗΓ50 Λογοτεχνική Θεωρία, Αναγνωστική Ανταπόκριση και Δημιουργική Γραφή

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ50
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Στόχος της θεματικής ενότητας είναι να εισαγάγει τους φοιτητές σε βασικές έννοιες της θεωρίας της λογοτεχνίας και της θεωρίας της δημιουργικής γραφής. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν θεωρητικές Σχολές, τάσεις και διανοητές που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη μελέτη και ερμηνεία λογοτεχνικών κειμένων και συγκειμένων. Θα εξοικειωθούν με τις έννοιες της πρόσληψης, της αναγνωστικής ανταπόκρισης και των ερμηνευτικών κοινοτήτων και θα ασκηθούν σε εναλλακτικές αναγνωστικές προσεγγίσεις λογοτεχνικών έργων. Θα γνωρίσουν επίσης την εξέλιξη του κλάδου της δημιουργικής γραφής, τη νομιμοποίησή του στο ακαδημαϊκό περιβάλλον και τη λειτουργία του, ακόμη και πέραν των αναμενόμενων πεδίων διάχυσής του (π.χ. δημιουργική γραφή και φυσικές επιστήμες, δημιουργική γραφή και νέα μέσα κ.ά.).

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν βασικές τάσεις/Σχολές και πρόσωπα που σχετίζονται με τη θεωρία της λογοτεχνίας και της κριτικής καθώς και της δημιουργικής γραφής
  • Κατανοούν τα ιδεολογικά συμφραζόμενα που συνέβαλαν στην εμφάνισή τους και τις επιδιώξεις των διαφορετικών θεωρητικών προσεγγίσεων αναφορικά με τη λειτουργία της λογοτεχνίας
  • Ασκούνται σε διαφορετικές αναγνώσεις και ερμηνευτικές προσεγγίσεις λογοτεχνικών κειμένων
  • Κατανοούν τις δυσκολίες που προκύπτουν από τις επιλογές του συγγραφικού υποκειμένου (αφηγητή, οπτικής γωνίας, χαρακτήρων πλοκής κ.ά.)
  • Παράγουν διαφορετικά είδη λόγου ποικίλων υφολογικών κατευθύνσεων
  • Έχουν επίγνωση του πεπερασμένου της λογοτεχνικής θεωρίας και να αναστοχάζονται γύρω από τη λειτουργία του κάθε κειμένου
  • Αξιολογούν το ρόλο και την αποτελεσματικότητα της μεθοδολογίας της δημιουργικής γραφής στην ακαδημαϊκή κοινότητα και την προσφορά της ακόμη και σε μη συναφή γνωστικά πεδία.

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Κεντρικά ζητήματα της θεωρίας της λογοτεχνίας, της αναγνωστικής ανταπόκρισης και της Δημιουργικής Γραφής: λογοτεχνία, ανάγνωση, ερμηνεία, κριτική αξιολόγηση κειμένων, δημιουργικές πρακτικές
  • Τάσεις της λογοτεχνικής θεωρίας και κριτικής: Νέα Κριτική, Φορμαλισμός, Δομισμός και Μεταδομισμός, ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις, θεωρίες της πρόσληψης και της αναγνωστικής ανταπόκρισης, φεμινιστική κριτική, μεταποικιακή κριτική, πολιτισμικές προσεγγίσεις
  • Νέες τάσεις στη θεωρία της δημιουργικής γραφής

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ51 Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, 18ος-20ός αι. (Ρεύματα, Σχολές και Συγγραφείς)

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ51
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Στόχος της Θ.Ε. είναι να αποκτήσουν οι μεταπτυχιακές/οί φοιτήτριες/τητές μιαν ευρύτερη και στέρεη γνώση της Ευρωπαϊκής Γραμματείας από τον 18ο έως και τον 20ό αιώνα, εστιάζοντας σταδιακά σε βασικούς σταθμούς της εξελικτικής πορείας της (καλλιτεχνικά/λογοτεχνικά ρεύματα και σχολές/συγγραφείς, πνευματικές τάσεις και ιδεολογικές προεκτάσεις) και εμβαθύνοντας, συγχρόνως, στα λογοτεχνικά φαινόμενα και είδη της εν λόγω Γραμματείας μέσω της διερεύνησης των εκάστοτε κοινωνικών, αισθητικών και πολιτισμικών παραμέτρων. Η περιοδική εστίαση σε έργα σημαντικών συγγραφέων που ανήκουν στον «κανόνα» της Ευρωπαϊκής Γραμματολογίας και η μελέτη τους μέσω μιας αναλυτικής συγκριτολογικής οπτικής –πέρα από χωρο-χρονικούς περιορισμούς– εντάσσεται επίσης στους στόχους της Θ.Ε..

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζουν τα ουσιώδη χαρακτηριστικά βασικών ρευμάτων της Ευρωπαϊκής Γραμματείας
  • Κατανοούν τις ιδιαιτερότητες των εκάστοτε ειδών του γραπτού λόγου (πεζού ή ποιητικού, καθώς και δοκιμιακού), που αναπτύχθηκαν από βασικά λογοτεχνικά ρεύματα στην Ευρώπη μεταξύ 18ου και 20ού αιώνα
  • Αναπτύσσουν με κριτική σκέψη τις αφηγηματικές τεχνικές και τις ιδιαιτερότητες των διαφορετικών ειδών γραπτού λόγου
  • Μελετούν συγκριτικά τις κύριες εκφάνσεις των λογοτεχνικών ρευμάτων ανά χώρα, καθώς και των λογοτεχνικών ειδών ανά λογοτεχνικό ρεύμα
  • Αναλύουν με επάρκεια συγκριτολογικής οπτικής έργα σημαντικών συγγραφέων της Ευρωπαϊκής Γραμματείας

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Σταθμοί της Ευρωπαϊκής Γραμματείας (18ος-20ός αι.): Λογοτεχνικά ρεύματα, πνευματικές /αισθητικές τάσεις, έργα και συγγραφείς
  • Νέες αφηγηματικές μορφές, νέα είδη του ποιητικού λόγου, της δραματουργίας και το θεωρητικό τους πλαίσιο
  • Συγκριτολογική προσέγγιση λογοτεχνικών κειμένων σε συγχρονικό / διαχρονικό πλαίσιο, βάσει της θεματικής, της ειδολογικής δομής & των ιδεών που πραγματεύονται

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ52 Νεοελληνική Λογοτεχνία (19ος–20ός αι.): Κείμενα, αναγνώσεις, αναθεωρήσεις

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ52
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Πρώτο (1ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Στόχος της Θ.Ε. είναι η κριτική διερεύνηση βασικών θεμάτων, μορφών και ειδών της νεοελληνικής λογοτεχνικής παραγωγής, από τις αρχές του 19ου αιώνα ως τις μέρες μας και η εξοικείωση τόσο με την ιστορική πρόσληψη των λογοτεχνικών κειμένων όσο και με σύγχρονες προτάσεις ερμηνευτικής αναθεώρησης. Στο πλαίσιο της Θ.Ε., οι φοιτήτριες/τές ασκούνται στην ερμηνευτική ανάγνωση ενός ειδολογικά και γραμματολογικά ευρέος φάσματος λογοτεχνικών κειμένων, λαμβάνοντας υπόψη, ως κεντρικές ορίζουσες, την κριτική πρόσληψη και τα ιστορικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα της λογοτεχνικής παραγωγής. Οι Εβδομάδες Μελέτης της Θ.Ε. είναι θεματικά οργανωμένες, παρακολουθώντας αδρά τη γραμματολογική συνέχεια αλλά με τρόπο που επιτρέπει τη διερεύνηση συναφειών και αντιθέσεων με κείμενα διαφορετικών περιόδων ή και άλλων τεχνοτροπικών και ιδεολογικών προσανατολισμών, καθώς και την ανάδειξη σύγχρονων αναθεωρητικών προτάσεων.

Αξιοποιώντας τις γνώσεις που ήδη διαθέτουν από προηγούμενες Θ.Ε., αναφορικά με βασικές αρχές της θεωρίας της λογοτεχνίας και της δημιουργικής γραφής, καθώς και με τα κεντρικά ρεύματα της νεότερης ευρωπαϊκής παράδοσης, οι φοιτήτριες/-τές της Θ.Ε. μελετούν επισταμένως κείμενα του ισχύοντος νεοελληνικού λογοτεχνικού κανόνα αλλά και παραδείγματα πέραν των ορίων του (π.χ. ευπώλητα, αστυνομική λογοτεχνία, λογοτεχνικά κόμικς κ.ά.), προκειμένου να αποκτήσουν μια σφαιρική και κριτική αντίληψη του λογοτεχνικού φαινομένου και να ασκηθούν στις ποικίλες τάσεις και προσεγγίσεις που δοκιμάζονται στο σύγχρονο ελληνικό λογοτεχνικό πεδίο.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση:

  • να αναγνωρίζουν τα διαφορετικά λογοτεχνικά είδη, ρεύματα και κινήματα και να συνδέουν τα εκάστοτε έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας με τα ρεύματα και τις τάσεις της εποχής τους
  • να μελετούν και να ερμηνεύουν σε βάθος παλαιότερα και πιο πρόσφατα κείμενα, λαμβάνοντας υπόψη μια σειρά αναλυτικών κατηγοριών (θέματα, τεχνικές, ιδεολογικές επιλογές των συγγραφέων) και ιστορικών, κοινωνικών και φιλοσοφικών παραμέτρων
  • να αντιλαμβάνονται τη σημασία και τη λειτουργία της λογοτεχνικής κριτικής στο πλαίσιο του λογοτεχνικού θεσμού
  • να κατανοούν τη φύση και τη λειτουργία του λογοτεχνικού κανόνα
  • να καλλιεργούν τις κριτικές τους ικανότητες μέσα από δραστηριότητες αναγνωστικής εμβάθυνσης, εμπνευσμένες από διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Νεοελληνική λογοτεχνία, 19ος αι.: Κείμενα και αναγνώσεις
  • Νεοελληνική λογοτεχνία, 20ός αι.: Κείμενα και αναγνώσεις
  • Ερμηνευτικές προσεγγίσεις λογοτεχνικών κειμένων

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ53 Πεζογραφία και ποίηση: Λογοτεχνική Ιστορία και Μορφές

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ53
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Βασικός στόχος της ΘΕ είναι να αποκτήσουν οι μεταπτυχιακές/οί φοιτήτριες/τές μία στέρεη γνώση γύρω από τη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση των τρόπων με τους οποίους εκφέρεται ο πεζογραφικός και ο ποιητικός λόγος, παράλληλα με τη γενική ιστορική επισκόπηση αυτών των τρόπων κατά τους δύο τελευταίους αιώνες. Με άξονα τον παραπάνω στόχο, έχουν επιλεγεί ελληνικά κυρίως παραδειγματικά κείμενα, προερχόμενα από τον λογοτεχνικό κανόνα και πλαισιωμένα με κείμενα φιλολογικών-ερμηνευτικών προσεγγίσεών τους, προκειμένου να γίνουν αντιληπτά τα βασικά εργαλεία της κατασκευής τόσο της πεζογραφίας όσο και της ποίησης, αφενός ιστορικά προσδιορισμένων και αφετέρου μορφολογικά εξελισσόμενων μέσα στον χρόνο. Ως προς την πεζογραφία, οι μορφές συνδέονται με βασικά στοιχεία της πεζογραφικής αφήγησης (πλοκή, λογοτεχνικός χώρος, λογοτεχνικός χαρακτήρας) και επιλεγμένα κατά καιρούς λογοτεχνικά ρεύματα, ενώ επίσης η αφηγηματική μορφή εξετάζεται ως στοιχείο ιδιοσυστασίας του εκάστοτε λογοτεχνικού έργου. Σε συνάρτηση με τα παραπάνω, και καθώς προχωρούν οι διδακτικές εβδομάδες, αναλύονται επίσης επιμέρους τρόποι κατασκευής ενός πεζογραφικού κειμένου, όπως ο εσωτερικός μονόλογος, η διακειμενικότητα και η διαμεσικότητα/διακαλλιτεχνικότητα. Γίνεται επίσης λόγος για το λογοτεχνικό δοκίμιο και τα χαρακτηριστικά που το προσδιορίζουν. Ειδικότερα ως προς το ποιητικό είδος, θα αναπτυχθούν οι έννοιες αυστηρά έμμετρος ή «παραδοσιακός» στίχος, ελευθερωμένος στίχος και ελεύθερος στίχος. Με βάση τα παραπάνω, οι φοιτητές/τριες θα εξασκηθούν στη σύνθεση τόσο πεζογραφικών όσο και ποιητικών κειμένων.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές που θα ολοκληρώσουν αυτή τη Θ.Ε. θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζουν τα δομικά μορφολογικά στοιχεία του πεζού και του ποιητικού λόγου.
  • Μελετούν και να εμβαθύνουν στα βασικά στοιχεία της γλώσσας και της θεματικής σημαντικών πεζογραφικών και ποιητικών κειμένων, σε συνάρτηση με την ιστορικότητα και την τεχνοτροπία τους.
  • Αξιολογούν τα βασικά στοιχεία της μορφολογίας των πεζών και ποιητικών κειμένων, σε συνάρτηση με την ιστορικότητα και την τεχνοτροπία τους.
  • Αναλύουν με κριτική σκέψη και ενεργητική συμμετοχή έργα σημαντικών ελλήνων πεζογράφων και ποιητών.
  • Ασκηθούν στην παραγωγή και τη σύνθεση δικών τους πρωτότυπων λογοτεχνικών κειμένων (πεζού και ποιητικού λόγου).

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Πεζογραφικός λόγος και αφηγηματικές τεχνικές
  • Ποιητικός λόγος και στιχουργική
  • Το λογοτεχνικό δοκίμιο

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ54 Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής I (Ποίηση-Πεζογραφία)

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ54
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Κύριος στόχος της συγκεκριμένης Θ.Ε. είναι η εξοικείωση των μεταπτυχιακών φοιτητριών/τών με τις βασικές τεχνικές και προβληματικές της λογοτεχνικής γραφής και αφήγησης. Θα έχουν τη δυνατότητα να εμβαθύνουν στις γνώσεις που απέκτησαν από τις ΘΕ που έχουν προηγηθεί, τόσο μέσα από τη συστηματική μελέτη ενδεικτικών κειμένων από εμβληματικούς λογοτέχνες, όσο και με τη συγγραφή εργασιών-ασκήσεων και τη συμμετοχή τους σε ζωντανές συναντήσεις (“εργαστήρια” Δημιουργικής Γραφής) με Καθηγητές-Συμβούλους, οι οποίοι είναι έμπειροι συγγραφείς.

Κεντρικό ζητούμενο της Θ.Ε. είναι η άσκηση των φοιτητών στη σύνθεση λογοτεχνικών κειμένων (πεζών και ποιητικών), μέσα από δοκιμές και πειραματικές εφαρμογές τεχνικών της δημιουργικής γραφής.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν δημιουργικά τεχνικές όπως (ενδεικτικά):

  • Οι εναλλαγές αφηγηματικής εστίασης σε ένα λογοτεχνικό κείμενο
  • Η διαφορά ανάμεσα στον παντεπόπτη/παντογνώστη αφηγητή και στις διαβαθμίσεις μιας εστιασμένης αφήγησης
  • Η διάκριση του εσωτερικού από τον δραματικό μονόλογο
  • Οι περιπτώσεις ασυμφωνίας ή σύγκρουσης ανάμεσα στην κοινωνική ταυτότητα, την ιστορική συγκυρία, το ψυχολογικό προφίλ και τη γλωσσική υπόσταση του χαρακτήρα
  • Οι διαφορές της ποίησης από τον πεζό λόγο με έμφαση στην πυκνότητα του ποιητικού λόγου, στον εσωτερικό (συντακτικό) ρυθμό της ποίησης, στα νοηματικά άλματα που επιχειρεί η ποίηση
  • Οι απαιτήσεις και οι ιδιαιτερότητες του ομοιοκατάληκτου, του ελευθερωμένου και του ελεύθερου στίχου
  • Η σημασία του εσωτερικού ρυθμού στο ποίημα ανεξάρτητα από τη φόρμα του
  • Ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιούνται δημιουργικά και ανασημασιοδοτούνται από την ποίηση τα αρχέτυπα των μύθων, κ.ά.

Γνωστικά Αντικείμενα:

  • Εμβάθυνση στη δημιουργική ανάγνωση και ανάλυση λογοτεχνικών έργων
  • Δοκιμές και άσκηση στη συγγραφή λογοτεχνικών κειμένων, πεζών και ποιητικών
  • Εξοικείωση με την ανοιχτή φύση της λογοτεχνικής γραφής και σύνδεσή της με ιστορικά, κοινωνικά και αισθητικά ζητήματα

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ55 Δημιουργική Γραφή και Εκπαίδευση

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ55
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Σκοπός της Θ. Ε. είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στην εκπαίδευση στη δημιουργική γραφή και με τη δημιουργική γραφή, παρέχοντας το αναγκαίο γνωστικό και μεθοδολογικό υπόβαθρο για: α) την αποτελεσματική και ευέλικτη διδακτική αξιοποίησή της· β) τον αναστοχασμό γύρω από τη θέση της στην εκπαιδευτική πραγματικότητα και τις παραμέτρους που την καθορίζουν· και γ) την αυτοδύναμη παραγωγή ποιοτικού εκπαιδευτικού υλικού και την κατανόηση της σύγχρονης σχετικής έρευνας.

Με βάση αυτό τον σκοπό, αρχικά συζητούνται θεωρίες και μορφές της δημιουργικότητας με ειδικό ενδιαφέρον για την εκπαίδευση· η σημασία της δημιουργικότητας στο πλαίσιο των βασικών δεξιοτήτων του 21ου αιώνα αλλά της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης και ευημερίας. Παρουσιάζονται αναλύσεις άτυπων θεωριών και αναπαραστάσεων της δημιουργικότητας ή και της δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής στον λόγο παιδιών, εκπαιδευτικών, καθώς και σε κείμενα παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας, της λογοτεχνίας του Κανόνα, αλλά και άλλων μυθοπλαστικών μορφών. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μέσα από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες θα εξερευνήσουν και θα συνειδητοποιήσουν τη σημασία των θεωριών δημιουργικότητας σχετικά με το πώς είμαστε ή δεν είμαστε σε θέση να την αναγνωρίσουμε και να την απελευθερώσουμε σε εκπαιδευτικό περιβάλλον. Θα εξετάσουν επίσης τις δικές τους θεωρίες δημιουργικότητας, θα τις αναλύσουν και θα αναστοχαστούν πάνω στις εκπαιδευτικές προεκτάσεις τους.

Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι κύριες παιδαγωγικές θεωρίες της δημιουργικής γραφής. Στο πλαίσιο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων εξετάζονται οι υποκείμενες παιδαγωγικές θεωρίες δημιουργικής γραφής και ανάγνωσης σε εκπαιδευτικά έγγραφα, εγχειρίδια δημιουργικής γραφής, σχέδια μαθήματος κ.λπ..

Στον κορμό της Θ.Ε. βρίσκονται θέματα διδακτικής μεθοδολογίας για την υποστήριξη της δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής, καθώς και για την προαγωγή της λογοτεχνικής εκπαίδευσης, του εν γένει γλωσσικού γραμματισμού, της φιλαναγνωσίας και της προσωπικής ανάπτυξης των μαθητών και των μαθητριών με τη δημιουργική ανάγνωση και γραφή. Παράλληλα, παρέχεται μια ευρεία εικόνα πόρων δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής (καλλιτεχνικά και μη καλλιτεχνικά ερεθίσματα, μονοτροπικά και πολυτροπικά, με έμφαση στην παιδική και εφηβική λογοτεχνία), εφαρμογών της και καλών πρακτικών σε διαφορετικές εκπαιδευτικές βαθμίδες (από την προσχολική έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση) και πλαίσια (τυπική, άτυπη και μη τυπική εκπαίδευση). Μέσω των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες εξοικειώνονται με διαδικασίες αυτόνομης ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού και κριτικής προσαρμογής υφιστάμενων ιδεών και πρακτικών.

Η ενότητα ολοκληρώνεται με περιήγηση σε «εναλλακτικές διαδρομές» της δημιουργικής γραφής και ανάγνωσης στην εκπαίδευση (ιδίως αναφορικά με τη μάθηση με δημιουργική γραφή και ανάγνωση σε γνωστικά αντικείμενα πέραν της γλώσσας και της λογοτεχνίας και σύγχρονα θέματα υψηλού κοινωνικού ενδιαφέροντος, τη θεραπευτική δύναμη της δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής και την αξιοποίηση των ΤΠΕ). Μέσω εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αξιολογούν και αναπλαισιώνουν ιδέες και πρακτικές δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής στις εξεταζόμενες «εναλλακτικές διαδρομές».

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση:

  • Να εξηγούν τεκμηριωμένα τη σημασία της δημιουργικότητας για την εκπαίδευση και την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη και ευημερία
  • Να συγκρίνουν θεωρίες δημιουργικότητας και να τις φωτίζουν ως παράγοντες που καθορίζουν την εκπαίδευση στη δημιουργική γραφή και με τη δημιουργική γραφή
  • Να αναλύουν άτυπες θεωρίες και αναπαραστάσεις δημιουργικότητας σε χρηστικά και μυθοπλαστικά κείμενα
  • Να αναστοχάζονται πάνω στον ρόλο του / της εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος για την απελευθέρωση της δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής
  • Να υποστηρίζουν την ανάπτυξη της δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής των μαθητών και μαθητριών με ποικίλα ερεθίσματα (καλλιτεχνικά και μη καλλιτεχνικά, μονοτροπικά και πολυτροπικά κ.ά.), διδακτικές τεχνικές και στρατηγικές
  • Να επιλέγουν κατάλληλα κείμενα ως ερεθίσματα δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής, λαμβάνοντας υπόψη την ανάπτυξη και τα ενδιαφέροντα των μαθητών και των μαθητριών τους ως αναγνωστών και αναγνωστριών
  • Να αξιοποιούν τη δημιουργική ανάγνωση και γραφή ως διδακτική προσέγγιση για τη λογοτεχνική εκπαίδευση και τον γλωσσικό γραμματισμό των μαθητών και των μαθητριών σε διαφορετικές εκπαιδευτικές βαθμίδες και πλαίσια
  • Να αξιολογούν και να δίνουν ανατροφοδότηση για προϊόντα δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής
  • Να παράγουν ή και να προσαρμόζουν εκπαιδευτικό υλικό για τη μάθηση με δημιουργική γραφή και ανάγνωση σε γνωστικά αντικείμενα πέραν της γλώσσας και της λογοτεχνίας

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Δημιουργικότητα στην εκπαίδευση
  • Λογοτεχνική εκπαίδευση, γλωσσικός γραμματισμός και δημιουργική ανάγνωση/γραφή
  • Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού για δημιουργική ανάγνωση/γραφή

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ56 Λογοτεχνική Μετάφραση και Δημιουργική Γραφή

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ56
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Δεύτερο (2ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Στόχος της Θ.Ε. είναι η θεωρητική και πρακτική εισαγωγή των φοιτητών/τριών στο φαινόμενο της λογοτεχνικής μετάφρασης, η ένταξη της μεταφραστικής πράξης στην ιστορία της λογοτεχνίας και η διερεύνησή της σε ένα πλαίσιο συνομιλίας ανάμεσα σε είδη, παραδόσεις, και συγγραφείς. Εξετάζοντας τόσο θεωρίες μετάφρασης όσο και περικείμενα, εμπειρικές προσεγγίσεις και σχόλια μεταφραστών, οι φοιτητές/τριες θα αντιληφθούν τις ιδιαιτερότητες της διαδικασίας μεταφοράς ενός ποιήματος, διηγήματος ή μυθιστορήματος σε μια άλλη γλώσσα και κουλτούρα. Θα αναγνωρίσουν σταδιακά τις παραγωγικές σχέσεις μετάφρασης και λογοτεχνικής δημιουργικότητας, καθώς και τον ρόλο των μεταφραστών στην πρόσληψη του έργου ενός συγγραφέα και του ευρύτερου διαλόγου ανάμεσα σε λογοτεχνικά συστήματα. Σε αυτές τις συνάφειες, η λογοτεχνική μετάφραση εξετάζεται ως μια δραστηριότητα απαραίτητα δημιουργική, η οποία συχνά έχει σημαντική θέση στο ‘εργαστήρι του συγγραφέα’ ή εμπλέκεται σε ένα φάσμα μιμήσεων, διασκευών, ποιημάτων ‘à la manière de’, υβριδικών, πειραματικών κειμένων ή, όπως στις περιπτώσεις της αυτομετάφρασης και της ψευδομετάφρασης, μετέχει στην πρωτότυπη λογοτεχνική παραγωγή.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση:

  • να τοποθετούνται κριτικά απέναντι στην λογοτεχνική μετάφραση και στις μεταφραστικές σπουδές γενικότερα
  • να αναγνωρίζουν τη σημασία της μετάφρασης σε λογοτεχνικούς διαλόγους, δικτυώσεις και μηχανισμούς επίδρασης
  • να αξιολογούν μεταφράσεις και να αξιοποιούν κριτικά τα περικειμενικά σχόλια μεταφραστών
  • να συσχετίζουν κριτικά τη μετάφραση με την πρωτότυπη λογοτεχνική παραγωγή στη γλώσσα υποδοχής
  • να σταθμίζουν τα ευρύτερα κριτήρια αξιολόγησης των λογοτεχνικών μεταφράσεων
  • να αξιοποιούν τις ψηφιακές πλατφόρμες που σχετίζονται με τη μετάφραση, ιδίως στις περιπτώσεις ψηφιακών λογοτεχνικών αρχείων ή λογοτεχνικών περιοδικών που δίνουν έμφαση στη μεταφρασμένη λογοτεχνία.

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Βασικά ζητήματα της θεωρίας και ιστορίας της μετάφρασης – Στοιχεία κριτικής της λογοτεχνικής μετάφρασης
  • Δημιουργική γραφή και μεταφραστικές πρακτικές
  • Ζητήματα ποιητικής και πρόσληψης της λογοτεχνικής μετάφρασης

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ60 Επιμέλεια, διόρθωση και έκδοση κειμένων

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ60
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Στόχος της ΘΕ είναι η παροχή των γνώσεων και δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την ορθή και αποτελεσματική διόρθωση, επιμέλεια και εκδοτική επεξεργασία ενός κειμένου σύντομης έκτασης ή ακόμη και ενός βιβλίου, λογοτεχνικού ή επιστημονικού. Η ΘΕ προϋποθέτει επαρκή γλωσσική κατάρτιση εκ μέρους των φοιτητριών/των που θα την παρακολουθήσουν και αποσκοπεί στη μελλοντική τους δυνατότητα ενασχόλησης με τη διόρθωση και τη γλωσσική επιμέλεια κειμένων. Παράλληλα, η ΘΕ προσφέρει στις φοιτήτριες και στους φοιτητές που θα την επιλέξουν πρακτική εξάσκηση σε επίπεδο τυπογραφικών διορθώσεων και εκδοτικής επεξεργασίας, είτε αφορά στην επιμέλεια ενός απλού κειμένου word είτε στη γλωσσική και αισθητική επεξεργασία μιας έντυπης έκδοσης. Η ΘΕ στοχεύει, επίσης, στη βασική εξάσκηση των φοιτητριών/τών της σε ζητήματα ορθής σύνταξης και στίξης του γραπτού λόγου.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση να:

  • Επιμεληθούν με επάρκεια ένα μικρό ή εκτενές κείμενο
  • Αναλάβουν τις τυπογραφικές διορθώσεις και την εκδοτική επεξεργασία ενός κειμένου
  • Αναλάβουν τη γλωσσική επιμέλεια ενός κειμένου
  • Αναλάβουν την αισθητική και λειτουργική επεξεργασία μιας έντυπης έκδοσης με τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας

Γνωστικά Αντικείμενα:  

  • Γλωσσική επιμέλεια κειμένων
  • Τυπογραφικές διορθώσεις και εκδοτική επεξεργασία κειμένων
  • Αισθητική επεξεργασία εκδόσεων με τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ61 Η Λογοτεχνία στον Ψηφιακό Κόσμο

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ61
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Στόχος της Θ.Ε. είναι η ιστορική, θεωρητική και πρακτική εισαγωγή των φοιτητών/ριών στις νέες δυνατότητες και τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει η λογοτεχνία στον ψηφιακό κόσμο. Εστιάζοντας στην ψηφιακή συνθήκη, η Θ. Ε. εξετάζει την αρχειοθέτηση, την ανάγνωση και την παραγωγή του λόγου στο ψηφιακό περιβάλλον. Παρουσιάζονται κατηγοριοποιημένες οι ποικίλες ψηφιακές υποδομές που αφορούν τη λογοτεχνία (κυρίως τη νεοελληνική) και οι φοιτητές/τριες ασκούνται στη χρήση τους για ποικίλους σκοπούς (ενημέρωση, μελέτη, έμπνευση για δημιουργία, εκπαίδευση). Παρουσιάζονται και συζητούνται οι δυνατότητες που προσφέρουν τα ψηφιακά εργαλεία για τη μελέτη και ανάλυση των λογοτεχνικών κειμένων. Συζητούνται επίσης οι ιδιαιτερότητες της ψηφιακής λογοτεχνίας, με εξέταση ορισμένων από τα γνωστότερα έργα της, ενώ οι φοιτητές/τριες ασκούνται στη μελέτη και την ανάπτυξη κριτικού λόγου γύρω από αυτά. Παρουσιάζονται επίσης οι παράμετροι και τα διαθέσιμα εργαλεία παραγωγής γραπτού (πολυμεσικού) λόγου στο ψηφιακό περιβάλλον και οι φοιτητές/τριες ασκούνται στη χρήση τους. Τέλος, συζητούνται οι ιδιαιτερότητες του ψηφιακού χώρου ως πεδίου για τη δημοσίευση και προβολή δημιουργικού έργου, καθώς και ορισμένα από τα ηθικά ζητήματα που εγείρει η συνθήκη της ψηφιακότητας.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση:

  • να κατανοούν κριτικά την ψηφιακή συνθήκη, ειδικότερα σε ό,τι αφορά την αρχειοθέτηση, ανάγνωση και παραγωγή γραπτού λόγου σε ψηφιακό περιβάλλον
  • να γνωρίζουν και να χρησιμοποιούν για ποικίλους σκοπούς τις διαθέσιμες ψηφιακές υποδομές για τη λογοτεχνία (κυρίως τη νεοελληνική)
  • να γνωρίζουν τις δυνατότητες έρευνας και μελέτης της λογοτεχνίας που προσφέρουν τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία
  • να γνωρίζουν τις ποικίλες μορφές και τα γνωστότερα έργα της ψηφιακής λογοτεχνίας και να κατανοούν βασικές κατηγορίες και όρους ανάλυσης και κριτικής τους
  • να παράγουν δημιουργικό λόγο σε ψηφιακό περιβάλλον με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων
  • να γνωρίζουν και να αξιοποιούν τις ιδιαιτερότητες του ψηφιακού χώρου για τη δημοσίευση και προβολή του δημιουργικού τους έργου
  • να έχουν επίγνωση ορισμένων από τα μείζονα ηθικά ζητήματα που θέτει η ψηφιακότητα

Γνωστικά Αντικείμενα:

  • Ψηφιακές τεχνολογίες και λογοτεχνικές σπουδές
  • Δημιουργική γραφή και ψηφιακές τεχνολογίες
  • Ψηφιακή λογοτεχνία

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ62 Οι Λόγοι της Επικοινωνίας, της Διαφήμισης και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ62
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Στόχος της Θεματικής Ενότητας είναι η μελέτη του λόγου της επικοινωνίας που αναπτύσσουν τα ΜΜΕ, αποβλέποντας στην ενημέρωση, πληροφόρηση, ψυχαγωγία κ.ά. των κοινωνιών στις οποίες ενσωματώνονται, καθώς επίσης του λόγου της διαφήμισης, που εξελίσσεται στο πλαίσιο των ποικίλων κοινωνικών λειτουργιών της. Παράλληλα, επιδιώκεται η κριτική εξοικείωση των φοιτητριών/τών με τη μεγάλη ποικιλία των λόγων που εμφανίζονται ύστερα από την επικράτηση του διαδικτύου στην καθημερινότητά μας, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook/meta, twitter, instagram κ.ά).

Ως κεντρικοί άξονες οργάνωσης της ύλης της Θεματικής Ενότητας προτάσσονται η ιστορική διαδρομή και εξέλιξη του λόγου της επικοινωνίας και της διαφήμισης στον Τύπο και τα υπόλοιπα ΜΜΕ από τις απαρχές τους μέχρι τη σημερινή εποχή, κατά την οποία δίνεται η εντύπωση ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν τεράστιο χώρο εφαρμογής εκδοχών αυτού του λόγου στην πράξη. Κατ’ επέκταση, η παρουσίαση των υπό εξέταση θεμάτων εστιάζεται στην κριτική ανάλυση των τρόπων με τους οποίους οι λόγοι της επικοινωνίας, της διαφήμισης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ενσωματώνονται στην ελληνική κοινωνία, επηρεάζοντας τη διαμόρφωση της ‘κοινής γνώμης’ ή/και παράγοντας μαζικές κουλτούρες και νοοτροπίες.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεματικής Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Αποκωδικοποιούν τα μηνύματα των αφηγηματικών τεχνικών και των επικοινωνιακών κατασκευών του λόγου της δημοσιογραφίας και διαφήμισης, ώστε να κατανοούν τις εξελίξεις και να τις εντάσσουν αποτελεσματικά στο πλαίσιο λογικών επιχειρημάτων
  • Αναγνωρίζουν τους μηχανισμούς διαμόρφωσης μαζικής κοινωνικής, πολιτικής και ιστορικής κουλτούρας στο πλαίσιο της δημόσιας μιντιακής συζήτησης και της διαφήμισης
  • Αξιολογούν τις λειτουργίες των αφηγηματικών τύπων του λόγου της επικοινωνίας και τις στοχεύσεις της διαφήμισης και να αποτιμούν τη συσχέτισή τους με τα τεχνολογικά μέσα διάδοσης στον Τύπο (εφημερίδες, περιοδικά), το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τις διαδικτυακές εφημερίδες ή μέσα κοινωνικής δικτύωσης
  • Ερμηνεύουν με κριτική σκέψη, διεπιστημονικά εργαλεία ή/και συγκριτική μεθοδολογία τον εκάστοτε επίκαιρο δημοσιογραφικό λόγο και τις διαφημιστικές τεχνικές στην ιστορικότητά τους
  • Εφαρμόζουν τις θεωρητικές γνώσεις που έχουν αποκτήσει γύρω από τη γλώσσα της επικοινωνίας και της διαφήμισης σε δικά τους κείμενα.

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Βασικοί σταθμοί στην ιστορία της επικοινωνίας, της διαφήμισης και των δικτύων κοινωνικής δικτύωσης. Ο λόγος ως μέσο ενσωμάτωσης στο κοινωνικό σύνολο, διεκδίκησης κοινωνικών ρόλων, προώθησης καταναλωτικών συμπεριφορών, ανταλλαγής απόψεων, διάδοσης μηνυμάτων, προπαγάνδας και χειραγώγησης.
  • Κώδικες επικοινωνίας και διαμόρφωση εθνικών, πατριωτικών πολιτικών, κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών ιδεολογιών και νοοτροπιών κατά την ιστορική εξέλιξη των κοινωνιών.
  • Κοινωνική επικοινωνία, ιστορική συνείδηση και κοινωνικός χρόνος.

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ63 Δημιουργική Θεατρική Γραφή

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ63
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Στόχος της θεματικής ενότητας είναι η οργανωμένη και μεθοδική εισαγωγή την φοιτητών σε βασικές έννοιες και εργαλεία που συνθέτουν τον θεατρικό λόγο.

Επιχειρείται επίσης η περιγραφή βασικών όρων της θεατρικής γραφής και αναλύεται διεξοδικά η αρχιτεκτονική που διέπει την ανάπτυξη της δραματουργίας, από την αρχική ιδέα μέχρι την τελική μορφή της.

Παράλληλα, εξετάζονται ιστορικά παραδείγματα θεατρικών έργων που συμβάλλουν στην εμπέδωση της διδακτικής ύλης της Ενότητας, ενώ εξετάζονται είδη και μορφές της νεότερης θεατρικής γραφής που συνάδουν με την σύγχρονη σκηνική πράξη.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση της Ενότητας οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα μπορούν να:

  • αναγνωρίσουν σε ένα θεατρικό κείμενο στοιχεία και όρους της τεχνικής που οδήγησαν στη συγγραφή αλλά και στη συγκεκριμένη μορφή του
  • εντάξουν ένα θεατρικό έργο εντός του ιστορικού πλαισίου του
  • αναλύσουν επαρκώς το περιεχόμενό του
  • εντοπίσουν διασυνδέσεις μεταξύ ενός θεατρικού έργου και της επί σκηνής απεικόνισης του
  • προχωρήσουν στη συγγραφή του δικού τους αυτόνομου ή διασκευασμένου θεατρικού λόγου.
  • Εισαγωγή στην τέχνη του θεάτρου και της θεατρικής γραφής: Οι συντελεστές της θεατρικής πράξης από τη δραματουργία στη σκηνική παραγωγή. Η σύνθεση της θεατρικής γραφής.
  • Γενετική και θεωρία του θεάτρου: Ιστορία, δραματουργικοί κανόνες, αισθητικές και ρεύματα του δυτικού θεάτρου.
  • Δραματολογική ανάλυση: Μελέτη θεατρικών έργων και των συγγραφέων τους. Ζητήματα πρόσληψης του θεάτρου και διαμόρφωσης του κοινού.

Γνωστικά Αντικείμενα: 

  • Εισαγωγή στην τέχνη του θεάτρου και της θεατρικής γραφής: Οι συντελεστές της θεατρικής πράξης από τη δραματουργία στη σκηνική παραγωγή. Η σύνθεση της θεατρικής γραφής
  • Γενετική και θεωρία του θεάτρου: Ιστορία, δραματουργικοί κανόνες, αισθητικές και ρεύματα του δυτικού θεάτρου
  • Δραματολογική ανάλυση: Μελέτη θεατρικών έργων και των συγγραφέων τους. Ζητήματα πρόσληψης του θεάτρου και διαμόρφωσης του κοινού

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ64 Δημιουργική Κινηματογραφική Γραφή

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ64
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τρίτο (3ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Στόχος της θεματικής ενότητας είναι η θεωρητική και πρακτική εισαγωγή των φοιτητών/τριών στην κινηματογραφική γραφή. Το αντικείμενο μελέτης δεν περιορίζεται στη συγγραφή του σεναρίου, αλλά εκτείνεται σε όλα τα εκφραστικά εργαλεία της τέχνης του κινηματογράφου, τα οποία έχουν επίσης άμεση εφαρμογή στο ευρύ φάσμα της σύγχρονης οπτικοακουστικής δημιουργίας. Θα εξετάσουμε την εξέλιξη διαφορετικών κινηματογραφικών αφηγηματικών κωδίκων, σε συνάρτηση με τους παράγοντες που τους διαμόρφωσαν και τον τρόπο που επηρεάζουν την αντίληψη του θεατή, αναδεικνύοντας την ετερογένεια του κινηματογραφικού μέσου και τις ποικίλες αισθητικές παραμέτρους που καθορίζουν το ύφος μιας ταινίας ή άλλου οπτικοακουστικού προϊόντος. Η φύση της Θ.Ε. είναι εξ ίσου αναλυτική και συνθετική, συνδυάζοντας τη δομική και μορφολογική ανάλυση επιλεγμένων κινηματογραφικών έργων με τη δημιουργία πρωτότυπου κινηματογραφικού κειμένου, με στόχο την όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη γνώση και εμπειρία της οπτικοακουστικής κατασκευής και την ενθάρρυνση των φοιτητών/τριών να καλλιεργήσουν το δικό τους προσωπικό καλλιτεχνικό ύφος.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • αναγνωρίζουν τα βασικά δομικά στοιχεία της κινηματογραφικής αφήγησης: ιστορία και πλοκή / χαρακτήρες και είδη σύγκρουσης / κυρίαρχες και εναλλακτικές μορφές αφήγησης / τρόποι δόμησης του κινηματογραφικού χρόνου / χωροχρονική συνέχεια και ασυνέχεια / πλάνο και σκηνή / ντεκουπάζ / εσωτερικός χρόνος των πλάνων / ο ρόλος του μοντάζ
  • αντιλαμβάνονται και να χρησιμοποιούν δημιουργικά τα εικαστικά εργαλεία και τις τεχνικές του κινηματογράφου: κινηματογραφικό κάδρο / χώρος εκτός πεδίου / γωνία λήψης / προοπτική / φωτισμός / χρώμα
  • κατανοούν το εύρος των επιλογών στον ηχητικό σχεδιασμό μιας ταινίας και των τρόπων συνέργειας ήχου και εικόνας: ενδο-αφηγηματικοί και εξω-αφηγηματικοί ήχοι / κατεύθυνση της προσοχής / απόδοση ακουστικού χώρου / υποκειμενικά ηχοτοπία / χρήση μουσικής, διαλόγων και περιβαλλοντικών ήχων
  • κατανοούν τα αισθητικά, πρακτικά και ηθικά ζητήματα που υπεισέρχονται στη δημιουργία μιας ταινίας ντοκιμαντέρ: εξέλιξη του «κινηματογράφου-αλήθεια» / η κάμερα ως καταλύτης / «άμεσο σινεμά» / τρόποι αφήγησης στο ντοκιμαντέρ / υβρίδια ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας
  • έχουν μια γενικότερη εποπτεία της ιστορικής εξέλιξης της κινηματογραφικής γραφής και των βασικών αρχών σκηνοθεσίας και να είναι σε θέση να τις εφαρμόσουν στην κατασκευή ενός σύντομου οπτικοακουστικού δοκιμίου

Γνωστικά Αντικείμενα:

  • Δομή και τεχνικές της κινηματογραφικής αφήγησης: ανάλυση και δημιουργική εφαρμογή
  • Εκφραστικά εργαλεία της οπτικοακουστικής γλώσσας (εικόνα, ήχος, μοντάζ): από τη θεωρία στην πράξη
  • Η εξέλιξη της κινηματογραφικής γραφής: θεωρητικό και ιστορικό πλαίσιο

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓ65 Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής IΙ (Θέατρο-Κινηματογράφος)

Κωδικός ΘΕ: ΔΗΓ65
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 10
Τύπος της ΘΕ: Υποχρεωτική
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τέταρτο (4ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Σκοπός – Περιγραφή Θ.Ε.: Κύριος στόχος της συγκεκριμένης Θ.Ε. είναι η εξοικείωση των μεταπτυχιακών φοιτητριών/τών εκ του σύνεγγυς με τις βασικές τεχνικές του θεατρικού λόγου και του κινηματογραφικού σεναρίου. Θα έχουν τη δυνατότητα να εμβαθύνουν στις γνώσεις που απέκτησαν από τις ΘΕ ΔΗΓ63 και ΔΗΓ64 μέσα τόσο από τη συστηματική διδασκαλία διακεκριμένων θεατρικών συγγραφέων και σεναριογράφων του κινηματογράφου, όσο και με τη διά ζώσης συμμετοχή σε “εργαστήρια” Δημιουργικής Γραφής.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της θεματικής ενότητας, οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζουν τη δομή της δραματουργίας και τις απαιτήσεις της σύνθεσης ενός θεατρικού έργου ή ενός κινηματογραφικού σεναρίου, αλλά και να αντιληφθούν τις ιδιαιτερότητες χειρισμού των διαφορετικών γλωσσικών τρόπων που χαρακτηρίζουν τα είδη αυτά.
  • Κατανοούν τις σύνθετες δυσκολίες που εγείρονται από τις επιλογές του συγγραφικού υποκειμένου (αφηγητής, πρωταγωνιστής, οπτική γωνία, σκηνικός χώρος, χαρακτήρες, πλοκή, εσωτερικός ρυθμός, γραμμική αφήγηση κ.λπ.) για τη σύνθεση θεατρικού κειμένου ή κινηματογραφικού σεναρίου.
  • Αναλύουν με κριτική σκέψη και ενεργητική συμμετοχή έργα σημαντικών θεατρικών συγγραφέων και σεναριογράφων κινηματογραφικών έργων, αλλά και συμφοιτητών τους, δημιουργώντας μία πρωτότυπη συγγραφική και αναγνωστική–κριτική κοινότητα.
  • Αναγνωρίζουν την αξία της πειθαρχημένης και συστηματικής ενασχόλησης με τον θεατρικό και τον κινηματογραφικό λόγο.
  • Συνθέτουν και να υποβάλλουν προσωπικά τους κείμενα, τα οποία θα συζητούν (με συμβουλές – καθοδήγηση) με καταξιωμένους στην πράξη δημιουργούς, σύμφωνα με την εργαστηριακή λογική της Δημιουργικής Γραφής

Γνωστικά Αντικείμενα:

  • Η δομή της δραματουργίας – ο μύθος και το δράμα (εισαγωγή, σύγκρουση και λύση)
  • Η τεχνική της συγγραφής ενός θεατρικού κειμένου (θεματικός πυρήνας, πλοκή, χαρακτήρες, σκηνή, δραματική σύγκρουση, θεατρικός λόγος)
  • Η τεχνική της συγγραφής ενός κινηματογραφικού κειμένου (θεματικός πυρήνας, χαρακτήρες, η τυπογραφία του σεναρίου, η γλώσσα, ύφος και εκφραστικά μέσα)
  • Η τεχνική της διασκευής της λογοτεχνίας ή του παλιότερου θεάτρου για τη σκηνή και την οθόνη (σκεπτικό, μέθοδος)

Αξιολόγηση φοιτητριών/τών: Εκπόνηση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 40%. Τελικές γραπτές εξετάσεις, ο βαθμός των οποίων συμμετέχει στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού της Θ.Ε. κατά 60%. Για περαιτέρω πληροφορίες μεταβείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΕΑΠ.

Μέθοδος Διδασκαλίας: Εξ αποστάσεως με χρήση της Πλατφόρμας Τηλε-εκπαίδευσης του ΕΑΠ και διεξαγωγή Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ).

 

ΔΗΓΔΕ Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία

Κωδικός ΜΔΕ: ΔΗΓΔΕ
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 20
Τύπος της ΜΔΕ: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τέταρτο (4ο)
Γλώσσα εκπόνησης: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Περιγραφή Μ.Δ.Ε.: Η έναρξη της εκπόνησης της διπλωματικής εργασίας προϋποθέτει την επιτυχή παρακολούθηση εννέα Θ.Ε (η Θ.Ε. ΔΗΓ65 μπορεί να παρακολουθείται παράλληλα με την εκπόνηση της ΜΔΕ), ενώ η παρουσίαση-εξέταση της ΜΔΕ προϋποθέτει την επιτυχή ολοκλήρωση των δέκα Θ.Ε. Το αντικείμενο της ΜΔΕ θα πρέπει να συνδέεται άμεσα με τις θεματικές και τα γνωστικά αντικείμενα του ΠΜΣ. Η ΔΗΓΔΕ πρέπει να έχει συνολική έκταση 25.000-30.000 λέξεων.

Μαθησιακά αποτελέσματα: Μέσα από την εκπόνηση της ΜΔΕ, οι φοιτήτριες και φοιτητές του ΠΜΣ αποκτούν εμπειρία στα διάφορα στάδια της σύνθεσης μιας επιστημονικής εργασίας. Συνεισφέρουν στην επιστημονική γνώση με τη διεξαγωγή πρωτότυπης έρευνας είτε και με την άσκηση κριτικής σε εδραιωμένες θεωρήσεις. Ασκούνται στην κριτική επισκόπηση της ερευνητικής βιβλιογραφίας, αποκτούν επάρκεια στη χρήση επιστημονικής μεθοδολογίας και μαθαίνουν πώς να καταλήγουν σε βάσιμα και ελέγξιμα συμπεράσματα.

Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τις Προδιαγραφές – Χρήσιμο Υλικό για συγγραφή Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών και ανάρτηση Διπλωματικής Εργασίας στο Αποθετήριο του ΕΑΠ, μπορείτε να μεταβείτε στον Ψηφιακό Χώρο Εκπαίδευσης http://courses.eap.gr και δη στην ενότητα Πρόγραμμα Σπουδών. Ο Γενικός Κανονισμός Εκπόνησης Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών σε ΠΜΣ με Θ.Ε. εξαμηνιαίας διάρκειας είναι διαθέσιμος στη σελίδα https://www.eap.gr/semi-annual-programs/.

Προαπαιτούμενα: Η παρουσίαση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας πραγματοποιείται μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των Θ.Ε. του Προγράμματος.

 

ΔΗΓΠΑ Ενότητα Πρακτικής Άσκησης

Κωδικός ΕΠΑ: ΔΗΓΠΑ
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 20
Τύπος της ΕΠΑ: Επιλογής
Εξάμηνο στο οποίο προσφέρεται: Τέταρτο (4ο)
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνική
Περίγραμμα Θ.Ε.

Περιγραφή Ε.Π.Α.: Σκοπός της Πρακτικής Άσκησης είναι η πρακτική εφαρμογή και εμβάθυνση των θεωρητικών γνώσεων και δεξιοτήτων που οι φοιτητές και φοιτήτριες απέκτησαν κατά την φοίτησή τους στο ΠΜΣ «Δημιουργική Γραφή» μέσα από την ένταξή τους, για σύντομο χρονικό διάστημα, σε πραγματικό περιβάλλον εργασίας και την ενίσχυση της επιστημονικής τους κατάρτισης με επαγγελματικές δεξιότητες και προσόντα. Επιτρέπει τη γνωριμία με έναν πιθανό μελλοντικό επαγγελματικό χώρο, τη γνωριμία και δικτύωση με φορείς και με τα στελέχη τους και έτσι ολοκληρώνει την εκπαιδευτική εμπειρία συνδυάζοντας την πράξη με τη θεωρία.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Πρακτική εφαρμογή και εμβάθυνση επιστημονικών γνώσεων και δεξιοτήτων
  • Γνωριμία με συγκεκριμένους επαγγελματικούς χώρους και το στελεχιακό δυναμικό τους
  • Ανάπτυξη συνεργατικότητας στο περιβάλλον μιας ομάδας
  • Εμπειρία στην ανάπτυξη πρωτοβουλίας και τον σχεδιασμό δράσεων
  • Εμπειρία στην αντιμετώπιση προβλημάτων
  • Αξιοποίηση ευκαιριών δικτύωσης και συνεργασίας

Προαπαιτούμενα: Η έναρξη της ΠΑ απαιτεί την προηγούμενη ολοκλήρωση τουλάχιστον των πρώτων εννέα ΘΕ του ΠΜΣ. Η επιτυχής ολοκλήρωση της ΠΑ προϋποθέτει την ολοκλήρωση 10 ΘΕ.

Θεματικές Ενότητες

Υποβολή αιτήσεων

Κάνε εδώ την αίτησή σου για όποιο πρόγραμμα σε ενδιαφέρει!


Κάνε αίτηση
Μετάβαση στο περιεχόμενο